Angående gransen i oster mot passet mellan Morkerbergen och Nidabergen (Annoniska passet har Spelknepe fort in på kartan enligt mitt forslag) så har jag ett forslag, ett som fungerar både med och utan en flod.
Innan Kejsardomet Jorpagna uppstod så strackte sig Landoris skogar langre vasterut, till det som i dag ar Jorpagnas grans mot ost. Nar så jorerna borjade expandera sitt territorium så gick de in i detta alvernas vastra skogsområde och anekterade det samtidigt som de borjade anlagga vagen over Tolan. Alverna protesterade men kunde inget gora mot jorernas makt. De var tvingna att avsaga sig landområdet och tillåta vagbygget (vi kan anpassa detta till historien om Tiberions fredsavtal och stenstoderna Zenobia senare reste).
Sen efter kejsardomets fall 599 fO och jorernas makt var bruten var det ingen skog kvar for alverna att flytta tillbaka till och Landoris grans gick dar vi hittar den idag (langs vad jag kallat Landoriska hoglandet men som nog inte Spelknepe fort in på kartan an (inga skarpa klippkanter men mer en stigning i tarrengen som skogsranden foljer)). Och slutligen var området nu en fallen del av Kejsardomet Jorpagna, likt så många andra over sodra Ereb, inget styre fanns och ingen ordning utan Morkertiden rådde. Nar så dagens Jorpagna borjade samla sig (hur nu detta gick till) kom det till att alvernas forna grans kom att respekteras. Denna "respekt" tanker jag mig inte som orsakat av vordnad for alverna utan ett satt for en mangd olika interessen att uppratthålla ett maktstillestånd i området. I detta gransområde mynnar karavanleder från Erebs indre, Mefamirs bradder och dvargarna i Nidabergen; med andra ord ett mycket viktigt område for handel och således politik. Den berendiska handelsstaden Atrema ligger mycket nara och erebosierna har en stor fiskarflotta i havet utanfor, makter inga jorpagniska furstar eller handelshus vill stota sig med, så att forsoka återanektera landet enligt något i kejsartiden berattigad krav ar bast att låta bli.
Funkar detta, med lite putsning, eller ar jag helt ute och cyklar?