Klomellien
-
- Admin
Re: Klomellien
Det låter som en bra idé. Vissa saker är inte helt utredda angående Bozsa men det kan vi ju försöka åtgärda med en folkslagsbeskrivning.
-
- Admin
Något jag funderat över angående Bozsa som nu blev aktuell med beräkning av restider i Klomellien är hur gränsen mot Hamur ser ut?
Dels följer gränsen bergsområdet Monstinerna, dels föjer den Hisskoviska åsen där denna tar sin början innan den sträckker sig mot nordväst. Monstinerna föreslår jag att utgör en naturlig barriär stadsstaterna emellan, som endast med stor möda kan korsas. Hisskoviska åsen i sin helhet, både delen som följer gränsen mot Hamur och den mot Triska, ser jag före mig som både bebott och bevakad av bozsaborna. Jag undrar dock på om gränsen här behöver utrustas med något mer magiskt eller militärt skydd? Kanske något i anslutning till det Torquemada omtalar som Hauritiska observationsstationen under delmålet på Melorghiernas stora tur som kallas Bronsbyttan?
Jag funderar också på om det går en landsväg längs norra sidan av Monstinerna mellan Hamurstaden och Bozsastaden, eventuellt med en fortsättning helt fram till Nya Arno?
Dels följer gränsen bergsområdet Monstinerna, dels föjer den Hisskoviska åsen där denna tar sin början innan den sträckker sig mot nordväst. Monstinerna föreslår jag att utgör en naturlig barriär stadsstaterna emellan, som endast med stor möda kan korsas. Hisskoviska åsen i sin helhet, både delen som följer gränsen mot Hamur och den mot Triska, ser jag före mig som både bebott och bevakad av bozsaborna. Jag undrar dock på om gränsen här behöver utrustas med något mer magiskt eller militärt skydd? Kanske något i anslutning till det Torquemada omtalar som Hauritiska observationsstationen under delmålet på Melorghiernas stora tur som kallas Bronsbyttan?
Jag funderar också på om det går en landsväg längs norra sidan av Monstinerna mellan Hamurstaden och Bozsastaden, eventuellt med en fortsättning helt fram till Nya Arno?
-
- Kardisk Bontisâl
Varför dra en väg hela vägen till Nya Arno? Vem vill upprätthålla den? Det är ju inte som om Nya Arno och Bozsa kommer att handla så mycket...
Hisskovitiska Åsen, ligger inte den i sin helhet i Hisskov? Tycker det verkar så på kartorna, kanske sträcker sig in i Yolev. Åsen har väl varken gräns mot Triska eller Hamur, eller är jag helt förvirrad?
Hisskovitiska Åsen, ligger inte den i sin helhet i Hisskov? Tycker det verkar så på kartorna, kanske sträcker sig in i Yolev. Åsen har väl varken gräns mot Triska eller Hamur, eller är jag helt förvirrad?
-
- Admin
Det skulle kunna vara en mindre väg, mer upptrampad än byggt, och farbar endast till fots eller med packdjur. Använt främst för att ta sig mellan Hamurstaden och Nya Arno men med Bozsa emellan rimligtvis även hit. Men om ni är helt emot förslaget så får heller nyarnoer och hamurer träffas på annat vis. Det inre av Hamur, dvs den delen av stadsstaten som ligger kring Hamervathnas övre lopp, är sen tidigare tänkt vara helig för hamurerna så att ha en väg här känns heller inte rätt. Kanske får helt enkelt Hamur och Nya Arno ha sin komunikationsväg via Yolev?
Hisskoviska åsen och Baxarträsket är tänkt se ut så här:
Hisskoviska åsen och Baxarträsket är tänkt se ut så här:
birkebeineren skrev: ↑2022-03-24 06:19 Så här säg en kladdkarta ut till hur geografin utformades, Hisskoviska åsen i gult och Baxarträsket i grönt:
![]()
birkebeineren skrev: ↑2022-11-22 11:59 Gillar dessa gamla texter.![]()
Några detaljer att ha i åtanke när det gäller Baxar. Träsket är stort och omfattar förutom Yolev även stora delar av Nya Arno. Denna stat uppstod dock först 340 eO och innan dess var denna delen av Baxar vildmark. Händelser innan detta årtal behöver alltså inte ta nyarnoerna i beaktande. Baxar omfattar även områden söder om dagens Nya Arno och sydgränsen av Klomellien. Här är det fortfarande vildmark. Även stora delar av dagens Bozsa var del av Baxar tidigare men dikades ut under åren 332-336 eO och floden Gimdis skapades som en gräns mot träsket. Gimdis rinner på magisk väg "över" Hisskoviska åsen och ner i Garrikiska sjön och Jaggarack. Hisskoviska åsen är en låg åsrygg som på sitt högsta ligger max 30 m över träsket och sjöarna. Mellan Hisskoviska åsen och Jaggarack ligger Vetevattnen. Detta är ett träskliknande område även det och ligger innom Hisskovs gränser. Här lever vitankor som odlar vattenvete.
Hisskoviska åsen och Vetevattnen borde således inte vara något större problem för reptilfolket att korsa om de vill ta sig till Jaggarack och Maure. Även floden Gimdis borde kunde användas. Jorderna kom denna väg under 400-talet eO med sina långskepp även om de höll sig på vattenytan och inte under.
Några kladdkartor som illustrerar hur det är tänkt:
Baxarträsket i grönt
Hisskoviska åsen i rött
-
- Kardisk Bontisâl
Ok, fattar igen.
Heligt i bokstavlig bemärkelse?
Heligt i bokstavlig bemärkelse?
-
- Admin
En helig plats för de Aesirdyrkande hamurerna. Alla detaljer är inte utredda (vilka är det i Klomellien?
) men vi har iallafall skrivit följande:

gtjorgo skrev: ↑2022-10-23 21:03 Jag tänker också att Aesirkulten i Hamur har fler drag som påminner om hur riterna ser ut i Kard. I Hamur stad kan ett eventuellt tempel finnas eller så kan det finnas en ännu äldre kultplats längs hamervathna som till och med har ett prästerskap som liknar de rakade i jordashaur? Oftast sköts kulten inom storfamiljen men en öppning för någon form utav prästerskap samt kultplatser i Hamur kan jag tycka fungerar fint.
I triska och Lofernie finns ingen motsvarighet till detta. Här är det familjen som sköter i stort sett all ”kultverksamhet” . Om man inte räknar Yagorna då
birkebeineren skrev: ↑2022-10-24 07:13 Kanske det finns Hamurs heligaste plats längst upp i floden Hamervathnas dalgång? Där i vad som utgör stadsstatens sydvästra hörn har floden sin källa i en naturlig grotta högt uppe i bergen. Endast de mäktigaste präster tillåts besöka platsen och här tillåts inga besök av andra.
Sydvästra Hamur är förövrigt tänkt (sen södra Klomelliens geografi ritades upp) som helt otillgänglig från alla andra håll än just uppför floden Hamervathna. Över bergen i väster och söder finns inga vägar utan utgör närmast en mur mot omvärlden här.
Torquemada skrev: ↑2022-10-24 07:24 Låter som en logisk kultplats - och en plats som melorghier inte tillåts besöka.
...
gtjorgo skrev: ↑2022-10-24 09:03 Det tycker jag flyger!![]()
Jag ser gärna prästerskapet i Hamur som närvarande med ändå separerade från övriga befolkningen. Nästan lite ”monastiska” i brist på bättre ord. Inga mysiga broder tuck-munkar som gärna hänger med bönderna utan snarare en olyckskorp som dyker upp och vänder upp och ner på tillvaron med något profetiskt rön:-)
birkebeineren skrev: ↑2022-10-24 15:18 ...
Tycker jag låter mycket intressant...
Hamurerna var från första början dyrkare av Gudinnan (Nahriguhr) som efter de kom till Melashebergen övergick till att tro på Vaenir. Sen är det tänkt att de övergick till att dyrka Aesir. Detaljerna här är inte helt utredda men ett förslag har varit att de gjorde detta någon gång i peridoen 100 fO-100 eO när jorderna drog sig tillbaka från sina kolonier kring Gryppas vik. Hamurerna, nu med sin blandade tro på både de gamla vaenir och de nya aesir, var länge isolerade från övriga Klomellien och hann utveckla vissa säregenheter även religiöst. Sen utspelade sig en mycket viktig händelse i Hamurs historia kring 400 eO då silver upptäcktes i bergen och den moderna stadsstaten Hamur började växa fram. Ungefär samtidigt så återvände jorderna till Klomellien under kung Harald Krokig.
Hur detta gick till i Hamur har vi heller inte sagt så mycket om men vad om det med Harald Krokig kom en slags ny generation aesirpräster som nu fick en starkare betydelse för religionen än hur det varit tidigare? Kungen, och prästerna, kanske ville stärka sin makt inte bara över tron men över hela samhället i Hamur? En ny starkare kult utvecklades och ett stort tempel restes i Hamurstaden. Det gamla templet vid Hamervathnas källa finns kvar men tävlar i betydelse med det nya i Hamurstaden. Kanske finns även en motsättning mellan det gamla och det nya prästerskapet?
Torquemada skrev: ↑2022-10-24 15:49 Samtidigt som magokraterna föll så avancerade jorderna, och lite vid sidan av växte Hamur i betydelse.
Runtvandrande olyckskorpar låter väldigt trevligt, och helt oemotståndligt för melorghierna, med sin grundsyn på gudarna som oberäkneliga och farliga.
birkebeineren skrev: ↑2022-10-25 10:45 Jordernas återkomst till södra Klomellien blev dock kortvarig och när Harald Krokig föll för ett snoaransk pilskott vid kusten av Kasenu 457 eO drog nordfolket sig tillbaka till Kard.
Aesirprästerna blev då kvar i Hamur kan tänkas… Men kanske utan den makt de kunde fått om inte Mercanas handlare och de hamuriska hantverksgillena vuxit fram som maktfaktorer i åtminstone Hamurstaden?
-
- Admin
Även om det inte går vägar mellan Bozsa och Nya Arno så kan det kanske tänkas gå en väg österut från Bozsastaden? En väg som följer övre Gimdis och går upp på Hisskoviska åsen där den sen delar sig i två, en gren vidare österut mot Hamurstaden och en gren norrut som följer åsryggen förbi Sjustaden fram till Kragenspitz?
-
- Kardisk Bontisâl
Borde inte vara några hinder.
Känns udda att läsa mina egna bortglömda citat - även om de inte var långa...
Känns udda att läsa mina egna bortglömda citat - även om de inte var långa...
Jag är (som bekant) för förslaget om att det finns någon typ av helgedom där en variant av de rakade håller till där Hamervathnas lopp startar. 
En väg från Bosza till Sjustaden känns rimlig. Denna sistnämnda ort ligger i mitt huvud inte vid jaggaracksjön eller vide Wemer och bör då nås via någon väg, antingen från Bosza eller Kragenspitz. Om denna sedan fortsätter så tänker jag istället att detta blir till någon omlastningshamn för att sedan föra varorna via Hamervathna till Hamur. Dels för att det blir enklare logistikt och dels tror jag monstinerna precis som bestberget är ganska farliga platser. Både opportunistiska storfamiljer av Hamurer, missnöjda grupper av Yohrleider gruvarbetare, vargmannastammar samt svartblod kan tänka sig att slå till på den som färdas på småstigarna i monstinerna… tänker jag:)

En väg från Bosza till Sjustaden känns rimlig. Denna sistnämnda ort ligger i mitt huvud inte vid jaggaracksjön eller vide Wemer och bör då nås via någon väg, antingen från Bosza eller Kragenspitz. Om denna sedan fortsätter så tänker jag istället att detta blir till någon omlastningshamn för att sedan föra varorna via Hamervathna till Hamur. Dels för att det blir enklare logistikt och dels tror jag monstinerna precis som bestberget är ganska farliga platser. Både opportunistiska storfamiljer av Hamurer, missnöjda grupper av Yohrleider gruvarbetare, vargmannastammar samt svartblod kan tänka sig att slå till på den som färdas på småstigarna i monstinerna… tänker jag:)
-
- Admin
Då spikar vi det tycker jag. En gammal helgedom vid Hamervathnas källa och ett nyare tempel i Hamurstaden. Försöker sammanfatta det som sagts om detta och komplettera med några nya idéer. Återkommer.
Sjustaden har markerats på "insidan" av Hisskoviska åsen som utgör Bozsas norra gräns och borde således inte ha direkt tillgång till Jaggarack eller Wemer. Ändå bör staden hänga samman med en väg som går mellan Bozsastaden och Kragenspitz. Föreslår att vägen går från Bozsastaden uppströms Gimdis till den når Monstinerna och sen går norrut längs gränsen till Hamur till där Hamervathna mynnar ut i Wemer. Sen svänger den västerut längs Hisskoviska åsen och passerar Sjustaden innan den slutar vid Kragespitz. Ser före mig att denna väg är Bozsas huvudväg och som tillsammans med Gimdis utgör ett inringande gränsskydd runt stadsstaten. Bozsas inre som utgörs av utdikat träskmark har endast små vägar som går kors och tvärs mellan magikerhusens stora jordbruksplantager.gtjorgo skrev:En väg från Bosza till Sjustaden känns rimlig. Denna sistnämnda ort ligger i mitt huvud inte vid jaggaracksjön eller vide Wemer och bör då nås via någon väg, antingen från Bosza eller Kragenspitz. Om denna sedan fortsätter så tänker jag istället att detta blir till någon omlastningshamn för att sedan föra varorna via Hamervathna till Hamur. Dels för att det blir enklare logistikt och dels tror jag monstinerna precis som bestberget är ganska farliga platser. Både opportunistiska storfamiljer av Hamurer, missnöjda grupper av Yohrleider gruvarbetare, vargmannastammar samt svartblod kan tänka sig att slå till på den som färdas på småstigarna i monstinerna… tänker jag:)
Men punkten längs denna gräns och gränsväg där Hamervathna möter Wemer borde utrustas med något intressant. En tanke är den Hamuritiska observationsposten som Torquemade skriver. En annan kan vara en omlastningshamn för varor, om då inte detta kan skötas i Kragenspitz. Att Bozsas magiker på någit vis är närvarande här vid en kritisk punkt längs sin gräns där Klomelliens kanske viktigaste handelsled Hamur-Mercana passerar känns oavsett sannolikt tycker jag.
-
- Kardisk Bontisâl
Låter bra - även om jag nog inte fattar innan jag ser en karta med streck på.
Kragenspitz har ingen hamn, även om det inte är långt till vattnet. Uppkomsten av en omlastningshamn nära Kragenspitz har mystiskt nog alltid stött på patrull (av modellen häftiga oförklarliga eldsvådor), ty en myckenhet av sjåarfötter stör de ömtåliga blomstren och den så kallade "atmosfären".
Hamuritiska Observationsstationen blickar ut från Klomellien mot de ociviliserade barbarmarkerna i sydöst. Ingen anständig väg går dit. Den är belägen vid Hamurs sydöstra gräns, och tolereras av Hamur just för att den inte på något sätt är riktad mot dem utan tvärtom hjälper till med försvaret av deras eget territorium.
Kragenspitz har ingen hamn, även om det inte är långt till vattnet. Uppkomsten av en omlastningshamn nära Kragenspitz har mystiskt nog alltid stött på patrull (av modellen häftiga oförklarliga eldsvådor), ty en myckenhet av sjåarfötter stör de ömtåliga blomstren och den så kallade "atmosfären".
Hamuritiska Observationsstationen blickar ut från Klomellien mot de ociviliserade barbarmarkerna i sydöst. Ingen anständig väg går dit. Den är belägen vid Hamurs sydöstra gräns, och tolereras av Hamur just för att den inte på något sätt är riktad mot dem utan tvärtom hjälper till med försvaret av deras eget territorium.
Birke skrev
Bosza är nog inte så fasligt delaktig i malmhandeln men magokratins innevånare köper nog in en del hantverk samt mekaniska apparater som kan vara intressanta. Jag tänker att det blir låga kvantiteter men ganska dyra produkter i alla fall?Sjustaden har markerats på "insidan" av Hisskoviska åsen som utgör Bozsas norra gräns och borde således inte ha direkt tillgång till Jaggarack eller Wemer. Ändå bör staden hänga samman med en väg som går mellan Bozsastaden och Kragenspitz. Föreslår att vägen går från Bozsastaden uppströms Gimdis till den når Monstinerna och sen går norrut längs gränsen till Hamur till där Hamervathna mynnar ut i Wemer. Sen svänger den västerut längs Hisskoviska åsen och passerar Sjustaden innan den slutar vid Kragespitz. Ser före mig att denna väg är Bozsas huvudväg och som tillsammans med Gimdis utgör ett inringande gränsskydd runt stadsstaten. Bozsas inre som utgörs av utdikat träskmark har endast små vägar som går kors och tvärs mellan magikerhusens stora jordbruksplantager.
Jag tänker snarare att vägen borde gå upp mot Kastel Bax och Kragenspitz för att sedan vika av mot Hisskov? En mindre väg går därefter mot Sjustaden samt den eventuella omlastningshamnen? För visst torde vägen till Hisskov vara viktigare för Bosza, både ekonomiskt, kulturellt och politiskt än till Hamur som ganska nyligen blivit del av unionen och där magiker möts av viss oro? (Att åka mellan Bosza och stadsstatens näst största stad Kragenspitz borde vara viktigare än till hamervathna?
I övrigt håller jag med. Tänker även att omlastningshamnen av och till plundras/raserats av både trisker, hamurer och hemskheter från bestberget. Den lär med andra ord inte vara så värst robust. Plundring in mot gods i Boszas inre tror jag är ganska vanligt ändå. Något som ytterligare spär på hur urban denna stadsstat är (för det är både obekvämt och läskigt att bo landsbygden). Godsen drivs nog ofta av ställföreträdare/förmän anställda av markägaren som oftast själv bor i någon av städerna. Gränsen mot Hamur och Triska markeras till stor del av floderna men inte så fasligt bevakad kan jag tro. Bosza riktar nog in sig på att hålla viktiga punkter som städerna för att möta eventuella hot?
Jag tänker även att någon typ av väg borde gå mot Monstinerna där en liten tennbrytning eventuellt sker?
Men punkten längs denna gräns och gränsväg där Hamervathna möter Wemer borde utrustas med något intressant. En tanke är den Hamuritiska observationsposten som Torquemade skriver. En annan kan vara en omlastningshamn för varor, om då inte detta kan skötas i Kragenspitz. Att Bozsas magiker på någit vis är närvarande här vid en kritisk punkt längs sin gräns där Klomelliens kanske viktigaste handelsled Hamur-Mercana passerar känns oavsett sannolikt tycker jag
-
- Kardisk Bontisâl
En kort kommentar om observationsstationen: Bozsa vill ha koll, men inte verka som om de vill det.
Tidvis har de haft folk i Melashe, men de har slutat med det eftersom Melashe egentligen inte är ett hot annat än mot de magiker som var stationerade där, och som strök med på löpande band.
De skulle gärna ha observatörer i Brikho för att hålla de utrikiska orcherna under kontroll, men det tolererar inte orcherna.
De har folk i Mercana, men det har alla, så det märks inte, och de behövs i motståndet mot Magillre.
De håller koll på Vampyrön och Yolevs lärsosäten när andan faller på.
Waliton, Triska och Nya Arno håller magiker på rejält avstånd.
Ibland kontrollerar de Medium och Nekropolis, men i likhet med övriga Klomellien så har de svårt att stå ut med melorghierna eller ens att ta dem på allvar.
Tidvis har de haft folk i Melashe, men de har slutat med det eftersom Melashe egentligen inte är ett hot annat än mot de magiker som var stationerade där, och som strök med på löpande band.
De skulle gärna ha observatörer i Brikho för att hålla de utrikiska orcherna under kontroll, men det tolererar inte orcherna.
De har folk i Mercana, men det har alla, så det märks inte, och de behövs i motståndet mot Magillre.
De håller koll på Vampyrön och Yolevs lärsosäten när andan faller på.
Waliton, Triska och Nya Arno håller magiker på rejält avstånd.
Ibland kontrollerar de Medium och Nekropolis, men i likhet med övriga Klomellien så har de svårt att stå ut med melorghierna eller ens att ta dem på allvar.
-
- Admin
Jag är öppen för andra förslag men för att visa hur jag tänkte mig vägen innan ni krånglade till det med frågor och andra idéer (
) ritade jag upp den i rött här:

Vägen altså tänkt gå uppströms Gimdis från Bozsastaden och sen följa toppen av Hisskoviska åsen längs gränsen mot Hamur och Triska fram till Kragenspitz. Hela Bozsas inre är utdikad träskmark där nu utspridda plantager ligger, med mindre vägar mellan sig och övriga platser (fast det är också möjligt att färdas med båt eller pråm på de många dikeskanalerna). Kommunikationen längs Gimdis och vägen ringar in Boszas territorium så att säga.

Vägen altså tänkt gå uppströms Gimdis från Bozsastaden och sen följa toppen av Hisskoviska åsen längs gränsen mot Hamur och Triska fram till Kragenspitz. Hela Bozsas inre är utdikad träskmark där nu utspridda plantager ligger, med mindre vägar mellan sig och övriga platser (fast det är också möjligt att färdas med båt eller pråm på de många dikeskanalerna). Kommunikationen längs Gimdis och vägen ringar in Boszas territorium så att säga.
-
- Admin
Tänkte att Kragenspits låg lägligt till för en hamn och även som plats för Bozsas huvudsakliga kommunikation med omvärlden. Om detta inte passar med andra idéer föreslår jag att färdseln då går sjövägen från Garrikiska sjön upp längs Gimdis helt fram till Bozsa stad. Bozsa stadsstat har således ingen annan "öppning/port" mot omvärlden utan det enda målet av intresse är Bozsa stad långt inne i landet. Det lär gå att passera gränsen på andra platser men något annant mål än Bozsa stad finns inte och det är också dit magikerna vill rikta kommunikationerna. Den som korsar gränsen lär heller inte hitta särskilt mycket av intresse runt om i Bozsa förutom jordbruksplantager, Kragenspitz, Sjustaden och Castell Bax undantaget. Kragenspitz vill inte ha besök (eller?), Sjustaden möjligtvis bara en uppsamlingsplats för jordbruksprodukter (om vi inte vill göra den till något spännande?) och Castell Bax en militärstad intiktad på försvar från Baxarträskets faror.