Slavhandel

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Slavhandel

Inlägg av Mikael »

Efter initiativ och önskemål på forumet startas denna tråd för kartläggning och sammanställning av Slavhandeln i Ereb med omnejd.
Slaveriet är vida utbrett på Altor. I Ereb är det sannolikt ett arv ifrån det joriska imperiet som under Solkejsarens tid hade en befolkning som till 30 % bestod av slavar. Men även de olika narguriska folken har av tradition slavar, vanligtvis tagna som krigsfångar. Kring Mefimors sjö har det länge förekommit slavhandel. Även i Soluna dominerar kulturer med mycket lång slaverihistoria, vissa av dem har till och med haft kungadynastier med slavbakgrund eller grundats av förrymda slavar.

Den i Kopparhavet dominerande Lysande Vägens religion förbjöd tidigt användandet av slavar och dessa länder är därför inga köpare av slavar utan har ofta feodala system som i stället utnyttjar livegna bönder eller betalda tjänare för motsvarande arbetsuppgifter. De flesta andra av Erebs länder tillåter dock slavar även om det varierar hur vanligt förekommande det är. Vissa andra religioner talar dock istället öppet om slaveriets naturliga del i universum.

Med sådan efterfråga finner man slavar sålda av morelvidyner från Marjura i norr till Porto Horuni i söder, från Pandarealia i väster till Krun i öster. Slavhandlarna tar slavar i Morginnerskogen, Krystillerna, Efaro, Thelgul, Solunas djungler, men också (mer sällan) i Ormsjöns länder, Aidne samt Morëlvidyn självt. Man handlar både i kvantitet och i kvalitet. När slavägare talar om att de har en ”Morëlvidynsk slav” är det alltså mycket sällan slaven är en morelvidyner, men hans slavhandlare var det. Slavar är inte heller ovanligt som plundergods bland landets sjörövare som på detta sätt kan få in lite silver i närmaste slavhamn.
Patrik Höijs initiativ görs en grov uppdelning mellan Slavjakt; Slavhandel och Slavkonsumtion. Vissa nationer kan vara alla tre.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Indelningen är grov och tar inte hänsyn till att lokala pirater och rövare visst kan hålla på med människohandel utan siktar på att grovt visa strömmarna. Listan behöver säkert kompletteras.

Slavjägare:
Morëlvidyn
Efaro
Pokti
Stammar kring Mefimors sjö
Kalmurri

...hit kan också räknas träldom av krigs- och plundringsbyte
Nargur
Jorduashur
Ransard
Mirel
Barbia
Orghin

Slavhandlare:
Morëlvidyn
Ankorath
Dunderin
Montagor
Kasyr
Krilloan
Krun
Staden O
Tricilve
Fontra Cilor/HOXOH
Mastika Agga
Babor

Slavkonsumenter:
Felicien
Trakorien
Krun
Nidland
Furgia
Morëlvidyn
Jorduashur
Orghin
Kalklanden (?)

...i mycket mindre mån
Erebos
(Hynsolge)
Senast redigerad av Mikael den 2011-10-14 16:32, redigerad totalt 7 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jaktmarkerna?

Samkarnas och Solunas djungler
Efaro
Solunas inland
Mefimor
Akrogals stäppland

...i mindre mån
Nargurs skogar
Sombatze
Erebs kuster
Orghin (för Orghinska, jordiska, barbiska och nordakrogaliska konsumenter)
Senast redigerad av Mikael den 2011-10-14 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Absolutisterna" (de som förbjudit slavhandel/slaveri)
Lysande Vägen
Wegil
Några av de Unga Gudarna

Caddo
Kardien
Zorakin
Jorpagna
Magillre
Lysandevägentrogna delar av Klomellien och Berendien
Sombatze
Thelgul
Krystalia (lös federation kring sjöarna i Samkarnas inland)
Melukha
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra sammanfattning Mikael. Det finns i wikin utkastet till en artikel om: Slavhandel

Angående slavar och Nargur så har jag tänkt mig att icke-narguriska slavjägare hittar sina byten själva inne i skogarna öster om Trasimo och säljer dessa till slavhandlare som via Slavleden över centala Erebs inland för dessa till Bhu-Mir vid Mefamirsjöns brädd. Härifrån går de mot huvudsakligen Staden O men även Palinor, Mirel, Klomellien och ner mot Kopparhavet.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Håller med, bra sammanfattning! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Bra sammanfattning Mikael. Det finns i wikin utkastet till en artikel om: Slavhandel

Angående slavar och Nargur så har jag tänkt mig att icke-narguriska slavjägare hittar sina byten själva inne i skogarna öster om Trasimo och säljer dessa till slavhandlare som via Slavleden över centala Erebs inland för dessa till Bhu-Mir vid Mefamirsjöns brädd. Härifrån går de mot huvudsakligen Staden O men även Palinor, Mirel, Klomellien och ner mot Kopparhavet.
Tack!
Så ingen stam-mot-stam träljakt bland nargurerna? OK

Palinorerna har väl inte slavar...eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här med att Ankorath skulle vara en importort för mängder av slavar som forslas vidare "in över kontinenten" låter feltänkt (felskrivet). Majoriteten av köparna finns ju i östra Kopparhavet. Avsett är nog snarare att det är en stor exporthamn dit mängder av slavar fraktas via de många karavanvägarna från kontinentens inre. Jfr s 51 om Montagor där det skrivs att slavarna som säljs där oftast köps in från Ankorath och Dunderin samt att slavarna stammar från Samkarnas inre.

Dunderin och Ankorath framstår som Morëlvidyns och västra Kopparhavets största slavhamnar. Kasyr skulle kunna vara områdets tredje största hamn med rykte om lugn och lyx jämfört med ankstädernas anarkistiska pirathamnar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här med slavjakt i Soluna, var och och vem, som jag ser det?

Jag har föreställt mig att jakten i norra Efaro sker främst med efariska slavjägare som ger sig på andra oftast mindre stammar än de de själva tillhör. Dessa säljs till lokala köpare eller vidare främst till Felicien.

I södra Efaro föreställer jag mig att morëlvidynska och poktiska jägare agerar då de efariska stammarna i området är mindre och svagare samt man kan ge se in i djunglerna efter skogsfolk.

Sombatze som förr sträckte sig in i Kopparhavet var tidigare utsatt för feliciska, krunska, furgiska, yndariska och efariska jägare. Nuförtiden är det nog främst krunska jägare, och i väster kanske en del efariska. Jag föreställer mig att Felicien och Furgia sällan jagar längre utan enbart köper och då främst från krunska handlare.

Thelgul grundades av slavar och bör vara avvisande mot slaveri tycker jag. I övrigt finns inte så stora folkmängder ring Ormsjön, men de som finns får akta sig för framförallt poktiska jägare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Så ingen stam-mot-stam träljakt bland nargurerna? OK

Palinorerna har väl inte slavar...eller?
Inte bland skogsnargurerna men de såkallade strövnargurena ute på centala Erebs slättland jagar själva slavar i Nargurskogens ytterkanter. När så Nargur "återupptäcktes" på slutet av 400-talet eO av folk från Kopparhavet utvecklade det sig en mer organiserad jakt på slavar inne i skogen. Slavjägarna är av olik härkomst då Trasimo är ett gytter av olika folkslag men de som köper upp, slavhandlarna, är ofta av trakorisk eller jorpagnisk ursprung. Tänker mig att vissa jorpagniska furstehus aldrig lämnat det fallna kejsardömets flitiga bruk av slavar och gärna köper upp både i Trasimo och nere i Kasyr. Det erebosiska handelshuset Gararin som är stora på trasimotraden handlar även det med slavar som det säljer i Kasyr.

Wegilkulten som är närvarande i Trasimo försöker sätta stopp för slavhandeln men utan de helt stora framgångarna.

Palinor och slavar? Hade för mig att vi kom fram till detta tidigare men kan minnas fel, något om att de LV-trogna som inte ville följa förbudet mot slavar som infördes 34 eO utvandrade från Aidne och var med om att lägga grunden till dagens Palinor? Strövnargurer i Palinors gränsområder handlar dock med slavar.

Tilläggsvis, vad tros om att göra en av kulturerna i Kard till slavköpare? Lämpligast i så fall kanske det något mystiska Alerien? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Behövs det fler slavkonsumenter?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Har synat kopparhavets kapare och vad som står där om slavhandeln och det är ju klart intressant att Ankorath ägnar sig åt att sälja slavar inåt landet. Det kan vara en felskrivning, men oj vad spännande det skulle kunna bli att utveckla det lite mer. Ankorath skulle ju få en ganska unik handel, eftersom ingen annan stad väl säljer slavar inåt landet. Vad kan det finnas för slavägande stat som är en stor kund till Ankorath inåt landet? Spännande.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

En annan fråga: ska inte felicierna räknas till slavjägare också? Som jag förstår det borde det finnas feliciska slavjägare i Efaro?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Patrik Höij skrev:En annan fråga: ska inte felicierna räknas till slavjägare också? Som jag förstår det borde det finnas feliciska slavjägare i Efaro?
Vad vet jag, men föreställer mig att de har blivit för fina för det. Deras historia tycker jag också tyder på att de låter andra göra jobbet, åtminstone numera. Slavjakt är en neslig, smutsig, brutal och otrevlig syssla...inte bara för jaktbytet.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Skulle kunna tänka mig att krigsfångar som tas av Felicien säljs som slavar likt det antika Rom och Grekland. Men jag tvivlar på att de har professionella slavjägare utan att de istället använder mellanhänder under fredstida slavhandel.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Skriv svar