

Fortsätt med det goda
Kanon som vanligt Mäster "Vidina"!Torquemada skrev:Åh, herrarna i rådhuset lyckades prata om Remuntra utan att prata om Remuntra - de berörde aldrig ens deras tro eller beteende, de pratade pengar och kontakter, som goda mercanier gör. Ingen fara på taket.
Herr Haliban låter också hälsa att Mercana minsann inte plundrar Sanzas. Det har väl hänt att rövare (som inte alls var anställda av oss) gav sig in på sanziskt territorium och plundrade - fast utan vår vetskap. Att stöldgodset sedan såldes i Mercana beklagar han djupt, men vi har inte tid att kontrollera alla försäljare - såvida ni inte vill upprätta monopol för handeln med varor från Sanzas? Inte det?
Emunförsvaret låter kul. Peck them to death! Eftersom Sanzas försvar kommit på tal får jag visst lägga ut Vidinas långa utläggning om svartfolkens roll i Klomellien i förtid. Första stycket är en brasklapp från min sida, då jag har en ganska vag uppfattning om tillståndet i Brikho.
Man har frågat mig om svartfolkens roll i Klomellien, och då jag har studerat ämnet ingående skall jag med glädje upplysa er om den saken. Då Brikhos kultur och särart har avhandlats i mina tidigare reseskildringar, skall jag här begränsa mig till de svartfolk som bosatt sig i andra delar av landet...
Vidina Ingaldiron
Det är frestande att dra paralleller till riktiga virus, och då kan man ju tänka sig att vissa rent av är immuna (om de envisas med att klara PSY-slag efter PSY-slag). Fast nu spekulerar jag givetvis. Man kan dock vända på steken och hävda att bara för att man klarat sig undan en gång så innebär det inte att man är immun. (Nytt PSY-slag vid nästa tillfälle.) Alltså ungefär som att man kan undkomma svininfluensan första gången man blir exponerad för den, men insjukna i samband med nästa våg av influensafall.Mikael skrev:Alla smittas ju inte så viss immunitet tycks ju finnas. Redan galna, de som lyckas med PSY-slag och flera av de som seglat med resande remuntrer har undvikit smittan.
Tja, enligt Den femte konfluxen (sid 64) kan animister lära sig "rätt mental inställning" och därmed vara säkra. Jag föreställer mig även att banzikan (så som det beskrivs i källorna) ger ett visst skydd, även om det kanske inte är något "säkert vaccin". Arn Dunkelbrink eller Kyrias tror jag dock oavsett går säkra, men rollfigurer kanske kan få ett extra räddningsslag? (En husregel skulle kunna vara att hjältar normalt inte behöver slå, såvida de inte dräper en Remuntra-dyrkare.Mikael skrev:Som jag har skrivit i remuntratråden smittas helt enkelt inte alla, men något säkert "vaccin" är inte kännt.
Just det ja. Bra Baldyr. Det är ett smittsamt virus, men inte med rätt (eller avsaknad av) inställning.Baldyr skrev:Tja, enligt Den femte konfluxen (sid 64) kan animister lära sig "rätt mental inställning" och därmed vara säkra. Jag föreställer mig även att banzikan (så som det beskrivs i källorna) ger ett visst skydd, även om det kanske inte är något "säkert vaccin". Arn Dunkelbrink eller Kyrias tror jag dock oavsett går säkra, men rollfigurer kanske kan få ett extra räddningsslag? (En husregel skulle kunna vara att hjältar normalt inte behöver slå, såvida de inte dräper en Remuntra-dyrkare.Mikael skrev:Som jag har skrivit i remuntratråden smittas helt enkelt inte alla, men något säkert "vaccin" är inte kännt.)
/Baldyr
En ren gissning är att de åtminstone är fler än 10.000 då det är antalet Ljusandar, snäppet över bland Etins andeväsen. Men vem som helst och för vad som helst kan ju inte en solande framträda. Personen och syftet måste säkert vara värdigt solanden.Solandar
Solandar är ett slags andeväsen i Etins tjänst. Solandar anses i den Lysande vägens teologi som den lägsta rangen av andeväsen, under ljusandar och solserafer. Solandar manifesterar sig sällan fysiskt på Altor, men det händer att de tar sin boning i materiella föremål för att tjäna en helig man eller kvinna i Etins tjänst. Det är endast på Caddo som solandar kan bindas till föremål av dalkiska riarker, solmunkar och solriddare. Varför det förhåller sig så är det ingen som riktigt vet. På fastlandet menar man att närheten till Odos grav spelar en stor roll, medan man på Caddo säger att det helt enkelt beror på att Etin välsignat den dalkiska kyrkan. På dalkiska kallas solandar tadokanei. För mer information om dessa, se Caddo.
Wow vilket tolkningsutrymme.Torquemada skrev:OK, anta att du har en genomsnittligt from riark i Klomellein, trogen exarken i Ekeborg. Han står inför en dödsgast som inte har gjort någon något ont utan mycket god anledning, och riarken vill frammana en solande av ideologiska skäl (odöda = onda). Kommer solanden?