Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev: Nu är det inte varje land som en akademi utan alla städer. T.o.m Kandra har en...Den bild du målar upp är inte alls fel, men hur kan vi få Erebs magiska skolväsende att funka så? På ett håll läste jag häromdagen om en akademi som klassades som liten för den tog bara in 80 elever/år.

Så, ska vi revidera detta? Jag hittar hellre en fungerande förklaring till hur det kan se ut som det gör nu och vad följden blir.
Hur mycket måste vi egentligen revidera? Jag kan hålla med om att bilden man får är av en värld där det finns akademier lite varstanns och magi lärs ut under universitetsformer. Men kan det inte vara så att exemplen Kandra, Krilloan osv egentligen är undantag snarare än regel?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Hur mycket måste vi egentligen revidera? Jag kan hålla med om att bilden man får är av en värld där det finns akademier lite varstanns och magi lärs ut under universitetsformer. Men kan det inte vara så att exemplen Kandra, Krilloan osv egentligen är undantag snarare än regel?
Ganska mycket. Alla städer som beskrivs har minst en akademi, många har flera. Det kan ju iofs vara så att många akademier även lär ut sådant som matematik, filosofi, magiteori och annan teoretisk kunskap om fatastiska saker. Varför inte även urgamla språk, bestiologi, historia m.m.?

På så sätt får vi många akademier men få fullvärdiga trollkarlar. De flesta lär sig annat eller sållas ut som Mikael skrev om ovan.

För av någon anledning verkar ju akademierna finnas i något slags vakuum. Kanske är akademier inte en skola utan en plats att bedriva forskning, hålla seminarier, magiker konvent o.dyl? Skolor a la Hogwarts är betydligt färre?

Hur många nämns uttryckligen i de officiella källorna?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev: Ganska mycket. Alla städer som beskrivs har minst en akademi, många har flera. Det kan ju iofs vara så att många akademier även lär ut sådant som matematik, filosofi, magiteori och annan teoretisk kunskap om fatastiska saker. Varför inte även urgamla språk, bestiologi, historia m.m.?

På så sätt får vi många akademier men få fullvärdiga trollkarlar. De flesta lär sig annat eller sållas ut som Mikael skrev om ovan.

För av någon anledning verkar ju akademierna finnas i något slags vakuum. Kanske är akademier inte en skola utan en plats att bedriva forskning, hålla seminarier, magiker konvent o.dyl? Skolor a la Hogwarts är betydligt färre?

Hur många nämns uttryckligen i de officiella källorna?
Vissa akademier skulle ju kunna vara "hovkollegium" där ett fåtal magiker kopplade till centralmakten bedriver en smula forskning och rådgivning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall vara ärlig och säga att det var länge sedan jag läste om de olika städerna, men kan vi göra en lista på vilka som har magikerakademier av något slag. Ur minnet:
Nohstril 2 st (elementarmagi och illusionism)
Kandra 1
Krilloan unik som magikerdominerad stad
Stabul 1

vilka fler?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ur minnet:

HOXOH: Illusionistakademi
Det finns en dold nekromantikerakademi någonstans runt Jorpagna ...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

akademier ut i bushen finns på flera platser.

Dold i Jorpagnas skogar
Grynnerakademin
I kardien någonstans inte för långt från Marsklandet

Men städer?
HOXOH 1

tror Stabukl också var Illusionism förresten, de tycks gilla sina akademier.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Kanske finns det inte så många akademier trots allt. Då bör man kanske istället försöka slå fast var de olika skolorna hör hemma?

Finns det inte en akademi i Tricilve? Jag tror att det nämns några i Trakorien.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Sen har vi ju staden Bosza i Klomellien. Staden är känd i hela Ereb för sina "hundra och en" magikerakademier. (EA Spelarboken sid 35)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:Sen har vi ju staden Bosza i Klomellien. Staden är känd i hela Ereb för sina "hundra och en" magikerakademier. (EA Spelarboken sid 35)
Ha, en baggis. "Hundra och en" innebär givetvis helt enkelt en enda akademisk institution med hundra och en err... kollegier? Lärare? föreläsningssalar? byggnader?

nått sånt
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Didra skrev:Sen har vi ju staden Bosza i Klomellien. Staden är känd i hela Ereb för sina "hundra och en" magikerakademier. (EA Spelarboken sid 35)
Ha, en baggis. "Hundra och en" innebär givetvis helt enkelt en enda akademisk institution med hundra och en err... kollegier? Lärare? föreläsningssalar? byggnader?

nått sånt
:D Just det.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Peter skrev:
Didra skrev:Sen har vi ju staden Bosza i Klomellien. Staden är känd i hela Ereb för sina "hundra och en" magikerakademier. (EA Spelarboken sid 35)
Ha, en baggis. "Hundra och en" innebär givetvis helt enkelt en enda akademisk institution med hundra och en err... kollegier? Lärare? föreläsningssalar? byggnader?

nått sånt
:D Just det.
Det är en felstavning!! De hundra och en magikerakademiKerna

Okej, jag går och lägger mig.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det finns massvis med akademier om vi ska börja lusläsa. T.o.m. Montagor har ju en. Äkta magiker är mycket sällsynt, medan småmagiker eller magistuderande är sällsynta. Genom vår beskrivning av gatulivet kan vi visa detta. Tycker dock lätt att man kan klämma in en cool magiker i en stämningsbild av ett torg utan att det skadar balansen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Det finns massvis med akademier om vi ska börja lusläsa. T.o.m. Montagor har ju en. Äkta magiker är mycket sällsynt, medan småmagiker eller magistuderande är sällsynta. Genom vår beskrivning av gatulivet kan vi visa detta. Tycker dock lätt att man kan klämma in en cool magiker i en stämningsbild av ett torg utan att det skadar balansen.
Mhm. Som sagt var: ockultism och mystik liksom småskaligare magi får GÄRNA, eller SKALL genomsyra världen. Medans eldbollkastande skall vara förbehållet ett priviligerat (äventyrande) fåtal.

Kanske magikerakademier är platser där man studerar ockultism, metafysik, magiteori och magifilosofi. Att faktiskt ÄGNA sig åt magi är en helt annan grej. Man riskerar ju sin själ! :twisted:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Stabul 1
Att Stabul har en magiakademi har jag helt missat, var står det om den? Illusionismakademi dessutom, jag som trodde att krunierna borde ha akademier för symbolism, mentalism och elementarmagi då dessa skolor har en mycket lång historia i området. Men akademierna för de tre skolorna kanske ligger i Arkhaz istället. :) I en stad med runt 200 000 invånare borde det ju finnas plats för en del akademier även om vi försöker minska ner förekomsten av magiakademier.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag håller fortfarande inte med om att det finns massvis med magikerakademier runt Ereb. Försök heller inte att tvinga in magikerakademierna i huvudstäderna, Entika kanske inte är lämpligt pga magins flöde, dessutom fanns ju Kandra öppet för alla skolor.
Stabul har en akademi, men jag kan ärligt talat inte minnas var det står. Det är i alla fall inget jag har hittat på (varför skulle jag förresten det, jag anser att de inte är så många :? ) Förmodligen står det någonstans i samband med beskrivning av Golwyndasjön, vattenfallet eller Krun.
Skriv svar