Vad är Ereb?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Vad är Ereb?

Inlägg av Psipo »

Eftersom det lite här och var dyker upp koflikter som sedan utmynnar i kramkalas kan det vara på sin plats att förklara ett och annat.

Ereb har ett tema. För mig är det ganska tydligt. Tonvikt läggs på en jordnära fantasy med fantastiska inslag. För det mesta är saker och ting precis som de verkar. Medeltiden är den främsta inspirationskällan när det gäller stämning.

Magi finns i allra högsta grad, och trots att man inte är obekväm med detta är utövarna ganska sällsynta. Samma sak gäller älvfolk. De syns sällan men alla känner till att de finns. Skulle en alv komma till stan är det inte det knepigaste som hänt men det räcker som samtalsämne en vecka eller två. Dvärgar, ankor, halvlängdsmän är dessto vanligare.

Svartfolk är ett reelt hot med större fältslag är ovanligt. Oftast vet man var i skogen eller bergen man inte ska vara men ibland gör svartfolken räder.

Men de fräsmta konflikterna är ändå mellan människorna själva. Sällan är det storslagna krisgkampanjer som utgör de här konflikter. Rör det sig om krig så är det kanske en baron mot en annan, eller något gränskrig som snabbt upphör efter diplomatiska förbindelser.

Finns det några anakronisktiska inslag gäller dessa främst statsbildningar och utrikes kontakter. Utmed Erebs kuster är främmande fartyg vanliga.

Har jag missat något eller har jag missat någon poäng?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tar mig friheten att komplettera denna fråga med en som jag tycker går hand i hand:

Poetisk frihet
I hur stor uttsräckning är vi bundna av det gamla materialet om Ereb Altor? Är vår roll endast att sammanställa och fördjupa, eller kan vi också putsa upp och förbättra det tidigare materialet (som ju trots allt var ganska spretigt och ojämt)? En intressant faktor i det här sammanhanget är Erik Granströms briljanta bok Svavelvinter, som ju utspelar sig i Trakorien, men inte i det Trakorien som beskrivs i Ereb Altor-modulen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:J
Poetisk frihet
I hur stor uttsräckning är vi bundna av det gamla materialet om Ereb Altor? Är vår roll endast att sammanställa och fördjupa, eller kan vi också putsa upp och förbättra det tidigare materialet (som ju trots allt var ganska spretigt och ojämt)? En intressant faktor i det här sammanhanget är Erik Granströms briljanta bok Svavelvinter, som ju utspelar sig i Trakorien, men inte i det Trakorien som beskrivs i Ereb Altor-modulen.
Jag har svårt att svara på den här frågan men skulle säga att om det gamla materialet inte är skevt eller direkt dåligt behövs det inte ändras. Subjektivt, alltså. :)

Min personliga målsättning är ett Ereb där Trakorien inte ska kännas som det udda geniet utan vila i trygg förvisning att äventyrare lika gärna kan välja att leta katakomber i Felicien eller varför inte det allt mer spännande Palinor?

Jag tror att vi kan nå dit.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vad är Ereb?

Inlägg av Rickard »

Taget från detta inlägg:

---

Vad är uppseendeväckande för den vanlige individen i världen? Vad får en bonde att rygga till och bli osäker eller tyst i vördnad?

Jag tänkte radda upp en lista och det är upp till er att fylla i den eller ändra på den.. Jag vill ta del av er syn av världen.. Själv spelar jag EDD/91:an och har följande satta ovanlighet.. Notera att jag har tagit hänsyn till hörsägen och rena påhitt.. Skogsrået har ofta fått mycket skit för att folk har gått vilse eller som förklaring för när någon råkat sett en okänd kvinna ta ett bad i en skogstjärn..

Ovanligt (Kan få upplevas minst en gång under livet)
Ankor, kattmän och andra djurmänniskor.
Magiker.
Svartfolk.
(Dvärgar, även om jag inte spelar med dem)
Andar.
(Sjö)monster.
Guldmynt.
Mästare i en färdighet.
Gudahändelse.
Större vapen än kortsvärd.
Rustning.
Någon som inte är från trakten.
Skogsrå.
Sanndrömmar.
Förbannelser.
Växter med övernaturliga förmågor.

Sällsynt (hört mest i historier - kan stötas på och är då något att diskutera under en längre tid)
Vättar (som har ersatt dvärgarna i min värld).
Demoner
Hjälte.
Alver.
Kungen.
Någon med vild magi.
Legenddjur.
Juvel.
Grannlandet.
Att flyga.
Spådomar som slår in.
Magiska föremål.

Sägenomspunnet (i legender - aldrig i denna värld att man kan stöta på)
Drakar.
Stora krig.
Hjältar som räddar landet.
Orakel.
Gudar.

Aldrig kommer att höra talas om
Konfluxen.
Grå hallarna.
Världens uppkomst.
Teorin bakom magi.
Vicotnic.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Min vision när jag startade detta är att vi ska göra så många som möjligt nöjda. Jag tycker det är viktigt att bevara den inställningen i det stora hela.

* Man ska i första hand undersöka det officiella materialet och verkligen ställa sig frågan om det är bra, om det behöver förändras.

* Använd det officiella materialet som utgångspunkt. Bibehåll så mycket som möjligt, ändra endast på det som verkligen är knasigt eller behöver ändras på.

* Ifall man ska förbättra eller putsa upp äldre material, låt det gå hand i hand med resten av Ereb Altor - d.v.s. inga tydliga avstickare, inga dramatiska förändringar och inget som skulle kunna fnysas åt av en stor skara Ereb Användare.

I detta faller kommer jag göra allt för att bibehålla och se till så att detta spåret följs, eftersom det är projektets grundtanke och pelare som allt stöttar sig på. Det handlar inte om mina egna värderingar eller åsikter, det handlar som sagt om att göra ett Ereb för alla. Jag tar det säkra före det osäkra.

Är du inte nöjd med ovanstående punkter kanske detta inte är något för dig, vilket jag givetvis inte hoppas.

Detta kan låta lite hårt och bestämt... och det är det också. Någon måste sätta ett spår och en ram, och i detta fallet är det ju jag eftersom jag drog igång det.

Mina förhoppningar är att så många som möjligt ska vara överens inom de ramar som har satts upp.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Vad är Ereb?

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Vad är uppseendeväckande för den vanlige individen i världen? Vad får en bonde att rygga till och bli osäker eller tyst i vördnad?
Lysande. Känns vid en första anblick klockrent!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Spelknepe om jag får vara lite frågvis, men är det inte bättre att huvudsyftet är att göra ett Ereb som vi som arbetar med detta projektet blir nöjda med, och inte arbete för en anonym stor/liten skara möjliga användare som vi inte vet något om deras preferenser. Jag t.ex. är inte överförtjust i allt som skrivt till Ereb och drakar och demoner, och jag tror kanppast att jag är ensam om detta. Sen kan jag förstå att du inte vill se några "stora" förändringar om det inte är absolut nödvändigt. Men vad som behöver slipas på och hur mycket är ju efter allt rätt så subjektivt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

men är det inte bättre att huvudsyftet är att göra ett Ereb som vi som arbetar med detta projektet blir nöjda med, och inte arbete för en anonym stor/liten skara möjliga användare som vi inte vet något om deras preferenser
Förhoppningsvis ska detta gå hand in hand. Att vi ska bli nöjda, men även användarna.
. Jag t.ex. är inte överförtjust i allt som skrivt till Ereb och drakar och demoner, och jag tror kanppast att jag är ensam om detta. Sen kan jag förstå att du inte vill se några "stora" förändringar om det inte är absolut nödvändigt. Men vad som behöver slipas på och hur mycket är ju efter allt rätt så subjektivt.
Jag är inte heller överförtjust i allt som har skrivits om Ereb Altor. Men jag tycker definitivt att vi ska ta det säkra före det osäkra när det gäller förändringar.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Jag är inte heller överförtjust i allt som har skrivits om Ereb Altor. Men jag tycker definitivt att vi ska ta det säkra före det osäkra när det gäller förändringar.
Kom dock ihåg att man kan alltid få in sin egen tolkning i det hela på något sätt. Så länge man baserar sig på ordinarie texter kan folk känna igen sig. Jag tycker det är viktigt att man alltid tar ett steg ut när man skriver om någonting. Skriver man om ett land, så måste man ha kontinenten i åtanke. Skriver man om en stad, så måste man ha landet i åtanke.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kom dock ihåg att man kan alltid få in sin egen tolkning i det hela på något sätt. Så länge man baserar sig på ordinarie texter kan folk känna igen sig. Jag tycker det är viktigt att man alltid tar ett steg ut när man skriver om någonting. Skriver man om ett land, så måste man ha kontinenten i åtanke. Skriver man om en stad, så måste man ha landet i åtanke.
Precis. Sköt det smidigt, låt folk känna igen sig och skräm inte iväg dem med konstigheter och flum. Få in vår tolkning på ett enkelt och logiskt sätt utan att förändra helheten och det som "är" Ereb Altor.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad jag menar är bara att vad som behöver slipas på eller inte ju är högst subjektivt och att våra diskussioner här på forumet är då är väldigt viktiga för att komma fram till någon form av konsensus, men när man skall bedömma andras ideer tycker jag det är viktigt att man inte ställer sig frågan, vad skulle andra tycka om detta, utan bara ser till vad man själv tycker. Om man hela tiden skall tänka på att det skall ge hem i så många hem som möjligt finns ju en risk att det blir för konservativt och att man inte vågar ta de steg som kanske skulle lett till ett bättre resultat.

Nu tror jag ju att de flesta av oss strävar i samma riktning så att komma fram till någon form av konsesus borde ju inte bli nått större problem, och diskussioner som den om alverna borde ju inte uppstå så ofta. Själv tycker jag bäst om mer jordnära fantasy, även omdet kanske inte verkar så efter "nod" spåningarna :P och jag tror nog de flesta av oss vill ha ereb på det viset. Men vi måste låta oss spåra ur emellanåt för att få en mer kreativ miljö här på forumet. Det sagt så behöver ju inte urspårningarna leda till något på ett senare stadie. Ja, ja... kanske själklara grejjer jag skriver om här...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ereb har ett tema. För mig är det ganska tydligt. Tonvikt läggs på en jordnära fantasy med fantastiska inslag. För det mesta är saker och ting precis som de verkar. Medeltiden är den främsta inspirationskällan när det gäller stämning.
För egen del tycker jag att de fantastiska inslagen är så pass många att det är svårt att karaktärisera Ereb som varande jordnära. Jag skulle nog säga att Ereb består av lika delar grisodling, high fantasy, sword & sorcery och komedi. Det är ju det som gör Ereb så unikt jämfört med andra världar - just att man kan få in olika fanasygenrer i samma värld. Äventyren kan vara allt från högtflygande epos där rollpersonerna åker kors och tvärs genom multiversum och träffar drakar eller demoner bakom varje krök, till mer jordnära intriger i någon liten avkrok någonstans. Kort och gott. Jag tycker att vi ska bevara den balans som har funnits hela tiden i Ereb mellan medeltidsrealism och urflippade galenskaper. Vill man bara ha medeltidsrealism kan man gott rollspela i europeisk medeltid och vill man bara ha urflippade galenskaper kan man ju rollspela i Discworld...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag måste nog hålla med Adragoor, Ereb är både hög och låg fantasy
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Ereb har ett tema. För mig är det ganska tydligt. Tonvikt läggs på en jordnära fantasy med fantastiska inslag. För det mesta är saker och ting precis som de verkar. Medeltiden är den främsta inspirationskällan när det gäller stämning.
För egen del tycker jag att de fantastiska inslagen är så pass många att det är svårt att karaktärisera Ereb som varande jordnära. Jag skulle nog säga att Ereb består av lika delar grisodling, high fantasy, sword & sorcery och komedi. Det är ju det som gör Ereb så unikt jämfört med andra världar - just att man kan få in olika fanasygenrer i samma värld. Äventyren kan vara allt från högtflygande epos där rollpersonerna åker kors och tvärs genom multiversum och träffar drakar eller demoner bakom varje krök, till mer jordnära intriger i någon liten avkrok någonstans. Kort och gott. Jag tycker att vi ska bevara den balans som har funnits hela tiden i Ereb mellan medeltidsrealism och urflippade galenskaper. Vill man bara ha medeltidsrealism kan man gott rollspela i europeisk medeltid och vill man bara ha urflippade galenskaper kan man ju rollspela i Discworld...
Jag tycker att du har delvis rätt. Det var också därför jag formulerade mig som jag gjorde. Däremot tycker jag att du har fel när du säger att det är det som gör Ereb unikt. Inget gör Ereb unikt. Ereb är oerhört mainstream och om något så är det motsägelsefullt och spretigt. (Kolla D&D som gärna slänger in så mycket som möjligt i sina världar)

Sedan behöver man inte dra det för långt åt något håll heller. Jag tror det är uppenbart att exempelvis jag är för fantastiska inslag, men de ska vara genomtänkta. Sedan får man ta i beaktande betydelsen de fantastiksa inslagen har. Som du säger så kan man flyga på en drake kors och tvärs mellan dimensionerna, men påverkas Ereb av det? Nej, det gör den inte. Finns det pegasarmér i Pendon? Nej, men det finns pegaser och ännu märkligare flygande ting. Finns det överhuvudtaget något fantastiskt inslag som formar Ereb till den plats den är? Nej, det gör det inte. (visserligen kommer 5:e konfluxen att göra det men den har ju inte inträffat än...). Vad som påverkar Ereb är dess invånare, relationen mellan riken och i viss mån folkslag. Nidländska reningen, ransarderröjet (heter det så?), kampen om Kopparhavet, Häxmästaren och kanske lite till.

Vidare, vad karaktäriserar de olika rikena? Är det drakar och demoner? Är det städer av vulkaner och flygande öar? Nej, det är det inte.

Nu är jag övertydlig men jag ville bara förklara varför jag kallar Ereb jordnära fantasy med fantastiska inslag istället för tvärtom, eller i perfekt samklang.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Spelknepe om jag får vara lite frågvis, men är det inte bättre att huvudsyftet är att göra ett Ereb som vi som arbetar med detta projektet blir nöjda med, och inte arbete för en anonym stor/liten skara möjliga användare som vi inte vet något om deras preferenser. Jag t.ex. är inte överförtjust i allt som skrivt till Ereb och drakar och demoner, och jag tror kanppast att jag är ensam om detta. Sen kan jag förstå att du inte vill se några "stora" förändringar om det inte är absolut nödvändigt. Men vad som behöver slipas på och hur mycket är ju efter allt rätt så subjektivt.
Jag håller med. Inte för att Spelknepes projektidé är fel eller dålig men den tar avstamp på fel ställe. Det snackas om att 90% ska gilla det vi gör. 90% av vilka? Vilken är målgruppen? Är det de som växte upp med DoD? Är det de som växte upp med Chronopia? Är det de som lockas till hobbyn i dag? Eller kanske alla tre? Vet vi vad de olika grupperna föredrar? För att använda exemplet med Palinor där det påstods att dessa 90% tyckte bättre om länder utan odöda inslag. Hur vet vi det?

Snarare bör man börja i en annan ände, som ju många redan varit inne på här, nämligen vad man vill uppnå. Nu kan visserligen dessa mål vara identiska men det kan vara nog så viktigt att ha en grund som man är bekväm med.

Jag har har varit involverad i ett liknande projekt (återutgivningen av ÄS andra spel, Mutant) då många gamla rävar nog trodde att ett spel som inte var som det hopkok av husregler, egna städer, länder och andra tweakningar skulle vara helt värdelöst. De fick fel. Spelet blev en hit! En stor del gamla rävar spelar spelet, en stor del ca 25 åringar men även yngre. Varför? Det välbeskrivet, genuint, orginellt och väl skrivet.

Den säkra vägen behöver inte alls vara den rätta vägen.
Skriv svar