Vad är Ereb?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Just precis. Det är därför jag hellre ser en balansgång mellan olika personliga preferenser än en entydig dragning åt något håll. Dvs. behåll det fantastiska och komplettera det med det jordnära hellre än att stryka det fantastiska till förmån för det jordnära, så blir nog fler nöjda. :)
Som sagt tror jag varken att vi behöver bestämma det ena eller andra. I vissa fall bör adderingar vara fantastiska samtidigt som vi kan stöta på fantastiska inslag som tonas ner. Alvers subraser är ju ett exempel på det och andra har varit inne på andra saker som bör, eller inte bör, strykas. caddiernas färgblindhet exempelvis (som antagligen finns kvar men frågan ställdes iaf).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Adragoor skrev: Just precis. Det är därför jag hellre ser en balansgång mellan olika personliga preferenser än en entydig dragning åt något håll. Dvs. behåll det fantastiska och komplettera det med det jordnära hellre än att stryka det fantastiska till förmån för det jordnära, så blir nog fler nöjda. :)
Som sagt tror jag varken att vi behöver bestämma det ena eller andra. I vissa fall bör adderingar vara fantastiska samtidigt som vi kan stöta på fantastiska inslag som tonas ner. Alvers subraser är ju ett exempel på det och andra har varit inne på andra saker som bör, eller inte bör, strykas. caddiernas färgblindhet exempelvis (som antagligen finns kvar men frågan ställdes iaf).
Precis. Jag tror inte man kan säga "Ereb Altor är Ditten" eller "Ereb Altor är Datten" huvudsaken är att resultatet blir bra, spelbart och intressant. Eller snarare att vi blir nöjda med det.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: (Något märkligt är att alla företeelser som är Ereb-unika verkar ogillas av en del... Vad är det vi vill ha? Generisk fantasyvärld 101?)
Jag svarar på det här istället så kan vi hålla Magilretråden ren från off-topicinlägg.

Först så missförstår du åtminstone min avsikt. Jag har absolut inget emot Erebunika företeelser, tvärtom. Annars skulle jag faktiskt inte hänga här :) Däremot har jag något emot en del av det som är Ereb. Jag är emot att ge varje land en egen unik fantastisk prägel, speciellt när det inte vävs samman med något annat. Enskilda fantastiska inslag passar ibland jättebra, ibland inte. Själv har jag inget emot ziploditter (minns inte namnet) som koncept, även om jag inte heller tycker att de tillför något. Jag tycker att de är en fatansilös skapalelse men det är inte poängen. Poängen är att de inte har något syfte eller kontext utanför Magilre. Som sagt, det kan funka ibland men när hela Magilre är sin egen kontext där övriga Ereb ignorerats för att författaren vill göra en (dassig) poäng blir inte jag imponerad. Jag bryr mig inte så mycket om hur vi får Ereb enhetligt (alltså rimligt, inte att det ska se likadant ut, utan att samma känsla genomsyrar det mesta, konsekvens eller nått), bara vi får det.

För mig är dessutom Ereb en generisk fantasyvärld med en hel del fräna inslag. Dessa inslag vill jag förstärka och låta genomsyra övriga Ereb. Det har dessutom visat sig att många har är överjävliga på att damma av mindre fräna inslag och göra dom riktigt bra.

Så jag vill vända på det. Vi har en genersik fantasyvärld, hur gör vi Ereb av den?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag som har något emot Ziploditer som koncept, får väl också svara här. Nu tycker ju jag att Ereb är mer än flodhästar med snigelögon och elefantsnabelsvans. Som jag skrev tidigare känns det mer tecknat barnpogram (kan ju iofs bero på Arferts Illustrationer av dem) för mig och inte en direkt stämningshöjare i vad jag tycker är Ereb, men det är ju min högst personliga åsikt. Som du säger är det ju inte så svårt att ta bort dem, men de är som sagt inget jag skulle sakna om de försvann och jag tror inte jag är ensam om det.

Sen så tror jag inte att det blir en generisk fantasyvärld 101 bara för att man tonar ner eller tar bort vissa saker i Ereb. Hur denfinerar du föresten en generisk fantasyvärld? Unika saker är ju trevligt, men att trycka in massa "unikt" som inte är bra gör ju inte Ereb bättre i mitt tycke, och jag vet att vad som inte är bra är högst subjektivt. Nä, då är det bättre att behålla det som är "bra" unika delar och utveckla dem. Sen så kan jag ju ha fel ibland :shock: , din bearbetning av Magirerna t.ex. fick mig att ändra uppfattning om dem, men jag tvivlar på att du kan få mig att ändra uppfattning om Ziploditer. :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag instämmer helt och hållet med Psipo och Bergdahl.
Som vi har kommit fram till tidigare så är ju Ereb ett lapptäcke, en skapelse av olika skribenter där några av dem har suttit och funderat på hur just "deras" land ska sticka ut, vara unikt, etc. Som Psipo nämde så har jag svårt att se löjliga Ziploditer i en värld som Ereb, även om de är unika till form och användningsområde. Och det vore skönt med några länder som inte behöver vara speciellt unika och tilltrasslade...

Ziploditer passar inte riktigt in tycker jag...
Är vi en majoritet som är överens om att de kan förändras, så varför inte?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

det som verka störa mest är ju bilden i modulen
skulle inte Fafnir eller nån annan talangfull typ kunna göra ett försök att
fixa till dom
om man tittar på hur dom fixade till ankorna så finns det gått hopp

Edit: bilden är riktigt dålig i sin helhet det ser ut som en bild från typ mutant
( missuppfatta inte i mutant är det super bilder )
ser nästan ut som om de drar husvagnar
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nja, det är nog inte bara bilden det hänger på, men den hjälper ju inte de stackars flodhästsnigelelefanterna på traven direkt. Men om någon av våra duktiga illustratörer är villiga att skönhetsoperera de stackars djuren kan väl inte det va fel. :wink:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Heh, det fina är ju att ziploditen bara var uppvärmning. På Magilres slätter skuttar nämligen också ett annat härligt mysdjur: Elefantinen! En meterhög köttätande miniatyrelefant som förtär sina byten under ljudligt trumpetande. :D

Sen är det ju inte helt lätt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att en sexbent noshörning är ok medan en mini-elefant bara får en att vilja byta hobby :wink:
Det kan säkert röra sig om nåt så enkelt som en stämningsfull eller töntig bild eller om djuret/fenomenet är inarbetat i helheten och har en anknytning eller om det är helt lösryckt. Sist och slutligen är det väl bara fråga om fingertoppskänsla från författarens sida.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vi ställer nog alla upp på att vi vill ha mer kontext i världen. Det var inte riktigt det jag snackade om... Fantasy är i min mening inte bara eller nödvändigtvis medeltida-värld-med-alver-dvärgar-och-troll. (Det är då det blir fullständigt generiskt och rätt ointressant.) Ereb som värld är rätt standard-fantasy, men emellanåt dyker det upp företeelser som inte är standard-fantasy. Det märkliga är att så fort sådana företeelser dyker upp, vare sig det är magirer eller ziploditer, dyker det också upp någon som tycker att dessa företeelser ska stryka på foten...

Är det inte bättre om man försöker bevara de saker som inte är direkt hämtade ur standardfantasymallen? Ändrar man alla fantastiska element som inte återfinns i andra fantasyvärldar till något icke-fantastiskt eller tar bort dem helt får vi till sist ett Ereb som är stöpt i en ganska intetsägande form, även om vi lyckas skapa en trovärdig kontext i vilken alla standard-fantasy element såsom alver och dvärgar passar in som hand i handske.

Att bevara en företeelse som ziploditen behöver ju inte betyda att man inte förändrar den. Förändra gärna lite och framför allt få företeelsen att passa in i ett sammanhang, men förändra inte dess fantastiska status så att den blir icke-fantastisk. Att ändra ziploditen till en stor gris tycker jag är fel väg att gå. Hotta upp den lite istället och fundera över vilket intryck en ziplodit skulle ge om den fanns på riktigt... Ziploditer är ju knappast en omöjlighet rent biologiskt eller evolutionärt! Att sen bilderna i Magilremodulen inte är särskilt Ereb är ju en annan sak.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Vi ställer nog alla upp på att vi vill ha mer kontext i världen. Det var inte riktigt det jag snackade om... Fantasy är i min mening inte bara eller nödvändigtvis medeltida-värld-med-alver-dvärgar-och-troll. (Det är då det blir fullständigt generiskt och rätt ointressant.) Ereb som värld är rätt standard-fantasy, men emellanåt dyker det upp företeelser som inte är standard-fantasy. Det märkliga är att så fort sådana företeelser dyker upp, vare sig det är magirer eller ziploditer, dyker det också upp någon som tycker att dessa företeelser ska stryka på foten...

Är det inte bättre om man försöker bevara de saker som inte är direkt hämtade ur standardfantasymallen? Ändrar man alla fantastiska element som inte återfinns i andra fantasyvärldar till något icke-fantastiskt eller tar bort dem helt får vi till sist ett Ereb som är stöpt i en ganska intetsägande form, även om vi lyckas skapa en trovärdig kontext i vilken alla standard-fantasy element såsom alver och dvärgar passar in som hand i handske.

Att bevara en företeelse som ziploditen behöver ju inte betyda att man inte förändrar den. Förändra gärna lite och framför allt få företeelsen att passa in i ett sammanhang, men förändra inte dess fantastiska status så att den blir icke-fantastisk. Att ändra ziploditen till en stor gris tycker jag är fel väg att gå. Hotta upp den lite istället och fundera över vilket intryck en ziplodit skulle ge om den fanns på riktigt... Ziploditer är ju knappast en omöjlighet rent biologiskt eller evolutionärt! Att sen bilderna i Magilremodulen inte är särskilt Ereb är ju en annan sak.
Kunde inte sagt det bättre själv. ÄS Ereb är härlig blandning av klassisk fantasy, medeltid och humor.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Sen är det ju inte helt lätt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att en sexbent noshörning är ok medan en mini-elefant bara får en att vilja byta hobby
Det kan säkert röra sig om nåt så enkelt som en stämningsfull eller töntig bild eller om djuret/fenomenet är inarbetat i helheten och har en anknytning eller om det är helt lösryckt. Sist och slutligen är det väl bara fråga om fingertoppskänsla från författarens sida.
Ett problem i Ereb är nog att det nog tyvärr finns magiker med dålig smak som sysslar med livsmanipulation :) Ziploditerna kanske ursprungligen är ett resultat av sådana experiment...
F.ö. har ju minielefanter (i elefantinstorlek) existerat i vår egen värld också även om de numera är utdöda och inte var rovdjur...
EDIT:Kolla här bara...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Vi ställer nog alla upp på att vi vill ha mer kontext i världen. Det var inte riktigt det jag snackade om...

...

Att bevara en företeelse som ziploditen behöver ju inte betyda att man inte förändrar den. Förändra gärna lite och framför allt få företeelsen att passa in i ett sammanhang, men förändra inte dess fantastiska status så att den blir icke-fantastisk.
Jo, det är faktiskt precis det du snackar om. :)

Men oavsett vilket så håller jag med. Ziploditen i sin nuvarande form verkar inte göra någon glad. Att däremot ändra den är en helt annan sak, och något som jag inte tror att någon har någon emot.

Jag tror att det hela handlar om någon slags kontextuell rimlighet. Jag kan svälja det mesta (inklusive stora sniglar) om de sätt i ett sammanhang, men som en ball best intresserar de mig inte.

Så visst, tweaka ziploditen och gör den intressant och ge den ett sammanhang så kommer den att funka smörstekt med vitlöksdipp! :)

Minielefanten finns f.ö med i Monster, eller dvärgelefant.

När det gäller medeltiden så har jag inget emot att ha den som utgångspunkt och bollplank, men absolut inte som mall. Och fick jag välja hade jag som bekant tweakt alverna ännu mer och antagligen styrkt dvärgarna eller gjort om ordentligt, så nej, jag är inte ute efter medeltid med alver och dvärgar (även om jag inte alls håller med om det skulle vara en generisk fantasyvärld, tvärtom)

Så för att sammanfatta, jag har inget emot unika fatanstiska element om de har en funktion eller syfte. Att bara slänga in ett coolt folkslag (utan mål och mening) eller en fräck best (rosa snigel som drar tåg) är dessvärre att befästa Ereb som generisk fantasyvärld (som den redan är och det vill jag bort ifrån). Slutligen så misstänker jag att allt det här handlar om ett missförstånd för alla verkar nästan alltid vilja samma sak. Även i fallet ziploditerna... :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har gjort en snabbskiss av "trögziplodit". Skall försöka lägga upp den i morgon. Tills dess får ni hålla tillgodo med en elefantin :wink:

Bild
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

HE HE HE fy fan så bisarr
ser framemot din version av "trögziplodit"
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Åh, vilken söt liten.... Nooo... Ohh, noooooooo!!!!
Skriv svar