Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Den rörande enighet skänker en tår till ögonvrån. Magiboxen var verkligen en av de bästa produkterna ÄS släppte :D
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Peter skrev:Magiboxen eller Magikerns Handbok?

Magiboxen säger jag utan att tveka. Är det inte dessutom så att det i Magikerns Handbok enbart förekommer "icke-erebiska" referenser? Då kan vi ju strunta i boken i sin helhet :)
Tycker att man kan använda magikernshandbok som ett komplement till magiboxen då den tar upp mycket nytt och användbart. Jag har gjort så att de nya färdigheterna är valbara eller går att forska fram/lära sig. Tittar man på de nya magierna är det tråkigt att man har tagit bort de olika skolorna och enbart gjort tre skolar, men det är inte så svårt att se vilken skola det tillhör i relation med boxen. Jag ser inga problem med att en redan skapad karaktär får forska fram de nya besvärjelserna, om man ser att de är intressant.

Ett problem som kan uppstå är att Ritualmagi är en ny färdighet i handboken men den förutsätts att man har till de besvärjelser i formelboken, som exempel ”Permanens” eller ”återvändå” där av kan den färdigheten bli lite klurig.

Jag vet inte vad ni andra har för åsikt ?

MVH
//Tistalion
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det kan kanske finnas några få inslag som kan inspirera i handboken, men i övrigt kör vi stenhårt på boxen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tistalion skrev: Jag vet inte vad ni andra har för åsikt ?
Jag tror vi pratar om lite olika saker. Visst kan det finnas regler och liknande som man kan hämta från Magikerns Handbok, och den kan fungera som andrahandskälla, men det jag tror att många uttryckt är att de föredrar magiboxen som måttstock och förstahandsskälla för hur magin fungerar i Ereb Altor.

Vi har egentligen inte alls tänkt avhandla regler här på erebaltor.se.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, naturligtvis. Regelfunderingar är överflödigt, för det är inget som kommer publiceras.
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Gunther skrev:Ja, naturligtvis. Regelfunderingar är överflödigt, för det är inget som kommer publiceras.
Är syftet att publicera den information som sätts samman?
Bör man ändå inte isf fundera över att ta upp runmagi?


MVH
//Tistalion
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Tistalion skrev:
Gunther skrev:Ja, naturligtvis. Regelfunderingar är överflödigt, för det är inget som kommer publiceras.
Är syftet att publicera den information som sätts samman?
Bör man ändå inte isf fundera över att ta upp runmagi?


MVH
//Tistalion
Hur skiljer sig runmagi från symbolism?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Hur många magiutövare finns det? en på tusen, en på tiotusen?
Kan en charlatan lura bondebefolkningen i Kardien med fyverkeripjäser och utge sig för att vara magiker?
Vad anser pöbeln om magi, är det så att förnuftiga och jordnära bönder faktiskt stenar ihjäl ensamma magiker om de får chansen?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

felix falk skrev:Hur många magiutövare finns det? en på tusen, en på tiotusen?
Kan en charlatan lura bondebefolkningen i Kardien med fyverkeripjäser och utge sig för att vara magiker?
Vad anser pöbeln om magi, är det så att förnuftiga och jordnära bönder faktiskt stenar ihjäl ensamma magiker om de får chansen?
Jag tycker att det är viktigt att magi är förakrat i välrden. Magi är fantastiskt men samtidigt praktiskt. Magiker bör kontrakteras när det ska byggas dammar, gräva kanler, byggas borgar, bekämpa svartfolk men även i smått som skicka magisk skrift till en vän i Pendon, få en sten lyft ur åkern, få tandvärken botad m.m. Jag vill alltså att även om magin är främmande, egendomlig, fruktansvärd och vild så kan den tämjas att hjälpa invånarnas i vardagen (minimagi kontra besvärjeler).

En magiakademi kan dessutom vara teoretisk. Magiteori är fruktasnvärt härftigt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag ser inte magiker som direkt vanligt, men ändå något som är en del av världen. Dom flesta platserna tillåter magiker, det finns hovmagker, magiakademier finns lite varstans (uppenbarligen). Att bönder är lite rädda för dom känns dock ändå naturligt. Svårt att sätta en siffra på det, men jag tycker ändå att det är något som man stöter på ibland. Därmed inte sagt att man ser magi utövas på gatorna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Sedan kan man fråga sig vad som är en magiker? De flesta kanske bara har FV4 i en magiskola. Riktiga magiker är betydligt ovanligare, av förklarliga skäl. Eftersom vi inte kommer att ha med regler så räcker det med att säga att det kan finnas ganska många som kan magiska grunder, ja kanske inte många men det verkar ju finnas ganska många magikerakademier som alla tar in säg 10-50 studeter/år. Finns det 100 sådana akadademier aå blir det ju ett gäng. Men hur många som är kompetenta är ju en helt annan sak. Jag ser gärna en massa dåliga trollkarlar med små butiker där de utför vardagsmagiska under.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
felix falk skrev:Hur många magiutövare finns det? en på tusen, en på tiotusen?
Kan en charlatan lura bondebefolkningen i Kardien med fyverkeripjäser och utge sig för att vara magiker?
Vad anser pöbeln om magi, är det så att förnuftiga och jordnära bönder faktiskt stenar ihjäl ensamma magiker om de får chansen?
Jag tycker att det är viktigt att magi är förakrat i välrden. Magi är fantastiskt men samtidigt praktiskt. Magiker bör kontrakteras när det ska byggas dammar, gräva kanler, byggas borgar, bekämpa svartfolk men även i smått som skicka magisk skrift till en vän i Pendon, få en sten lyft ur åkern, få tandvärken botad m.m. Jag vill alltså att även om magin är främmande, egendomlig, fruktansvärd och vild så kan den tämjas att hjälpa invånarnas i vardagen (minimagi kontra besvärjeler).

En magiakademi kan dessutom vara teoretisk. Magiteori är fruktasnvärt härftigt.
Snälla snälla nej. OK om kungen använder magikern till att hjälpa till att förbättra hans rike på olika sätt, men inte brobyggande, lyfta stenar ur åkern m.m. (United Magicians Construction Inc. - faster and stronger than your local building-giant). Snälla låt magin vara ovanlig så att fyndet av ett magiskt pergament förblir spännande och inte bara som att hitta ett förlagt brev.

Att varje land har en magikerakademi kan tyckas producera många magiker, men av kanske 10 som vågar och lyckas bli antagna så är det inte alla som kommer därifrån. Misslykade formler tar livet av några, interna intriger andra (magiker naturligt avundsjuka och egensinniga), somliga får underkänt och sparkas ut (idén med misslyckade aspiranter som försörjer sig med minimagitrick är lite kul). Sedan sitter väl de flesta magikerna kvar i sina studiekammare, bibliotek och laboratorier sökandes efter än mer kunskap och makt. Nej få skall det vara tycker jag.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag ser hellre utbredd magi än många magiker. Även de gemenaste bygamling kan kunna en besvärjelse eller två, som inte gör något spektakulärare än att lyfta stenar ur åkern. Men utbildade magiker är mycket sällsynt. Främst eftersom magi kräver djup insikt, lång skolning och kanske personliga uppoffringar (celibat? utanförskap? galenskap?). En magikermästare skicklig nog att utbilda andra magiker tar helt enkelt inte till sig vem som helst, och tar lång tid på sig att utbilda personen. Till och med en rudimentär utbildning i magi är värd elevens vikt i guld.

Sedan tycker jag även att de skall finnas ickemagiska utbildningar och yrkesinriktningar som har sin andel magiska hemligheter och insikter. Speciellt vad gäller smide och liknande hantverk. Och Harmonism kanske bara är de sublimaste nivåerna av mundan musikteori.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:
Snälla snälla nej. OK om kungen använder magikern till att hjälpa till att förbättra hans rike på olika sätt, men inte brobyggande, lyfta stenar ur åkern m.m. (United Magicians Construction Inc. - faster and stronger than your local building-giant). Snälla låt magin vara ovanlig så att fyndet av ett magiskt pergament förblir spännande och inte bara som att hitta ett förlagt brev.
Först, om magi finns och medelgoda utövare är många (vilket alldeles uppenbarligen är situationen i Ereb) så måste de på något sätt sättas in i världen. Ett pragmatiskt magiutövande kan mycket väl få absurdt jordnära former. De flesta magiker står säkerligen över sådant. Men det är inte poängen. Poängen är att i en värld där det finns massor av magiker så bör det sätta sina spår. En elementarmagiker som kan framkalla regn är bättre än vilken brandkår som helst (eller åtminstone något som en stad bör komplettera sin staddvakt med, och då inte bara för de offensiva kvaliterna).

Jag pratar alltså inte om en magisk flyttfirma eller något sådant utan att vissa magiker nog borde ha funnit sin väg in i någon stads eller bergherres sold.

Sedan, magiska pergament (vad det nu är) är väl inte det mest spännande magiska inslag jag kan tänka mig. Magiska föremål överhuvudtaget känns för vanliga i Ereb för att vi ska kunna fixa till det.
Mikael skrev:Att varje land har en magikerakademi kan tyckas producera många magiker, men av kanske 10 som vågar och lyckas bli antagna så är det inte alla som kommer därifrån. Misslykade formler tar livet av några, interna intriger andra (magiker naturligt avundsjuka och egensinniga), somliga får underkänt och sparkas ut (idén med misslyckade aspiranter som försörjer sig med minimagitrick är lite kul). Sedan sitter väl de flesta magikerna kvar i sina studiekammare, bibliotek och laboratorier sökandes efter än mer kunskap och makt. Nej få skall det vara tycker jag.
Nu är det inte varje land som en akademi utan alla städer. T.o.m Kandra har en...Den bild du målar upp är inte alls fel, men hur kan vi få Erebs magiska skolväsende att funka så? På ett håll läste jag häromdagen om en akademi som klassades som liten för den tog bara in 80 elever/år.

Så, ska vi revidera detta? Jag hittar hellre en fungerande förklaring till hur det kan se ut som det gör nu och vad följden blir.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag tänker att när en magiker har pluggat färdig och man inte har speciella kontakter eller är rik så kan alternativen vara Äventyra (tjoho) eller bosätta sig i någon stad eller by där man får lov att hjälpa lokalbefolkningen för mat på bordet (lite som Ged sparvhök, Övärlden)
Skriv svar