Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ska något skrivas om dalkernas ursprung föreslår jag att man skriver det som en saga där utpekade platser är svåra att identifiera. Varje intresserad SL kan sen placera ut urhemmet där han/hon vill. (Om inte någon skriver ett dunderbra publicerbart äventyr om dalkernas urhem förstås...)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

F.ö har Caddo-tråden just gått om Alver-tråden och är numera längst på forumet. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Ska något skrivas om dalkernas ursprung föreslår jag att man skriver det som en saga där utpekade platser är svåra att identifiera. Varje intresserad SL kan sen placera ut urhemmet där han/hon vill. (Om inte någon skriver ett dunderbra publicerbart äventyr om dalkernas urhem förstås...)
Låter som ett mkt bra förslag.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Ska något skrivas om dalkernas ursprung föreslår jag att man skriver det som en saga där utpekade platser är svåra att identifiera. Varje intresserad SL kan sen placera ut urhemmet där han/hon vill. (Om inte någon skriver ett dunderbra publicerbart äventyr om dalkernas urhem förstås...)
Naturligtvis!! Ska genast börja skissa... Och jag tror faktiskt att erdir-kopplinen till dalksikan helt kommer att försvinna, sånär som på några låneord... Dalkiskan får bli sin egen kategori av okänt ursprung. Eller vad säger du, Adragoor. Det är ju du som jobbat på språkträden om jag minns rätt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:... Och jag tror faktiskt att erdir-kopplinen till dalksikan helt kommer att försvinna, sånär som på några låneord... Dalkiskan får bli sin egen kategori av okänt ursprung.
Men behåll garna denna lilla koppling med erdir genom låneorden. Den behover inte vara stor, erdirer (vem nu det an var) och dalker har kanske inte ens traffats, men jag tycker att någon sorts obskyr koppling kan få finnas som vi/SL sen kan anvanda till erdirs helt egna historia samt potensiella aventyrsuppslag.
Dessutom namns ju denna sammanhang mellan språken som en lard teori i officiellt material, så att ta bort den bara for att vi inte kommit på den dar jattebra kopplingen an tycker jag ar onodigt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Dessutom namns ju denna sammanhang mellan språken som en lard teori i officiellt material, så att ta bort den bara for att vi inte kommit på den dar jattebra kopplingen an tycker jag ar onodigt.
Påminn mig igen vilket officiellt material det är som talar om denna koppling...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vet inte om det nämns i något mer officiellt material, men det nämns i EA-kampanjboken sidan 45 i texten om det dalkiska språket.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ett inlägg helt utan koppling till de diskussioner som förs om de dalkiska språkets härkomst.

En bild av Den heliga Odos grotta? Notera ljusstrålen från grottaket.

http://support.nature.org/images/PhotoC ... _large.jpg
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-11-20 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Ett inlägg helt utan koppling till de diskussioner som förs om de dalkiska språkets härkomst.

En bild av Den heliga Odos grotta

http://support.nature.org/images/PhotoC ... _large.jpg
Oh, cool bild! Däremot håller jag på att beskriva dalkernas begravningsseder, och grottan uteblir nog (bl.a. för att återigen komma ifrån Kristusassociationerna...). Dalkerna begraver i regel sina döda på bergssidor som vetter mot väster (där solen går ner). Lite likt södra Kina där jag bodde i fyra år. :wink: Odos grav är sålunda inte i en grotta utan under en 500 år gammal helgedom som byggts på bergssidan.

...fast i och för sig... Man kan ju tänka sig att "kryptan" under helgedomen ser ut lite som bilden du skickade.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nja! Jag tänkte väl inte det som ett gravvalv. Kanske mer som en legendarisk plats förknippad med Odo. Kanske levda han eremitliv i grotta under något år eller så.

Platsen ligger för övrigt inte så långt från där du vistas. Grand Canyon!

Platsen kallas Antelope canyon och ligger i Arizona.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Vet inte om det nämns i något mer officiellt material, men det nämns i EA-kampanjboken sidan 45 i texten om det dalkiska språket.
Anda gången, och det sags vara en obevisad teori... men jag gillar mojligheten till ett aventyrsuppslag! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Nja! Jag tänkte väl inte det som ett gravvalv. Kanske mer som en legendarisk plats förknippad med Odo. Kanske levda han eremitliv i grotta under något år eller så.
Jomen det där gillar jag... Men jag skulle snarare säga att det är S:t Dericus grotta på en liten ö söder om Caddo. S:t Dericus var munkarnas urfader inom den Lysande Vägen och en mycket helig figur inom religionen. S:t Dericus grotta kan ju mycket väl vara ett omtyckt pilgrimsmål!

...hmm. Nu fick jag idéer. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad sägs om att wikifiera Caddo? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ja, i alla fall vissa delar är redo att wikifieras. Nu har ju jag varken tillträde eller kunskap i hur man wikifierar det, men det finns säker någon villig själ här som vill arbeta med mig... :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Högst upp bland de olika knapparna hittar du "Användargrupper". Orientera dig till Wiki-gruppen och ansök om medlemsskap så godkänner jag det. Efter det loggar du in på wikin med samma användarnamn och lösen som du har på forumet. Orientera dig till Caddo och copy/paste som en galning. Ifall du är osäker på rubriker eller länkar så kika på en redan redigerad sida.

Ifall du ska skapa länkar i en artikel så skriver du ut dem med [[ ]].

T.ex. "Caddo är ett land som bedriver handel med [[Erebos]]".

Detta kommer göra Erebos till en länk som man kan klicka på och som tar dig till just Erebos. Försök att länka till sånt som du tror kommer att komma artiklar på.

Många artiklar är redan skapade. T.ex. länker du till Lysande vägen så kommer du länka till en redan skapad länk. (Länkar du däremot till lysande Vägen (med stort V), så kommer du skapa en helt ny vilket är fy skäms. Så dubbelkolla gärna ifall du är osäker!

I övrigt så hjälper säkert jag/vi till.
Lycka till! ;)
Skriv svar