Svavelvinter

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Svavelvinter

Inlägg av Rickard »

Jag sitter och läser igenom Svavelvinter för närvarande vore tacksam om jag fick bolla lite saker med andra spelledare, framförallt Psipo som själv ska spelleda det. Här är några punkter:

1. Delge mig hur du struktuerade upp Svavelvinter.

2. Det vore tacksamt att få några andra infallsvinklar i hur man spelar Svavelvinter.

3. Ge mig gärna länkar till läsvärda saker, typ inom de områden som jag nämnde ovan.

4. Finns det något som jag borde fokusera extra mycket på?

Själv har jag insett att det är väldigt mycket resor och grottröj, men jag tänkte köra med sceninramning (typ snabbspolning) och skippa mesta delen av det. "Ni har gått igenom ett oräkneligt antal tunnlar. Såpass många att ni nästan tappat orienteringen. De grottrum som ni passerat ar inte haft något märkvärdigt att notera, förutom grottans egna invånare. Luften är fuktig och ni ser framför er något som är uthugget ur grottrummet som ni nu äntrar."

Utöver det så skulle jag gärna vilja få fram att Arhem är en kokande kittel. Jag tänkte ta inspiration från Islands miljöer när jag beskriver landskapen och Klondike när jag beskriver Arhem.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Vår Trakorienkampanj utspelar sig dessvärre uteslutande i Tricilve och jag har bara spelat Svavelvinter för en massa år sedan.

Däremot har jag ändå en del idéer. :)

1 & 2. Först, ge alla ett klart incitament till att bege sig till världens ände, och se till att det är förankrat i äventyret. Har du läst romanen? Där har du ett helt gäng uppslag - arkeologisk expidition mot Cruri, vapensmuggling (med konsekvenser!), något om svaveltraden m.m. Därefter hade jag bara låtit det rulla. Rykten, händelser och personer ser nog till att kicka igång händelserna ordentligt.

3. Du menar alltså uteslutande info om äventyret?

4. Rollpersonerna! Svavelvinter är del 1 i en gigantisk saga och om de inte är hooked när Svavelvinter är klart så kan det bli lite krystat med övriga delar. Se till att de blir ruggigt intresserade av Shagul och shaguliterna. Lyft fram den skurken ordentligt! Konflikten framöver står mellan Shagul och rollpersonerna. Faktum är att rollpersonerna är spådda att dräpa Shagul. Se till att det blir rollpersonernas berättelse!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mina spelare ska också börja med Konfluxsviten rätt snart. Jag funderar på att låta köpmän i Erebos skicka dom till Marjura för att störa svavelhandeln och hjälpa Svartskäkta. Just nu är dom i Hakkaiområdet och har en del annat att fixa på vägen till Marjura. Så det blir knappast i sommar. =I

Mina spelares RP:s har äventyrat en hel del och har dessutom en egen galeon, så dom reser för närvarande runt i Kopparhavet i diverse ärenden. Men mitt slutgiltiga mål är att ta dom till Marjura och se till att dom börjar intressera sig för gravfälten, Shagul, trakorierna, o.s.v. Efter Konfluxsviten kommer vi nog sluta spela med dom där rollpersonerna.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag är nog lite kritisk till ditt avlägsnande av grottröjet.

Anledning ett: Det kryllar inte direkt av det, det är inte så som att du måste banka dig igenom trollhord #1 innan du kommer till dörr #2 och sen repeat as above


Anledning två: Det lilla som finns är stämningskapande i sin enkelhet och välbeskrivna miljöer.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Sopodlare skrev:Anledning två: Det lilla som finns är stämningskapande i sin enkelhet och välbeskrivna miljöer.
Kan inte hålla med mer (även om jag skalade bort lite fällor och lade till lite unken gravstämning och mystiska hieroglyfer i Ottars Grav). Även om järntornet tyvärr till stor del floppade (mitt och mina spelares egna fel) så var det rena tunnelkravlandet under klostret helt klockrent, liksom paniken i kvicksilvergruvan.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:3. Du menar alltså uteslutande info om äventyret?
Ah, förlåt. Jag copy-pastade frågorna och kolla inte dem. Nä, jag menade guldklimpar och sådant som du tror att jag skulle ha nytta av på forum, mailinglistor och dylikt. Jag vill inte ha "Kolla på mutant-forumet för där finns det ett specifikt forum för Svavelvinter", utan "[Den här0 tråden på mutant-forumet har en del matnyttigt".
1 & 2. Först, ge alla ett klart incitament till att bege sig till världens ände
De två som har gjort karaktärerna är en kartritare och botaniker. Förresten, är det någon som är i Norrköpingsnejderna och vill spela Svavelvinter så kan ni höra av er. ;) Det spelar ingen roll om ni har läst äventyret eller inte eller ens om ni kan DoD-systemet. Vore faktiskt bättre om ni inte kunde systmet för då slipper jag säga saker som "[Det här] finns inte i regelsystemet". :)
Se till att de blir ruggigt intresserade av Shagul och shaguliterna. Lyft fram den skurken ordentligt! Konflikten framöver står mellan Shagul och rollpersonerna.
Har du några mer konkreta tips på hur jag ska göra? Jag tänkte försöka lyfta fram att de har ett smutsigt finger med i spelet redan i Arhem. Kanske något om en eventuell begravningsplats, om morden och om de övriga försvinnandena.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Rickard skrev:
Se till att de blir ruggigt intresserade av Shagul och shaguliterna. Lyft fram den skurken ordentligt! Konflikten framöver står mellan Shagul och rollpersonerna.
Har du några mer konkreta tips på hur jag ska göra? Jag tänkte försöka lyfta fram att de har ett smutsigt finger med i spelet redan i Arhem. Kanske något om en eventuell begravningsplats, om morden och om de övriga försvinnandena.
Rollpersonerna lär förmodligen ganska tidigt komma underfund med att det finns shaguliter och blir nog nyfikna på detta. I deras letande efter information kan de mycket väl bli hänvisade till Malek Mangus (tex av någon ämbetsman). När de får träffa Malek lär han vara ganska kortfattad ge intrycket av att orden är fredlig men ogärna vill ha några gäster. Spelarna kan i samband med mötet se något som gör att de börjar tvivla, tex en offerdolk. Vidare utredningar från spelarna kan tex via lokalbefolkningen leda till tips om att Malek ibland synts till vid en övergiven begravningsplats intill Arhem och när de kommer dit upptäcker de att flera gravar verkar nya trots att den ska varit övergiven sedan 10 år.

Shagul skulle jag nog spara på och använda till att överaska spelarna med i slutet av äventyret. När jag själv var SL till äventyret var det mycket underhållande när spelarna (de som överlevde) släpades som fångar till Shaguls nyöppnade grav, övertygade om att de skulle offras men mirakulöst nog fick leva (dock med vetskapen om att allt de gjort bara har varit att hjälpt Shagul).
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Didra skrev:(dock med vetskapen om att allt de gjort bara har varit att hjälpt Shagul).
Till Rickard:
Det är lite det här jag tänkte på. Trakorien i Eriks ögon har en lite annan slags världsförklaring. Shagul besitter oerhörd makt och kan i princip leda rollpersonerna som han vill. Låt det märkas hela vägen.

Kolla här:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=21848
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Nu har jag läst lite till. Har 30 sidor kvar.
Sopodlare skrev:Jag är nog lite kritisk till ditt avlägsnande av grottröjet.

Anledning ett: Det kryllar inte direkt av det, det är inte så som att du måste banka dig igenom trollhord #1 innan du kommer till dörr #2 och sen repeat as above
Inte direkt vad jag frågade efter, men jag svarar för att visa vilken olik syn vi har på saker och ting. Om det är grottröj utan röjet så ser jag inte meningen med att köra på samma berättarstil som när man kör grottröj.

Här ser jag grottröjet:
1. Kmordadruidernas tempel.
2. Cruris gravar.
3. Kvicksilvergruvan.
4. Järntornet.
Anledning två: Det lilla som finns är stämningskapande i sin enkelhet och välbeskrivna miljöer.
Den "stämningsskapande" beskrivning som finns kan jag lika gärna sammanfatta och angående "enkelhet" så är miljöbeskrivningarna 1) rum för rum vilket gör att det blir väldigt många samt 2) väldigt dåligt strukturerade.

---

Nå, i alla fall. När jag satt och läste igenom boken igår och idag och diskuterade med brorsan, så kläckte jag idén att det ständigt ska följa med dem en berättarröst som berättar allting i dåtid som om det redan hade hänt. Genom att berätta om troliga händelseförlopp så kan jag ge spelarna en förväntan och därmed en osäkerhet på hur tusan det kommer att gå dit. Här kan jag också få fram shaguliternas inblandning på ett (inte alltför över)tydligt sätt.

Varje gång som jag snabbspolar så tänker jag ge vinklar i form av berättarrösten och ställa outtalade frågeformuleringar. Jag tänker också berätta vad kapitlet heter, som om berättaren läser ur en bok där rollpersonerna är fjäderpennan som en gång skrev boken.

Något mer jag funderar på är att de även träffar på berättaren någon gång under speltillfället. Jag vet dock inte tillräckligt om vem det är, men jag tänkte berätta med en myndig röst. Brior Brummare var en köpman, va? Hmm, det vore kul att använda mig av den karaktären som berättarröst, eftersom Erik Granström kallar sig för Brior på forum. Ge gärna andra förslag på vem det är som återberättar berättelsen. Kanske ska jag överlåta den rollen till Umma eller Uxu?

Är jag oklar med hur jag tänkte mig berättarstilen? Ska jag vidareutveckla?

Sedan har jag ju kastat ut dvärgarna ur mitt DoD och ersatt deras position med vättar. Frågan jag ställer mig är om jag ska ersätta dem rakt av så att det är de som är dvärgarna i smedjan i Arhem. Det vore visserligen häftigt. Jag funderar också på att ha med orcher i staden (vissa är till och med stadvakter) samt att beskriva kvurerna som en sorts orcher för rollpersonerna, tills spelarna själva inser vad det är för något.
Senast redigerad av Rickard den 2007-07-22 02:51, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:...så kläckte jag idén att det ständigt ska följa med dem en berättarröst som berättar allting i dåtid som om det redan hade hänt. Genom att berätta om troliga händelseförlopp så kan jag ge spelarna en förväntan och därmed en osäkerhet på hur tusan det kommer att gå dit. Här kan jag också få fram shaguliternas inblandning på ett (inte alltför över)tydligt sätt.

...

Något mer jag funderar på är att de även träffar på berättaren någon gång under speltillfället. Jag vet dock inte tillräckligt om vem det är, men jag tänkte berätta med en myndig röst. Brior Brummare var en köpman, va? Hmm, det vore kul att använda mig av den karaktären som berättarröst, eftersom Erik Granström kallar sig för Brior på forum. Ge gärna andra förslag på vem det är som återberättar berättelsen. Kanske ska jag överlåta den rollen till Umma eller Uxu?
Det känns väldigt trakoriskt. Hur bekant är du med Eriks syn på multiversum och allts plats i oordningen? Iaf så är en ofullbordad profetia som uttalas under spelandet ett perfekt exempel på hur gudarna i Trakorien använder sig av sådant. Går det inte som det var tänkt så ändrar gudarna sig.

Men det är möjligt att jag missförstår. Menar du så här:

Kapitel 3: Monstertjuren som försvann
Våra vänner begav sig till tjurens hage där de tvingade boden till dop och bjöd på varm toddy, innan de slaktade tjuren med stort mod och mannapina.

Rickard skrev: Sedan har jag ju kastat ut dvärgarna ur mitt DoD och ersatt deras position med vättar. Frågan jag ställer mig är om jag ska ersätta dem rakt av så att det är de som är dvärgarna i smedjan i Arhem. Det vore visserligen häftigt. Jag funderar också på att ha med orcher i staden (vissa är till och med stadvakter) samt att beskriva kvurerna som en sorts orcher för rollpersonerna, tills spelarna själva inser vad det är för något.
Nu gillar jag inte orcher alls men det där med vättar är helt rätt! Tänk även på att kvurerna är lite av good guys.
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Fler frågor

Inlägg av Henrik »

Jag skall oxo spelleda sviten snart och sitter och funderar på några saker:
Varning spoilers!

Vilken är den bästa ingången i Svavelvinter för nya rollpersoner som håller dem motiverade?

Var är det bra om de börjar. Skall deras hemland vara en av öarna intill den som äventyret utspelar sig på?

Det verkar som att det här med att kämpa ned Shagul är den stora ploten. vad är det som gör att spelarna skulle intressera sig för avstickare som de andra äventyren är. Ok för att magiska vapen från gravarna är en bonus, men annars då?
Jag tänker mig att om spelarnas motviation är stark att direkt bekämpa Shagul och det är därför de kommit till ön, så känns det lite skumt att de skulle göra en avstickare och hjälpa en druid eller ännu värre, hjälpa några dvärgar för att tjäna penagar.

Hur tar sig spelarna in i Ottars och de andras gravar, rummet som knyter ihop de andra rummen är ju fyllt med syra på golvet.

När Ottar vaknar och inte ännu har druckit ur jordblodskällan. Hur tar han sig då förbi syran utan att benen fräter sönder och lämnar honom liggandes i golvet?

Vad är det som gör att spelarna kommer överleva ett möte med draken. Det verkar ju som att den tänker döda dem oavsett hur de agerar där?
Spelarna kan ju heller inte döda draken (med den magiska kaststjärnan eller liknande) för draken behövs ju i kommande äventyr.
Mvh. Henrik Nordin
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Hej Henrik, jag var SL till konflux-kampanjen för något år sedan och ska försöka hjälpa dig lite.

Ang spelarnas motiv att släpa sig till Marjura:
Jag gav mina spelara lite olika motiv där de under den gemensamma båtresan Trakorien -> Marjura fick knyta sig samman och komma på hur de skulle kunna förena sina motiv så att de med hjälp av varandra kunde lösa sina uppgifter. Det finns i äventyret några förslag som du kan titta på men det är nog inte så svårt att komma på egna. När vi spelade var det helt valfritt vad spelarna ville avslöja om sina motiv för varandra och om man går lite djupare på den saken kan det bli väldigt intressant när man lägger in motstridiga uppdrag för spelarna och de tvingas välja hur de ska agera utifrån detta.

Ang spelarnas hemland:
Personligen tycker jag det inte spelar så stor roll med undantag av att jag inte skulle rekommendera att du låter någon av dem komma från Marjura. Låt denna nordliga plats vara lite mystisk och spelarna ska själva få försöka klura ut så mycket som möjligt om platsen utan några förkunskaper. För framtida äventyr i konflux-serien så kan det vara till spelarnas fördel om de kommer från Trakorien men det behöver inte vara nödvändigt egentligen.

Ang Shagul:
Jo Shagul är äventyrets centrum men det tycker jag inte spelarna alls ska veta från början. Ingen av dem ska veta att han fortfarande lever eller kanske inte ens veta att han någonsin existerat förrän hans grav öppnas och han står där. Att kämpa ner Shagul kommer först i sista delen av kampanjen och bör inte ske redan i Svavelvinter. Låt Shagul visa lite av sin makt och föraktfullt beskåda spelarna när det går upp för dem att de bara hjälpt Shagul att nå en maktposition. Ävetyret bör sluta med en känsla av misslyckande där de senare ska triggas till revanch i senare delar av kampanjen. De bör inte komma iväg från ön med Ebharing och de bör absolut inte lyckas dräpa Shagul (om du undrar varför så läs även de efterföljande äventyren).

Ang syragolvet:
Syran är väldigt trögflytande och jag ser inga problem att spelarna tar sig igenom rummet om de inte står stilla för länge och drönar. De lär få trasiga skor och kanske lite skador på fötterna men inget allt för alvarligt så länge de inte klantar till det rejält och således förtjänar sina skador.
Tycket du att det verkar orealistiskt så gör om golvet till något annat.

Ang Ottar och jordblodskällan.
Se först det jag skrev ovan om syragolvet. Sedan kan du läsa sista äventyret i serien "Den femte konfluxen" för att få lite mer info om Ottar. Han och de övriga i det rummet han befinner sig i är egentligen odödliga på det sättet att de återföds om de skulle stryka med. Nu är det visserligen bara Ottar från det rummet som beskrivs i Svavelvinter men de övriga dyker upp senare och framför allt Rirba spelar en viktig roll.

Ang draken:
Är spelarna smarta så lyckas de undvika att möta draken. Är de dumma nog att ge sig på den så förtjänar de att dö. Drakar ska respekteras och Blatifagius spelar en viktig roll för fortsättning av kampanjen och spelarna ska nog inte dräpa den. Skulle de vara nära att lyckas i en strid bör du som SL göra något för att rädda draken. Det skulle vara högst olämpligt om de fick använda kaststjärnan från Kmordatemplet mot Blatifagius. Om spelarna hittar den kaststjärnan så bör du få dem att tex vara rädda för att använda den på något sätt. Låt inte spelarna förstå vad det är och hur den fungerar (vilket förmodligen inte behöver vara så svårt) och ge dem intrycket av att den har mörk magi som kommer att vända sig emot dem eller något liknande. Eller så gör du helt enkelt så att du plockar bort kaststjärnan viket jag nog skulle gjort om jag var spelledare för äventyret igen.
Kort sagt; låt draken ge ett mycket respektingivande intryck och låt spelarna känna sig underlägsna den så håller de sig nog på avstånd.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jo just det ja.... LÄS BOKEN SVAVELVINTER!
Den kan ge dig massor med tips på hur du kan lägga upp äventyret. Den kan även ge dig tips på spelarnas motiv för att ta sig till Marjura.
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Henrik »

Tackar så mycket för ett omfattande svar. :)

Någon som vill sälja Kristalltjuren btw?
Mvh. Henrik Nordin
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Henrik »

Hur hanteras det här med den magiska reliken i form av ett huvud som driver bort allt som inte tillhör världen och som tillintetgör odöda (som jag minns det)? Vad händer när huvudet komme ri närheten av Ebbharing eller t.ex. Ottar? Förvisas demonen Ebbharing från svärdet och tillintetgörs Ottar?
Mvh. Henrik Nordin
Skriv svar