Ondskans nummer 8 är ∞

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Ondskans nummer 8 är ∞

Inlägg av Mikael »

Ondskans nummer 8 är ∞.

Har funderat på ett äventyr/kampanj med Oktagonen som motståndare. Ett sätt att besöka nya länder i Ereb och det som dykt upp på Forumet kanske. Jag har endast en ramidé och ingen tid att fullgöra den så fritt fram för den som är sugen.

Uppdragsgivaren är Karcist Kataris i Krilloan eller snarare Gendilj.

Den gamle blinde mannen knackade sin stav på varje nytt trappsteg, men hans fötter tycktes aldrig tveka i sin klättring mot taket. Karcist hade känt att den Gamle var i staden sedan morgonen. Det var en mansålder sedan han sist träffade honom i Arkhaz och den blinde mannen gjorde aldrig vänskapsvisiter. Karcist var därför något nervös där han stod och väntade på den takavsats som går kring Al-Khalil-Domens kupol. De grönopiumrökare som fanns där när han kom hade övertygats om sin förmåga att flyga eller frivilligt sprungit ner i den gamla domens innandöme. Ensam betraktade han nu hur den röda månen svagt framträdde vid stjärnbilden Drakens svans och skymde dess spetsstjärna. Knackandet tystnade.
- Det femte ögonblicket närmar sig och syskonen är hungrigare än någonsin, sade han utan att vända sig om. Språket var ett som endast yttrats här en handfull gånger sedan RhabdinRhaluk spydde fram det som idag är Krilloan. Den Gamle svarade inte utan ställde sig bredvid Karcist och lät en suck lämna näsborrarna. Det är ett under att han ännu andas, tänkte Karcist och vände sig mot den Gamle. Bandaget som täckte de blinda ögonen var purpurfärgat och var rent sånär på små prickar av vad Karcist utgick från var blod. Andras blod.
- Den fängslade systern har skickat sin rådgivare till Krilloan vilket måste betyda att de snart funnit nyckeln och känner sig självsäkra, sade Karcist och lät blicken åter vandra mot den röda månens disiga skiva. Det blev åter tyst mellan dem och endast dämpade ljud från hallucinerande ungdomar i de förfallna rummen under dem och nattens röster på Meh-Phoes gator hördes på taket. Även nattsvalorna som hade sina bon i kupolen hade tystnat.
- I österns länder är segern snart ett faktum, men det är i dessa västliga kontinenter som hämnden äntligen kan uppfyllas, svarade den Gamle långsamt. Vi har förberett de Svarta Seglen, men jag fruktar att vi är för få om hon eller hennes syster skulle bemästra Raukhras kraft, fortsatte han. De stod tysta en stund innan den Gamle åter suckade. - Jag skall Vandra och behöver att du håller mig informerad om var vi behöver agera, sade han sedan och lade en hand på Karcist axel. Med tanke på den gamle mannens något krökta hållning och fårade hud var det svårt att tro på känslan av styrka och tyngd som handen gav. - Vi behöver lite mer tid om den långa seglatsen skulle bli nödvändig denna gången, sade han medan han vände sig om och stegade bort mot de vindlande trapporna igen. Karcist hade ännu inte släppt Raukhra med blicken men hans käkar tuggade ilsket. Han var trött och för en sekund ville han dra hylsspjutet, slunga det mot sin läromästares rygg och sedan försvinna för alltid så att det här livet äntligen skulle vara över. Men hans logiska hjärnhalva rättade honom genast. Spjutet skulle aldrig nå sitt mål och även om det gjorde det skulle han inte kunna försvinna från Hämnarens ed. När han inte längre hörde det blinda trevandet med käppen på gatorna nedanför lämnade han taket. Han behövde få den enögda dvärgens åsikt om den tid som redan stod bultande på dörren och sparkade på dess tröskel.


Jag tänker mig att inledningsäventyret lämpligen kan vara Skuggan av en Ros. Karcist får upp ögonen för rollpersonernas grupp och erbjuder dem äventyr och belöning (SL beslutar hur). De skall tro sig arbeta för någon godhjärtad sak, vad som nu passar, Moder Jord, Lysande Vägen, rent allmänt rädda världen från ondskan. Nästa uppdrag blir ett test när de skickas till Morëlvidyns Saqasha-öken för att stjäla Zinn-kultens uråldriga artefakt och så alvarligt försvaga Zinn-kulten i Samkarna.

Övriga äventyr kan dyka upp lite som det faller sig. Ledtrådar till olika fortsättningar kan planteras i de olika äventyren så får RP besluta vilka som skall följas. Nedan har jag några förslag och vilken Oktagonfurste de har med att göra.

• Zinn – Efter Morëlvidyn. I Krilloan finns den paktbundne rådsmedlemmen och ökenfursten Sab’hinn Zathago. Karcist misstänker honom sedan äventyrarna fick med sig böcker/info som på grund av sin märkning endast kunde kommit från Sab’hinn Zathago, men Karcist har haft svårt att komma honom nära nog för ett avgörande då Zinn skyddat ökenfursten mot Gendiljs krigare. RP får i uppdrag att ta sig in i furstens palats, se vad de kan finna och om möjligt oskadliggöra anti-Gendilj-skyddet. En strid med någon form av ormdemon bör inkluderas här. Inspirerad av andra på forumet föreslår jag också en snidad Efarisk cederdörr som kan tas med (om man orkar bära den) och som öppnar portaler till furstens hemstad, till Grå Hallarna och till Khartotum i Palinor. En skicklig portalmagiker kan även nyttja den för att öppna portaler till andra platser. Hos fursten finns ledtrådar som avslöjar ambitiösa planer för norra ereb där kulten redan skall ha etablerat sig. Äventyret utspelar sig i Palinor och slätterna norr därom. Kan ju även inkludera en resa längs handelsvägen från Artrema till Khartotum/Mastika Agga. Kultens huvudsäte är staden Ourmhaale som växt fram norr om Palinor vid bergens fot. En övergiven dvärggruva har blivit huvudtempel och en terrakottastad med höga murar har byggts kring den. Palinorerna har fokuserat på Ransard och det kommande Soltåget, och därför inte noterat den växande kulten i norr. För att klara detta äventyr, som bör inkludera en finalstrid (à la Conan) mot Zinns ormyngelbarn, måste RP söka stöd hos svårövertalade palinoriska riddare och kanske stäppens folk, Sese Sasúit.
• Maal – RP sänds till Jorpagna/Nostratiet/Brandika för att finna en antik Maalprästs gravkammare/mausoleum. Där finns en betydelsefull artefakt som Maalkulten söker för att frambringa sin furste i världen. RP finner gravkammaren/mausoleet redan plundrat och spårar plundrarna till Ekeborg. Där finner man att gravplundrarna betalts av en grupp inom Ljusa Handen som kallas ”purisiter”. Det finns ingen egentlig organisation utan det är en växande rörelse av hängivenhet som Yvein Hevels högra hand och acolyt av samma årskurs, Odus Di av Uan (Magilre), ligger bakom. Ett skepp avseglade med gravgodset till Munzga i Magilre där Odus sitter. RP avslöjar inte bara en Maaltjänare i Ljusa Handens skrud utan har också möjligheten att avslöja ett växande hot inom den Lysande Vägen då puristerna blir allt fler och somliga talar om Odus som inte bara nästa Pûr-kerîgass utan även nästa Exark. Odus är Maaldyrkare av den frälsande skolan och har fått god användning för sina tortyrkamrar som han använder för att skapa tjänare till Maal. (Många unga puristerna bär naturligtvis gissel och sysslar med självtukt också.) Ingen utom Odus själv känner till hemligheten, men en av hans närmaste inkvisitörer har börjat tveka efter att ha bevittnat en av Odus genomförd och gastkramande smärtsam tortyr med dödlig utgång. Odus ser möjligheterna som finns i att träda i sin acolytbroders fotspår och innifrån förändra Lysande Vägen till ett verktyg för Maal!
• Imaria – Spåret och kalken måste man ju följa upp med äventyr på Monturerna där Imarias agenter kan avslöjas, rebeller och inbördeskrig utkämpas/bekämpas, och slutligen Imaria spåras och konfronteras, eller om det är väl tufft Karaleia.
• Onaabys –Finna Stjärnlärans tempel i Peststaden i Krilloan. Rädda Peststaden. Avslöja Stjärnläran i Hynsolge. Kanske en resa till Solunas djungler? Onaabys son och sonson skall stoppas.
• Tupagon – Nytt mycket potent rötautbrott hotar i Jorpagna och RP måste förhindra denna. Anledningen är att Tupagontjänare i form av insektoider funnit en källa till rötan. Ledtråd hit finns i Krilloan i Tupagonkultens köttbitarodlingar, farliga gångar och salar där meterlånga tuggmaskiner hotar. Eventuellt kan man väva in Briors den Femte Konfluxen också. Raugonerna måste ju stoppas från att dominera konfluxen.
• Hasitaal – Växande kult skall frammana Hasitaal…eller något… kanske i Klomellien?
• Khergoll – På något vis förstöra för kulten i Staden O. Jag tänker mig att Kalklanden och Mirel kan utnyttjas.
• Gendilj – Slutlig uppgörelse med uppdragsgivaren då det går upp för sällskapet Vem som ligger bakom. Slutstrid mot Karcist/Den Gamle/Gendilj själv !?

Skulle det behövas kan Karcist förstärka sällskapet och i värsta fall den Gamle Blinde. Karcist bör göras mycket skicklig och den Gamle fantastiskt skicklig (som Zatoichi (2003)). Behöver motståndet ökas kan ju konfrontationer med okatgonsyskonens manifestationer inkluderas i lämplig grad.
Senast redigerad av Mikael den 2009-02-09 17:14, redigerad totalt 3 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket mycket spannande master Mikael, introtexten fick mig att kanna rysningar langs ryggen! :D

Tror kanske jag kan vara behjalplig med vad som faktisk plundrats från Maals gravkammare i norra Nostratiet, men som sagt i annan tråd måste jag samla tankarna lite mera forst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

låter oerhört spännande. mera :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

blev helt fäst vid äventyrsidén :)

mycket trevligt :P
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

riktigt bra! Borde fortsätta brainstorma kring detta!
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Låter mycket, mycket bra. Väntar ivrigt på fortsättning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

RP involveras i en mystisk ung dams förehavanden och dras via monturisk politik in i händelser som hotar Erebs levande från ett mycket oväntat håll.

Hon stannade upp. Precis utanför ingången till mottagningssalen fanns det en enorm spegel som gick från golv till tak. Dens syfte var uppenbart möjligheten att ge nervösa besökare en sista chans att räta till sina kläder och självförtroende inför mötet med den galne hertigen. Själv beskådade hon endast den undersköna varelse som var hennes egen spegelbild. Förgyllningen och det mörka träslaget ramade inte bara in en felfri spegelyta utan också en underskön liten skepnad, likt ett barn nästan om det inte varit för höfterna och bysten som tydligt vittnade om en kvinna. Det högt uppsatta håret var blåsvart och de stora ögonen så gyllengröna som endast sann golwyndisk härkomst kan uppvisa. Ytorina och Natazia hade varit utsökta skapelser men aldrig kunnat måla sig med henne. Snörklänningen gjorde undervärk, det insåg hon, en uppskattat upptäckt i denna nya värld. Hon kom att tänka på klänningens forna ägare. En känsla av hat välde fram i henne, inte för kvinnan i den löjliga kulten men för allt det bakomliggande. Sen var hon nära att svämma över av kärlek… Med ren viljestyrka, samma som en gång räddat henne från systrarnas öde, tvingade hon bort yrseln. Inte mera. Hennes mål var tydligt och likt en hyxisk spjutkastare kom hon inte att missa - hämnd! Hon hatade att döda men den betydelseslösa adelsdamen hade ändå haft flera liv på sitt samvete än Nattulven. Hon skrattade, själv levde hon på oräkneliga varelser liv och de hade hon inte ens tagit utan getts. Vilken ironi, hon hade varit dödens älskarinna! Blodet brusade i hennes ådror, hennes eget blod och ingen annans. Dårar tänkte hon, om de bara kunnat inse att kärleken var gåvan och blodet endast medlet. Med ett sista blick i ögonvrån på sig själv steg hon in i salen, som den sanna drottning hon en gång varit. Döden gick till dans.

Obsidiansarkofagen är öppnad... :twisted:
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Japp, ser trevligt ut, vill gärna spelleda detta!

I min kampanj hittade spelarna en ring som de med tiden insåg var Maals och Imarias vigselring (i någon mening). Via den kunde Maal känna hur Imaria känner, vilket alltså bäraren av ringen får möjlighet att göra (en inte alltid trevlig upplevelse).

Hur som helst, spelarna tyckte det var en rätt vidrig tingest rent konceptuellt, den reste raggen på deras ryggar etc... så kanske en sådan ring platsar i ett äventyr som detta?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Härligt Birke. Det kanske blir något av det här så småningom.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Verkar intressant... (ja jag är sen att läsa denna post =) )
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Kanske en uppdatering av hur det går är på sin plats?

:-D
Skriv svar