Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har blivit ombett att redogöra för LVs relation till Inferno. Eftersom jag hellre säger för lite än för mycket börjar jag så här...

Inferno

Den Lysande Vägen har aldrig förnekat existensen av andra världar och dimensioner. Odo själv förklarade att det finns många världar, men att Etin har en speciell kärlek till Altor och dess alla folk. Däremot har den Lysande Vägen ingen dogmatisk bild av hur multiversum är uppbyggt och organiserat, även om det på Aidne funnits grupper av religiösa tänkare som diskuterat det i både katedralskolor och lycéer.

Inferno (på dalkiska kallat ”ciogokio”) är däremot en plats som det stundom talas om. I folkmun kallas Inferno ”själahålan” eller ”pinoriket”, och är den plats där budbrytare hamnar för att sona sina försyndelser. Inferno ses som en av Hemaquiels domäner, och styrs över av Zahmet (dalkiska ”sahúkointo” – Bestraffaren), Hemaquiels mäktigaste demonfurste. Även om Inferno kontrolleras av mörka demoner (dalkiska ”davallo” – djävular) anses det att platsen existerar med Etins tillåtelse, och det berättas att solserafen Angarion stundom reser ner till pinoriket för att se till att allt går rätt till. Det sägs också att solserafen Gavarion har en här med skinande kerubiter (en slags stridande ljusandar) i Infernos utkant, redo att rycka in om det skulle behövas.

Vidare menas att Zahmet har med sig åtta demonfurstar som tillsammans styr över Infernos olika kretsar. Dessa nio demonfurstar kallas ibland iditerna (från det dalkiska ”iddea” – mörk) och ses som solserafernas mörka motsvarigheter. Angarion och Zahmet beskrivs som ärkefiender.
De åtta demonfurstarna under Zahmet regerar alla över sin egen krets i Inferno. Odos Epifania i den Gyllene Boken talar även om en tionde demonfurste, Meheloth, som enligt Odos uppenbarelse förgjordes av solserafen Gavarion för länge sedan.

Vissa själar sänds till Inferno för en begränsad tid, för att de under svår plåga skall luttras från sina missgärningar innan de återföds i nya kroppar på Altor. Svåra budbrytare överlämnas dock helt till Hemaquiel och stannar i Inferno för evigt. Det är Angarion som dömer ifall en själ skall skickas till Inferno eller inte, och hur länge denne skall stanna där, men det är Zahmet och hans domare som bestämmer vilket straff de skall få och hur det skall delas ut. Då en själ renats, uppfyllt sin tid i Inferno och är redo att återfödas hämtas denne av en av Etins kerubiter och sänds tillbaka till Altor.

Hemaquiels eget mörkerrike, Rodomelantos, är inte detsamma som Inferno utan är motsatsen till Etins ljusrike, en plats av mörker, död och förintelse.
Senast redigerad av anders den 2008-07-09 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad kan jag säga? Busvisslingar och applåder, precis vad jag behövde!!! :D :D :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Vad kan jag säga? Busvisslingar och applåder, precis vad jag behövde!!! :D :D :D
Du fick kämpa hårt och länge, men det blev ett inferno till sist! :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Håller med om allt utom detta. (Ber om ursäkt för att jag kanske låter som en mupp men det är precis frukost för mig nu :)

Hemaquiels eget mörkerrike, Rodomelantos, är inte detsamma som Inferno utan är motsatsen till Etins ljusrike, en plats av mörker, död och förintelse.
Är det inte Yflasefugh som är Hemaquiels mörkerrike eller snarare den plats som står för mörker, död och förintelse?

Jag har alltid tänkt mig Rodomentalos som en (ganska urflippad) version av ett Full moon party. Visserligen för häxor och demoner men ändå inte en plats där man lider utan snarare håller orgier och dylikt. Dock kan man därifrån snabbt förvisas till platsen för död och terror, nämligen Yflasefugh. Eller så har jag bara missförstått. (Var aldrig SL i Krilloan utan bara spelare....96, samt saknar boken så jag kan definitivt ha missförstått allt :?
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Jag är själv rätt influerad av just Krilloan-häftet tror jag, men jag har förstått att dess status som trovärdig källa är rätt så... omstridd, kan man väl säga...

Enligt Krilloan är Rodomelantus en mörk plats där man firar häxsabbat inför sin bockfotade fruktbarhets-herre. Mycket "wicca" över det hela. Ysfelaugh är Hemaquiels ständigt brinnande straffdimension och så finns ett Svart Bibliotet.

Problemet med Krilloan-häftet som källa är väl att den framställer just Hemaquiel som en rätt sympastisk - om än snarstucke - figur, och Etin som en bindgalen folkutrotare. Det sägs inte rent ut, men antyds rätt friskt. Det strider ordentligt med forumets allmäna inställning till Etin...
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

ok, vi försöker alltså "tona ner" Krilloans teologiska aspekter till viss del alltså?
Det kan jag gå med på även om jag fann det som en rolig twist att Etin framställdes som en snarstucken gringubbe emedan Hemaquiel verkade vara en livsglad (om än estetiskt tvivelatig) gynnare.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

gtjorgo skrev:ok, vi försöker alltså "tona ner" Krilloans teologiska aspekter till viss del alltså?
Det kan jag gå med på även om jag fann det som en rolig twist att Etin framställdes som en snarstucken gringubbe emedan Hemaquiel verkade vara en livsglad (om än estetiskt tvivelatig) gynnare.
Det vi (=Anders) har jobbat fram är ju Etin sett ur LV perspektiv. och då blir han ju en allvis och allgod figur värdig all tillbedjan. Andra synsätt på Hemaquiel finns också med i Wikitexten om LV.

Tillhör själv dem som inte har tillgång till Krilloan (har läst ungefär halva i en dimmig forntid).
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

ok, vi försöker alltså "tona ner" Krilloans teologiska aspekter till viss del alltså?
Ja, eller i vart fall påminner inte LV särskilt mycket om hur de framställs just där. När jag spelledde Krilloan så framställde jag LV på ungefär det sätt som Anders beskriver LV, men lät Hemaquiel vara ungefär som han framställs i Krilloan. För att få historien att gå ihop lät jag huvudmotståndare vara en slags dessertör (en "fallen kerubib" skulle jag kanske ha kallat honom idag - se metafysiktråden).

Jag tror att i vart fall Anders och jag numera menar att Hemaquiels värld "inte är" Inferno men däremot "ligger placerad i" Inferno.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Precis. Vad Anders ger är LVs officiella bild...inte hur det faktiskt är. Ur Svarta Rosens synsätt så är Rodomelantus "paradiset" och Yflasefug straffet/mörkret.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Precis. Vad Anders ger är LVs officiella bild...inte hur det faktiskt är. Ur Svarta Rosens synsätt så är Rodomelantus "paradiset" och Yflasefug straffet/mörkret.
Exakt. Och jag förespråkar alltid att vi så mycket som möjligt undviker att säga "hur det egentligen är" utan överlåter det till SL. Svarta Rosens synsätt kan säkert beskrivas mer utförligt i en framtida modul. Det viktigaste för mig har varit att LV blivit sin egen religion och inte en fotokopia av en stereotypisk "kristendom".

Hemaquiel vill jag göra mycket mäktigare och mörkare än han framställs i Krilloan. Framför allt vill jag komma bort från den stereotypiska nord-Europeiska 1200-tals versionen av Hin Håle. Tänker mig snarare ett slukande kallt mörker (dock inte en opersonlig kraft), lite som Morgoth i Sagan om Ringen. Men visst kan han uppenbara sig som den "bockfotade", vilket jag också skrivit om.

Som jag tänker mig just nu är (enligt LV):
1) Rodomelantos Hemaquiels "hemvist", en mörk och kall värld.
2) Ysfelaugh är detsamma som Inferno.
3) Det Svarta Biblioteket en värld som Hemaquiel med våld tagit som sin egen, och som han drar sin kunskap från.

Jag VET att det inte står så i Krilloan. So what!? Jag tycker att Ysfeflaugh är alldeles för likt Inferno (ett brinnande ställe där syndare straffas) för att båda skulle få plats som separata platser i LV:s "hemaquielologi".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag lägger till följande text under beskrivningen av Hemaquiel i den Lysande Vägen på wikin. Invändningar?

I ”Odos Epifania” står det skrivet att Hemaquiels hemvist är en mörk och kall värld vid namn Rodomelantos (på dalkiska: roddomelantio). Denna plats beskrivs som livlös och svart, befolkad av demoner, och är själva motsatsen till Etins rike där ljus och liv frodas. Epifanian säger vidare att Etin tillät Hemaquiel att ta i besittning ”pinohålan” (dalkiska ciogokio), det som på fastlandet kallats både Inferno och Yflasefugh. Vid en tidpunkt tog Hemaquiel över solserafen Regymiels oändliga bibliotek, där alla världas kunskap var bevarad, och förvred det till att bli en ond och mörk plats, fylld av demoner och gastar. Numera går denna dimension under namnet det Svarta Biblioteket, och är källan till mycket av Hemaquiels kunskap och list. Det är genom Bibliotekets skrifter som han vet hur han bäst skall förleda en person, då det sägs att allt som sagts, tänkts och hänt står nedtecknat i de oändliga bokraderna.

Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Jag ser mig ju främst som kartritare, inte telog :lol: men sakerna hänger ju lite ihop här.

Jag föreställer mig att Svarta Bibkioteket ligger beläget, kosmologiskt sett, vägg-vägg med Grå Hallarna. Inget hindrar för min del att en solseraf satt där och ugglade innan Hemaquiel tog över det, funkar det för dig att platsen ligger nära grå hallarna rent kosmologiskt?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Visst funkar det att det ligger vid de Grå Hallarna... Men kom åter ihåg att detta är den Lysande Vägens mytologi - vilken kan vara helt sann, delvis sann eller helt uppåt väggarna. Som jag tänker mig det är den i det här fallet "mestadels-helt sann".

Sedan tror jag inte att Altors främsta dimensionsvandrare vet hur allt förhåller sig "rent kosmologiskt".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Jag tänker mig också att mytologin är "mestadels sann." Det är egentligen därför jag försöker få teologin att huvudsakligen stämma med kosmologiska/geografiska "fakta". Det blir lite för mycket Rollspelet Kult över det hela, om det råder alltför stor diskrepens mellan kosmologiska "fakta" och officiel teologisk doktrin. (Att jag personligen ser just Hemaquiel just som Svarta Rosens Brödraskap ser honom är en annan fråga.)

Att altorianerna själva vet ytterst lite om "sanningen" såväl den teologiska som den kosmologiska är jag helt med på. Det är mest så att jag som (huvudsakligen) SL vill ha en klar bild över hur saker hänger ihop rent kosmologiskt/geografiskt...

P.S. Mitt internet-uppkoppling har kajkat ihop. Skriver detta i min partilokal. Framemot helgen/mån-tis eller så kan jag däremot slänga upp en finjusterad version (utan LV-referenser) av kosmologin på metafysiktråden.
Senast redigerad av Mikael_Aa den 2008-07-10 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Dubbelpostniing. Tog bort den
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Skriv svar