Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur fungerar bannlysningen jurdidiskt med den världsliga makten? Blir man fredlös?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Hur fungerar bannlysningen jurdidiskt med den världsliga makten? Blir man fredlös?
Det beror väl på den världsliga makten, och varierar troligtvis från land till land.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Kan en Rollperson lara sig att utfora denna bannlysningsceremoni?
Om rollpersonen är bontisâl kan han det. Den gåvan/auktoriteten kommer med ämbetet. Ingen annan har rätt att besluta om bannlysning (jo, kerisgasser, tats-kerîgasser och exarker förståss! Men inte riarker. Inte lekmän.)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tack for svar anders! :)

Har vi forresten rett ut hur forhållandet mellan religos ratt och vardslig ratt fungerar i lander dar LV ar stark (Caddo, Kardien, Zorakin, aven Magilre och Berendien)?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Intressant läsning om bannlysning men den fick mig ställa några frågor gällande LV.

Jag tänker mig att det finns en bontisal i varje större stad, vilket skulle innebära att det finns ett hundratal bontisaler i Zorakin och det finns cirka två bontisaler per grevskap/tio på ett hertigdöme. Om man räknar med en befolkning på 6 miljoner, blir det cirka 60 000 människor i ett bontisat. Är det ungefärligt i samma banor som ni har tänkt?

Vem utser bontisalerna? Exarken, kerigassen, kungen eller någon helt annan?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

pegasus skrev:Intressant läsning om bannlysning men den fick mig ställa några frågor gällande LV.

Jag tänker mig att det finns en bontisal i varje större stad, vilket skulle innebära att det finns ett hundratal bontisaler i Zorakin och det finns cirka två bontisaler per grevskap/tio på ett hertigdöme. Om man räknar med en befolkning på 6 miljoner, blir det cirka 60 000 människor i ett bontisat. Är det ungefärligt i samma banor som ni har tänkt?

Vem utser bontisalerna? Exarken, kerigassen, kungen eller någon helt annan?
Tycker jag låter ungefär rimligt... Och det är som regel kerisgassen som utser och avskiljer bontisaler. Ska fundera vidare på vad som krävs... Ett godkännande från minst fem riarkât i bontisâtet kanske.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Intressant läsning om bannlysning men den fick mig ställa några frågor gällande LV.

Jag tänker mig att det finns en bontisal i varje större stad, vilket skulle innebära att det finns ett hundratal bontisaler i Zorakin och det finns cirka två bontisaler per grevskap/tio på ett hertigdöme. Om man räknar med en befolkning på 6 miljoner, blir det cirka 60 000 människor i ett bontisat. Är det ungefärligt i samma banor som ni har tänkt?

Vem utser bontisalerna? Exarken, kerigassen, kungen eller någon helt annan?
Våra siffror är i den storleksordningen, jag gillar hur du resonerar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Och det är som regel kerisgassen som utser och avskiljer bontisaler. Ska fundera vidare på vad som krävs... Ett godkännande från minst fem riarkât i bontisâtet kanske.
Om vi låter även värdsliga makter tillsätta bontisâler ger det ytterligare en möjlighet till politiska konflikter i Aidne (och andra länder) men det blir kanske lite mycket katolska kyrkan med investiturstriden också i EA?
Ni får avgöra, som så mycket annat från våran värld går det att hitta mycket inspiration i denna medeltida konflikt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har alltid kännt det som att kyrkan tillsätter sina ämbeten själv, även om värdsliga makthavare må ha åsikter och grymta när en faltrakier väljs till kerisgass över Faltrax.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi tänka oss att vi drar ner det en nivå och gör en liten variant av investiturstrid (som gör det hela till något helt annat); den värdsliga makten har ingen rätt att tillsätta riarker med de är tvungna att försorja de av LV (bontisâlen?) utsedda by/kvartersprästerna?

Nu lägger jag mig redan i något jag tyckte ni fick avgöra...
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Personligen ansåg jag att det bästa i hur LV utformar sig så skulle det vara kerigassen som utser bontisaler och bontisaler utser riarker åtminstone formellt. Utan stödet från lokala adelsmän/kungar så är deras uppgift betydligt svårare så de måste tas med i beaktning och det tillhör god sed att rådgöra med de värdsliga makthavare innan utnämningar görs.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja, eftersom adeln redan ser kyrkan som en väg till karriär när modet och styrkan sviker en yngre son så är väl många av de som finns att välja bland adel och inte osannolikt släkt med närliggande länsherre. Sådant är politiskt viktig när man skall välja och tyvärr får den lika duktiga hantverkarsonen jobba ytterligare några år som riark.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Ja, eftersom adeln redan ser kyrkan som en väg till karriär när modet och styrkan sviker en yngre son så är väl många av de som finns att välja bland adel och inte osannolikt släkt med närliggande länsherre. Sådant är politiskt viktig när man skall välja och tyvärr får den lika duktiga hantverkarsonen jobba ytterligare några år som riark.
I Kardien:
För den icke-echtiske hantverkarsonen kan det bli väldigt, väldigt många år...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om en adlig yngling ser LV som karriarmojlighet ar det då med en borjan som enkel byariark eller går det att ta sig in i systemet en bit upp på rangstegen for den bemedlade?

Hittar vi LV-praster av bontisâls rang utan ett bontisât att leda, en slags tjanstebontisâler under exempelvis både tots-kerîgasser och kerisgasser?

Kan en icke-adlig person stiga till de hogsta graderna innom LV-prasterskapets hierarki?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

En position som kan tänkas för adliga präster som inte är att förkasta är som kansler (rådgivare i politiska och kyrkliga ärenden) åt lokala adelsmän som visserligen troligen har riark-grad men lever bland adeln.

Sedan kan jag tänka mig att bontisaler och kerigasser omger sig en grupp av lägre präster som lever ett bättre liv än den vanliga riarken i landsbygden. Byråkrater behövs både i LV och Aidnes kungar och kyrkomän har en tendens att vara mycket dugliga i denna bemärkelse. Dock så finns även mandelorden i Zorakin som kan utbilda byrakrater så det är inte utan konkurens.

Bontisaler ser jag dock har egna säten.
Skriv svar