HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Ny HISTORIA

Inlägg av Mikael »

OK.

Skall jag vara riktigt ärlig nu när jag sitter med det tycker jag storleken på texten visar nog så bra vicka årtal och uppgifter som är de officiella, men med röda siffror blir det extra tydligt så klart.

Uppdaterad HISTORIA skickad till "SL". Har inkluderat infor från Alver, Dvärgar, och Palinor. Gjort de de förändringar jag hunnit med i övrigt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Uppdaterad Historia: http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc
Nice!! Nu har man att läsa...:)

Ska vi verkligen kalla det för stenålder/bronsålder/järnålder? Det känns inte helt rätt. Visserligen är det praktiskt och så, men jag vet inte. Vad säger ni andra?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har det någon betydelse vad vi kallar det?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Har det någon betydelse vad vi kallar det?
Oh ja! http://www.tdhedengren.com/archives/55#more-55
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ser fortfarande ut att vara mycket inofficiellt material som inte är rödmarkerat. Till och med mina egna årtal från Palinor står ibland i svart...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Ser fortfarande ut att vara mycket inofficiellt material som inte är rödmarkerat. Till och med mina egna årtal från Palinor står ibland i svart...
Skall gå över det igen. 50-11 ögon läser bättre än två.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
Peter skrev:Ser fortfarande ut att vara mycket inofficiellt material som inte är rödmarkerat. Till och med mina egna årtal från Palinor står ibland i svart...
Skall gå över det igen. 50-11 ögon läser bättre än två.
Peter, vilka årtal var det förresten?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Spelknepe skrev:Uppdaterad Historia: http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc
Nice!! Nu har man att läsa...:)

Ska vi verkligen kalla det för stenålder/bronsålder/järnålder? Det känns inte helt rätt. Visserligen är det praktiskt och så, men jag vet inte. Vad säger ni andra?
Namnen går väl att byta, men för dvärgarna verkar det ju ha följt en sådan bana. Sten, brons, järn, mithril...
Skall fundera.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är väl nog etablerat för att behålla tycker jag.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:
Psipo skrev:
Spelknepe skrev:Uppdaterad Historia: http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc
Nice!! Nu har man att läsa...:)

Ska vi verkligen kalla det för stenålder/bronsålder/järnålder? Det känns inte helt rätt. Visserligen är det praktiskt och så, men jag vet inte. Vad säger ni andra?
Namnen går väl att byta, men för dvärgarna verkar det ju ha följt en sådan bana. Sten, brons, järn, mithril...
Skall fundera.
Om det framgår att det är dvärgarnas namn och att man kanske kallar det Stenens ålder, Bronsets ålder, Järnets ålder o.s.v hade jag köpt det rätt upp och ner. Det ger de associationer vi vill åt samtidigt som det framgår att det inte är jordens utan Erebs historia.

Skillnaden kan tyckas hårfin, men den är milsvid. Det är nämligen så att när jag läser stenåldern, så tänker jag på stenåldern, inte på Erebs stenålder. Läser jag stenens ålder begriper jag att den är snarlik vår stenålder men ändå inte riktigt. Det här är ett viktigt inslag och något man bör tänka på alltid när man använder invanda begrepp från jorden. Det gäller alla begrepp.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är väl iofs sant, men faktum kvarstår. Det heter Bronsålder osv i böckerna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Det är väl iofs sant, men faktum kvarstår. Det heter Bronsålder osv i böckerna.
Jag tror inte att någon missförstår. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stenens ålder, bronsets ålder, järnets ålder... mithrils ålder. Låter skitbra tycker jag. Tar vi det då?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Stenens ålder, bronsets ålder, järnets ålder... mithrils ålder. Låter skitbra tycker jag. Tar vi det då?
Betrakta tystnaden som ett rungande JA! :)


Från Berendientråden:
1017 f.O Den jorpagnska vägen mellan Hynsolge – Argaldium - Grivela börjar byggas, främst av slavar från fälttåget på södra Tolan. Alverna i Landori upplever jorernas svek när de bygger sin väg genom deras skogar och fäller deras träd, vilket tydligt bryter mot Tiberion och alvernas avtal och är något som Landori sent skall glömma. Dock agerade alverna inte, ty de hade insett att ett krig hade varit fatalt för dem.
Jag tror inte att stycket är med men skull ändå vilja ändra till att Alverna gick till motangrepp men det gick dåligt. Att dra en väg genom Tevatenus skogar är inte ok. :) Det här kan man spinna vidare på, men det ska nog med i någon form.
Skriv svar