Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående konflikter så finns det en minoritet Caddiskt troende i Zorakien. Detta är ett faktum. Den aidniska grenen av LV har därför spioner i Zorakien som söker kartlägga de dalkiska missionärernas rörelse, den Caddiska kyrkans nätverk i Zorakien, och vilka som är de ledande Caddisterna.

Man försöker också utröna om det finns någon konspiration som riktar sig mot den Zorakiska kronan och kungen som man kan lägga fram som bevis mot den Caddiskt troende minoriteten i Zorakien.

För LVs fastlandsgren har kommit till den obehagliga slutsatsen att den Zorakiske kungen inte ser den Caddiskt troende grenen i landet som ett hot. Tvärtom så verkar han mån om att inte stöta sig med Caddo (om de inte stöter sig med hans intressen). Ska man få honom att reagera mot detta alvarliga hot mot fastlandskyrkan så måste man hitta något som visar på konspirationer riktade mot kung och/eller stat.

För den Zorakiske kungen (eller någon i kungapartiet) verkar vara något så otäckt som en realpolitiker som har en sak i sikte. Att stärka kungamakten i landet. Och för att göra det så behövs pengar. Och pengar får kungen från skatt på handel, skatt från "fria" bönder (= bönder som står under kungens överhöghet) och skatt från "fria" städer.

Och handeln (och skatteintäkterna från denna) blomstrar om man inte stör den med en massa vapenskrammel. Vilket angreppet mot Fristaden så tydligt visat.

Så kungen vill gynna handel, nybyggare (bönder underlydande honom)samt uppkomsten av fria städer (underlydande honom). Kan han dessutom genom någon slumpens lycka kunna komma över ett grevskap (genom arv eller domslut) eller ännu hellre ett av hertigdömena så kommer han att göra sitt yttersta för att så blir fallet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har börjat skriva på Zorakien. Än så länge har jag gjort de grova dragen över Geografi samt Natur. De ovanstående turerna kommer att läggas in i kapitlena om Politik och Religon.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har lagt till lite nya saker och städat upp på wikin. Fr.o.m. nu kommer wikin vara en senaste versionen av Caddo-dokumentet, så kolla hellre där än dokumentet i min signatur.

PS. Adragoor, något förslag på vad Vaskar och Aasaa Bruushane bör heta på dalkiska?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Jag har lagt till lite nya saker och städat upp på wikin. Fr.o.m. nu kommer wikin vara en senaste versionen av Caddo-dokumentet, så kolla hellre där än dokumentet i min signatur.

PS. Adragoor, något förslag på vad Vaskar och Aasaa Bruushane bör heta på dalkiska?
Hmmm... Släkten Bruushane kom inte från Caddo ursprungligen har jag för mig att det står någonstans... Men ska man dalkisera kan det bli Vasekaro och Ása Berúsanei eller något.
(Var Berúsa-nei måntro en släkt nykterister... :D)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Har påbörjat redigeringen av Caddo och har en fråga.
I jämförelse med ociotter är todoser mycket imponerande. Det första man ser när man kommer in i tadosen är hur...
Här använder du två ord; Todoser och Tadoser. Vilken av dem är den rätta? Eller heter det Tados, Todoser, Tadosen?

Sen vill jag utnämna dig till expert av att stava dalkiska som dalkiksa, dakliska, dalsiska och dalkilsa. ;)

Fråga 2: Nu snurrar det i huvudet... heter det St:Justinsordern eller St:Justinsorden? Jag gissar på det sistnämda och har korrigerat det.

Det märks att du har blivit påverkad av Caddo när du stavar "inte" som "into" :D

Fråga 3: Word vill ändra Monastiska till Monistiska. [Ursp. Monastisk]. Stämmer det?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Anders: Har påbörjat redigeringen av Caddo och har en fråga.
I jämförelse med ociotter är todoser mycket imponerande. Det första man ser när man kommer in i tadosen är hur...
Här använder du två ord; Todoser och Tadoser. Vilken av dem är den rätta? Eller heter det Tados, Todoser, Tadosen?

Sen vill jag utnämna dig till expert av att stava dalkiska som dalkiksa, dakliska, dalsiska och dalkilsa. ;)

Fråga 2: Nu snurrar det i huvudet... heter det St:Justinsordern eller St:Justinsorden? Jag gissar på det sistnämda och har korrigerat det.

Det märks att du har blivit påverkad av Caddo när du stavar "inte" som "into" :D

Fråga 3: Word vill ändra Monastiska till Monistiska. [Ursp. Monastisk]. Stämmer det?
Todoser är ett slarvfel och en felstavning... Det ska naturligtvis vara tadoser :oops: Samma sak gäller dalkiska. Jag måste lägga in det i min stavningskontroll!

"Orden" tror jag att vi kom fram till att vi skulle använda. Det fanns en diskussition någonstans på forumet förut...

"Monistisk" och "monastisk" är inte samma sak. "Monastisk" är ett ord, men Word känner inte igen det. Om inte svenska "monistisk" har en HELT annan betydelse än engelskans "monistic" vill säga... Näe, monastisk ska det vara (http://sv.wikipedia.org/wiki/Monastisk)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer ett utkast om hur det skulle kunna se ut.

http://www.erebaltor.se/other/caddo.pdf

• Har ändrat hela typsnittet till en antikva. (Italian Old Style MT Std)
• Ändrat rubrikerna till Old English Text MT
• Dragit in avståndet från bordern
• Ersatt Adragoors gamla bord med Adragoors nya bord
• Översiktlig korrekturläsning och redigering
• Ändrat bakgrundspapperet

Jag har INTE...

• Gjort indrag i texterna
• Lagt till bilder
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-12-12 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Här kommer ett utkast om hur det skulle kunna se ut.

http://www.erebaltor.se/other/caddo.pdf

• Har ändrat hela typsnittet till en antikva. (Italian Old Style MT Std)
• Ändrat rubrikerna till Old English Text MT
• Dragit in avståndet från bordern
• Ersatt Adragoors gamla bord med Adragoors nya bord
• Översiktlig korrekturläsning och redigering

Jag har INTE...

• Gjort indrag i texterna
• Lagt till bilder
Jag blir tårögd... Det här kommer att bli oerhört vackert! Jag skulle dock gärna se ett annat typsnitt till rubrikerna, men det kan vi återkomma till senare. Fantastiskt jobbat Spelis!!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Jag har lagt till lite nya saker och städat upp på wikin. Fr.o.m. nu kommer wikin vara en senaste versionen av Caddo-dokumentet, så kolla hellre där än dokumentet i min signatur.

PS. Adragoor, något förslag på vad Vaskar och Aasaa Bruushane bör heta på dalkiska?
Hmmm... Släkten Bruushane kom inte från Caddo ursprungligen har jag för mig att det står någonstans... Men ska man dalkisera kan det bli Vasekaro och Ása Berúsanei eller något.
(Var Berúsa-nei måntro en släkt nykterister... :D)
Nu är ju iofs en brushane en verklig fågel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Brushane) så det behövs kanske inte en transliterering. Och jag kan inte minnas att jag läst någon stans att ätten Bruushane inte var dalksisk. Rätta mig om jag har fel! Ätten kan ju då t.ex. hetat Velomiõ (vilket kan vara dalkiska för fågeln brushane), och regenterna hetat Vasekaro och Ása Velomiõ. "Vaskar och Aasaa Bruushane" blir då fastlandets namn på dem. Eller?

EDIT: Caddos regentslängd finns nu att beskåda på http://www.erebaltor.se/wiki/Caddos_regentlängd ... Ska denna regentslängd in på artikeln om Caddo på wikin, eller räcker det med den som separat länk tycker ni?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

ARGHHH!!!

Snälla, snälla, snääälla tomten. Jag har varit snäll heeela året. Snälla, ge mig caddomodulen i julklapp. (stora, blanka hundögon och lätt darrande underläpp...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:
anders skrev:Jag har lagt till lite nya saker och städat upp på wikin. Fr.o.m. nu kommer wikin vara en senaste versionen av Caddo-dokumentet, så kolla hellre där än dokumentet i min signatur.

PS. Adragoor, något förslag på vad Vaskar och Aasaa Bruushane bör heta på dalkiska?
Hmmm... Släkten Bruushane kom inte från Caddo ursprungligen har jag för mig att det står någonstans... Men ska man dalkisera kan det bli Vasekaro och Ása Berúsanei eller något.
(Var Berúsa-nei måntro en släkt nykterister... :D)
Nu är ju iofs en brushane en verklig fågel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Brushane) så det behövs kanske inte en transliterering. Och jag kan inte minnas att jag läst någon stans att ätten Bruushane inte var dalksisk. Rätta mig om jag har fel! Ätten kan ju då t.ex. hetat Velomiõ (vilket kan vara dalkiska för fågeln brushane), och regenterna hetat Vasekaro och Ása Velomiõ. "Vaskar och Aasaa Bruushane" blir då fastlandets namn på dem. Eller?

EDIT: Caddos regentslängd finns nu att beskåda på http://www.erebaltor.se/wiki/Caddos_regentlängd ... Ska denna regentslängd in på artikeln om Caddo på wikin, eller räcker det med den som separat länk tycker ni?
EA SL-boken s. 7:
År 312 f.O lyckades en jorisk ättling vid namn Vasker Bruushane ena de splittrade dalkerstammarna, och efter gammalt joriskt mönster utropades han till kung.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev: EA SL-boken s. 7:
År 312 f.O lyckades en jorisk ättling vid namn Vasker Bruushane ena de splittrade dalkerstammarna, och efter gammalt joriskt mönster utropades han till kung.
OK, jag är övertygad! :) Då vänder vi på steken och säger att Vasker fick ett dalksikt namn på Caddo. Funkar ju i vilket fall.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Här kommer äntligen en bild på fastlandsmunken Odvin Gamle som det talas om i inledningstexten till Caddo. Håll till godo... Och läs stämningstexten till bilden under "Caddo" på wikin.

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Innan jag slänger upp Caddos kronologi på wikin skulle jag vilja höra era kommentarer... Något som saknas eller behöver ändras??
Ca 1800 fO Dalkerna anländer till Caddo från nordväst, efter att ha drivits på flykten av isbarbarer från norr (möjligtvis tjugerna). Vissa menar att dalkerna ursprungligen härstammar från Orghin eller Sanithsid men ingen vet med säkerhet varifrån de från början kommer.

1500-1300 fO Handel idkas flitigt med köpmän från Krun.

1025-599 fO Dalkerna på Caddo motstår kejsardömet Jorpagnas styre och förblir självständiga under hela kejsartiden.

599-598 fO Den tredje konfluxen. Kejsardömet Jorpagna faller, och en fjärdedel av Caddos befolkning går under.

312 fO Den joriske ättlingen Vasker Bruushane enar de dalkiska stammarna, och blir kung över Caddo.

154 fO Indarsol grundas genom Caddos påtryckning. Dalker hjälper även till att grunda Luksilo.

69-66 fO Indarsol och Luksilo bränns och plundras av pharynkerna.

63 fO Pennerna lovar Caddo Pharynx som koloni om de sänder legotrupper till Pendons hjälp.

56 fO Pennerna, under Valien Valiensson vägrar att skänka Pharynx till Caddo.

55 fO Kungariket Zorakin utropas under kung Valien I. Klaner av svarta ankor allierar sig med Caddo och anfaller det unga kungariket Zorakin. Caddo besegras men först lyckas de plundra och bränna bland annat Pendon.

54 fO Caddo inleder en handelsblockad mot Zorakin.

46 fO Zorakin betalar Pharynx lösen, tre fulla båtlaster guld, till Caddo. Zorakin och Caddo utvecklar en fredfull relation.

27 fO Odo föds till en krukmakarfamilj i Arno.

År 0 Odo får sin uppenbarelse från Etin och börjar predika den Lysande Vägen.

10 eO Odo har tillbringat mycket tid i Arno och den gode kung Aasaa Bruushane (d. Ása Velomiõ) har intresserat lyssnat till Etins budskap. Han låter omvända sig och hela sitt hov detta år. Innan det första seklet kommit till ända har dalkerna kastat av sig oken av sina gamla avgudar och omfamnat den sanna läran.

12 eO Nordmannen och sjöfararen Palin Hjallbrand omvänds av Odo, och rörd av dennes visdomsord bosätter han sig på en enslig klippa utanför Erebos kust.

15 eO S:t Palin överser ombygget och befästningen av staden Ilémmo på södra Caddo. Efter Palin Hjallbrands död byter staden namn till Pallin.

34 eO Slavhandel förbjuds genom Odos förkunnelse, och Caddo friger alla sina slavar.

56 eO Odo dör och återförenas med världssjälen.

60-130 eO Svarta ankor från Morëlvidyn härjar upprepat Zorakin och Caddos kuster.

102 eO Ätten Bruushane (Velomiõ) dör ut. Dalkerna börjar tvista om vem som ska ta över tronen.

104-111 eO Ödesfejden – ett innebördeskrig efter vilket Caddo får dess nuvarande styrelseform, inte minst genom fältherren Gerlo den Långes inflytande. Gerlo framlägger ett förslag om ett helt nytt styrelseskick på Caddo. Många av de stridande parternas ledare försvann ”mystiskt” innan de han anlända till vad som kom att kallas ”de långa näsornas råd” där man beslöt att införa ett slags folkstyre, en rådsrepublik. Samtliga närvarande svor Arno-eden vilken innebar att man aldrig mer skulle ta till vapen mot landsmän.

112 eO Det som senare kom att bli Orden till Odos minne grundas på Caddo. Ordern var ursprungligen en missionsorden men fungerar numera som en lärd orden och har inte längre exarkens beskydd eller välsignelse.

107-115 eO 12 dalkiska klaner från Caddo, på flykt undan Ödesfejden, koloniserar ögruppen Pandarealia

196 eO Första soltåget avseglar från Kardien till Efaro. Flera dalker åker med, och den dåvarande exarken ger sin välsignelse, något som senare caddiska exarker sett som ett misstag.

199 eO Exarken tar sin välsignande hand från Ordern till Odos minne och bannlyser munkarna från kyrkans gemenskap.

200-250 eO Caddo bygger upp sitt handelsimperium, mycket tack vare framgången av det första soltåget och livlig handel med Zorakin.

212 eO Exarken Arcival den lärde instiftar den ”arcivalska tideräkningen” vilken baseras på Odos uppenbarelsedag, vilken benämns år 0.

275 eO Andra soltåget avgår från Pendon och Ekeborg. Syftet är att ta tillbaka de områden man förlorat i Efaro. Efter många förluster vill vissa falanger använda magi för att bryta igenom. Detta motsätts starkt av andra.

275 eO Den dalkiska solriddarorden tar S:t Justin som skyddshelgon, och den s.k. Justinerorden grundas. Ordern är densamma som den dalkiska solriddarordern, och dess syfte är att försvara Caddo och kyrkan från angrepp.

278 eO Den Stora Schismen. Kyrkan delas itu, och handelsförbindelserna med fastlandet blir lidande.

281 eO Slutgiltig brytning mellan den dalkiska och kontinentala kyrkan, då exarkerna i Arno och Ekeborg fördömer och bannlyser varandra. Solriddarorden splittras upp på grund av att riddarna tar olika sidor i schismen.

285 eO Caddo sänder trupper till Morëlvidyn för att hålla ett brohuvud öppet mot södern. Borgen Osahiln intas, och sydhandeln är säkrad.

286 eO Caddo och den joriska Helige Odos orden försöker förmå halvlängdsmännen på halvön Terra Oros, det nyss avlidna riket Brandika, att erkänna just deras version av Etins lära. När Caddo besätter södra hälften av halvön, gör Jorpagnerna det samma i norr. Halvlängdsmännen som inte vill ha några storvuxna herrar, eggar de båda sidorna till strid. När Helige Odos orden efter stora förluster besegrar dalkerna, anfaller halvlängdsmännen riddarna. De tillfångatar ordens ledare och säger sig godta Aidniska vägen av Etins lära mot ett fredsavtal på 500 år. Orden accepterar villkoren, och halvlängdsmännen får i Hodryda se exarken av Ekeborg underteckna den 500 åriga fredsgarantin. Halvlängdsmännens ledare Tango ”Tunnan” Vinfat utropas till Gammeldrotz över "federationen Terra Oros". För Caddo sved naturligtvis nederlaget, men insikten om att zoraker och jorpagner nu skulle komma småfolket till stöd, avblåser alla hämndaktioner, och dalkerna vänder blickarna mot Morëlvidyn sitället.

287 eO Kardien inleder det tredje soltåget, denna gång mot piratklanerna i Morëlvidyn. Dalkerna, som fortfarande finns på plats, vägrar bistå karderna i soltåget utan håller sig passiva. Brand Solfararen stupar med sina riddare under morëlvidynernas sablar. Bara några kilometer bort står en talrik dalkisk styrka och ser på.

292 eO Brand IV av Kardien förklarar krig mot Caddo. Efter några små skärmytslingar till sjöss lyckas Kardien med magi förstör den dalkiska flottan. En stor kardisk styrka skickas mot dalkerna, och man lyckas inta Sinto och Casso. Caddo tvingas betala ett enormt krigsskadestånd, och många dalker flyr till Zorakin.

310 eO Katedraler (d: tadóso) börjar byggas till Odos och Etins ära. Kardien och Zorakin är snart efter, och man börjar tävla om vem som kan bygga vackrast och störst.

Ca 310 eO Tillsammans med Erebos övertar Caddo rollen som Kopparhavets dominanter.

353 eO Det fjärde och sista soltåget inleds mot Morëlvidyn. Det blir ett fullkomligt misslyckande p.g.a. dålig planläggning och organisation.

409-414 eO Caddo stöder andoerna mot pendorerna i Jorpagna. Kriget fortsätter några år, innan sidorna kan komma överens om en fred. Den dalkiska grenen av Lysande Vägen förlorade mycket mark, men kvarstår som ett bestående inslag bland Jorpagnas troende. Exarken i Arno fördömer freden och utropar bullor mot de många ”kättarna”.

511 eO Handel mellan Caddo och dvärgarna i Aidnebergen upprättas i Fristaden som tillhör Zorakin.

518 eO Erebos förbjuder den Lysande Vägen. Caddo, Zorakin och Kardien protesterar och förklarar erebos krig, men blir tacksamma för de hantverkare som flyr till deras länder, främst Caddo och Zorakin, all handel upphör.

520 eO Formell fred sluts mellan Zorakin-Kardien och Erebos efter det att Femhusrådet upphävt sitt förbud av Den Lysande Vägen och betalat ett symboliskt skadestånd. Handeln återupptas som vanligt, Den Lysande Vägen växer sig starkare än någonsin på Erebos. Caddo inbegrips inte av avtalet.

591 eO Den zorakiske hertig Wilfred av Salamora erövrar Fristaden i förhoppning om att ta över handeln med dvärgarna. Istället avbryter dvärgarna handeln helt och hållet.

603 eO Det första erebosiska handelsfartyget kapas av feliciska pirater och en diplomatisk protestkampanj inleds. Under de kommande åren ökar de feliciska övergreppen och de erebosiska fartygen börjar färdas med eskort vilket hjälper föga. Alltfler piratdåd utförda av pirater med kaparbrev från Felicien utförs. Caddo och Erebos förblir bittra fiender men tvingas närma sig varandra för att möta det gemensamma hotet från den expansiva fienden Felicien. Röster för krig börjar höjas.

610 eO Nu!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Innan jag slänger upp Caddos kronologi på wikin skulle jag vilja höra era kommentarer... Något som saknas eller behöver ändras??
När nu en referens till "Terra Oros" kommer att hamna i en (snart hoppas vi alla) färdig pdf, är det kanske på tiden att ta upp frågan igen om "Terra Oros" verkligen är ett bra namn... "Terra" är helt ok, men "oros" betyder antingen "berg" eller "vassla" på klassisk grekiska beroende på var accenten hamnar. Inte nog med det. Tolkien stal ordet och lät "orod" betyda "berg" på sin alviska.
När det dyker upp ord från klassiska språk (eller Tolkiens språk för den delen) i påhittade namn får man räkna med att åtminstone vissa kommer att irritera sig över att namnen betyder "fel" sak eller ger fel associationer.
(Detta gäller också engelska även om Nohstril är ett undantag och funkar eftersom det är sådär lagom mycket magiska svampar att ha en näsborre med ankor i...)
Ska ett namn betyda "fel" sak på något relativt välkänt språk ska det gärna vara någon form av ordlek eller skämt...
Varför kan inte halvön fortsätta att heta Brandika? Eller kanske Nedre Jorpur efter den gamla kejserliga provinsen...
Skriv svar