Vi verkar ju också ha varit inne på att han kanske är konsulit hos baronen: viewtopic.php?p=42185#p42185
Här står det även om andra intriger vi funderat över.
Ska kolla igenom en gång till. Jag inser att jag inte alltid själv minns vad jag skrivit.
Hur mycket kan det tänkas att Kolbert vet om riark Limbergs planer?
Jag vet inte. limbergs sanna planer har han nog ingen koll på. Limberg håller korten nära bröstet. Kolbert vet inte varför och hur, men han gillar inte känslan av att han tycks blivit förd bakom ljuset. hur och varför han blivit det är oklart, men han gillar det inte..
Häxmästaren har troligen gett en av sina agenter i området en särskild uppgift att ta reda på vem som står bakom Limberg och Splintersköld.
Säkert. Lönar sig att hålla koll på grannarna.
Det kan vara så att Hjortlöpe misstänker att Kolbert står bakom Limberg och därför har ögonen mer på bontisâlen än riarken.
Jag vet inte det. Hjortlöpe har ju Limberg på hemmaplan. Båda bor ju i Stirpazklyfte. Hjortlöpe är din gubbe, men jag tror han är ganska skarpsynt. Han behöver bara bevis.
Hjortlöpe kan på något vis veta mer om S:t Palins Orden än vad de flesta gör. Hur han vet detta är en av frågorna men en annan är varför han skulle agera på så vis att han skickar ut en grupp äventyrare? Normalt skulle en kaptenprior i Solorden gensat ha informerat mästarrådet i Skapen om en sådan allvarlig misstanke som att en annan orden inom Lysande Vägen ägnar sig åt något som har med nekromanti och odöda att göra. Vad kan det då vara som gör att Hjortlöpe inte gör detta omedelbart? Jag gissar att det rör sig om tidsbrist. Ett skepp ligger i hamnen utanför Knepeholm söder om Tofia redo att segla mot Palinor. Ombord finns en brokig skara solfarare och lycksökare på väg att delta i det kommande Femte palinoriska soltåget som ghaeriten av Palinor har utlyst för 610 e.O. Bland dessa solfarare finns den person riark Limberg sågs samtala med på värdshuset Nordlågan tidigare och således central för misstankarna Hjortlöpe har gentemot Limberg. Skeppet är redo att segla och om några äventyrare skall hinna ikapp måste de ge sig iväg omedelbart. Hjortlöpe hinner inte kontakta Skapen och vänta på svar i denna allvarliga fråga utan agerar därför på eget bevåg. Omedelbart efter att äventyrarna gett sig iväg kommer han skriva till stormästare Oban Starke av Solorden personlig och berätta om sitt agerande.
Jag tänker mig att Hjortlöpe har ganska hyfsad koll, men är en person som inte lämnar saker åt slumpen. Han vet vad han tror, men vill ha alla fakta för att gå vidare. När det gäller rapporter till Skapen kan Hjortlöpe vara så pass grundlig om allt han rapporterar att hans rapporter har en tendens att vara tråkig läsning. Tråkigheten gör att mottagaren fuskar lite med genomläsningen och missar viktiga detaljer. Hjortlöpe sitter i Stirpazklyfte tyngd av arbetsuppgifter och hinner inte själv resa till Skapen. Han tolkar det ointresse hans rapporter bringar på två sätt. Ett; hans ord väger inte så tungt som han trodde och bättre bevis för hans misstankar behövs. Två; han kan inte lita på att rapporterna kommer fram eller ens kommer iväg. Skulle det vara fallet kan man inte lita på kyrkoorganissationen. Detta är varför han hyr in äventyrare (och givetvis för att starta äventyret och inte tvinga alla att göra rollpersoner inom kyrkan.

) Gillar din stämningsbild med avfärden mot Soltåget!
Sen kan det tilläggas att solfararskeppet kommer angöra Faltrax på sin väg mot norr och kanske kan hinnas ikapp via landsvägen genom Philmark, över handelsstigarna i Aidnebergen, ner i Gridmark och vidare ner Phaltofloden till faltrakiernas stad.