Politiska giftemål

Övrigt om Ereb Altor
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Se ändrad text ovan.


Jan Erik Söderman skrev:Just det. Dom har du talat om förut. Är det alltså en mängd familjer som är bundna via giftemål? Tradition? Religion? Allt av det ovannämnda?
Greverydska orden är förresten en officiell orden omnämnd i Aidne (vill jag minnas). Och det är en orden som verkar för medlemmarnas "välbefinnande"....bland annat. Jag antar att med det menas att man aktivt handlar mellan varandra, understödjer varandra i politik och i viss mån i krig. I Kardien är det mer av en orden. I Zorakin har det utvecklats till en politisk fraktion. Motståndare är främst Sydzorakiska brödraskapet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fraxinus skrev:Se ändrad text ovan.


Jan Erik Söderman skrev:Just det. Dom har du talat om förut. Är det alltså en mängd familjer som är bundna via giftemål? Tradition? Religion? Allt av det ovannämnda?
Greverydska orden är förresten en officiell orden omnämnd i Aidne (vill jag minnas). Och det är en orden som verkar för medlemmarnas "välbefinnande"....bland annat. Jag antar att med det menas att man aktivt handlar mellan varandra, understödjer varandra i politik och i viss mån i krig. I Kardien är det mer av en orden. I Zorakin har det utvecklats till en politisk fraktion. Motståndare är främst Sydzorakiska brödraskapet.
Riktigt kul 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nu börjar vi komma fram till de bra bitarna. Så ett giftemål mellan en Magillisk hertigsdotter och en Zorakisk adelsman kan för Magillerna te sig som en helt normal företeelse som bör firas med pompa och ståt. Den där grevenågontingska orden är väl mest någonting som man är med i för att farfar gick med när man skulle ut på soltåg eller något. Nuförtiden blir det väl mest en källa till potensiella gemåler. Men så helt plötsligt dyker det upp några zorakiska typer som kallar sig den sydzorakiska någontingnågonting och försöker förstöra den fina sidenpaviljongen och hindra brölloppet för att det tydligen gör någon hertigen av Blättenzorakiskdynga (DVS brudgummens far) alldeles för mäktig med en så stark allians med hertigen av Efrons Göl (inte en riktig titel skulle jag tro).

Självklart blir magillerna nu så upprörda av detta tilltag att de måste köpa några andra zorakiska adelsmän till att anfalla denna sydzorakiska ryggdunkarförening. Sedan glider de Magilliska diplomaterna in för att medla som en "opartisk" grupp som givetvis kan lösa allting om de bara skulle kunna tänkas få till ett fint giftemål med sin andra dotter och Sydzomantiska Riksföreningens överkuckus son. Varefter de åker hem igen och talar om hur barbariska Zorakierna är som krigar inbördes hela tiden och försöker dra in dessa stackars magilliska hederliga etindyrkare i sina blodiga battaljer och nästa gång de två ordnarna båda hör av sig för att det är dags för lite råkurr så ursäktar sig Magillerna med att de minsan har döttrar på båda sidorna och har svurit vänskap med båda ordnarna men att de givetvis gärna skulle hjälpa till om inte "hedern" hindrade dem.

Sedan svänger de iväg till Klomellien inkognito, köper lite vapen och säljer till den sida som inte trakorierna redan säljer vapen till.

Tror att denna historia framlyfter både Zorakiernas allmänna kärlek till våld och Magillernas förmåga att både lukta gott och vältra sig i skiten på en gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Nu börjar vi komma fram till de bra bitarna. Så ett giftemål mellan en Magillisk hertigsdotter och en Zorakisk adelsman kan för Magillerna te sig som en helt normal företeelse som bör firas med pompa och ståt. Den där grevenågontingska orden är väl mest någonting som man är med i för att farfar gick med när man skulle ut på soltåg eller något. Nuförtiden blir det väl mest en källa till potensiella gemåler. Men så helt plötsligt dyker det upp några zorakiska typer som kallar sig den sydzorakiska någontingnågonting och försöker förstöra den fina sidenpaviljongen och hindra brölloppet för att det tydligen gör någon hertigen av Blättenzorakiskdynga (DVS brudgummens far) alldeles för mäktig med en så stark allians med hertigen av Efrons Göl (inte en riktig titel skulle jag tro).

Självklart blir magillerna nu så upprörda av detta tilltag att de måste köpa några andra zorakiska adelsmän till att anfalla denna sydzorakiska ryggdunkarförening. Sedan glider de Magilliska diplomaterna in för att medla som en "opartisk" grupp som givetvis kan lösa allting om de bara skulle kunna tänkas få till ett fint giftemål med sin andra dotter och Sydzomantiska Riksföreningens överkuckus son. Varefter de åker hem igen och talar om hur barbariska Zorakierna är som krigar inbördes hela tiden och försöker dra in dessa stackars magilliska hederliga etindyrkare i sina blodiga battaljer och nästa gång de två ordnarna båda hör av sig för att det är dags för lite råkurr så ursäktar sig Magillerna med att de minsan har döttrar på båda sidorna och har svurit vänskap med båda ordnarna men att de givetvis gärna skulle hjälpa till om inte "hedern" hindrade dem.

Sedan svänger de iväg till Klomellien inkognito, köper lite vapen och säljer till den sida som inte trakorierna redan säljer vapen till.

Tror att denna historia framlyfter både Zorakiernas allmänna kärlek till våld och Magillernas förmåga att både lukta gott och vältra sig i skiten på en gång.
Haha!! Toppen J E 8)
Riktigt josigt :twisted:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

ÄNDRAD TEXT

Det blir bättre ändå. Zorakern har inget emot att använda våld. Men de gör det inte riktigt så plumpt som du framställer det. Om två Zorakiska adelsmän tillhörande någon av dessa båda "partier" hamnar vid samma bord i Magillre så påbörjas en retorisk kamp där man på elegantaste sätt försöker förolämpa varandra å det grövsta. Alternativt vänder man på det och mitt i en elegant hållen mening drämmer man medvetet till med en osannolikt grov förolämpning. Syftet är givetvis att få motståndaren ur balans (och eventuellt skapa duell).

När det kommer till bröllopet i din beskriving så väljer sannolikt motparten att

a) gifta in sig med den Magilliske adelsmannens värsta mest fientliga adelsläkt i Magilre. Lämnande vederbörligen avundsvärda gåvor som Caddisk parfym, silke och smycken med dalkiska svarta pärlor och erebosiska eldstenar samt högklassig riddarrustning eller en eller ett par högklassigt stridstränad häst av så kallad Pendonisk hovhäst (Dessa är kända för sitt Pampiska blod och erkänt snabba, uthålliga och stridsvärdiga hästar).

b) Man rövar bruden...(inte så sannolikt när det rör sig om Magillisk adelsfröken....men å andra sidan....)

c) Man skapar rykten om den Zorakiska adelsfamiljen som Magillerna ska gifta sig in med. Ryktet når givetvis Magillerna.

d) Man belägrar borgen under någon förevändning....intar man den behandlas dock Magillerna med yttersta höviskhet och man eskorterar dem till ett skepp med riktning mot Magilre så att dessa oskyldiga "inte ska komma skada " i detta "grymma krig" som Sydzorakerna tvingas föra mot den "orättfärdige" greve Stolpskott. Därmed är bröllopet avstyrt för denna gång.

Zorakerna undviker ofta att hamna i fullskaligt krig för når man dit blir det riktigt ruskigt.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-03 13:16, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fraxinus skrev:Det blir bättre ändå. Zorakern har inget emot att använda våld. Men de gör det inte riktigt så plumpt som du framställer det. Om två Zorakiska adelsmän tillhörande någon av dessa båda "partier" hamnar vid samma bord i Magillre så påbörjas en retorisk kamp där man på elegantaste sätt försöker förolämpa varandra å det grövsta. Alternativt vänder man på det och mitt i en elegant hållen mening drämmer man medvetet till med en osannolikt grov förolämpning. Syftet är givetvis att få motståndaren ur balans (och eventuellt skapa duell).

När det kommer till bröllopet i din beskriving så väljer sannolikt motparten att

a) gifta in sig med den Magilliske adelsmannens värsta mest fientliga adelsläkt i Magilre. Lämnande vederbörligen avundsvärda gåvor som Caddisk parfym, silke och smycken med dalkiska svarta pärlor och erebosiska eldstenar samt högklassig riddarrustning eller en eller ett par högklassigt stridstränad häst av så kallad Pendonisk hovhäst (Dessa är kända för sitt Pampiska blod och erkänt snabba, uthålliga och stridsvärdiga hästar).

b) Man rövar bruden...(mer osannolikt)

c) Man skapar rykten om den Zorakiska adelsfamiljen som Magillerna ska gifta sig in med. Ryktet når givetvis Magillerna.

d) Man belägrar borgen under någon förevändning....intar man den behandlas dock Magillerna med yttersta höviskhet och man eskorterar dem till ett skepp med riktning mot Magilre så att dessa oskyldiga "inte ska komma skada " i denna "grymma krig" som Sydzorakerna tvingas föra mot den "orättfärdige" greve Stolpskott. Därmed är bröllopet avstyrt för denna gång.

Zorakerna undviker ofta att hamna i fullskaligt krig för når man dit blir det riktigt ruskigt.
HOHO!!
Greve Stolpskott?!
Man måste älska feodalistisk politik när den är som bäst :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu hör jag tassande steg av ett äventyr med dessa intriger...eller? :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Nu hör jag tassande steg av ett äventyr med dessa intriger...eller? :twisted:
Jepp :) hehe
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Missförstå mig inte nu. Zorakerna tvekar inte en sekund att ta strid om deras heder och ära eller pengar och maktposition hänger på det.

MEN då hela adelns maktbalans i Zorakin består av en mängd allianser via blod, ordnar (politisk tillhörighet) och/eller eder så löper och sammanbinder dessa nätverk av allianser hela landsändar, ibland genom hela landet och i vissa fall även utanför landets gränser som en intrikat spindelväv som hänger uppbunden i ett träd mellan fyra fem grenar. Denna väv av allianser är på inget vis helt överblickbar utom för den enskilde adelsmannen. Det kan rent av vara så att en och samma adelsman är i allians med alla sidor i en konflikt!

Riktigt skickliga Kunskapare (och adelssläktöverhuvuden) kan dock ha en god kunskap om de olika familjernas plats i nätet och med vilka de är allierade. Dessa kunskapare har sannolikt goda kunskaper i Heraldik för att kunna hålla reda på dessa allianser.

Hur som helst! Om ett krig drar i gång mellan två adlesmän dröjer det inte länge förrän en hel landsända är i krig. Problemet med detta är att sådana konflikter är svåra att förutse slutresultatet på samt att de tenderar att menligen påverka adelsmannens (männens) ekonomi i negativ riktning om konflikten drar ut på tiden.

Förresten så finns det i teorin två "partier" till. Det kunglig och Kyrkan. Kyrkan brukar dock inte lägga sig i politiken alltför uppenbart om inte LV:s egna intressen (och markinnehav) är hotat. Och det kungliga partiet ser enbart positivt på att Greverydska orden och Sydzorakiska brödraskapet strider....så länge det inte påverkar statsfinanserna i negativ riktning eller att en allt för stor del av den icke-adliga befolkningen i den krigande regionen drabbas. Eller att officiella utländska intressen (andra länder) tar del i konflikten!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nu tänkte jag att brölloppet hölls i Magilre och inte i Zorakin. Det var väl därför lönnmördare eller liknande kändes som det mest logiska. Men din variant fungerar den också. Hur som helst kommer magillerna förmodligen gärna försöka agera medlare i en eventuell konflikt. Dom är mycket förtjusta i denna roll där de står i centrum. Det spelar egentligen ingen roll om de vinner eller förlorar så länge de kommer hem med en kul historia att berätta för sina degenerade kompisar.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

...hertigen av Efrons Göl (inte en riktig titel skulle jag tro).
Låter som en mäkta mäktig hertig. :lol:

Apropå det så lär lönnmördare vara ett betydligt populärare alternativ om bröllopet hålls i Magilre. Det eller låta gifta bort sin näpna dotter till Sir Göls värsta motståndare i Magilre och hetsa (eller konspirera) krig mellan dessa familjer.

Eller brudrov (om bruden är Magillisk och brudparet råkar passera förbi någon otrevlig skog på hemvägen i Zorakin - möjligen kan sydzorakerna även vända sig till dalkiska "pirater").
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-03 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det var väl just lönnmördarscenariot som jag tänkte mig från början. Bara att Magillerna är jävligt duktiga på att hitta olika ondsinta plotter så att de åkte fast i mitt scenario och att detta var början till det som sedan hände.

Man kan försöka hetsa magillerna emot varandre men med resultatet att man blir omedelbart visad på dörren. Magillerna krigar inte inbördes överhuvud taget. Det låter sig inte göras. I alla fall inte historiskt sett sedan grundandet av nationen. Jag gissar dock på att zorakerna vet detta då Magillre och Zorakin förmodligen har haft ganska mycket med varandra att göra historiskt och därför inte skulle prova den taktiken.

För övrigt är just det där med inga inbördeskrig i magilre en helig ko som kanske blir slaktad runt Ransarderröjet i mina planer. Beroende på vad som händer i övrigt. Men det är en del av en annan tråd. Den om framtida historia. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev: Man kan försöka hetsa magillerna emot varandre men med resultatet att man blir omedelbart visad på dörren. Magillerna krigar inte inbördes överhuvud taget. Det låter sig inte göras. I alla fall inte historiskt sett sedan grundandet av nationen. Jag gissar dock på att zorakerna vet detta då Magillre och Zorakin förmodligen har haft ganska mycket med varandra att göra historiskt och därför inte skulle prova den taktiken.
Förmodligen. Återstår ingifte med motsvarande Magillisk adelsfamilj utan krig eller brudrov eller belägring på hemmaplan (Zorakin) medan brudföljet är i Magilre.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-03 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att de här två nationernas folk borde känna varandra aldeles för väl för att sådana här missförstånd och galna plotter skulle uppstå om inte grov inkompetens på någon av sidorna var involverad.

Edit: Som tur är så är både Zorakin och Magilre fult av inkompetenta rövhattar så det borde inte bli några problem att åstadkomma det. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att de här två nationernas folk borde känna varandra aldeles för väl för att sådana här missförstånd och galna plotter skulle uppstå om inte grov inkompetens på någon av sidorna var involverad.
Inte uteslutet om man är Sir Göl von Vischan och Greve Örjan Stolpskott von Avliden
Skriv svar