Natt utan skymning

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Strövnargurer låter perfekt. Tänker mig helt preliminärt två större grupperingar av nargurer i äventyret; dels Skarrabs horder/skockar som gloriöst drar runt på slätten med makt och härlighet i blicken, och dels nargurer inne i skogen besatta med pest och loppor, drakar och "mörkrets skugga".

Angående namnet på grupperingen på slätten så tänkte jag mig (i ett försök att blåsa upp de episka proportionerna lite) en ganska stor sammanslutning runt "hersen på guldkon". Kanske den kunde bestå av stommen av en klan med anslutna skockar därtill? Och då heta Skarrabs horder? (Gillar ordet horder :D) Blir det rätt?

Angående de tolv tidsgudomarna så skulle det ju vara roligt med en koppling. Kanske det som Adragoor säger skulle passa bättre med vandringsstjärnorna, eller kanske det inte är så klart att kopplingen är just på ett visst sätt. Det kan ju finnas indirekta representanter och olika tolkningar.
Sen finns det väl en hel uppsjö av stjärnbilder i Altor som torde ha kopplingar till diverse gudar. Har inte EA-boxen, men har minne av en stjärnkarta.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Försöker ge deläventyr 2 och 3 lite mera episkt fläsk på benen. Har uppdaterat "Ytvägen" lite. (Deläventyr 2, Viktiga personer och platser)

Ytvägen är nu en del / ett fragment av uråldriga skapelser från tiden före 1.a konfluxen. Liksom en del av gamla oförverkligade/senare ersatta/försötrda verkligheter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Strövnargurer låter perfekt. Tänker mig helt preliminärt två större grupperingar av nargurer i äventyret; dels Skarrabs horder/skockar som gloriöst drar runt på slätten med makt och härlighet i blicken, och dels nargurer inne i skogen besatta med pest och loppor, drakar och "mörkrets skugga".

Angående namnet på grupperingen på slätten så tänkte jag mig (i ett försök att blåsa upp de episka proportionerna lite) en ganska stor sammanslutning runt "hersen på guldkon". Kanske den kunde bestå av stommen av en klan med anslutna skockar därtill? Och då heta Skarrabs horder? (Gillar ordet horder :D) Blir det rätt?
Talar vi strövnargurer blir det genast lättare. :wink:

Skarrabs horder kan befinnas sig lite i övergången mellan skock och hord, närmast en slags skockstam som utvecklat sig likt en flerdelat klan direkt mot tidig stamorganisering, med snabbt växande krigskockar som mer egentligen varit egna horder anslutade till... Tja, meningen är att nargurernas samhällen skal vara lite flytande i sin organisering, normalt sker det över längre tid men ibland kan det också gå snabbt, som i tider av krig och oro eller stora förandringar. Tänkte först när jag läste om din hord att detta var precis så som jag tänkt, men blev så lite fundersam över att ett "undantag" skulle beskrivas först, och det inte av mig eller innan jag helt bestämt mig hur jag vill ha nargurerna. Nu är det ju inte jag som bestämmer utan vi, och jag tycker själv att jag utvecklar Nargur alltför långsamt, så om någon vill göra på sitt vis tycker jag de skal göra det, men eftersom vi alltså talar strövnargurer och inte skogsnargurer så behöver jag inte vara orolig. :roll:
Strövnargurerna är också tänkt att vara influerade av mireler och sasuiter samt tillhör dessutom den västnarguriska kulturen där Aesirtron har sitt starkaste fäste.

Vad tycks om att titulera ledaren för denna din ansamling guldkoridande barbarer Bandar Beoid, Ardh-Herse (storherse, krigsherse) av Skarrabs horder?
vije skrev:Angående de tolv tidsgudomarna så skulle det ju vara roligt med en koppling. Kanske det som Adragoor säger skulle passa bättre med vandringsstjärnorna, eller kanske det inte är så klart att kopplingen är just på ett visst sätt. Det kan ju finnas indirekta representanter och olika tolkningar.
Sen finns det väl en hel uppsjö av stjärnbilder i Altor som torde ha kopplingar till diverse gudar. Har inte EA-boxen, men har minne av en stjärnkarta.
Det kan kanske vara de tolv vandringstjärnorna som golwyndiernas tidsgudomar är uppkallade efter men den exakta kopplingen behöver inte kartläggas exakt utan vi låter det vara lite otydligt.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Låter bra!
(Både vad gäller golwyndiska gudomligheter och narguriana.)

Är mycket glad om mina horder passar in, och om du kommer på nytt stuff och ändringar till det narguriska efter att jag ordvomerat här, så ändrat jag gärna :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Har uppdaterat Deläventyr 3 lite grann:
Viktiga perrsoner och platser; Agga-Aua och Karankronn

Det äventyret börjar eventuellt småningom få lite vett och tanke i sig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror du om att låta ditt narguriska äventyr utspela sig i de östra delarna av det som döptes Sar Saru -strövnargurernas nötta land, och röra sig in i Nargurs västra skogsbryn dit jag i Trasimos inte helt fullständiga beskrivning låtit Slavleden sluta upp? Karankronn ligga i något myrigt område här, på gränsen mellan civilisation och barbari?

Skal leta upp en kladdkarta jag gjort tidigare och posta den i Nargurtråden (har möjligtvis redan gjort det någonstans?) så du kan se om det passar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vije, hjälpte jag dig någonsin med den där stjärnkartan?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Vad tror du om att låta ditt narguriska äventyr utspela sig i de östra delarna av det som döptes Sar Saru -strövnargurernas nötta land, och röra sig in i Nargurs västra skogsbryn dit jag i Trasimos inte helt fullständiga beskrivning låtit Slavleden sluta upp? Karankronn ligga i något myrigt område här, på gränsen mellan civilisation och barbari?

Skal leta upp en kladdkarta jag gjort tidigare och posta den i Nargurtråden (har möjligtvis redan gjort det någonstans?) så du kan se om det passar.
Jag hade som tanke att låta den exakta placeringen vara fri (med den rätt luddiga tanken att det skulle göra äventyret mera flexibelt, typ om man vill ha med palinoriska dödsriddare så går det, eller om man vill stoppa in Mastika Agga på ett hörn så är det också möjligt osv)

Men jag börjar överväga att skrota den tanken, då det antagligen inte ger särskilt mycket ändå.
Dina platsförslag verkar bra.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Ser grymt intressant ut Vije, hoppas det är levande!

Ett litet förslag: Dykos lag (som hindrar gudarnas inblandning på Altor) är faktiskt en typ av gudomlig barriär för gudar att nedstiga på altor. Barriären är en typ av maffig gudomlig symbolbesvärjelse, vars symboler utgörs av - stärnorna. När nu en av stjärnorna är borta är barriären bruten och gudarna kan handla på Altor (men de behöver inte nödvändigtvis känna till att barriären fallit).

Återstår frågan: Vad sattes barriären upp för att skydda? Kan bli en uppföljare...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
vije2
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-11-29 14:33

Re: Natt utan skymning

Inlägg av vije2 »

Hej och hå!

Det är jag som är vije, men jag har tydligen glömt både lösenord och vilken mail som jag i tiderna loggat in mig med, så därför uppträder jag nu som vije2 :)

Jag tänkte bara säga att detta kampanjfrö nu finns i färdig form. Det går under namnet Mörkrets Zenit - mycket är annorlunda och nytt, ändrat och utökat, kanske rentav till oigenkännelighet, men samma frö ligger (åtminstone delvis) som grund.

Världen är inte Ereb mera utan en egen kreation, men går säkert att infoga någonstans i Altor också.
Regelsystemet är Svärdets Sång, vilket torde gå ganska enkelt att modda till någon DoD-version om man så önskar.

Ha det gott!

Mörkrets Zenit:
https://www.dropbox.com/s/c2i5khxxys3wu ... y.pdf?dl=0
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Natt utan skymning

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har bara bläddrat igenom det lite hastigt, men det ser riktigt trevligt ut och kartorna är grymt bra. :D
Skriv svar