Båtar

Övrigt om Ereb Altor
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok då måste i princip hela stället vara fullt av öar och grynnor och effektivt fungera som hamnbassänger. För det är ungefär det enda sättet jag ser att man kan komma ikapp och ramma en karack med en galär om det inte är vindstilla.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Ok då måste i princip hela stället vara fullt av öar och grynnor och effektivt fungera som hamnbassänger. För det är ungefär det enda sättet jag ser att man kan komma ikapp och ramma en karack med en galär om det inte är vindstilla.
Kanske vindarna är för oberäkneliga eller så. Men Felicien som har hela flottan uppbyggd av galärer och sedan har den modernaste/bäst tränade flottan i Kopparhavet, så tycker jag ju att galären ska vara den fartygstyp man helst föredrar?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag är absolut ingen expert på väder och vind tillsammans med fartygstyper men effektfullt är det med dessa galärer fyllda med svettiga roddare och trummor som ekar över vattnet.

Allt behöver inte vara logiskt i en värld fylld av drakar, troll och magiker ;)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Men det får det ju gärna vara. Då blir det mer av en skärgård än ett hav. Å andra sidan är det ju så att det även i källorna lite då och då poppade ut nya öar där så det är väl bara att lägga till betydligt fler mindre sådana.

Så man kan dela in det i två sjöstridsområden. Ett som domineras av Gallärer och ett som domineras av Karacker som skjuter ballista på varandra. Nu är det ju jävligt inneffektivt med artelleri till sjöss på denna tid oavsettom det är kanoner om man inte kommer ganska nära. Kan därför tänka sig att den mesta striden blir att skjuta brinnande saker på varandra från ungefär hundra meters håll.

Hanteringen av eld är jävligt vansklig men delvis är man skyddade med alkemi/magi/andar ifrån att brinna upp själv. Delvis kom någon ondsint jävel med en räkneram fram till att det var ok att var ens eget skepp brann upp om man lyckades tända eld på tre fiender innan det hände. Förmodligen någon som kom ifrån en kultur där det inte ansågs ofint att kunna simma.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Men det får det ju gärna vara. Då blir det mer av en skärgård än ett hav. Å andra sidan är det ju så att det även i källorna lite då och då poppade ut nya öar där så det är väl bara att lägga till betydligt fler mindre sådana.

Så man kan dela in det i två sjöstridsområden. Ett som domineras av Gallärer och ett som domineras av Karacker som skjuter ballista på varandra. Nu är det ju jävligt inneffektivt med artelleri till sjöss på denna tid oavsettom det är kanoner om man inte kommer ganska nära. Kan därför tänka sig att den mesta striden blir att skjuta brinnande saker på varandra från ungefär hundra meters håll.

Hanteringen av eld är jävligt vansklig men delvis är man skyddade med alkemi/magi/andar ifrån att brinna upp själv. Delvis kom någon ondsint jävel med en räkneram fram till att det var ok att var ens eget skepp brann upp om man lyckades tända eld på tre fiender innan det hände. Förmodligen någon som kom ifrån en kultur där det inte ansågs ofint att kunna simma.
*Skrattar mig harmynt*
Ja simma är nog bra att kunna och man vill leka brännare 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo jag gillar mest bilden av ett artelleridäck där folk springer runt och får händerna avskurna av strängen på ballistan, svär, fattar eld, skriker, håller i maskinen, laddar om, släcker eldar, försöker kasta vatten på saker utan att få det att hamna bland de egna brännbara materialen. Enskilda fiendeskott tar sig in genom luckorna och orsakar stor manspillan. etc...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sedan till hur långt man kan segla, vilket kanske borde ligga i båttråden, men ändå. Det finns många angivelser i källorna på hur långt skepp seglar på geografiskt lokala platser. Vi har dessutom från regelböckerna hur långt båtar tar sig på 8 timmar. Personligen känns det som vi kanske i detta fallet skall blunda för när det kan kännas som orealistiska distanser och istället acceptera att de i källorna angivna sträckorna (Mereld-Pandarealia(?) tar siså, men kanske inte vägen tillbaks eller samma fart till Trakorien; Trakorienmodulen anger flera segelturer också, liksom resan Halle-Svalöarna tror jag finns i EA osv) får gälla för just där angivna färder/sträckor. Sedan kan man vi iofs klomma överens om vad lagom distans/dygn är för olika skepp i Altors olika hav.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad är skillnaden på denna tråd och Fartyg? Kan de bakas ihop?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Även tråden Kopparhavets fartygstyper borde då komma med ...fast orkar vi redigera? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Även tråden Kopparhavets fartygstyper borde då komma med ...fast orkar vi redigera? :?
Sannolikt först om det bröjar snackas pdf antar jag 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ämnet är låst.

Fortsätt diskutera i tråden Skepp & Sjöfart: viewtopic.php?p=35940#35940
Låst