Snibben skrev:1) Och hur ser man på våldtäkt inom äktenskapet, finns den? 2) eller har en man rätt till sexuellt umgänge med sin hustru utan dennes samtycke? 3) Kan en kvinna giftas bort utan samtycke? 4) Och hur är det med Prima Nocte rätten, finns den i Kardien?
...
I äldre tider pratar man ofta om just våld. En kvinna som bara lägger sig ner räknades sällen som ett offer men en kvinna som gav motstånd var den som blev våldtagen, därifrån ordet våldtäkt.
Så följaktligen: Vad är en våldtäkt enligt Kardisk lag? Hur definieras den och för vem gäller den?
Förslag på 1) Nej, när kvinnan gift sig är hon mannens. Påtvingat sex är inte ett brott, däremot kanske misshandel som syns dagen efter vara det? 2) se 1...3) absolut, det är hennes far (eller kanske i vissa fall hennes mor) som beslutar hur det skall bli...av kärlek eller politik. 4) Inte i rikslagen, men jag kan tänka mig att för mer regionala områden kan den finnas (faltrakiska ogdar tycker jag skall ha rätten).
Regil och du talar lite om varandra här. Jag tycker din definition är riktig. Om kvinnan inte har utsatts för våld, dvs åtminstone blåmärken på handlederna, så har hon samtyckt eller iaf inte motsatt sig, så ingen våldtäkt.
Regil skrev:Eftersom echterna har en annan syn på bevis än du och jag så tycker jag inte att den här omskrivningen funkar. Om man tror att den man som är åtalad för våldtäkt är skyldig, men saknar all form av bevisning, förutom att man tror på kvinnans ord - då blir mannen dömd. Om han blir frikänd så är det för att man tror att han är oskyldig. och i sådant fall så är det kvinnan som har kommit med anklagelsen som är en

och som får omgivningens förakt och eventuellt även blir straffad för mened)
Nu gör du echterna dummare än de behöver vara (eller mer byråkratiskt lagda). De känner ju till spelreglerna, att den med flest och bäst bevis (vittnen, gode echter, trdition och makt) vinner. Det gör endast att de inte öppet kan anklaga personen eller kräva straff. Personen är friad, men för den del behöver inte folk betrakta honom som oskyldig. (Även idag med vår syn på bevisning och tes om att en anklagad är oskyldig till bevisad skyldig. Alla VET ju att vissa personer gjort vissa saker men kommer undan ändå...för att fogden, domarn eller åklagaren är för dålig/mutad/idiot. Majoriteten av moderna jurister tror jag håller med om att en man som frias/inte fälls för det brott han anklagas för av domstolen inte nödvändigtvis är oskyldig (JK och några till säger motsatsen) utan enbart inte bevisad skyldig. Personens skuld är fortfarande osäker, medan vid fällande dom hans skuld är bevisad bortom all rimlig tvivel.) Bara att bli anklagad för detta brott kan vara så förkastligt bland echter att det är oerhört ovanligt att det utövas.
Dvs som vänsterpartiet definierar begreppet ungefär. Den man som har sex med en kvinna och inte har tillförsäkrat sig om hennes samtycke utför en våldtäkt.
Hur sker detta i Kardien? Med vittnen, skriftligen eller med handen på den Gyllene boken? Någon som kan fråga Oly?
Jag vill inte definiera Budbrott som ett brott. Hädelse är ett brott (och budbrott). Kätteri är ett brott (och ett budbrott). Att kalla sin far för träskalle är ett budbrott (bud 3), men inget brott. Att tortera en fånge på kungens order är ett budbrott (bud 4), men eftersom kungen gav ordern så är det definitionsmässigt inget brott. Att höja skatten för sina utarmade faltrakiska bönder är ett budbrott (4 och kanske 5), men givetvis inget brott så länge det följer godssedvänjan (och även om den inte gör det och sålunda är olaglig, så kommer ingen att ingripa för att stävja brottet)
Väl formulerat, även om jag kanske skulle gjort vissa detaljer annorlunda. Ljusa Handen måste få använda fysiska medel(dvs tortyr) i Aidne för att jag skall bli glad, så kanske är tortyr inte straffutövning utan endast utredningsverksamhet, medan fysiskt straff (bränn bränn bränn) är statens jurisdiktion?
Regil skrev:Snibben skrev:Regil skrev:
Jag gissar att det även finns andra saker som influerar domslutet. politik mellan olika familjer och ibland kan det vara fördel att döma för den mäktiga faltrakiska ogden snarare än den enkla echtiske riddaren, om det nu bara är för att undvika ett uppror. Det kanske är så enkelt att länsherren gör upp i godo och riddaren då får ett anta piskrapp utom synhåll för pöbeln. Denna husaga är länsherrens rätt till bestraffning över ridarens trindskallighet och att han vågar ge sig på länsherrens rättmätiga egendom utan att fråga om lov, alltså inte starff för ett brott då inget har begåtts. Länsherren betalar sedan en summa till den mäktiga ogden som kommer dras av riddarens lön och alla är nöjda och glada (utom kanske kvinnan).
Det är ju här som det börjar bli spännande.

När domaren står trängd mellan echtisk sedvänja att alltid döma till fördel för echter, en mäktig ogd, en uppretad pöbel som tar ut sitt hat gentemot baronen på dennes svinige riddare, en allmänt förbannad baron och ett uppdykande kungligt sändebud som talar om vikten av stabilitet i landet.
Det är viktigt att skilja på juridik och politik. I landslagen står strikt vad som gäller, hur någon blir kung och hur man gör sig av med en...tex. Hur denna lag faktiskt utövas inom rättsystemet är naturligtvis mer praktiskt och politiskt. Detta skall dock inte anges vid de olika brotten eller bevisning eller så, utan det skall anges som slutkläm avs hur rättsystemet faktiskt fungerar.