Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag har i nuläget inte så mycket tankar om druiderna. Kan dock spåna lite. De måste ju ha en annan religion. Vilken är det? Är det parbagerna eller någon form därav? eller något nytt? De kan ju också ha skapat något delvis nytt ur vad de har sett i skogen. Gamla lämningar, möten med uråldriga varelser kan ju faktist ha lämnat avtryck och gjort druiderna långt mer medvetna om Altors metafysik än de flesta andra av dess invånare.

Eller sysslar de med avgudadyrkan av något av de uråldriga väsen som döljer sig i skogen? Någon "ande" som de tillber, uppsöker för att få råd, som talar till druiderna på det låga språket.

Så är religionen penternas sedan urminnes tider, eller något nytt, en syntes av gamla tron med nya erferenheter?
Vad om penterna tillber skogsguddomen Mokylider som beskrivs i Monturerna-modulen? Denne ar skogens beskyddare och hans gestalt "Jagaren" - en behornad humanoid, ar skogens kung. Monturerna befolkades av kardiska oliktankande och Mokylidertron kan ha folt med från fastlandet?

Gillar aven vijes funderingar kring drakagg.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Bra förslag Birke.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jag har i nuläget inte så mycket tankar om druiderna. Kan dock spåna lite. De måste ju ha en annan religion. Vilken är det? Är det parbagerna eller någon form därav? eller något nytt? De kan ju också ha skapat något delvis nytt ur vad de har sett i skogen. Gamla lämningar, möten med uråldriga varelser kan ju faktist ha lämnat avtryck och gjort druiderna långt mer medvetna om Altors metafysik än de flesta andra av dess invånare.

Eller sysslar de med avgudadyrkan av något av de uråldriga väsen som döljer sig i skogen? Någon "ande" som de tillber, uppsöker för att få råd, som talar till druiderna på det låga språket.

Så är religionen penternas sedan urminnes tider, eller något nytt, en syntes av gamla tron med nya erferenheter?
Vad om penterna tillber skogsguddomen Mokylider som beskrivs i Monturerna-modulen? Denne ar skogens beskyddare och hans gestalt "Jagaren" - en behornad humanoid, ar skogens kung. Monturerna befolkades av kardiska oliktankande och Mokylidertron kan ha folt med från fastlandet?

Gillar aven vijes funderingar kring drakagg.
Det här låter lite som den keltiska guddomen Cerunnos som bland annat syns på Gundestrupskitteln eller som Hearn "den behornade". En förväxling med Etins motpol, Hemaquiel, och denna guddom ligger i faggorna. Kanske är det därför många av denna guddoms dyrkare flytt Kardien för Monturerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cernunnos

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gundestrupskitteln

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Herne_the_Hunter.jpg

Citat: http://en.wikipedia.org/wiki/Herne_the_Hunter

"It is frequently claimed that Herne is a manifestation of the Celtic Horned God. This idea is largely based on connecting his name and appearance with Cernunnos, a deity known from both Britain and Gaul, but only by name from the latter. This is in accordance with Grimm's law and was one of the many theories put forward by Margaret Murray in her 1931 tome The God of the Witches. Herne is a very localized legend not found outside Berkshire and the regions of the surrounding counties into which Windsor Forest once spread.

In the Dark Ages, Windsor Forest was settled by pagan Anglo-Saxons who worshipped their own pantheon of gods, including Woden who rode across the night sky with his own Wild Hunt. He also hanged himself on an ash tree in order to learn the runic alphabet, but whether this story of Woden provided a non-Celtic source for stories of Herne, or was itself a Saxon adaptation of the original Celtic deity, remains unknown. This kind of cultural intermingling appears to have happened with another Wild Hunt-associated mythological figure, King Herla."
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-05 14:36, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Alkemi: bara det inte blir för mycket Miraculix. Vi får se upp lite här...

Religion: dyrkan av de gamla gudarna som utvecklas när de tar steget in i Gladaskogens dunkel är väl vad jag lutar åt

men, jag väntar lite på kommentarer. Mikael, Birke mfl...
Birkes förslag på religion tror jag på, skall plocka fram modulen men låter som en god idé.

När det gäller Penterna så har jag inte arbetat igenom tanken på dem som en druidkultur, men i min kampanj lite löst hintat åt just Bretagnsk/keltisk druidstil (med byar likt asterix :oops: men utan superstarkdrycken). Grå kåpor, långa skägg, guldskäror, örter, druidtraditioner äldre än antiken, stor kunskap i muntlig tradtion men också uppdelad mellan olika klaner så att ingen kan allt, det orkar ingen. viktiga händelser huggs dock i sten sedan tusentals år. Härliga bautastenar och soldomsringar.

PS. (I min kampanj sökte RPna ledtrådar och kunskap om var en viss ring tagit vägen (en Imperiets diktatorsregalia). Kunskapen behövde pusslas ihop från ett par pentbyars visa och text på mossiga stenar i Gladaskogens yttre delar. Sista pusselbiten innehades av ytterligare en by/klans druid...som dock hade kidnappats av feliciska underrättelsetjänsten (som man ständigt för ett race med), vilka i sin tur slagits ihjäl av häxmästartrogna orcher, med undantag av druiden och en överste, vilka nu måste räddas från orchernas fäste där en demonisk lärljunge till häxmästaren förde befäl...slutade med en hjältes död, men i övrigt gick man segrande ur den drabbningen. (Feliciern kom också undan för att fortsätta jakten... :twisted: ) Ringen visade sig just finnas på Monturerna... :o
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Jag suger lite på karamellerna.
Det jag tycker är viktigt är att vi gör något mer än kör "keltisk druid/miraculix" rätt upp och ner. Vi kan dock starta där så att folk känner igen utgångspunkten och sedan vrider och vänder vi lite på det och lägger till något annat. Kanske drakar...

Vad gör penterna i övrigt? Har lite löst tänkt att de lever ett nomadiserande liv. Stryker omkring i skogen och lever av jakt och insamling. Utan att vara stenåldersfolk, de idkar byteshandel för at komma över vad de behöver (har här någon gång liknat dem vid samer som är ett ursprungsfolk, men som hade ett varuutbyte med sin omgivning). Borde de vara mer bofasta? vad lever de av i sådant fall?

Visst fanns det en Robin Hood serie på TV är de körde hårt på "Herne the Hunter"?

Gillar tanken på att det finns en risk att kykan beslutar sig för att deras religion är ond (och bör utrotas. ett vansinnigt soltåg in i Gladaskogen genomförs. 100 tals solriddare och tusentals glada frivilliga ansluter sig. 12 återvänder, samtliga galna av skräck... :D . exakt 0 penter dödas)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Jag suger lite på karamellerna.
Det jag tycker är viktigt är att vi gör något mer än kör "keltisk druid/miraculix" rätt upp och ner. Vi kan dock starta där så att folk känner igen utgångspunkten och sedan vrider och vänder vi lite på det och lägger till något annat. Kanske drakar...

Vad gör penterna i övrigt? Har lite löst tänkt att de lever ett nomadiserande liv. Stryker omkring i skogen och lever av jakt och insamling. Utan att vara stenåldersfolk, de idkar byteshandel för at komma över vad de behöver (har här någon gång liknat dem vid samer som är ett ursprungsfolk, men som hade ett varuutbyte med sin omgivning). Borde de vara mer bofasta? vad lever de av i sådant fall?

Visst fanns det en Robin Hood serie på TV är de körde hårt på "Herne the Hunter"?

Gillar tanken på att det finns en risk att kykan beslutar sig för att deras religion är ond (och bör utrotas. ett vansinnigt soltåg in i Gladaskogen genomförs. 100 tals solriddare och tusentals glada frivilliga ansluter sig. 12 återvänder, samtliga galna av skräck... :D . exakt 0 penter dödas)

Mycket bra!!! :D

Och ja! Jag minns den serien! Den gick i slutet av 80-talet. Där förekommer dessutom i ett par avsnitt en kamp där skogsguden Herne skickar Robin Hood som sin förkämpe mot ett gäng galna munkar (eller var det nunnor?) som försöker frammana en demon/ondskefull guddom från det förgångna.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

I Aidne-modulen står det om penterna att de dyrkar en modergudinna kallad Khellillan/Khallill som liknar alvernas Tevatenu. Vad tros om att låta denna tro harstamma från det matriarkatiska Melukha och smalta den samman med Mokylider/Cerunnos? Kvinnans betydande roll finns redan i konceptet druider/kelter och med melukhiska kopplingar hittar vi en forklaring till dessa. Det kan aven dras inspiration från Melukhas "soderhavskansla" med (for att bekrafta myten om det "glada och oskuldfyllda") de levnadsglada penterna (Aidne-modulen)

...åppropå Soderhavet så fanns det någon kultur dar som hadde en slags enorma stenhjul de anvande som mycket otymplig valuta - vad om penterna anvander drakagg??? :shock:
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:I Aidne-modulen står det om penterna att de dyrkar en modergudinna kallad Khellillan/Khallill som liknar alvernas Tevatenu. Vad tros om att låta denna tro harstamma från det matriarkatiska Melukha och smalta den samman med Mokylider/Cerunnos? Kvinnans betydande roll finns redan i konceptet druider/kelter och med melukhiska kopplingar hittar vi en forklaring till dessa. Det kan aven dras inspiration från Melukhas "soderhavskansla" med (for att bekrafta myten om det "glada och oskuldfyllda") de levnadsglada penterna (Aidne-modulen)

...åppropå Soderhavet så fanns det någon kultur dar som hadde en slags enorma stenhjul de anvande som mycket otymplig valuta - vad om penterna anvander drakagg??? :shock:
Aha!
Drakägg? Ett ägg lika med värdet av den Kardiska rikskassan? Eller kanske skärvor från drakägg som har kläckts? också värdefulla, men inte fullt lika mycket. Annars så kan du ju använda kardiska mynt... :P

men har de en religion så utgår vi ifrån den ifalla ingen får en blixtide, och sedan så vrider vi på det.

Läser vi mer så står det at de vid högtidliga tillfällen målar ansiktena med växtfärger som påstås ge övermänskliga egenskaper. samt att de flätar skägg och hår (asterix?)
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Tänker vidare:

Om man utgår ifrån att de dyrkar Khellillan och alla aspekter av hennes väsen - man tillber de andar som man anser bebo skogar, åkrar etc i vardagen genom små offergåvor och genom att visa respekt för Moder Jord skapelse. Jag skulle dock helst se att de från början inte var alltför djupt rotade i en jorbrukarkultur utan levde till stor del på jakt och skogens gåvor. Sedan kom losdriverna och jagade bort dem steg för steg, in i Gladaskogen. Väl där övergår man till en renodlad jägar/samlar kultur, men fortfarande med stor kontakt med omvärlden.

I kontakten med Gladaskogen transformeras också religionen. De andar och väsen som man har tillbett börjar att visa sig. De erfarenhetar man gör som tillåter en att överleva i skogen ritueliseras genom religion. Vidskepelse och tro blandas ihop och går inte att särskilja. Så stöter man på den "behornade" och börjar att tillbe honom som den främsta av andar. Detta tolkas av omvärlden som en version av Mokylider. Det är det inte. Den behornade är ett av de väsen som har överlevt den stora katastrofen. penternas druider söker emellanåt upp honom i skogens hjärta för att rådfråga honom. Företrädesvis under inflytande av droger, då risken annars är stor att mötet slutar med att druiden blir vansinnig. Att informationen emellanåt blir märklig av kombinationen droger och en 10 000 år gammal, degenererad, varelse behöver väl knappast nämnas... Dock tänker jag mig att de har en uppfattning om Altors äldre historia som i stort överenstämmer med den i Kampanjboken i EA. Vilket gör detta halvbarbariska, enkla, gladlynta och genomvidskepliga folk till Erebs kanske mest upplysta.

Här stannar jag, konceptet är inte färdigutvecklat. idéer på hur den behornade ser ut? exakt avd han är? vad sysslar kvinnorna med (jag köper matriarkatet rätt av, gubbvälde finns det nog av i Kardien) finns det en spänning mellan druidernas dyrkan av den behornade och kvinnornas tillbedjan (kvinnorna leder den delen av religionen) av Khellillan?

att de färger de målar sig med i ansiktet verkligen ger speciella krafter behöver väl inte nämnas?

är ideerna bra, borde något ändras?
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Är egentligen alldeles för trött för att ta upp diskussionen helt, men angående:
Regil skrev:finns det en spänning mellan druidernas dyrkan av den behornade och kvinnornas tillbedjan (kvinnorna leder den delen av religionen) av Khellillan?
...så kan man kanske referera till antika Grekland och jämföra de olika gudar som dyrkades. Dionysus-dyrkandet var på inget sätt emotsatt, exempelvis, Artemis-dyrkan. (Liknande exempel finns ju såväl i fornnordisk som slavisk och allehanda uramerikansk religion.) Man bad till olika gudar för olika saker. Självklart kan det finnas motsättningar mellan religiösa grupper, men det är minst lika troligt att de bara är olika delar av den sociala kulturen. Så länge de inte behöver tävla om uppmärksamheten har de ingen självklar grund för fiendskap.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Lysande Regil.

Vi börjar finna Erebs pikter och kelter. Jag har dessutom Pamperna att ta hänsyn till i Zorakien. De är ett ryttarfolk men med likartad religös mystik.

Kan det inte vara så att det A) finns ett tydligt utkristalliserat kvinnligt och manligt ledarskap. Det ena kan vara religöst, det andra världsligt

eller B) så finns det kvinnornas tro och männens tro. Männens tro ligger i jakten, den behornade, det vilda. Kvinnornas i Khellilan. Fruktbarhet. moderskult. Penternas tempel är Gladaskogen i sig själv. Skogen är central för deras tro. Likaså finns det då kvinnligt och manligt ledarskap i de världsliga frågorna. Kanske har man två ledare, en kvinna och en man i varje stam?

Man kan hämta inspiration i de tre mångudinnorna Epona, Brigantia och Arhanrhodda

Eller något hopkok av A och B.

Och givetvis blå kroppsmålningar och varför inte symbolistiska tatueringar. (Eller så lägger jag beslag på tatueringarna för Pampernas räkning.)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Kanske är det så att männen jagar och fiskar med kvinnorna brukar jorden?

Eller är det mer blandat? En viss grupp av stammen, oavsett om det är man eller kvinna, knyter sig mer mot den Behornade, jakten, fisket och skogen medan en annan grupp är bunden till Khallill modergudinnan, jordbruk, insamlandet av örter, växter och bär.

Stammen har ett "revir" där man vandrar mellan tre-fyra olika boplatser med jämna mellanrum. Man bedriver svedjebruk. När marken inte ger mer på den boplats man är vid för tillfället går man till nästa. När man kommer fram till nästa boplats gör man en ceremoni för andarn och förfäderna och åt Khellillan. Männen och kvinnorna tar fram yxor, hackor och eld. Man ber en bön till Loki om att ge dem assistans i sitt arbete och börjar öppna upp den gamla åkern från igenväxande träd och buskar. Elden äter veden och rötterna och askan ger näring till jorden.

När det är gjort ber prästinnorna till Khallilla att hon må ge marken god fruktsamhet (fast männen nog skulle kunna förklara att näring har redan eldguden givit Khallill jordemodern till skänks) och därefter sår kvinnorna jorden med spannmål.

När detta är avklarat och hyddorna är resta går männen ut i skogen tillsammans med någon druid för att hålla sina cermonier till den Behornade (Herne) och för att offra åt vattendragens andeväsen och till skogarnas andeväsen så att de håller sig vänligt ställda till de jägare och fiskare som söker sitt levebröd i skogen ( fast kvinnorna nog kan förtälja att det redan är avklarat med Khallills försorg).

Resta gravplatser, domarringar etc berättar att denna plats har ägare. En stam vars förfäder har sin viloplats vid stenarna gör genom förfädernas arv anspråk på detta land. Förfädernas andar skyddar också marken från inkräktande stammar.

De högsta religösa ledarna är en kvinnlig Khallill-prästinna och en manlig druid.
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Jag gillar allt utom svedjebruket. Det går lite på tvärs med "Moder Jord"/ Khellillan och gladaskogens mystik. Men om de skall leva på rötter antar jag att de ständigt måste vara på vandring.

Kan man slänga in någon matresurs som gör att de kan upprätthålla sig längre stunder på en plats? Något urträd som ger rikligt med energirik frukt? Stora köttiga svampar?

Gillar tanken att stammen delar upp sig efter funktion och inte efter kön.

Kom bara ihåg att "den behornade" är en levande varelse som uppehåller sig i skogens hjärta.

Behåll kroppstatueringar till pamperna, jag nöjer mig med målningar :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Jag gillar allt utom svedjebruket. Det går lite på tvärs med "Moder Jord"/ Khellillan och gladaskogens mystik. Men om de skall leva på rötter antar jag att de ständigt måste vara på vandring.

Kan man slänga in någon matresurs som gör att de kan upprätthålla sig längre stunder på en plats? Något urträd som ger rikligt med energirik frukt? Stora köttiga svampar?

Gillar tanken att stammen delar upp sig efter funktion och inte efter kön.

Kom bara ihåg att "den behornade" är en levande varelse som uppehåller sig i skogens hjärta.

Behåll kroppstatueringar till pamperna, jag nöjer mig med målningar :wink:
Nja det är inte så att de bränner ner den orörda skogen. De vandrar runt mellan 3-4 boplatser i ca 30-40-årscykler. När de kommer tillbaka till en gammal boplats så röjer de upp den gamla åkern som ofta syns som en nedsänkt terrass i landskapet.

Sådana terrasser eller bassänger kallas ofta för "celtic fields" i Storbrittanien då det var ett vanligt förekommande brukningssystem under den så kallade folkvandringstiden under sen brons- och tidig järnålder dvs under de keltiska folkens storhetstid.

Gravarna, domarringarna och bautastenarna fungerade som fast revirmarkeringar som sade till andra kringvandrande folk att en stam hade sin boplats och sina jaktmarker i detta område.

När man kom till en gammal boplats var sannolikt den gamla åkerbassängen fylld med pionjärträd som asp, björk och al med en medeldiameter om 18-22 cm i diameter och en medelhöjd om 20 meter.

Växte det bok, ask, avenbok, ek eller tall invid åkerområdet så fanns det med stor sannolikhet även en hel del täta uppslag av dessa träd. Dessa träd är dock betydligt mindre i storlek. Kanske 5-10 meter höga och ganska smala (6-12 cm) då de står mycket tätt. Det vill säga utmärkta som skaft till redskap och spjut samt material till pilar och bågar. En hel del buskar som slånbär, hagtorn och vide lär också ha vandrat in i de båda små åkrarna.

Så det som händer när man kom till en sådan bopolats var att man först började röja upp den gamla boplatsen och sannolikt bränna av den för att jämna till underlaget. Sedan slog man upp hyddorna. Sannolikt gjorde man redan första kvällen ett offer vid förfädernas gravar så att deras andar känner igen sina levande fränder. Man offrar säkert åt Khallilla och åt skogsandarna för god jaktlycka

Under denna tid livnär man sig på vad jägare och fiskare kan förse stammen. Därefter påbörjas arbetet att röja upp den gamla åkern. Man hugger ner träden och bränner en del av dem som offer åt frukbarhetsgudinnan (gödslar marken med aska). Där efter sår man råg eller korn. Alternativt odlar man majrova. Man vet att folket under bronsåldern och tidig järnålder odlade rovor.

En del av virket från ungträden och slyet i den gamla åkern blir ved eller vidjor till korgar eller staket och byggnadsmatrial, skaft till redskap och spjut, pilar och bågar etc.

Eventuellt har man också några getter som ger mjölk och ull för tyger men särskilt mycket mer husdjur tror jag inte att man har (jo hundar givetvis). Dessa hägnas i så fall in in innanför staket som konstruerats med ekslanor och taggiga slånbuskar. Som foder får getterna grenarna från asp och vide.

Så det är inte svedjebruk av den orörda skogen utan en cirkel som sluts när man återkommer till en bosättning man lämnade för 30-40 år sedan. De träd och buskar som återkommit och tagit boplatsen i besittning fälls och återbördas till jorden genom eld.

Kanske är elden även en vikt beståndsdel när det kommer till begravningritualer. Kanske bränner man sina döda som på så sätt också bli aska, liksom träden på åkern. Man har således kanske tre viktiga guddomar? Khallill modergudinnan, föderskan, jorden. Loki/Låge/Lugh: Eldguden, förgöraren/livgivaren. Den Behornade: Den vilda jakten, den som ger god jakt och fiske, skogarnas, vilddjurens och jägarnas beskyddare.

En cirkel sluts och folkets förbund med Khallill begränsas till den plats som hon givit dem till skänks för att skaffa sitt levebröd. Den orörda skogen förstör de inte utom något enstaka träd de fäller för att skapa en kanot eller liknande. Storskogen är helig och deras födokälla i lika hög grad som de små åkrarna vilken skog det än är.

Man ser det inte som att man skövlar skogen. Man skördar istället de gamla åkernas "vilda" fas. Åkrarna är heliga. De är platsen för modergudinnans fruktbarhet.

Ofta finns det så kallade älvkvarnar, offerstenar med små gropar, i anslutning åkrarna där man gör offer för fruktbarhet. Detta kan bestå utav en helig blandning av djurfett, aska från åkerns brända träd och ockrafärgad jord.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-07 13:25, redigerad totalt 5 gång.
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

:D !!!! :D

Det får bli svedjebruk och slutna cirklar. Penterna uppehåller sig gladaskogens urskogar, väl på avstånd från övriga människor, men inte för långt in i skogen. Dit går man bara vid speciella tillfällen.

Det första man gör när man når ny boplats är att tala om för skogens andar att man är här och att de skall hålla sig borta: detta genom en tidskrävande ritual. Sedan kan man bränna jorden och offra till gudarna.

Sen så vill jag också blanda in mängder av ritualiserad vidskepelse, man offrar en guldpeng till skogstomten, några löv till anden i askträdet brevid åkern, två (måste vara just två, annars blir det inte rätt) pärlor till dimälvorna i skogstjärnen, tre vackra sånger till vindanden i dalen nedanför, fyra vackra gråstenar till stenknytten bakom jättestenen och så vidare, en lock från en echtisk jungfru till den pilska vattenanden i bäcken där man hämtar sitt vatten osv osv. Allt måste gå till exakt som förra gången.
Senast redigerad av Regil den 2008-01-07 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar