Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Solriddarns syfte diskuteras utförliger i Solriddartråden.
Kort - att se till att tempelskatten flödar in till kyrkan.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pegasus

Angående solriddarna så är det inte osannolikt att en hel del var med på fälttåget mot Fristaden. Antingen förklädda i exempelvis Hertigen av Salamoras vapen eller helt öppet. Sannolikt det första alternativet. För att inte sätta igång en alltför stor konflikt. Just nu i alla fall.

Kerigassen i Zorakien har sett Fristaden som en stor nagel i ögat då den har fungerat som en inkörsport för dalkiska missionärer till Zorakien. Och efter en del intrigernade ficka han till stånd en invasion av Fristaden och omkringliggande länder understödd med kyrkans pengar och trupper.

Nej! Länsherrrarna ska vara svurna åt kungen. Det är ganska klart uttryckt i Aidne och något jag vill behålla (se även den princip som Regil påpekar att man inte vill ändra alltförmycket från de gamla texterna). Hur mycket länsherrarna sedan bryr sig om sin ed till kungamakten är en annan sak. De finns alla möjliga sätt att komma runt en ed för den skrupelöse.

Angående fria bönder och byar och bykooperativ så finns de i Zorakien. Framförallt i norra Zorakien, ofta utanför de etablerade hertigdömena. De räknas som kronomark. Ofta är kolonisering och etableringen av fria bönder i obygder aktivt stödd av kungamakten. Detta har jag redan beskrivit någonstans.

I områdena utanför de ursprungliga hertigdömena är det oftast en Markis som blir kungens representant i området. De fria männen och byarna väljer någon form av "hövding" som fungerar som ledare och talesman för folket.

Det finns Baronat som gått över till Solriddareorden eller till ett kloster...men detta måste godkännas av kungamakten eller kungamaktens representant (hertigar) i området. Det finns också bontisaler som är "överhuvuden" i fristäder. Exempelvis i den konservativt religösa fristaden Jonkope. Men detta är inte lika vanligt som i Europa.

Angående fria bönder och livegna så ber jag om ursäkt. Det var endast frågan om ett klargörande.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-10 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pegasus skrev: saker som jag tycker är tråkigt just nu

soltågen
även om namnet blev bättre fanns det inga orsaker för dessa. känner att det egentligen handlade om kardien och zorakin var ute på krigståg. inte nödvändigtvis kungarna men några hertigar som vill utöa sina rikedomar eller mer troligt ville kriga mot någon.

solriddarna
här finns fyratusen riddare och väpnare som är bästa krigarna i västra ereb vars uppgift att eskortera feta biskopar ojsan bontisal menar jag och vakta en kyrka i en liten bondhåla trots att det finns en baron inom tusen meter bort.
Kanns som att jag behover hoppa in i diskussionen har, åtminstonde for att kommentera. Med "tråkigt just nu" menar du då det vi tills nu har arbetat fram eller det utgångspunkt Aidne-modulen ger?

Soltågen har jag forsokt kompromissa samman (med två ganska fardiga och två på vag) utifrån officiella kallor, minst två landansvarige, en LV-ansvarig, en Historie-ansvarig, ett otal åsiktshavare samt den bild av korstågen som vi båda vill dra inspiration från men heller inte kopiera.

Antar du last det som nu finns på wikin om Soltågen, både den kortare texten jag forsokt skriva ur LVs perspektiv och den langre texten det ar lankat till dar mer historisk information framkommer, annar så hittas de har: http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Lysand ... t.C3.A5gen

Att ta i beaktnig ar också Soltågen som historiska handelser med det senaste over 250 år tillbaka i tid. Hur bla LVs prasterskap såg på situationen den gång kan forklara skillnader med hur det ser ut i EA anno 610 eO. Mina forklaringar ar heller inte tankt att vara fullstandiga utan lamna oppningar for tolkningar och eventuella forandringar och tillagg.

Åsikter mottas dock med tack och det ar mycket halsosamt med lite kritik! :)

Solriddarorden diskuters som du sakert redan vet i egen tråd och ar annu inte fardigutvecklat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Angående solriddarna så är det inte osannolikt att en hel del var med på fälttåget mot Fristaden. Antingen förklädda i exempelvis Hertigen av Salamoras vapen eller helt öppet. Sannolikt det första alternativet. För att inte sätta igång en alltför stor konflikt. Just nu i alla fall.

Kerigassen i Zorakien har sett Fristaden som en stor nagel i ögat då den har fungerat som en inkörsport för dalkiska missionärer till Zorakien. Och efter en del intrigernade ficka han till stånd en invasion av Fristaden och omkringliggande länder understödd med kyrkans pengar och trupper.
Att flata in i handelserna har ar också de två priorât som nyligen upprattats har:

Priorât: Fristaden
Ordensborg: ?

Priorât: Kalband
Ordensborg: Kalband
Denna borg med ett litet men vaxande samhalle kring sig ligger nordöst om Fristaden, brevid Östaidniska leden ("Riddar Agadrims dödståg") över Aidnebergen till Mirel.

På något vis ar det alltså tankt! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kalband kan bli en mycket viktig prioritat för Solriddarna. De patrullerar handelsleden och upprätthåller en viss form av säkerhet i det nyligen inkorporerade, oroliga och farliga hörn av Zorakien. Risken för Svartfolksanfall är ständigt överhängande. Risken för dalkisk motangrepp är möjliga. Rövarband finns i överflöd.

Möjligheten till att få striderfarenhet för Solriddarna är mycket stor. Och folket i området ser att Solriddarna och aidniska LV är där för folket och folkets beskydd för världsliga och andliga hot.

Staden Fristaden ligger under kunglig kontroll. Men det hindrar inte att det finns ett Solriddarprioritat. Det finns förövrigt redan minst en Manipel (480-600 man) Kungliga Regaliegardister i Fristaden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Kalband kan bli en mycket viktig prioritat för Solriddarna. De patrullerar handelsleden och upprätthåller en viss form av säkerhet i det nyligen inkorporerade, oroliga och farliga hörn av Zorakien. Risken för Svartfolksanfall är ständigt överhängande. Risken för dalkisk motangrepp är möjliga. Rövarband finns i överflöd.

Möjligheten till att få striderfarenhet för Solriddarna är mycket stor. Och folket i området ser att Solriddarna och aidniska LV är där för folket och folkets beskydd för världsliga och andliga hot.

Staden Fristaden ligger under kunglig kontroll. Men det hindrar inte att det finns ett Solriddarprioritat. Det finns förövrigt redan minst en Manipel (480-600 man) Kungliga Regaliegardister i Fristaden.
Låter bra. Innom Solriddarorden har det kanske efter erovringen av Fristaden och denna del av Ostmarken borjat dyka upp nya tankar och ideer?

Kanske gora så har:

Priorât: Ostmark
Ordensborg: Fristaden

:?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Kalband kan bli en mycket viktig prioritat för Solriddarna. De patrullerar handelsleden och upprätthåller en viss form av säkerhet i det nyligen inkorporerade, oroliga och farliga hörn av Zorakien. Risken för Svartfolksanfall är ständigt överhängande. Risken för dalkisk motangrepp är möjliga. Rövarband finns i överflöd.

Möjligheten till att få striderfarenhet för Solriddarna är mycket stor. Och folket i området ser att Solriddarna och aidniska LV är där för folket och folkets beskydd för världsliga och andliga hot.

Staden Fristaden ligger under kunglig kontroll. Men det hindrar inte att det finns ett Solriddarprioritat. Det finns förövrigt redan minst en Manipel (480-600 man) Kungliga Regaliegardister i Fristaden.
Låter bra. Innom Solriddarorden har det kanske efter erovringen av Fristaden och denna del av Ostmarken borjat dyka upp nya tankar och ideer?

Kanske gora så har:

Priorât: Ostmark
Ordensborg: Fristaden

:?
Angående solriddarna så är det inte osannolikt att en hel del var med på fälttåget mot Fristaden. Antingen förklädda i exempelvis Hertigen av Salamoras vapen eller helt öppet. Sannolikt det första alternativet. För att inte sätta igång en alltför stor konflikt. Just nu i alla fall.

Kerigassen i Zorakien har sett Fristaden som en stor nagel i ögat då den har fungerat som en inkörsport för dalkiska missionärer till Zorakien. Och efter en del intrigernade ficka han till stånd en invasion av Fristaden och omkringliggande länder understödd med kyrkans pengar och trupper.
Med en bunt solriddare här bäddar det för konflikter med deras dalkiska mtsvarighet som säkert förstärkt försvaret i Ereno i närheten. Och med en solriddarborg i dess trakter, mellan Ereno och dvärgarna i Aidne behövs dalkernas eskort förstärkas. Många tunga och skickliga krigare i omstridda trakter! Detta kan bara sluta illa... :twisted:
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Regil skrev:Pegasus
Det är mycket på en gång :)

Jag skall kommentera valda bitar.
Dock så är en av allsmäktige SLs (Spelknepe) förutsättningar att om det inte är dåligt/konstigt så skall det vara kvar. Detta för att världen så att säga inte skall bli alltför annorlunda för den som är van vid det gamla och skall sätta sig in i det nya. Vi har allstå inte satt oss med att ark och börjat med att ta bort det vi inte gillar, utan vider det istället i en riktning som vi tycker äör bättre. så...

Vad gäller Tornriddarna - ja de är inte helt olika en vanlig vassal. detta är en del av poängen. Kungen genomför här i smyg en centralisering av landet, men för att inte oroa adeln så döljer han det i svulstiga tal om kampen mot ondskan och i form av en ädel riddarorden. Sedan så tycker jag att dina tankar om sammanslagning med Solriddarna är spännade och håller med om att Solriddarna delvis saknar syfte. men det betyder inte att de inte bör finnas.

Bankväxlar finns, se Huggerska huset under Caddo.

10% av BNP är jättemycket.... Det räcker till att avlöna 8 000 riarker, 500 riddare, 750 väpnare och hålla bontisalerna runda och feta., Allt detta i Kardien. Byatampel finns bestämde ett för ca 500 inv, vilket säkert är ganska mycket.- Det blir templet mitt i byn (nåja, men ett tempel på några byar).
Till och börja med så håller givetvis helt med att på man inte skall göra om hela världen. Finns ingen orsak till det.

Ang solriddarna/tornriddarna så var det bara mina tankar för att särskilja det från den vanliga adeln och göra dem lite mer GRRM nattvakt med att de kanske är riddare i den vanliga betydelsen utan kämpar mot ett allvarligt hot med förödande konsekvenser. Jag vill också gärna ha solriddarna kvar, för tempelriddare är väldigt charmiga men jag tycker även att det är viktigt att de har ett syfte, en god orsak till att de kan rekrytera medlemmar.

De här dolda centraliseringspolitiken så känner är ett svagt argument då dels kungen är stark i kardien och dels så ser jag inga större skillnader mot en vasall vilket innebär att oberoende inkommer. Bättre i så fall att behålla hertigtiteln och sätta en drots att ansvara för hertigens gods. Då blir det kungliga styrkorna som bevakar Inmark och han kan kontinerligt inkalla rusttjänst från resten av riket på ett roterande system. Om det finns gruvor i närheten så är det särskilt intressant.

bankväxlar - tackar för infon, skall kika på den
tempel/invånare - tackar för infon, verkar vettigt.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Regil skrev:Solriddarns syfte diskuteras utförliger i Solriddartråden.
Kort - att se till att tempelskatten flödar in till kyrkan.
Kan inte vanliga soldater göra det?
skall titta i solriddar-tråden.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Solriddarna ska givetvis även skydda LV, kloster och templen mot yttre. Exempelvis dalkiska LV, Svartfolk, andra adelsmän samt framhäva LV.s makt i Aidne.

I Aidne är makt=pengar och stora väpnade styrkor
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Angående solriddarna så är det inte osannolikt att en hel del var med på fälttåget mot Fristaden. Antingen förklädda i exempelvis Hertigen av Salamoras vapen eller helt öppet. Sannolikt det första alternativet. För att inte sätta igång en alltför stor konflikt. Just nu i alla fall.
Ser fortfarande inte skillnaden mellan solriddare och vanliga soldater under kerigassen vilket jag tycker är tråkigt. Finns det inte möjlighet att göra något mer av krigsmunkarna. Men skall ta upp detta i solriddartråden.
Kerigassen i Zorakien har sett Fristaden som en stor nagel i ögat då den har fungerat som en inkörsport för dalkiska missionärer till Zorakien. Och efter en del intrigernade ficka han till stånd en invasion av Fristaden och omkringliggande länder understödd med kyrkans pengar och trupper.
Ok, måste det vara med intrigerande, kan man inte med öppet fördömmande och löften om finansiera detta motivera adelsmän att bekriga kätteriska områden. Då kan man få in kyrkans största tillgångar deras moraliska styrka och rikedom.
Nej! Länsherrrarna ska vara svurna åt kungen. Det är ganska klart uttryckt i Aidne och något jag vill behålla (se även den princip som Regil påpekar att man inte vill ändra alltförmycket från de gamla texterna). Hur mycket länsherrarna sedan bryr sig om sin ed till kungamakten är en annan sak. De finns alla möjliga sätt att komma runt en ed för den skrupelöse.
Ok, var bara en ide, men kan fortfarande inte en order (tornriddare/solriddare) ha territorium i flera länder med ett specifikt syfte som är väl stöd av resterande delar av riket vilket visar sig i ekonomiskt stöd och rekryteringsgrund?
Angående fria bönder och byar och bykooperativ så finns de i Zorakien. Framförallt i norra Zorakien, ofta utanför de etablerade hertigdömena. De räknas som kronomark. Ofta är kolonisering och etableringen av fria bönder i obygder aktivt stödd av kungamakten. Detta har jag redan beskrivit någonstans.

I områdena utanför de ursprungliga hertigdömena är det oftast en Markis som blir kungens representant i området. De fria männen och byarna väljer någon form av "hövding" som fungerar som ledare och talesman för folket.
Gällande norra Zorakin så försökte jag bara framföra att jag var positiv till skillnader på olika regioner i Aidne. Det var inte min mening att kritisera dig.

Det finns Baronat som gått över till Solriddareorden eller till ett kloster...men detta måste godkännas av kungamakten eller kungamaktens representant (hertigar) i området. Det finns också bontisaler som är "överhuvuden" i fristäder. Exempelvis i den konservativt religösa fristaden Jonkope. Men detta är inte lika vanligt som i Europa.
Har inga problem med det här.
Angående fria bönder och livegna så ber jag om ursäkt. Det var endast frågan om ett klargörande.
Inga problem, det var likadant från min sida.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Kanns som att jag behover hoppa in i diskussionen har, åtminstonde for att kommentera. Med "tråkigt just nu" menar du då det vi tills nu har arbetat fram eller det utgångspunkt Aidne-modulen ger?
Jag menade kring Aidne-modulen. Ta det inte som kritik.

Soltågen har jag forsokt kompromissa samman (med två ganska fardiga och två på vag) utifrån officiella kallor, minst två landansvarige, en LV-ansvarig, en Historie-ansvarig, ett otal åsiktshavare samt den bild av korstågen som vi båda vill dra inspiration från men heller inte kopiera.

Jag hoppas verkligen ni kommer på en bra historia och ser fram emot att läsa den.
Antar du last det som nu finns på wikin om Soltågen, både den kortare texten jag forsokt skriva ur LVs perspektiv och den langre texten det ar lankat till dar mer historisk information framkommer, annar så hittas de har: http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Lysand ... t.C3.A5gen
Har tyvärr inte hunnit läsa den, ni har skrivit så mycket så man vet inte riktigt var man skall börja. Men min mening var i utgångspunkt från Aidne-modulen och skall inte tas som kritik mot vad som ni har skrivit om det. Hade bara stora problem med hela grundidén.
Att ta i beaktnig ar också Soltågen som historiska handelser med det senaste over 250 år tillbaka i tid. Hur bla LVs prasterskap såg på situationen den gång kan forklara skillnader med hur det ser ut i EA anno 610 eO. Mina forklaringar ar heller inte tankt att vara fullstandiga utan lamna oppningar for tolkningar och eventuella forandringar och tillagg.

Åsikter mottas dock med tack och det ar mycket halsosamt med lite kritik! :)
Med reservation för vad att jag inte riktigt insatt i soltågen-wikin så väl min grunduppfattning att om det rör sig om världsliga krig, i form av äventyrande adelsmän som fick fotfästa och ett eget rike började ta form så finns det ingen direkt orsak till att schismen inte skulle ske. För jag antar det är det du menar med LV prästerskap. Det bör finnas präster och munkar i sådant krigståg och även här kan bestämda åsikter tas form och mer komma från de troende istället för de olika bontisalerna i Aidne.
Solriddarorden diskuters som du sakert redan vet i egen tråd och ar annu inte fardigutvecklat.
Kommer säkerligen att fortsätta diskutionen där. Jag nämnde solriddarna bara för att diskutera den allmäna förhållandet med LV i Aidne där det finns en del logiska brister i Aidne-modulen.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Kalband kan bli en mycket viktig prioritat för Solriddarna. De patrullerar handelsleden och upprätthåller en viss form av säkerhet i det nyligen inkorporerade, oroliga och farliga hörn av Zorakien. Risken för Svartfolksanfall är ständigt överhängande. Risken för dalkisk motangrepp är möjliga. Rövarband finns i överflöd.

Möjligheten till att få striderfarenhet för Solriddarna är mycket stor. Och folket i området ser att Solriddarna och aidniska LV är där för folket och folkets beskydd för världsliga och andliga hot.

Staden Fristaden ligger under kunglig kontroll. Men det hindrar inte att det finns ett Solriddarprioritat. Det finns förövrigt redan minst en Manipel (480-600 man) Kungliga Regaliegardister i Fristaden.
Låter bra. Innom Solriddarorden har det kanske efter erovringen av Fristaden och denna del av Ostmarken borjat dyka upp nya tankar och ideer?

Kanske gora så har:

Priorât: Ostmark
Ordensborg: Fristaden

:?
Angående solriddarna så är det inte osannolikt att en hel del var med på fälttåget mot Fristaden. Antingen förklädda i exempelvis Hertigen av Salamoras vapen eller helt öppet. Sannolikt det första alternativet. För att inte sätta igång en alltför stor konflikt. Just nu i alla fall.

Kerigassen i Zorakien har sett Fristaden som en stor nagel i ögat då den har fungerat som en inkörsport för dalkiska missionärer till Zorakien. Och efter en del intrigernade ficka han till stånd en invasion av Fristaden och omkringliggande länder understödd med kyrkans pengar och trupper.
Med en bunt solriddare här bäddar det för konflikter med deras dalkiska mtsvarighet som säkert förstärkt försvaret i Ereno i närheten. Och med en solriddarborg i dess trakter, mellan Ereno och dvärgarna i Aidne behövs dalkernas eskort förstärkas. Många tunga och skickliga krigare i omstridda trakter! Detta kan bara sluta illa... :twisted:

Här tycker faktiskt jag att solriddarna kommer till sin rätt och min tanke var att mera sådana verksamhet är något solriddarna bör användas för. Det var mer borgarna inne i civiliserade delarna av Aidne jag hade problem med.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bannlysning
Att bli bannlyst från den Lysande Vägens kyrka är bland det värsta som kan hända en troende. Detta sker genom att en bontisâl, inför hela sitt bontisât, uttalar en fördömelse över bubrytaren, och utesluter denne från gemenskapen med Etins ljus. Bannlysningceremonin avslutas med att ett enormt vaxljus släcks i ett kar med vatten.

Bannlysning har stundom fått ödesdigra konsekvenser för budbrytaren. Det är inte ovanligt att denne, som nu står utanför Etins välsignelse, plågas av mardrömmar, drabbas av blidhet, röta eller sår. På Aidne-halvön har det också stora sociala följder - det anses mycket otursbringande att ha samröre med någon som bannlysts.

Bannlysningar är ovanliga, och förbehålls svåra budbrytare, nekromantiker och individer som börjat predika alvarliga villoläror. Det är vanligare på fastlandet, men även den dalkiska grenen brukar bannlysning i vissa fall.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan en Rollperson lara sig att utfora denna bannlysningsceremoni?
Skriv svar