Tips om film

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tips om film

Inlägg av Fafnir »

Vi har väl alla hunnit se LOTR, Conan, Willow och Braveheart så många gånger att vi kan dem utantill nu?

Tänkte att en tipsa om filmtråd kunde vara intressant... :)

Såg nyss "Outlander" (http://cdon.se/film/outlander-4206964)
Låt er inte luras av omslaget, som andas 80-tals B-film med budget motsvarande medelfemåringens lördagsgodiskostnad. Den varunderhållande och förhållandevis välgjord. defenitivt värd en 50-lapp. (på discshop kostar den däremot 170:-)


Hallmarkproduktionen "Merlin" från 98 med sam neil i titelrollen tycker jag också är en höjdare. Varning dock för uppföljaren "Merlins Return".


Är det ngn som sett "Merlin and the book of Beasts"? (http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=) Om ni har det, är det något att hänga i Zenoscypressen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag trodde att jag var den enda svensk som sett Merlin, gillade den oroväckande mycket. Sam Neil är en grymt duktig skådis.

Den gamla klassikern Drakdödaren http://www.imdb.com/title/tt0082288/ måste ses. Mycket intressant.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

en annan klassiker är "the barbarians" eller "Barbarian brothers". Den är mäkta oseriös men fullt ut underhållande. Missa inte draken i slutet för allt i världen!!! Papemache at its best!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Dragonslayer från 1981 är en riktigt ok rulle. Reign of fire (2002) duger också om man gillar filmer med drakar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag upptäckte till min glädje att Dragonslayer fins på discshop: Skall beställas i dagarna. Jag har jagat den i åratal.

Excalibur finns också där. Inte hittat den heller på länge. Många goda minnen av den, även om jag inser att den nog inte är lika het i dag.

En annan charmig film jag kan tipsa om är "Vargarnas pakt" /Le pacte des loups) från2001. Finns en del insperation och uppslag i den.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Iron Warrior från 1987 saggar väl efter lite i skådespel etc. Men specialeffekterna då ön sjunker är det roligaste jag sett på TV. I klass med cyklopen i Zimbad serien som gick på TV4 på 90talets mitt, han var tung.

Var inte Kull ganska bra, eller var det krull som var bra?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Varnar för "In the name of the king -A dungeonsiege tale" Burt Reynolds som fantasykung var förvisso sevärt, men det uppvägde på långa vägar inte filmen i övrigt.

Krull har jag inte sett, men jag minns att jag sett den i videobutikerna förr.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Legend (Ultimate edition, 1985), Ring of the Nibelungs (2004) och The Princess Bride (1987) är tre andra schyssta rullar med fantasytema. Sedan finns det fantasyfilm som jag tycker är kul att se, men som är lite mer "ostig" till kvalitén, om jag jämför med mästerverket Conan the Barbarian:

The Beastmaster (1982)
The Sword and the Sorcerer (1982)
Gor (1987)
Conquest (1983)
Hawk the Slayer (1980)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Stardust som gick i julhelgen var ganska rolig. Framförallt Michel pfeiffer som ond knäckehäxa.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Stardust gillar jag också.

Någon som sett Ladyhawke? Den nämns ju så ofta att det är snudd på officiellt material
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Stardust var riktigt bra tycker jag. Jag tycker den var betydligt intressantare än guldkompassen, som jag köpte samtidigt.

Ladyhawk var en storfavorit när det begav sig. Idag kan den fortfarande vara lite underhållande. Tyvärr så är soundtracket väldigt daterat och kan upplevas som störande. Tycker dock att den tillhör allmänbildningen bland gamla rollspelsrävar;)

En annan bra film med Rutger Haur på temat är "Flesh and Blood" Minns att den svenska versionen "Kött och Blod" var sönderhackad av censuren, men hittar man den idag så lär det väl vara på import med originaltitel och full längd.

Såg Avatar idag. Superbra film!!! Mycket av det kan insperera i ereb. Se den. Se den på bio. Gör det nu.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JaAvatar designersarna har varit duktiga. Fler sådana udda kratur i Ereb eller åtminstone i Altor. Sedan undrar jag varför kattfolket har två ben och två armar när alla andra varelser påplaneten tycks ha tre par lemmar. (Filmen behöver dock inte ses i 3D).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spoilervarning
Jag fick mycket känsla för hur alverna och Tevatenu kunde gestaltas från Pandora och hennes urbefolkning. Det var enkelt att byta ut soldaterna mot tungt rustade kardier eller hynsolger. Avverkar silverlindsom mastvirke då det uppbringar mycket guld. Alverna kan väl hitta andra träd att bo i, och det är ju trots allt kungen skog, eller hur?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lyckliga Ni. Lyckliga Ni som ännu inte sett Valhalla Rising. Ransard har aldrig varit närmare och ingen är viking badass som Mats! :twisted:

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=Kf-ASLj9 ... re=related
Senast redigerad av Mikael den 2010-02-08 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Sopodlare skrev:Jag trodde att jag var den enda svensk som sett Merlin...
Skojar du? Jag har den på DVD :lol:


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar