Äventyrsuppslag
Postat: 2009-01-02 13:50
Tänkt som ett ämne för att posta uppslag till äventyr i ofärdig form. Om vi vill arbeta vidare på dem får de bli egna ämnen.
Det nedbrunna värdshuset
Äventyrarnas favorit värdshus har brunnit ner. De skyldiga är ett gäng svartalfer.
Detta kräver hämnd!
Draken och demonen
Inte så mycket att tillägga. En drake och en demon har slagit sig ihop och börjar plundra, bränna och mörda.
Ja en olycka kommer sällan ensam...
Basilisker är inte små
Brev till magikerakademin
Jag sänder er alla en hyllning och hälsning. Må alla vara vid god hälsa och må alla lärt sig fler och nya besvärjelser.
Med mig är det bra. Jag har sedan en tid tillbaka en ny hushållerska. Hon är mycket söt men förstås sig inte på magi och lärda ting.
Men nog om det.
Jag har dessvärre fumlat lite. Jag råkade öppna en dörr till en annan dimension. I denna värld är saker något större än vad de är i allas vårt hem Ereb Altor.
Basilisken är ju ett farligt djur som alla vet. Men i denna dimension är de inte som hos oss små som hönor utan stora som resar. Ja de är tre meterlånga.
Nu är det så att tre stycken av dessa har råkat hamna här i norra Zorakien och jag hoppas ni kan sända någon eller några att hjälpa mig. Ta gärna med det där gänget käcka äventyrare. De kan förvisso inte magi, men de kan ju kanske uppehålla dessa hiskeliga hönsödlor medan någon lärd magiker lägger någon ritual. Skulle äventyrsgänget bli till sten är ju inte det hela världen. De sitter ju mest på värdshuset och skrålar.
Eder trogne och förbundne Xizyrh Krach
P.S. Ja jag vet att en och annan blir upprörd av detta brev. men vid Odo samt alla helgon. Alla har väl rätt att misslyckas. Tänk på eldmagikern som gick upp i rök och kom tillbaka som vattenmagiker när det regnade. D.S.
Stora kvinnor
Äventyrarna träffar på tre jättekvinnor. Dessa har hamnat vilse och letar efter andra jättar.
Tänkbara scenarion:
RP blir rädda och flyr, jättar är inget man vågar möta.
RP blir vänner med damerna och försöker hjälpa dem.
RP kommer på att dessa damer kan vara bra att ha som allierade. Nu ska vi äntligen slå ihjäl den där draken...
RP träffar damerna och kärlek uppstår. Tragiskt/komiskt, ja SL får lite att gör.
RP anfaller och, ja vem vinner?
Såld
RP har spelat länge i ävetyr och kampanjer och de har blivit bekanta med en SLP. Denne är en något skrupelfri köpman som sysslat med både det ena och det andra. RP har dock alltid sett honom som en godlynt lurifax som trots sin något skamfilade moral ändå har varit ganska okej.
Men denne SLP lurar RP i en fälla. Han har nämligen sålt de kvinnliga RP som slavar. Helst så är hela gänget kvinnor. Om han sålt dem till bordell, gladiatorarena eller till elak magiker som vill göra experiment kan SL avgöra.
Man kan ju låta alla RP oavsett kön säljas till någon som vill se hela gänget kämpa i ena rena mot ett moster men det blir nog mer intressant om det är damerna i äventyrsgänget som drabbas.
Sjukdomen som dödar människor
Ereb Altor drabbas av en pandemi. Den angriper och dödar människor men alla andra varelser klarar sig. Med en minskning av cirka 50% av alla människor så förändras Ereb Altors geopoltiska historia för alltid.
Inte ett äventyr eller kampanj i vanlig mening utan en stor förändring av hela spelet.
Ereb Altors skickligaste lönnmördare
Galvon
Ereb Altors kanske måhända inte mest kände (inte bra för affärerna) men troligen bäste lönnmördare är Galvon. Med cirka 300 likviderade är han en mycket skicklig problemlösare.
Hur och när han kom in på denna banan vet man inte. Galvon själv har inget behov att lätta på dimman som finns runt honom. Han riskerar å andra sidan minst 50 dödsstraff i västra delen av Ereb Altor samt runt Kopparhavets alla hamnar.
Vad man lyckas få redan på r att han ser väldigt harmlös ut samt att han är halvlängdsman. Även om någon misstänkt att han är en mycket liten människa eller en dvärg utan skägg.
De flesta anser halvlängdsmän är ganska godmodiga och oförargliga. Skulle någon av dem bli arg så är de knappast något match för någon, utom möjligtvis en svartnisse.
Ryktet om tjuvaktighet gör måhända att man håller i börsen i bältet lite extra när man träffar halvlängdsmän, men man håller sig knappast för hjärtat.
Galvon gör tvärtom. Han visar vad man vet ingen fallenhet för tjuveri.
Hans ringa längd samt att han är mer magerlagd än de flesta av hans folk gör att han har en förmåga att kunna ta sig in och ut i de flesta områden. Han använder en slags skor för man ser ju direkt om en halvlängdsman varit ute och gått.
Det som gör Galvon verkligen farlig är att han har stora kunskaper i att tillverka gift. Ett vanligt sätt att lösa en arbetsuppgift är att han tar sig in hos den som ska likviders och sedan hälla gift i maten eller ställa gift i rummet så att personen inandas det farliga.
några tror att Galvon kan magi.
Äventyrsförslag
Galvon slår följe med RP som inte vet vad han är för en person.
RP har många fiender och Galvon har fått uppdrag att ta hand om dem.
RP arbetar för någon som anställt halvlängdsmannen och ska hjälpa till med uppdraget.
Galvon har lyckats med ett uppdrag men RP misstänks vara de skyldiga.
Gladiatorer
SL är lite lat. Spelarna är ännu latare. De vill inte lösa gåtor, de vill inte blöta ner sina fötter i en orchhåla eller riskera att facklorna släcks i någon labyrint.
Så spelarna är gladiatorer och strider mot andra motståndare i arenan.
Nu tar dock populärt med att mixa olika fiender mot varandra. Råttman mot minoutar, människa mot anka och kattman mot ett gäng svartnissar.
Världskrig
I princip hela Ereb Altor kastas in i ett världskrig.
Ja varför inte låta en sådan förödande konflikt bli en låg kampanj?
Det behöver ju inte vara svart-vitt om man inte vill det. Sauron och Saurman mot resten av världen för att ta något exempel.
Man kan ju ta vår egen värld första världskriget var väl egentligen bara ett väldigt stort krig och inte ont mot gott även om propagandan under kriget utmålade det så.
Små krigare i stort krig
På en plats i EA finns det många halvlängdsmän, ankor samt råttmän. Men så drabbas detta små varelser av en invasion av svartnissar och en och annan vätte.
Nu är det krig. Men ingen av hjältarna är över 120 cm. Fienden är inte större den heller.
Timbolde Highins och Järnsidorna
Som son till en adelsman var det naturligt att unge Highins sökte sig till kriget. Highins anslöt sig till ett legoknektskompani som kallade sig Riddar Ylingings beväpnade järnsidor men som förstås kallas järnsidorna på grund av deras tunga beväpning. Styrkan utgöras av tungt kavalleri och tungt infanteri samt några krigsmaskiner. I otaliga konflikter hade Järnsidorna deltagit och på äkta legoknektsmaner låtit den som betalar bäst eller lovar mest plundring få hyra deras vapen.
Timbolde Highins uppskattade detta liv och blev tack vare sin kunskap och ambition snabbt en av de viktgaste befälen. När Ylingings tröttnade på detta liv på sin ålders höst adopterade han Highins som därmed blev hans efterträdare. Nu har det passerat 25 år sedan detta skedde och Highins är nu en man i 45 års åldern. Fysiskt är han några år yngre men livet i fält gör att han ser ut att vara några år äldre. Tre ärr i ansiktet har han också men de misspryder honom inte. Hårfästet gick snabbt bakåt och innan han fyllde trettio var han skallig. Sällan har Highins något annat på sig än rustning.
Järnsidornas ledare är sträng men rättvis mot sina underlydande. Han begär inget mer av dem än vad han begär och kräver av sig själv. Han leder lansattacken mot orcher, han är först på stormstegen. Olyckligtvis betyder det också att han kräver att alla om så krävs bränner ner hus där fattiga bönder som gjort uppror finns eller att när stöder stormas att ingen levande får nåd. Någon ädel krigare är han inte, Järnsidornas kapten, men han är effektiv. Järnsidorna är nästan hälften så dyra som liknade trupper är men ofta är de bättre.
Alla har tunga rustningar och kravet för att vara med är att man är stor och stark. De flesta i förandet är människor men en och annan dvärg har varit med. Minoutarer ogillar Highins då de är för oberäkneliga. En och annan halvorch har slagit under Järnsidornas fana och det ryktas att svartalfer varit med som spejare.
Äventyrsförslag
RP tar anställning hos Järnsidorna.
RP är motståndare till Järnsidorna.
RP är på uppdrag i område där Järnsidorna krigar.
Celinda De Freg
Celinda föddes som dotter till en adelsman. Familjen var låg adlig och hade fått sköldebrevet ganska nyligen då hennes far var andra generationens adel. Tidigare hade släkten varit förmögna hades och köpmän. Celinda förväntades växa upp och gifta sig med en man av likande börd och förmögenhet men så blev det inte. Celinda var intelligent och kunskapstörstande barn och fick tjata till sig att få en bättre bildning än andra flickor i hennes situation. I tonåren fick hon en egen privatlärare en äldre dam som kallade sig Zafrae och utgav sig för att vara änka efter en sjökapten. Men egentligen var lärarinnan en nekromantiker på flykt undan några alver hon stulit från. Celinda kom efter en tid på hennes identitet men flickan lät förstå att hon ville lära sig mörkrets magi och de gjorde ett avtal. Celinda avslöjade inte Zafrae som började lära ut sina kunskaper. I tre år pågick detta innan de blev avslöjade. Zafrae fängslades men hennes elev klarade sig bättre. Troligen insåg ingen vilka kunskaper som lärts ut. Celinda lyckades befria Zafrae som dock lönade sin elev med att fly sin kos.
Fadern och modern lyckades tysta ner det hela men de lät förstå att de inte ville ha med sin numera 15 år gamla dotter att göra. Hon fick en börs med pengar och fick ge sig av. Celinda lyckades efter en tid komma i kontakt med två äldre nekromantiker och slog följde med dem. De lärde henne mer magi men också hantverket balsamering. Dessvärre fattade en av dem tycke för henne och försökte på henens sjuttonårsdag förgripa sig på henne. Den andre ingrep och det slutade med att båda förgjorde varandra. Den som försökte hjälpa henne blev en ande som ”lever” i sitt kranium. Han ger råd och samtalar med sin elev.
Celinda lyckades fortsätta studera. Hon är inte främst intresserad av att göra odöda utan att kontrollera de redan odöda samt för att skydda sig. Celinda har beslutat sig för att innan hon ska fortsätta studera magi helst då vid någon akademi så ska hon hämnas på Zafrae.
Utseende: Celinda De Freg en ganska vacker dam på runt 20. Hon är något blek och man skulle tro att hon aldrig varit ute i solen eller varit sjuk. Vidare så är hon något mager. Men den bleka hyn och hennes noterbart markerade kindknotor gör att hon får ett ganska vackert utseende. Hon har mörkt bruna ögon som nästan slår över i svart. Håret brukar hon dölja men det går i mörkt brunt.
Celinda är trots sitt yrke något fåfäng. Hon gillar kläder, smink och smycken. Vidare förstår hon att man kan få det problematiskt om man bara klär sig i svart och grått som kollegorna gör. Celinda har en garderob där färgerna rött, grönt dominerar men även en del plagg i rosa och ljusblått. Orange är en färg hon aldrig kommer sätta på sig. Med lite diskret smink samt nagellack på henens nästan kloliknande naglar ser hon väldigt bra ut. Dysterheten som ofta präglar mörkrets magiker lyser genom mest i privata sammanhang. Hon pratar inte gärna om sin uppväxt utan försöka prata bort sådana frågor eller ljuger ihop, med varieande resultat en historia.
Äventyrsförslag
Rollpersonerna färdas åt samma håll som denna unga bleka dam. Under resans gång kommer det fram vad hon är för någon.
Rollpersonerna och Celinda har en gemensam fiende hennes före detta lärarinna.
Rollpersonerna är nekromantiker och träffar Celinda som vill slå sig ihop med dem.
Rädda draken
Ni lever i det lilla riket ÖÄÅ. i flera generationer har ert ÖÄÅ skyddats av en drake. Regelbundet ger folket draken gåvor och i gengäld skyddas ni. Alla är nöjda.
Men en grupp äventyrare är på väg och de ha magiska vapen för att ta kål på draken. RP måste ut och stoppa dem.
Ja draken kan kanske fixa dem, men om inte, ja då ligger sedan ÖÄÅ öppet för fiender.
Dvärgar som grisodlar
Ni är dvärgar och har fått i uppdrag att starta en ny gruva.
Genom avtal med dvärgar och människor som äger området ni ska bygga gruvan ska nu en koloni anläggas.
Men göra en ny gruva tar tid.
Samtidigt finns det i området kringströvande svartfolk och en och annan stråtrövare.
Spelet blir mellanting mellan grisodling och slagsmål.
Vampyräventyr med extra bett
RP gamle vän behöver hjälp. När de anländer är han döende. Hans ärkefiende en vampyr har skadat honom dödligt honom. Vad värre är att deras väns fru blivit biten.
De lovar sin vän att de ska hämnas. Frun vill dock följa med och ta hämnd innan hon också förvandlas. men törs man lita på en kvinna som snart blir odöd?
Alven som ska bli odöd
RP är goda vänner med ett alvpar som hjälpt dem många gånger.
Nu sänder alvkvinnan bud att de måste komma fort.
Hennes man har blivit kidnappad av en nekromantiker som tror sig kommit på ett sätt att göra alver till odöda.
Det finns ingen tid att förlora skynda på. Ni får slåss mot den mäktige magikern förbereda. bara in med huvudet i getingboet.
Kvinnor med fjäll , päls och fjädrar
De flesta äventyr utgår nog från att det är män samt människor eller alver, dvärgar som är RP.
Gör om lite. Äventyrarna är äventyrerskor som inte är människor eller lika dessa.
En råttkvinna, en ankkvinna och en vargkvinna satt på värdshuset och fick ett uppdrag. Rädda hertigens kidnappade son och få ut honom levande från trollkarlen Zytts slott.