Onaqui
-
- Trakorisk Svavelskeppare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 2009-07-11 11:51
Onaqui
En favorit i repris.
Onaqui har alltid varit ett av mina favoritmonster som SL. Jag vet inte riktig varför men jag tycker bara de har något speciellt. Ärligt talat så tycker jag de lyckades perfekt med dem i MB och inte behöver modifieras.
Ingen verkar veta varifrån de kommer. Det antyds i monsterboken att de kanske inte ens är från Altor. Personligen tycker jag att de ska härstamma från Altors fuktiga ångande djungler.
Har ni inte skrämt upp era spelare med en Onaqui så är det hög tid att göra det. Det är väldigt stämningfullt att vara i en mörk skog/djungel och höra dess tunga hjärtslag och veta att något hemskt är i närheten.
Onaqui har alltid varit ett av mina favoritmonster som SL. Jag vet inte riktig varför men jag tycker bara de har något speciellt. Ärligt talat så tycker jag de lyckades perfekt med dem i MB och inte behöver modifieras.
Ingen verkar veta varifrån de kommer. Det antyds i monsterboken att de kanske inte ens är från Altor. Personligen tycker jag att de ska härstamma från Altors fuktiga ångande djungler.
Har ni inte skrämt upp era spelare med en Onaqui så är det hög tid att göra det. Det är väldigt stämningfullt att vara i en mörk skog/djungel och höra dess tunga hjärtslag och veta att något hemskt är i närheten.
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Jo, onaquin är en helt ok varelse, även om ett högljutt bultande hjärta kanske inte är direkt praktiskt. Undrar om de på Äventyrsspel kokade ihop den själva, eller hämtade den från något folks mytologi? Det finns ju legender om fladdermusmän/fladdermusgudar i t ex Maya-kulturen (Camazotz). Sedan finns det Onaqui mountains i Utah. Däremot betyder onaqui salt på Shoshone, tyvärr.
Jag personligen tycker att deras utomvärldsliga bakgrund är värd att utveckla. Kanske kom de från samma dimension som karkionerna? De kan ju ha varit forna dödsfiender i en numera död värld. Både karkioner och onaquis behärskar ofta magi, och har fladdermusvingar. Två sidor av samma mynt, kanske?

Jag personligen tycker att deras utomvärldsliga bakgrund är värd att utveckla. Kanske kom de från samma dimension som karkionerna? De kan ju ha varit forna dödsfiender i en numera död värld. Både karkioner och onaquis behärskar ofta magi, och har fladdermusvingar. Två sidor av samma mynt, kanske?
-
- Trakorisk Svavelskeppare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 2009-07-11 11:51
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
Enligt Monsterboxen och Monsterboken så är Onaqui:
1) Mycket skrämmande
2) Lever i tropiska djungler
3) okänt varifrån de kommer och vad de gör i vår värld
4) upp till 2,5 meter långa med humanoid kropp, (stora) klor på händer och fötter, försedda med fladdermusvingar och -huvud med stora håriga öron, små vassa tänder i munnen och ett platt tryne
5) Intelligenta och ondskefulla (INT 3T6+2, eller 2T6+6)
6) köttätare med försmak för människohjärtan och drar sig inte för att anfalla (så stora byten som) människor
7) ofta kunniga i Elementarmagi & Nekromanti (för vanliga farlig och svår kombination av Ordning och Liv)
Mycket sällsynta, uppträder normalt ensamma, möjligtvis med några zombier och skelett (eller en golem / elementar?)
9) skickliga på att ta sig fram mycket tyst, men deras hjärtan slår med ett starkt bultande ljud som kan höras inom 15 meter med ett lyckat Lyssna eller Upptäcka fara (om onaquin är en fara för just den individen?)
10) Upplöses i ett stinkande rökmoln när de dör (?!)
11) tar bara halv skada av vanliga vapen
12) tar normal skada av magiska vapen, vapen av jade och av magi
13) förmögna att orientera sig på samma sätt som vanliga fladdermöss med sonar - kan dock inte användas samtidigt som formandet av besvärjelser, så mer en förmåga än ett vanligt sinne
1) Mycket skrämmande
2) Lever i tropiska djungler
3) okänt varifrån de kommer och vad de gör i vår värld
4) upp till 2,5 meter långa med humanoid kropp, (stora) klor på händer och fötter, försedda med fladdermusvingar och -huvud med stora håriga öron, små vassa tänder i munnen och ett platt tryne
5) Intelligenta och ondskefulla (INT 3T6+2, eller 2T6+6)
6) köttätare med försmak för människohjärtan och drar sig inte för att anfalla (så stora byten som) människor
7) ofta kunniga i Elementarmagi & Nekromanti (för vanliga farlig och svår kombination av Ordning och Liv)

9) skickliga på att ta sig fram mycket tyst, men deras hjärtan slår med ett starkt bultande ljud som kan höras inom 15 meter med ett lyckat Lyssna eller Upptäcka fara (om onaquin är en fara för just den individen?)
10) Upplöses i ett stinkande rökmoln när de dör (?!)
11) tar bara halv skada av vanliga vapen
12) tar normal skada av magiska vapen, vapen av jade och av magi
13) förmögna att orientera sig på samma sätt som vanliga fladdermöss med sonar - kan dock inte användas samtidigt som formandet av besvärjelser, så mer en förmåga än ett vanligt sinne
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
Familjer och samhällen känns fel för Onaquin. Vad sägs om att en yngre onaquin uppstår som en cancersvulst innuti en onaquin och efter mångamånga år river den sig ur sin värd och börjar om som en ung onaquin med vissa ärftliga förmågor. Besvärjelserna har jag föreställt mig att de lär sig från att läsa på gamla trappstegspyramider och andra platser där de typiskt sätt finns.
Saxat från forum annorstädes:
FrankTrollman wrote:
Quote:
and... Frank, you mentioned the Daeva were being inspired by the Aztec Onaqui... I found nothing on that online... though I did find mention of the aztec vampiric creatures called "cihauteteo" on wikipedia... Im just wondering what the deal with Onaqui is, and how to learn up on them.
First of all, let's talk about the Civateteo and the Tlahuelpuchi. The Civateteo is a noblewoman who died in childbirth and is now a sacred baby-eating ghost who serves the setting sun. The Tlahuelpuchi is a bloodsucking witch who can change into animals and fly around by chopping their feet off. They serve the evil night and eat babies not out of sacred duty but because they are jerks. The ritual to summon a Civateteo is to go fast in a graveyard covered in chalk for seven days. The ritual to summon a Tlahuelpuchi is to leave a trail of infants up to a Loony Tunes style box trap. I'm not making those up.
The Onaqui is a heart eating, blood drinking, villainous man-bat-jaguar. They command swarms of bats and have huge fangs that they use to suck the life blood out of people. Human arms and torso, bat wings, monstrous head, jaguar claws and (usually) a tail. They are nocturnal, and in some versions they suffer some kind of mishap if they don't get back to a cave before dawn. In others they actually die every day because they are responsible for killing the sun every day (they come back to life at noon to do this). The Aztec word for setting sun is Onaqui Tonatiuh - literally "The Onaqui's Sun"
Tlahuelpuchis and Onaqui are much closer to vampires than Civateteos. Civateteos are more like Wraiths in the WoD nomenclature.
Klickar ni nedan hittar ni forumet och en av de sällsynta bilderna av en onaqui...
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... rmd%3Divns
FrankTrollman wrote:
Quote:
and... Frank, you mentioned the Daeva were being inspired by the Aztec Onaqui... I found nothing on that online... though I did find mention of the aztec vampiric creatures called "cihauteteo" on wikipedia... Im just wondering what the deal with Onaqui is, and how to learn up on them.
First of all, let's talk about the Civateteo and the Tlahuelpuchi. The Civateteo is a noblewoman who died in childbirth and is now a sacred baby-eating ghost who serves the setting sun. The Tlahuelpuchi is a bloodsucking witch who can change into animals and fly around by chopping their feet off. They serve the evil night and eat babies not out of sacred duty but because they are jerks. The ritual to summon a Civateteo is to go fast in a graveyard covered in chalk for seven days. The ritual to summon a Tlahuelpuchi is to leave a trail of infants up to a Loony Tunes style box trap. I'm not making those up.
The Onaqui is a heart eating, blood drinking, villainous man-bat-jaguar. They command swarms of bats and have huge fangs that they use to suck the life blood out of people. Human arms and torso, bat wings, monstrous head, jaguar claws and (usually) a tail. They are nocturnal, and in some versions they suffer some kind of mishap if they don't get back to a cave before dawn. In others they actually die every day because they are responsible for killing the sun every day (they come back to life at noon to do this). The Aztec word for setting sun is Onaqui Tonatiuh - literally "The Onaqui's Sun"
Tlahuelpuchis and Onaqui are much closer to vampires than Civateteos. Civateteos are more like Wraiths in the WoD nomenclature.
Klickar ni nedan hittar ni forumet och en av de sällsynta bilderna av en onaqui...
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... rmd%3Divns
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------
-
- Admin
- Inlägg: 9444
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Mikael skrev:Familjer och samhällen känns fel för Onaquin. Vad sägs om att en yngre onaquin uppstår som en cancersvulst innuti en onaquin och efter mångamånga år river den sig ur sin värd och börjar om som en ung onaquin med vissa ärftliga förmågor.
Det där lät onaquiskt. Men det bör kanske vara två onaquier som river sig ur den ena gamla så att bestarna åtminstonde teoretisk kan öka i antal? Två sådana "hjärtebröder" vi känner från jakten på det röda ögat i "Oraklets fyra ögon"?
Övertygad om att det finns gott om sådana byggnadsverk att hitta inskriptioner på, både i den samkarniska djungeln och möjligens även i norra Sombatze på Soluna.Mikael skrev:Besvärjelserna har jag föreställt mig att de lär sig från att läsa på gamla trappstegspyramider och andra platser där de typiskt sätt finns.
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
Det var ju en lösning det också ^^
Det går ju dock att lämna öppet för varje enskild SL också,
allt måste inte kartläggas
Men det vore ju onekligen en motpol till karkionernas familjeband att de nya varelserna river sönder den gamla...
Det vore också en förklaring till att det aldrig dykt upp ett omnämnande om en medelålders/gammal onaqui - fast då är frågan, hur gamla blir de?
Om de ska hinna lära sig besvärjelser (med eller utan begränsningar av magiskolor?) och i jämförelse med karkioners över 1.000 år så kanske en rejält tilltagen livscykel kan vara att föredra?
Fast med deras 'livsstil' så lär de ju å andra sidan löpa stor risk att dö en våldsam död innan de blivit två nya i så fall, knepigt ^.o
Det går ju dock att lämna öppet för varje enskild SL också,
allt måste inte kartläggas

Men det vore ju onekligen en motpol till karkionernas familjeband att de nya varelserna river sönder den gamla...
Det vore också en förklaring till att det aldrig dykt upp ett omnämnande om en medelålders/gammal onaqui - fast då är frågan, hur gamla blir de?
Om de ska hinna lära sig besvärjelser (med eller utan begränsningar av magiskolor?) och i jämförelse med karkioners över 1.000 år så kanske en rejält tilltagen livscykel kan vara att föredra?
Fast med deras 'livsstil' så lär de ju å andra sidan löpa stor risk att dö en våldsam död innan de blivit två nya i så fall, knepigt ^.o
Gällande Onaqui och många andra legendariska varelser som flaggats sällsynta anser jag det intressantast att kartlägga dem väldigt vagt.
Hellre en samling teorier, mer eller mindre troliga, och gärna signerade obskyra lärda än väldisikerat och exakt katalogiserat.
På så sätt kan ju varje SL dra nytta av informationen, men ändå skriva sin egen sanning.
Aspubran är ju exempelvis den mest kända katalogiseraren av humanoider, men har ju redan motargumenterats av den, i området mer ansedda Gregorius Röde.
Idén med att låta Onaquin föröka sig iform av en svulst som genererar en eller flera nya avkommor är ju exempelvis superintressant och kan ju finnas nedtecknad som en gammal ögonvittnesskildring, dokumenterad av Falaffelius Kebebos(
) i Samkarna under 400-talet. Aspubran kanske tyckte att det lät för otroligt och utelämnade det i sitt verk, men på Lycceplan är det en minst lika väldebatterad fråga som om huruvida Lindskiarna är svampar eller ransarder har svansar...
Fram för fantastiska teorier i in-game ordalag
Hellre en samling teorier, mer eller mindre troliga, och gärna signerade obskyra lärda än väldisikerat och exakt katalogiserat.
På så sätt kan ju varje SL dra nytta av informationen, men ändå skriva sin egen sanning.
Aspubran är ju exempelvis den mest kända katalogiseraren av humanoider, men har ju redan motargumenterats av den, i området mer ansedda Gregorius Röde.
Idén med att låta Onaquin föröka sig iform av en svulst som genererar en eller flera nya avkommor är ju exempelvis superintressant och kan ju finnas nedtecknad som en gammal ögonvittnesskildring, dokumenterad av Falaffelius Kebebos(

Fram för fantastiska teorier i in-game ordalag

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------