Fjärde konfluxen

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Nu kör vi!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mina tankar om den fjärde konfluxen

Inlägg av Brior »

Jag hittade på konfluxerna och skrev även Erebs äldre historia när det begav sig. Den fjärde konfluxen var mycket riktigt tänkt som en vit fläck i historien runt vilken man kunde fantisera själv, ungefär som de vita områdena på Ereb-kartan. K4 hade i det läget inget att göra med Chronopia som inte ens var påtänkt, men å andra sidan är det väl ganska naturligt att man använde den för sin nya skapelse.

Mina egna tankar (som inte alls behöver vara de rätta) var att den fjärde konfluxen ägde rum i "De rasslande rasernas arkipelag" söder om Melukha, ett drypande fuktigt, dimhöljt hav med vulkanöar bebodda av insektsfolk. Härifrån stammar bland annat raugonerna som är bekanta från Svavelvinterserien. Dock skulle den fjärde konfluxen vara en nästan omärklig händelse som ändå fick genomgripande betydelse. Händelsen skulle bestå i att en viss växt muterade och därmed blev oerhört produktiv som mat (kanske langocker - det var aldrig bestämt).

Jag lekte länge med tanken att skriva ett äventyr om saken där en grupp ger sig av ner i dimmorna för att hämta hem den underbara blomma som en siare sett i sina drömmar. Officiellt letar de efter den enda blomma som kan bota den obotligt sjuka arvtagerskan till Melukhas tron. När de kommer tillbaka efter oändliga strapatser och stor manspillan visar det sig att hela uppdraget bara varit ägnat att ge en bortskämd snorunge något hon inte kunde få hemifrån. Växten kastas ilsket på sophögen av hjältarna men gror och visar sig alltså vara mycket användbar för folken. Jag tror att det skulle ha kunnat bli ett ganska annorlunda äventyr - jag planerade att göra det lite surrealistisk ungefär som "Apocalypse now".

Tanken med den muterade växten hämtade jag från Mesopotamien där kornet för tusentals år muterade och fick flera rader frön i axet. Därmed födde växten människorna lättare så att några kunde börja ägna sig åt annat som att utveckla skriftspråk etc. - en fascinerande tanke!

Erik G
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Brior: Var det händelsen i Mesopotamien som gav dig inspiration till hjälten Palofar och axet som bar tredubbel skörd i historien kring Golwyndakulturen? Låter lite likt i alla fall.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Bergdahl skrev:Brior: Var det händelsen i Mesopotamien som gav dig inspiration till hjälten Palofar och axet som bar tredubbel skörd i historien kring Golwyndakulturen? Låter lite likt i alla fall.
Det låter mycket troligt även om jag inte minns det själv. Var hittade du uppgiften?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Står om Palofar, som avgjorde ett gudarnas vad och genom list belönades med ett ax som bar tredubbelt korn, i Erebaltor kampanjbok sidan 2-3 under rubriken Golwyndakulturen.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Bergdahl skrev:Står om Palofar, som avgjorde ett gudarnas vad och genom list belönades med ett ax som bar tredubbelt korn, i Erebaltor kampanjbok sidan 2-3 under rubriken Golwyndakulturen.
Jepp det där har jag skrivit och det är alldeles säkert hämtat från Mesopotamien. Jag är inte bara glömsk utan stjäl dessutom mina egna idéer!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sett från den ljusa sidan så lär du ju i alla fall inte få några upphovsrättsliga problem, hur mycket du än stjäl från dig själv. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Konfluxer

Inlägg av Mikael »

Jag ansluter till Adragoor. Jag gillar sammanställningen i Altors baksida som är mycket generell och i huvudsak behandlar Cronopias del av Altor. Konfluxerna är de de är, men titta på "Korstågens tid" i Ereb ca 600-620 e.O. även om konfluxen inträffade långt borta i västerhavet har dess enorma inflytande och förmåga att skapa oro effekter runt hela kontinenten. Inget hindrar att detsamma har varit sant för andra konfluxer på en helt Altorisk nivå.

PS. Vi gamlingar må tycka usch och pina om Cronopia, men det finns andra som gillar det och de kan ju få hjälp att förstå Erebs mer intressanta fasetter. Själv har jag i mitt Ereb begått helgerånet med att låta Karon ha ett litet och kortvarigt inflytande på Ereb strax innan konfluxen vilket fick Imperium Jorpagnum att än mer mogna för undergången. Skapade en liiiten Hängiven stad norr om Grivela där otäcka äventyr utspelats och där jag också kunnat använda anpassade Cropnopiaäventyr. Cirkus Kad är bland det roligaste rollspelandet vi haft på senare år.
Ja ja jag vet fy fan för cronopia.
Senast redigerad av Mikael den 2007-06-12 07:34, redigerad totalt 1 gånger.
caffeineshaker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-03-21 22:25
Ort: Göteborg

Inlägg av caffeineshaker »

Den fjärde konfluxen näms faktiskt väldigt kort i Krillioan boxen.
Äventyrs delen.
Första äventyret. Har inte böckerna här (ligger på mammas vind), men tror att det är något i stil med att ett lyckat astrologi slag ger informationen "Stjärnorna visar att den fjärde konfluxen är i antågande". Detta kanske dock kan vara ett tryck fel och att dom menar den femte. Men om så inte är fallet så bör väl den fjärde konfluxen ha sin början i Erebs södra hemisfär dvs Soluna eller (återigen) Samakra eftersom den kan läsas i deras stjärnkonstellationer (hemisfärens alltså).
Men Brior du sa i en intejuv i speltidningen Saga för massa år sedan att den fjärde konfluxens hemlighet går i graven med dig . Är så fortfarande fallet eller är du villig att del ge oss dödliga lite av din visdom ?
Alvbåge? Nej för fan, jag har armborst.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

caffeineshaker skrev:Den fjärde konfluxen näms faktiskt väldigt kort i Krillioan boxen.
Äventyrs delen.
Första äventyret. Har inte böckerna här (ligger på mammas vind), men tror att det är något i stil med att ett lyckat astrologi slag ger informationen "Stjärnorna visar att den fjärde konfluxen är i antågande". Detta kanske dock kan vara ett tryck fel och att dom menar den femte. Men om så inte är fallet så bör väl den fjärde konfluxen ha sin början i Erebs södra hemisfär dvs Soluna eller (återigen) Samakra eftersom den kan läsas i deras stjärnkonstellationer (hemisfärens alltså).
Men Brior du sa i en intejuv i speltidningen Saga för massa år sedan att den fjärde konfluxens hemlighet går i graven med dig . Är så fortfarande fallet eller är du villig att del ge oss dödliga lite av din visdom ?
Med största sannolikhet tryckfel då det är kring år 610, vilket ju är innan femte konfluxen. Skaparna hade nog tänkt sig mer spridda konfluxer, och jag står på mig att den grund som ges i Altors baksida bör styra oss. Om det önskas kan jag sammanfatt konfluxerna som de beskrivs där?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag vill minnas att Erik nämnt att den 4:e konfluxen var en händelse som gick världen förbi. Men i själva verket muterades ett vete till att bli mycket frodigare och plötsligt uppstod kulturer i Soluna, eller något liknande. Det finns en historisk förlaga men jag minns inte. Jag tror att jag läste detta på www.mutant.nu ´s forum. Sökfunktionen är lite kaiko men jag ska gräva lite. Man kan ju det forumet ganska bra...:)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Jag vill minnas att Erik nämnt att den 4:e konfluxen var en händelse som gick världen förbi. Men i själva verket muterades ett vete till att bli mycket frodigare och plötsligt uppstod kulturer i Soluna, eller något liknande. Det finns en historisk förlaga men jag minns inte. Jag tror att jag läste detta på www.mutant.nu ´s forum. Sökfunktionen är lite kaiko men jag ska gräva lite. Man kan ju det forumet ganska bra...:)
Jag tror erik tidigare i detta forum sagt att han hade idéer om Samkarna för 4e. Gissar att ÄS/TG/RM hann före med Lators Baksida...förresten behövs det fler konfluxer i Ereb?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Jag tror erik tidigare i detta forum sagt att han hade idéer om Samkarna för 4e.
Ja, lite tidigare i den här tråden:
viewtopic.php?p=378#378
caffeineshaker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-03-21 22:25
Ort: Göteborg

Inlägg av caffeineshaker »

Psipo skrev: Det finns en historisk förlaga men jag minns inte. Jag tror att jag läste detta på www.mutant.nu ´s forum. Sökfunktionen är lite kaiko men jag ska gräva lite. Man kan ju det forumet ganska bra...:)
Det menar du inte Psipo
Alvbåge? Nej för fan, jag har armborst.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Det kan säkert vara mer eller mindre intressant, men jag skapade en kampanj kring den fjärde konfluxen som en hyfsat fristående del med störst kopplingar till just Altors baksida. Denna kampanj är färdigspelad och dessutom mindre än ett år gammal (alltså ganska fräsch).

Det största problemet med att någon ska kunna inspireras av kampanjen är väl att världsbilden som jag har (utgått från ett Chronopia där Hängivna är mer nyanserade än "evil-evil-evil+demon") givetvis går stick i stäv med de flesta varianter på Ereb Altor.

Värt att nämna kring konfluxen är att Karon dök upp men att det inte påverkade någon väster om kontinenten Pandaros nämnvärt. Om det skulle vara av intresse för någon så finns det en krönika här (och även en hel del annat).
http://www.itstud.chalmers.se/~niklasf/dod/?id=34
Skriv svar