Gillade utredningen av de olika folken och anknytningarna till övriga Ereb (och Akrogal).
Det är dessa tankar jag försökt koppla ihop med när jag skrev om Orghins historia och folk tidigare i tråden.De länder som ligger bortom havet i riktning nordost-nordnordost från Trakorien har för mig alltid framstått som en aning vaga. Det som i Ereb-boxen kallas Jorduashur går omedelbart bort eftersom jag inte hittat på det och heller inte har något begrepp om det. Mina egna skapelser Orghin och blåhudingar nämns däremot i romanen Svavelvinter.
Jag föreställer mig att det i nordost finns en stor och mycket glest befolkad arkipelag av grönländskt snitt. Här finns naturfolkstammar men även inflyttade sydlänningar som delvis blandats med urfolken längs kusterna. Blåhudingar är ett isfolk av okänt ursprung vilket också finns mer eller mindre uppblandat med de andra människorna. Längre in bland öarna finns ett feodalt område som kallas Sanithsid befolkat av mer renblodiga blåhudingar. De har blekblå hud, tål värme illa och reser därför sällan från hemtrakterna, men handlar med sydligare folk vid kusten. De har en välutvecklad men egenartad kultur om vilket man inte vet så mycket. Begreppen "Sanithsider" och "blåhudingar" används söderut ofta synonymt och ganska slarvigt om alla blekhudingar som kommer från arkipelagen.
Skulle det vara en idé att dra vidare inspiration av den här bilden och låta blåhudingarna ha en slags ödlor som riddjur?Mikael wrote:Sanithsid tror jag har fanor och vapensköld, men eftersom det är tabu att beträda deras ö/kontinent-halva så är nästan allt om dem okänt.
Så här kan en sanithsid se ut, fast med blå hud. http://www.keithparkinson.com/art/kpnorthw.jpg
Precis min tanke.birkebeineren wrote:Skulle det vara en idé att dra vidare inspiration av den här bilden och låta blåhudingarna ha en slags ödlor som riddjur?Mikael wrote:Sanithsid tror jag har fanor och vapensköld, men eftersom det är tabu att beträda deras ö/kontinent-halva så är nästan allt om dem okänt.
Så här kan en sanithsid se ut, fast med blå hud. http://www.keithparkinson.com/art/kpnorthw.jpg
Eller kanske angyner (tror heter de så) från Monsterboken II?