Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:Vad gäller predikan på dalkiska så är det väl officiella källor som säger att det är så. Men jaq håller med om att det är en ologisk kvarleva från den katolska förlagan. Då dalikisa inte på något vis har samma ställning som latin så blir det mycket märkligt. jag tycker att din lösning med predikningar på jori och böner på dalkiska är bättre. Kan man också tänka sig att man i och med schismen började att översätta Gyllene boken till jori?
Inom många religiösa rörelser anses det iofs att Guds ord inte kan översättas utan att förlora en del av sin mening...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:
Regil skrev:Vad gäller predikan på dalkiska så är det väl officiella källor som säger att det är så. Men jaq håller med om att det är en ologisk kvarleva från den katolska förlagan. Då dalikisa inte på något vis har samma ställning som latin så blir det mycket märkligt. jag tycker att din lösning med predikningar på jori och böner på dalkiska är bättre. Kan man också tänka sig att man i och med schismen började att översätta Gyllene boken till jori?
Inom många religiösa rörelser anses det iofs att Guds ord inte kan översättas utan att förlora en del av sin mening...
Men när man står där och tvingas traggla Gyllene skriften på hopllöst svår dalkiska, språket som talas av ens ärkefiende, då tyckar jag att det vore sannolikt att man kan tänka sig att omvärdera den ståndpunkten. Tanken är väl ändå att fstlnadsgrenen skall vara relativt korrupt, varför hålla styvnackat på det här då? Det är ju jättejobbigt att lära sig dalkiska (jag tänker mig för övrigt att det finns många riarker på landsbyggden som överhuvudtaget inte kan läsa. hmm, för dem är det kanske bätter om predikningarna skall hållas på dalkiska - mummel, mummel, mummel, Etin, mummel, Odo, mummel, mummel)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
Regil skrev:Vad gäller predikan på dalkiska så är det väl officiella källor som säger att det är så. Men jaq håller med om att det är en ologisk kvarleva från den katolska förlagan. Då dalikisa inte på något vis har samma ställning som latin så blir det mycket märkligt. jag tycker att din lösning med predikningar på jori och böner på dalkiska är bättre. Kan man också tänka sig att man i och med schismen började att översätta Gyllene boken till jori?
Inom många religiösa rörelser anses det iofs att Guds ord inte kan översättas utan att förlora en del av sin mening...
Jodå. Jag ser inga problem med att den Gyllene Boken läses på dalksika, och att dess översättning är mycket kontroversiell. Dalkerna motsätter sig det naturligtvis helt, men även inom fastlandskyrkan är man skeptisk till den Gyllene Bokens översättning. Ljusbönen läses alltid på dalkiska. Predikningar sker på lokalt tungomål, då också den dalkiska texten ur den Gyllene Boken förklaras för åhörarna... Så tycker i alla fall jag. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
Adragoor skrev:
Regil skrev:Vad gäller predikan på dalkiska så är det väl officiella källor som säger att det är så. Men jaq håller med om att det är en ologisk kvarleva från den katolska förlagan. Då dalikisa inte på något vis har samma ställning som latin så blir det mycket märkligt. jag tycker att din lösning med predikningar på jori och böner på dalkiska är bättre. Kan man också tänka sig att man i och med schismen började att översätta Gyllene boken till jori?
Inom många religiösa rörelser anses det iofs att Guds ord inte kan översättas utan att förlora en del av sin mening...
Men när man står där och tvingas traggla Gyllene skriften på hopllöst svår dalkiska, språket som talas av ens ärkefiende, då tyckar jag att det vore sannolikt att man kan tänka sig att omvärdera den ståndpunkten. Tanken är väl ändå att fstlnadsgrenen skall vara relativt korrupt, varför hålla styvnackat på det här då? Det är ju jättejobbigt att lära sig dalkiska (jag tänker mig för övrigt att det finns många riarker på landsbyggden som överhuvudtaget inte kan läsa. hmm, för dem är det kanske bätter om predikningarna skall hållas på dalkiska - mummel, mummel, mummel, Etin, mummel, Odo, mummel, mummel)
En av anledningarna kan ju faktiskt vara att man inte VILL att pöbeln ska kunna läsa och förstå Odos budskap, då folk kan få ideer och motsätta sig kyrkans korruption och rikedom, osv. Då tjänar ju kyrkan på att folket inte gör sig egna uppfattningar... Men visst finns det riarker med mycket begränsade kunskaper i dalksika. Dennes högläsning ur den Gyllene Boken skulle knappast förstås av en dalk! Däremot har han ett hum av vad texten handlar om då han troligtvis lärt sig detta från sin mentor i alla fall.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

OK! :D

Boken står oöversatt (annat än i smyg). Predikningar på Jori, böner etc på dalkiska.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fortsätter med mina första intryck av ordnarna...

S:t Vendlock behöver också ett dalksikt namn. Káso Veiloco kanske... 33-66 är fortfarande under Odos livstid, vilket förvisso inte är omöjligt. Klostret grundades ju inte förrän 166 eO, och orden kanske inte grundades som en separat organisation förrän 300 eO eller senare! Som orden har den i vilket fall inte längre exarken i Arnos välsignelse, och ses med viss skepsis av andra länder som följer LV. Troligtvis är orden konservativ och nära den dalkiska läran p.g.a. dess ursprung. Det är då märkligt att den lyder under exaken i Ekeborg... Över huvud taget en lite märklig orden som behöver en hel del arbete för att bli mer genomtänkt. Coolt är det däremot med klosterskolor för ynglingar.

S:t Kefimsorden har jag inte mycket att orda om, förutom att Kefim är ett lite märkligt namn i mina öron. Men hur ser nuvarande solriddare på ordens (tysta?) kritik mot dessas handlande?

S:t Arffolsorden är kreativ och mycket intressant. Den kan utvecklas vidare - inte minst i samband med de Caddo-fientliga Etin-troende magiker vi spekulerat om tidigare... Magi och LV på fastlandet är ett oskrivet kapitel som kommer att bli mycket intressant att utveckla!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Adragoor skrev:
Regil skrev:Vad gäller predikan på dalkiska så är det väl officiella källor som säger att det är så. Men jaq håller med om att det är en ologisk kvarleva från den katolska förlagan. Då dalikisa inte på något vis har samma ställning som latin så blir det mycket märkligt. jag tycker att din lösning med predikningar på jori och böner på dalkiska är bättre. Kan man också tänka sig att man i och med schismen började att översätta Gyllene boken till jori?
Inom många religiösa rörelser anses det iofs att Guds ord inte kan översättas utan att förlora en del av sin mening...
Jodå. Jag ser inga problem med att den Gyllene Boken läses på dalksika, och att dess översättning är mycket kontroversiell. Dalkerna motsätter sig det naturligtvis helt, men även inom fastlandskyrkan är man skeptisk till den Gyllene Bokens översättning. Ljusbönen läses alltid på dalkiska. Predikningar sker på lokalt tungomål, då också den dalkiska texten ur den Gyllene Boken förklaras för åhörarna... Så tycker i alla fall jag. :)
Låter bra!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka fina ordnar! :)

Ni får garna borja wikifiera under nyskapad kategori på framsidan, andra garna på namnen om det behovs.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Detta kanske har diskuterats förr, men varför var det så viktigt för kyrkan att erövra land i Efaro? Så tidigt? Har aldrig riktigt fått grepp om det...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Detta kanske har diskuterats förr, men varför var det så viktigt för kyrkan att erövra land i Efaro? Så tidigt? Har aldrig riktigt fått grepp om det...
En fullstandig kartlaggning av bevekelsesgrunderna till de krafter som forespråkade soltåg har vi val inte gjort, men det har avgått minst fyra så någon anledning ser de sig sakert ha. :)

De "klassiska" skalen; rikdom, arelystnad och spridande av tron som korsfararna i Outremer anvande som ursakt kan vi kanske i viss grad anvanda oss av men det kanns som om vi bor begrunda lite mer noggrant vad LV gor i Efaro och andra eventuella farsegels orter (Furgia namns bla).

Med denna tolkning av Ekirs Orden har jag forsokt få med den information vi har från kallorna, binda ihop dessa på ett logiskt satt och skapa en bakgrund for vidare utveckling av soltågen, samtidigt som jag inte sager for mycket.
Tanken med att gora den till en vardslig orden ar dels for att forklara hur fenomenet "riddarordnar" uppstod och dels att antyda att Soltåget (detta forsta åtminstonde) inte enbart var ett initiativ av LV utan att de aidniska kungarna i stor grad stod bakom. Hur det senare blev och hur handelsesforloppen har tolkats ar en annan sak.

Jag tankte mig att Solorden (som blev ursprunge till Solriddarorden och Justinerorden) var den forsta andliga riddarorden och att den kombinerade troskap till en vardslig ordensregel och ett liv som munk enligt den Lysande Vagens foresatser (S:t Dericus regel?).

Skal forsoka posta Solorden i kvall så vanta garna med den hårdaste kritiken till ni har hela bilden... :wink:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Detta kanske har diskuterats förr, men varför var det så viktigt för kyrkan att erövra land i Efaro? Så tidigt? Har aldrig riktigt fått grepp om det...
Enkelt: därför att de kristna erövrade jerusalem. Så lades det kristna europa ovanpå ereb och så fick vi korståg. sedan brydde sig ingen om att förklara varför och det hela blev väldigt svårbegripligt. jag håller med om att det behövs ett ordentligt skäl till varför man vill erövra. Några förslag:

* Guld
* Omvända kätterska LV troende
* Bekämpa ondska i form av: (fyll i själv. tänk episkt äventyr)
* Silver
* Efaro var extremt svagt men rikt och det kliade i fingrarana på de giriga kungarna
* De hade lierat sig med en fraktion i efarisk inbördespolitik
* Kärlek (tänk Homeros)

Ni kan säkert komm på fler, men det krävs något´, jag kan inte leva med den ickeanledning som finns i originalmaretialet.

Birke. du ville inte ha feedback än, men jag gillar det jag ser.
Senast redigerad av Regil den 2007-12-16 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
anders skrev:Detta kanske har diskuterats förr, men varför var det så viktigt för kyrkan att erövra land i Efaro? Så tidigt? Har aldrig riktigt fått grepp om det...
Enkelt: därför att de kristna erövrade jerusalem. Så lades det kristna europa ovanpå ereb och så fick vi korståg. sedan brydde sig ingen om att förklara varför och det hela blev väldigt svårbegripligt. jag håller med om att det behövs ett ordentligt skäl till varför man vill erövra. Några förslag:

* Guld
* Omvända kätterska LV troende
* Bekämpa ondska i form av: (fyll i själv. tänk episkt äventyr)
* Silver
* Efaro var extremt svagt men rikt och det kliade i fingrarana på de giriga kungarna
* De hade lierat sig med en fraktion i efarisk inbördespolitik
* Kärlek (tänk Homeros)

Ni kan säkert komm på fler, men det krävs något´, jag kan inte leva med den ickeanledning som finns i originalmaretialet.
Att rädda de hedniska efarernas själar är säkert ett skäl utåt. Sen var säkert som du säger Efaro relativt svagt pga avsaknad av enhet mellan stammarna och var därför ett bättre val än Krun. Kanske fanns också större rikedomar i Efaro.
Sen kan det ju tänkas att det funnits tankar om att återupprätta Imperium Jorpagnums storhet, den här gången i form av ett LV-kejsardöme. Isf är ju Efaro ett naturligt val att försöka erövra till skillnad från länder i Samkarna som aldrig var en del av imperiet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Att etablera en säkrare miljö för missionärsmunkar, sprida Etins ljus och skydda pilgrimer var troligtvis kyrkans andliga skäl (och märk väl - inte bara ett svepskäl!). Däremot hade giriga riddarherrar, kronan och dalkiska borgare helt andra anledningar till att stödja soltågen. De öppnade ju upp handeln och skapade möjligheter för kolonier...

Adragoors förklaring till varför just Efaro låter rimlig. Splittrade stammar och svagt försvar. Otappade rikedomar. Att återupprätta ett Etins-troget Imperium Jorpagnum tror jag det var lite för tidigt för - men det skulle säkert en nuvarande exark i Ekeborg få för sig. En kul idé som är värd att spinna vidare på.

Världsliga skäl var rikedomar och land.
Andliga skäl var mission och pilgrimsmål (flera LV-martyrer hyllades redan som helgon i regionen)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag tror ändå att vi måste skapa någon form av länk mellan Efaro och Aidne/Caddo som tydliggör vad som triggade soltåget.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Birke: Jag tycket att det ser lysande ut! Jag har några frågor och kommentarer (eftersom du bad om det).

- Justinerorden kallas också S:t "Justins orden" och "dalkiska solriddarorden". Kanske värt att nämna de alternativa namnen.

- Varför är det viktigt att S:t Justin var halvjorisk? Som fattig skomakarson har jag sett honom som urtypen av en dalkisk gosse utan framtid som stötte på sitt öde genom Etins uppenbarelse. Jag skulle gärna behålla honom som dalk. LV var ju ännu inte splittrad i två grenar så ett helgon på Caddo var också ett helgon på fastlandet!

- Började verkligen orden med Justins finnande av Gawalot? Visst gjordes Justin till "härförare" över solriddarna i Arno (Aidne, s. 65), men det verkar av texten som att solriddarna redan existerade... Skulle kännas bättre för mig om orden började en generation tidigare, men det var först med Justin som den växte och nådde sin höjdpunkt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar