Den misslyckade kidnappningen - ett elakt litet äventyr

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Den misslyckade kidnappningen - ett elakt litet äventyr

Inlägg av Gabriel »

Äventyr i stadsmiljö som kan involvera rollpersoner från alla nivåer.

För att involvera RP bör de känna en halvkriminell, rätt trevlig buse som är trolig att komma till dem för hjälp. Alternativt känner de en vän till denne buse som kunnat föreslå rollpersonerna när denne knackar desperat på hans dörr.

Furstinnan Sietral har problem, hon vill gifta bort sin dotter med köpmannen Falthar. Denne är snäll, politiskt ofarlig och mycket rik. Dottern är ung och fylld med romantiska ideer, så ett tillgjort kidnappningsscenario ställs till - där Falthar och hans vakter ska vara räddarna.

Ronald "Svarttand" och dennes gäng hamnbusar får en rejäl summa pengar för att spela rövare, men ett missförstånd inträffar och en av Ronalds underhuggare placerar den sövda och bundna flickan "Evelianta" i fel gömställe samt blir olyckssamt rånmördad. Ronald själv söker febrilt efter flickan men flyr sedan staden.

Dag 1
10.00 Evilianta blir bortrövad
14.00 Carmon Enöga gömmer henne på fel ställe och super till
16.00 Carmon blir rånmördad
18.00 Ronald upptäcker att E saknas och startar en febril jakt på flickan, han känner snaran över strupen
23.00 Ronald kommer förbi RP, berättar hela historian, vill hitta Carmon Enöga

(Om Rp eller Ronald hittar Carmon mördad i en gränd så flyr Ronald på första bästa skepp utan att meddela Rp)

Dag 2
08.00 Falthar blir orolig eftersom Ronald inte hört av sig, tar på sig en dålig förklädnad och fyra vakter samt ger sig iväg och letar
13.00 Falthar hittar någon som Rp har pratat med när det letat efter Carmon och lyckas (av en slump?) hitta Rp
18.00 Krunern Shaura kommer förbi gömstället där han gömmer sitt smuggelgods, hittar en vacker bunden ung kvinna. Tackar sina gudar, samt tar henne med sig till sitt skepp för att sälja henne i Krun

Dag 3
06.00 Skeppet avgår mot Krun

Resultat:

1) E återfinns och återförs välbehållen. Belöning samt Rp blir hemligt presenterade för furstinnan.

2) E återfinns men har *host* farit illa och har en försämrad status på äktenskapsmarknaden. Furstinnan hyr lönnmördare för att döda alla inblandade, Falthar kan komma undan om han gifter sig med den nu gravida E och tar faderskapet. Allt beror nu på hur diskreta Rp var när de letade efter Ronald och Carmon.

3) E försvinner mot slavmarknaden i Krun, Furstinnan hyr lönnmördare när/om Falthar erkänner sitt misslyckande och bekänner för henne. Det läggs ut en rejäl officiell belöning för återskaffandet av E (ingen vet ännu att hon är på väg mot Krun). Falthar, Ronald och Carmon nämns. Återigen så beror mycket på hur diskreta Rp varit, de kommer att hamna i vägen för diverse personer som söker E. Stadsvakt, Prisjägare, Geniuna hjältar med magiska svärd, tjuvgillet etc.

Kanske slutar det med att Rp får en ledtråd och följer efter till Krun.

Kanske är SL så snäll att han säger att E. klarar sig ganska bra eftersom hon är en välbildad jungfru som när hon väl börjar prata hamnar i en hög prisklass eller som en gisslan mot en rejäl summa pengar från Furstinnan? Eller inte? Kanske är E. så omtumlad av droger hon fått inandas de första timmarna hon är vaken att Krunerna tror hon är efterbliven?

Kanske hon och Shaura blir kära på resan till Krun?

..
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Den misslyckade kidnappningen - ett elakt litet äventyr

Inlägg av Sopodlare »

Jag gillar förvillande förvecklingar. Jag kommer att använda det här äventyret!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Den misslyckade kidnappningen - ett elakt litet äventyr

Inlägg av Grisodlar'n »

Konstigt att jag har missat den här tråden. Jag tror jag ska norpa någon idé härifrån också. Bravo, Gabriel. Men jag byter nog ut Krun mot Kasyr eller något i den stilen, samt låter RP agera kidnappare. Och det ska vara något skumt, något off med furstinnans dotter som förvecklar allt.
Skriv svar