Tatueringskonst i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:snabbt inpass till... ni stör er inte på ordet tatuering? För mig är det ett ganska ungt ord (1800-tal), varför jag oftast nyttjat ord som kroppskonst etc, men med rätt underlag (andragoor?) kan ordet tatuering säker få en bra erebisk bakgrund och historia, då det onekligen underlättar vid beskrivningar etc...
I aventyrsuppslaget "Tatueraren från Kargom" i Trakorien-modulen benamns konsten aven som "kroppsritsning".

Har står det aven att det ar hogsta mode på Paratorna att tatuera sig och att traditionen har uråldriga anor i Kargom (vilket kanska kan kopplas till crurierna och aven Yndar?).
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Jag har egentligen inga problem med att använda mig av begreppet/ordet tatuering i Ereb. Fast å andra sidan kanske det inte är fel med andra benämningar också, för att sätta en särprägel på företeelsen. Personligen tycker jag även att det hade varit roligt med en påhittad etymologi bakom ordet tatuering i Ereb - ungefär som Barbia ---> barbarer.

Jag gillade verkligen tanken på att vissa munkar och nunnor inom Lysande Vägen låter tatuera sig med religiösa symboler! Toppen, Anders!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

BAJS!!!

Jag avslutade just ett mastodontinlägg...som jag sedan lyckades trycka bort...

suck

nya tag i morgon :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Trist när sådant händer, Fafnir, men jag ser framemot att få läsa vad du spånat fram när du får ordning på det!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Delanoir skrev:Kommer ihåg någon illustration i bildbanken (var det Anders, kanske...?) av en piratanka med näbbkarvningar och måste säga att det är en otroligt fräck idé!
Det låter som en av Fafnirs bilder vill jag minnas. Den med en vit köpmansanka vaktad av en brun soldatanka.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vill minnas att jag också gjorde en bild av en piratanka med näbbkarvning....

Bild
Piratanka

(Lagt till bild. /Admin.)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det kan nog stämma. Jag hade för mig att du också gjort något liknande. Men av någon anledning kunde jag inte få detta bekräftat då jag istället för dina ankbild postat: 2007-09-11 13:30 fick upp ett rött kryss på en lite vit ruta.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Det kan nog stämma. Jag hade för mig att du också gjort något liknande. Men av någon anledning kunde jag inte få detta bekräftat då jag istället för dina ankbild postat: 2007-09-11 13:30 fick upp ett rött kryss på en lite vit ruta.
Kolla Bildbanken. Ska så småningom fixa bildlänkarna i de andra trådarna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Det kan nog stämma. Jag hade för mig att du också gjort något liknande. Men av någon anledning kunde jag inte få detta bekräftat då jag istället för dina ankbild postat: 2007-09-11 13:30 fick upp ett rött kryss på en lite vit ruta.
Kolla Bildbanken. Ska så småningom fixa bildlänkarna i de andra trådarna.
Det var där jag kollade!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Det var där jag kollade!
Hmm... Funkar för mig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

anders skrev:Vill tillägga att det är vanligt bland den Lysande Vägens nunnor (och vissa munkordnar) att tatuera en sol eller uppgående sol på pannan vid initieringen. Så någon tabu mot tatuering finns sannerligen inte inom den Lysande Vägen. Eremiten S:t Ugal sägs även ha tatuerat hela sin kropp med citat från den Gyllene Boken i snirklig och dekorativ dalkiska. :)

Lägger animera död och återupplivar tråden.

I Kopparhavets kapare (sida 39) står det att vissa sjömän tatuerar ryggen med religiösa symboler för att undvika att bli piskade då de felat i tjänsten, detta kanske även gäller LV troende?

Kanske att vissa efariska stammar använder sig av olika former av scarifications eller dylikt för att framstå som mindre attraktiva för Krunska och Feliciska slavjägare och deras allierade?

Tänker mig även att vissa dvärgar använder sig av tatueringar för att visa på manlighet(eller kvinnlig dådkraft för den delen) samt kanske även skråtillhörighet?

Vi får inte heller glömma Radborana grabbarna med sina tatuerade underläppar!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tatuering som ord förekommer onekligen till och från i källorna och är i övrigt så vedetaget att det kanske är onödigt att byta ut.

Piercing skulle jag dock hellre beskriva som kroppssmyckning eller liknande

Scarification som ärrtatuering, ärrkarvning eller liknande

Branding som brännmärkning i dekorativt syfe (för att särsklilja från straffet)

------------------

Min syn:

Ankor: Fjäderdräkten gör att tatuering i stort omöjligörs. Näbben smyckas däremot genom utmejslande av mönster samt med ringar och andra kroppsmycken. Många ankor plockar sig för att uppnådekorativa effekter, färgar fjädrar eller flätar in färgade fjädrar, smycken och allsköns tingeltangel. Det är framförallt de bruna och svart ankorna som smyckar sina näbbar enligt ovan.

Dvärgar: Låter ofta tatuera in kraftsymboler i form av geometriska mönster. Jag tänker mig att syftet är mer mystiskt än dekorativt. Tatueringar förtjänar man. Mästertatueraren är en respekterad individ och varje tatueringstillfälle en högtidlig cermoni med mystidka inslag. Det kan handla om skråtatueringar, mästertatueringar, dådstatueringar, släkttatueringar etc.
Vidare smyckas skäggen med diverse frisyrer, band, spännen och kammar. Även här tänker jag mig viss skrårelaterade moden. Bland våra dvärgar var exempelvis smedsflätan välkänd. En smed samlar ihop skägget i en enda stor respektingivande fläta, som under arbetet kunde skyddas av förklädet. Vill minnas att smeder också vanligen höll sina huvuden rakade.

Alver: Skulle funka med sirliga lövmönster i tatuerinagr, defenitivt. Liksom djursymbolik för dem som har andligt släktskap med ngt djur eller så. Jag misstänker att det är ovanligare här dock. Vad tror ni? Kan också tänka mig kroppsmycken i både öron och näsa i vissa fall.

Svartfolk: You name it... Ringar i läppar, näsa(nos,tryne),öron, ögonbryn, halsveck, tja...där det går att fästa ngt som liknar ett smycke fäster man det. Mycket skrot är respektingivande. Tatueringar; jupp, dödskallar, starka farliga bestar och odjur, vapen och annat...respektingivande. Helst med en trubbig och smutsig nål så att det gör ont....för då är det respektingivande Kroppsmålningar, Frisyrer, öronmärkningar Ärrmönster and so on. Beskrivs ju ganska rikligt i "svartfolk" om jag inte missminner mig.

Narguriska folk: Tycker jag defenitivt. Djurtotem och liknande där det passar och ornamentiska mönster (tänk keltiskt och fornnordiskt) på västnargurerna. Mycket här tror jag kan knytas till religös/mytologisk idévärld. Ranerna har jag inte bestämt mig om än. Som renlevnadsfanatiker kanske det är puckat att utsätta sin kropp för infektionsrisk, men å andra sidan kan det ju verka stärkande och initierande... Tål att tänkas på men öppen för förslag

Joriska folk: Tja, vi har ju sjömännen som självskrivna. Mycket skrock går att binda in. En haj intatuerad försäkrar om att man aldrig blir hajföda, en albatross skall hjälpa att navigera rätt etc. Gillade även tanken på guldringen i örat som skulle garantera att en ilandfluten drunknad kropp ska ha råd med en riktig begravning. Fartygets namn intatuerat tyder på gemenskapen etc
Som ett tecken på religös nit är det tydligen också vedertaget :)
Och på Paratona är det mode.
Hur ställer sig övriga högre ståndsklasser? Skulle en echt rynka på näsan eller skryta om med vilken detaljrikedom hans rygg smyckats med en lindorm eller det heraldiska vapnet?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spontant ser det bra ut Fafnir, men alver och echter tycker jag nog skall vara utan tatueringar...men.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut Fafnir. Angående nargurerna i Nargurs skogar så vet jag inte helt hur jag vill ha det med tatueringar (forekomst, utbredning, "stil" osv) men jag har iallafall spikat att alla medlemmar i en klan har samma marke/symbol intatuerat(målat?) på kroppen.

Germansk/nordisk och keltisk inspiration kan garna få var forbehållna de vastnarguriska folken men hur så ev med de ovriga - forslag?

Har aven funderat på kroppsmålningar hos klanerna i Nargur...
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Mikael skrev:Spontant ser det bra ut Fafnir, men alver och echter tycker jag nog skall vara utan tatueringar...men.
Angående alver...ärrar de lika lätt som människor?

Är deras "odödlighet" bara gällande ålder?

Om den inte är det...betyder det att tatueringar tar sämre då?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar