Förslag/frågor

Ereb Altors övergripande historia
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Solfararordern som bildades 275 eO är såvitt jag förstår St: Justinsordern.... Har den bytt namn? Finns den inte längre? Eller borde den vara med i listan? I mitt arbete om Caddo skrev jag i tidslinjen:

275 eO - St: Justins Order grundas. Nuförtiden är ordern den största dalkiska solriddarordern. Orderns syfte är att försvara Caddo och kyrkan från angrepp.
Låter som samma orden.

När det gäller benämningarna soltog, solfarare, och solriddare så används dessa lite olika ibland. Kanske bra att reda ut begreppen?

Soltog: Att med vapen i hand sprida Etins ljus och leda otrogna in på den Lysande Vägen.

Solfarare: Person som inför Etin svurit att bege sig ut på Soltog.

Solriddare: Riddare som ingår i ...här blir jag lite förvirrat (då jag inte läst den där artikkeln om Caddo i Sinkadus 3 :cry: ) så någon annan får gärna fortsätta...!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Solriddare: Riddare som ingår i ...här blir jag lite förvirrat (då jag inte läst den där artikkeln om Caddo i Sinkadus 3 :cry: ) så någon annan får gärna fortsätta...!
Solriddare är såvitt jag förstår en generell benämning på en helig krigare (rättare sagt, riddare) som är i den Lysande Vägens kyrkas tjänst. Ett ämbete precis som präst och munk, dvs. man avlägger livslånga löften.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast hur blir det då med den orden som går under namnet Solriddarna? För det är väl en orden (den första solfararordenen?) som kallar sig så, eller...?

Sen rörande benämningen solfarare; måste en sådan bege sig på soltog med vapen i hand eller kan detta göras i mer fredlig(?) hänsikt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Solriddare: Riddare med munkskolning och som lever i celibat och endast tjänar sin orden och Etin.
Solfarare: alla krigare och munkar som deltar i ett Soltåg. Mer fredligt än att med svärdet döda hedningar och därmed förmå några till upplysning kallas väl mission?
Solfararorden är ett namn på en orden, men de har inte ensamrätt till titeln Solfarare. Deras medlemmar kallas snarast Solfararherrar?

Solriddare och en löst uttalad "Solriddarorden" fanns redan innan soltågen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Solriddare: Riddare med munkskolning och som lever i celibat och endast tjänar sin orden och Etin.
Solfarare: alla krigare och munkar som deltar i ett Soltåg. Mer fredligt än att med svärdet döda hedningar och därmed förmå några till upplysning kallas väl mission?
Solfararorden är ett namn på en orden, men de har inte ensamrätt till titeln Solfarare. Deras medlemmar kallas snarast Solfararherrar?

Solriddare och en löst uttalad "Solriddarorden" fanns redan innan soltågen.
Låter ganska bra...

..och med benämningen solfarare kan vi även inkludera personer som "bildligt talat" krigar för tron genom att fredligt missionera.

Solfararorden således den orden som beskrivs som mäktigast i Aidne-modulen och även den som pryder färgkartan i Ivanhoe boxen?

Solfararherrar låter lite tungt, men varför inte Solherrar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan det inte råda viss begreppsförvirring? Solens Stridande Munkorden av den Klitynska Regeln (eller något dylikt) kallas i dagligt tal för Solriddarorden eller Solherreorden. Men termen solriddare kan även användas bredare för flera olika ordnar!

p.s. Kan inte "solfarare" användas lite som jihad: det vill säga kampen mot det onda både utombords och inombords. Då kan en eremit som späker sig själv på en pelare mitt i den Traxilmiska öknen tituleras en "andens solfarare" och Kerigass Hamball den Stränges reformprogram kallas "Ett soltåg mot lättjan!"
Skriv svar