Marsklandet eller Svavelvinter eller annat förslag?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Marsklandet eller Svavelvinter eller annat förslag?

Inlägg av Lillen »

Hej,

Jag ska introducera några elever till Drakar och Demoner över Jullovet om inget går snett. Gruppen kommer bestå av två veteraner av rollspel och mig som spelledare samt då två 18 åriga elever.

Så min fråga är, vilket äventyr anser DU är lämpligast att introducera spelare till DOD med? Själv lutar jag mot antingen Svavelvinter eller Marsklandet då dessa är så öppna och fria att det är svårt att göra riktigt fel om bara spelledare undviker att slänga in dem till Drakar osv. Vilka andra äventyr kan vara lämpliga? Döda Skogen är också öppet men samtidigt enkelt i sin uppbyggnad.

Svavelvinter är det jag personligen känner mest för, delvis är det bra tajming årtidsmässigt att spela ett äventyr där man vandrar över is och snö. Det går också enkelt att kasta in lite olika miljöer, från Arhems småstadskänsla till olika småbyar, grottor och storslagna resor över isen.

Men vilket rekommenderar ni? Vilka erfarenheter har ni att introducera nya spelare till olika äventyr?

Mvh Magnus
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Annars tycker jag att krilloan är bra för förstagångs-spelare. Inga transportsträckor där man kan villa bort sig etc. lite linjärt kanske men skoj och dessutom är staden lite "upp - och -ner" där man räddar nekromantiker etc.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Torshem är bra då det inte rör sig om några komplexa grejer, utan ett gäng kortare äventyr i en trakt. Gillar de att spela, så kan man fortsätta med äventyren i Torshemstrakten. Blir de inga nya entusiaster så har de iallafall fått prova på.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Annars tycker jag att krilloan är bra för förstagångs-spelare
Håller med. Krilloan är kul och koncentrerat! Bra förstagångsspel
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Krilloan är en gammal favorit för mig, det går inte att förneka. Torshem däremot har jag aldrig gillat. Vet inte varför men det funkar bara inte för mig. Det enda som jag egentligen ifrågasätter kring Krilloan är att det är en rätt annorlunda miljö i jämförelse med resten av (Ereb) Altor. Annars är det en underbar stad som har en enorm potential. Men jag har tidigare använt mig av Krilloan som en plats man kommer till efter en mer traditionell fantasymiljö.

Jag ska nog sätta mig och skumma igenom Krilloan ikväll för det är en fantastisk stad att upptäcka.

Magnus
Zodo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-11-29 20:18

Inlägg av Zodo »

Vet inte vilket som passar bäst, men min erfarenhet är att det är lätt hänt att man "vill för mycket" då man kör med en ny grupp, speciellt om det finns ovana spelare med. Ett kort och kärnfullt äventyr som innehåller några klassiska rollspelsmoment skulle jag ta vid första speltillfället.

/Z
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Re: Marsklandet eller Svavelvinter eller annat förslag?

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej Lillen,
Lillen skrev:Hej,

Jag ska introducera några elever till Drakar och Demoner över Jullovet om inget går snett. Gruppen kommer bestå av två veteraner av rollspel och mig som spelledare samt då två 18 åriga elever.

Så min fråga är, vilket äventyr anser DU är lämpligast att introducera spelare till DOD med? Själv lutar jag mot antingen Svavelvinter eller Marsklandet då dessa är så öppna och fria att det är svårt att göra riktigt fel om bara spelledare undviker att slänga in dem till Drakar osv. Vilka andra äventyr kan vara lämpliga? Döda Skogen är också öppet men samtidigt enkelt i sin uppbyggnad.

Svavelvinter är det jag personligen känner mest för, delvis är det bra tajming årtidsmässigt att spela ett äventyr där man vandrar över is och snö. Det går också enkelt att kasta in lite olika miljöer, från Arhems småstadskänsla till olika småbyar, grottor och storslagna resor över isen.

Men vilket rekommenderar ni? Vilka erfarenheter har ni att introducera nya spelare till olika äventyr?

Mvh Magnus
Lycka till med introduktionen!
Både Marsklandet och Svavelvinter är bra, de är väldigt fria i sina upplägg. Jag antar/hoppas att ni kommer att lägga mer än ett par timmar på rollspelssessionen? Annars hinner ni inte komma i in något äventyr.

Jag håller med dig om att Svavelvinter är ett bra "första äventyr", framförallt nu under den kommande julledigheten. Lite glögg, pepparkakor och DoD!

Återkom gärna och berätta hur det gick
Skriv svar