Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag kan tänka mig att feliciernas dygnsindelning i glas och vakter kan ha anammats av resten av kopparhavets sjöfarare, om nu inte en äldre tex Zorakinsk variant fortfarande dominerar?

Morëlvidyn räknar år efter Storkonung Haieg-hamus död (år 1038 f.O.). År 610 är år 1648. Man kallar det också Månår. Månen anses äldre, visare och mer konstant än solen, medan Solen är ung och het, men inte klarar att hålla detta längre tid. Att komma till åren kallas att tala med månen.

Året delas dock in baserat på den Archivaliska kalendern, men det haltar något då man tagit bort Botdagen och lagt in den som Kalte/Ankans sjätte dag, lagt festeveckan efter Halve och några andra förskjutningar. (Är ändå bättre än den opraktiska äldre morelviska varianten som innehöll 216 dygn, ett för var och en av storkonungens söner. Till detta lades med jämna mellanrum en lång rad dagar med namn efter djur, gudar och demoner). Med undantag av Zinn har de flesta glömt namnen på de andra demonerna i oktagonen och deras namn är därför förvrängda.


Odosdag (Odo) (Vintersolståndet)
Förstadag (Adha)

Ankans månad (Anqh) 14 dagar
Drakbergets månad (Gaerdon) 29 dagar
Zinns månad (Zinn)29 dagar
Regnens månad (Matr) 29 dagar
Träsködlans månad (Gjironde)29 dagar
Djungelkattens månad (Miasi) 31 dagar
Arans månad (Ara) 29 dagar (18:e är Solens dag (Sham) (Sommarsolstånd)

Zinns dag
Tgons (Tupagons) dag
Onas (Onaabys) dag
Maas (Maals) dag
Khegaas (Khergalls) dag
Hasis (Hasitals) dag
Okhis (Systerns/Imariahs) dag

Skorpionens månad (Adghaqq) 29 dagar
Vinets månad (Rohà) 29 dagar
Storkonungens månad (Hamun)29 dagar
Sönernas månad (An)29 dagar
Havsormens månad (Akwien) 30 dagar
Månens månad (Gakemm) 14 dagar

Sistadag (Mata/dödens dag)

(Hoppas jag har räknat rätt!?)

Återkommer med Högtider, men Dödens dag är given som en dag då man hyllar de döda och klär ut sig och marscherar genom städer och byar med stora papier-maché huvuden av dödskallar osv! :twisted:
Senast redigerad av Mikael den 2007-12-31 18:18, redigerad totalt 3 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Srålande trevligt mäster Mikael! :D

(och du har räknat rätt)

Låter som en salig blanding av lite allt möjligt i sann piratanda!

Bläckfiskhuvuden i Karak Khun? :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Räknar du Ankorath, Dunderin och Karakh Khun som alla tillhörande Morëlvidyn, Mikael? Det framgår förmodligen av dina texter men frågar för enkelhetens skull. Och hur långt stracker sig "landet" i öster- och västerled?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har faktiskt tänkt på en snarliknande fråga. Vart går egentligen landsgränserna för de olika länderna på Samkarna? Skulle du kunna plocka ner en av mina kartor och krita ut en gräns som jag kan använda mig av?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast har vi egentligen bestämt gränserna för länderna tillhörande denna kontinent? Mikaels rundt Morëlvidyn och hans Krystilia(?) är förmodligen klara, men vi har väl inte åstadkommit så mycket rörande Meluckha, Bactulge, Sivoa, Maminira, Niferland, Mosgilak? Iofs så är kanske inte dessa alla länder med fasta gränser men tills vidare bör väl inte allt för mycket spikas?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Fast har vi egentligen bestämt gränserna för länderna tillhörande denna kontinent? Mikaels rundt Morëlvidyn och hans Krystilia(?) är förmodligen klara, men vi har väl inte åstadkommit så mycket rörande Meluckha, Bactulge, Sivoa, Maminira, Niferland, Mosgilak? Iofs så är kanske inte dessa alla länder med fasta gränser men tills vidare bör väl inte allt för mycket spikas?
Jag tycker att vi borde lämna rätt många vita fläckar... För övrigt borde vi göra det med Soluna också. Som det ser ut nu är vissa länder där onaturligt stora tycker jag (går Sombatzes gräns verkligen ända borta vid Thelgul?)...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor & Birke:
Tycker precis som Adragoor att Solunas (och Samkarnas) länder är löjligt stora. Känns som om det blev en maffig kontinent som äventyrsspel inte orkade göra så mycket med, därav de delade upp det i stoooora länder.

För mig är det viktigt att vi egentligen spikar sådana här saker ganska tidigt i projektet. Att stycka upp Soluna (och Samkarna) och skapa fler länder är ju inte något som man bör vänta med när någon "tar tag" i Soluna. Ett nytt land eller område kan ju direkt påverka Ereb och Erebs historia ganska markant.

Ska vi ta och stycka upp Soluna? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Ska vi ta och stycka upp Soluna? :)
Menar du med det att vi skal "dra in" gränserna lite på befintliga länder så att mer yta för framtidiga skapelser frigörs?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Menar du med det att vi skal "dra in" gränserna lite på befintliga länder så att mer yta för framtidiga skapelser frigörs?
Det jag menar är att vi helt enkelt skapar nya länder i Soluna. Ett förslag är att man kanske delar in Efaro i åtta stammar (lite som klomellien). Sombatze och Thelgul kan krympa i storlek. Vi inför några vita fläckar och kanske skapar 2 eller 3 helt nya länder i Soluna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Det jag menar är att vi helt enkelt skapar nya länder i Soluna. Ett förslag är att man kanske delar in Efaro i åtta stammar (lite som klomellien). Sombatze och Thelgul kan krympa i storlek. Vi inför några vita fläckar...


Låter som en plan.
Spelknepe skrev:...och kanske skapar 2 eller 3 helt nya länder i Soluna?
I stil med Mirel, Ljusna, Berendien och Krun så som EA-boxen lämnade dem, dvs bara namn på länder, alternativt med en mycket kortfattad beskrivning?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

I stil med Mirel, Ljusna, Berendien och Krun så som EA-boxen lämnade dem, dvs bara namn på länder, alternativt med en mycket kortfattad beskrivning?
Precis... sen om någon vill vidareutveckla så är det ju fritt fram.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det här tycker jag låter som en strålande idé. Även om jag propagerade MOT vita fläckar i Ereb får de gärna finnas på andra kontinenter. Outfoskade områden är ju bara kul - inte minst i djungler och öknar!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:
Menar du med det att vi skal "dra in" gränserna lite på befintliga länder så att mer yta för framtidiga skapelser frigörs?
Det jag menar är att vi helt enkelt skapar nya länder i Soluna. Ett förslag är att man kanske delar in Efaro i åtta stammar (lite som klomellien). Sombatze och Thelgul kan krympa i storlek. Vi inför några vita fläckar och kanske skapar 2 eller 3 helt nya länder i Soluna?
Sombatze framför allt kanske kan krympas till att omfatta Solunas "horn" och kustområdena ner mot Traxilme. Det känns som de centrala delarna av djungeln gärna kan vara mystiska och outforskade med märkliga övervuxna ruinstäder och liknande.
När det gäller Thelgul behåller jag gärna gränserna som de är...
Pokti går ju att trycka in hur många små furstendömen som helst i, likaså öknen.
Sen behöver ju faktiskt inte precis hela kontinenten utgöras av ordnade stater. Det är ju mer sannolikt att det finns stora vildmarksområden som bebos av en massa olika djungelstammar och liknande.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sen behöver ju faktiskt inte precis hela kontinenten utgöras av ordnade stater. Det är ju mer sannolikt att det finns stora vildmarksområden som bebos av en massa olika djungelstammar och liknande.
Word :) Sant som det är sagt. Men ska man då egentligen ha "vita fläckar" när man i teorin redan har skapat olika djungelstammar och liknande? Eller ska de vita fläckarna endast dölja geografin?

Vi fortsätter denna diskussion i Soluna-tråden här.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker inte att varje kontinent behöver styckas upp i massa riken med gränser och kungar, vapensköldar och fanor. Tvärtom tycker jag att Soluna och samkarna är i huvudsak vildmarker som få personer är intresserade av att annat än symboliskt hävda överhöghet över. Soluna är för torrt och varmt, Samkarna för fuktigt och varmt. (Att Ereb har så många riken och så stor population beror på dess klimat ger goda förutsättningar för att utveckla rikena.)

Samkarna har några få områden som är att likna vid riken:
Morëlvidyn (fastlandet närmast Sanritra i väster till Drakryggen i öster, från Kopparhavet till skogens kant) som knappt kan ses som en enhet längre då alla pirater och rövare slåss inbördes, men eftersom man en gång var enade och ännu när den tanken så får det räknas som ett ”rike”. Ankorath, Dunderin och Karakh Khun är mycket viktiga maktcentra i Morëlvidyn.

Sanritra är ett örike. Öriket har naturliga gränser, sin kust.
Melukha och Bactulge är öriken som har nära kontakt med varandra. Se ovan.
Niferland är också ett örike.
Krystalia är en slags federation av olika sjöhövdingdömen i området Krystillerna. Diffusa gränser, men omfattar sjölanden och eventuellt Drakryggen sluttningar.
Längst i söder, omfattande den torra lerslätten ligger Mosgilak och dess gräns går i norr där slätten blir för fuktig och sval för områdets herrar.
"Maminira" är ett örike för insektoider.

Sivoa är dels ett gammalt alvrike som gick under, dels är det ett område ädelskog i Morginnersjungeln från vilket en viss typ av djungelinfödingar kommer. Föreställer mig inget rike här, utan snarast en mängd djungelstammar ala amazonas.

Morginnerskogen och Juronaträsket är vildmarker. Kan finnas gömda riken i des djup, men det låter jag SL själv skapa, jag tänker mig bara att sprida lite rykten om städer av guld och elfenben?

Sedan är det ju så att gränserna inte kan vara särskilt strikta då ett rikes ytterkanter ligger där de ligger, strax bortom var man har kontroll. Även ett rike som Palinor tycker jag kan ha en mer diffus gräns i öster tex. Torshem är definitivt diffust. Det bör få finnas mer vildmark på alla kontinenterna. Hur stort inflytande har kejsaren i babor över östra Barbia? Det står i aidne tror jag att Kardien och Zorakin knappt har kontroll över folken som bor i Aidnebergen. Om vi sätter ut gränserna för att markera det område som en viss "kung" hävdar överhöghet över borde det finnas omstridda platser och gränser också. Jag tycker gränserna funkar i ereb, men sämre i Soluna och Samkarna.
Skriv svar