Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
nej, nej. drots och kansler är inte felaktigt beskrivna :wink:
de är kanske inte beskrivna i överrenstämmelse med vår historia, men det som är fel blir rätt när det publiceras. Men om det är tråkigt/fånigt/larvigt/okoolt/ologiskt så tycker jag att vi ändrar. men fel? nej, det går jag inte med på.

jag använde termen hundare till ett beskriva militärstyrka (motsv kompani, 100 man). det är "fel", hundare är ett landområde, men jag valde att använda titeln annorlunda. (Nu har jag fö valt att återgå till kompani, men det är en annan femma)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
Läs- och skrivkunnigheten är kanske större än du kanske tror. Det bedrivs en (förhållandevis) hög skolning av barn i Zorakien. Även barn till bönder har på många håll möjlighet till skolning...om deras föräldrar vill.

Livegna barns skolgång är det dock sämre ställt med.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Regil skrev:
pegasus skrev:Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
nej, nej. drots och kansler är inte felaktigt beskrivna :wink:
de är kanske inte beskrivna i överrenstämmelse med vår historia, men det som är fel blir rätt när det publiceras. Men om det är tråkigt/fånigt/larvigt/okoolt/ologiskt så tycker jag att vi ändrar. men fel? nej, det går jag inte med på.

jag använde termen hundare till ett beskriva militärstyrka (motsv kompani, 100 man). det är "fel", hundare är ett landområde, men jag valde att använda titeln annorlunda. (Nu har jag fö valt att återgå till kompani, men det är en annan femma)
Ok, jag uttryckte mig felaktigt. Vad jag menade att det kändes fel för mig.

Jag tycker att drots som enligt Aidne är beskrivit som ledare för ständerna och en av de mäktigaste ämbeterna är en motsägelse. Då ständerna är maktlös efter 156 eO och endast kallas vid sällsamma tillfällen därefter. Samma sak så anser jag att kansler är en framstående rådgivare inom politiska göromål som är insatt det politiska spelet. Chefen för rikets finanser är ett helt annat ämbete och lika viktigt på många sätt. Jag vill benämna det som skattmästaren. Inspiration för detta är från svenska riksrådet (1600-talet) där drots, marsk, kansler, skattmästare och admiral finns som de fem stora ämbeten vilket jag tycker är passande i feodalinspirerande fantasyvärldar.

Detta är mina högst privata åsikter och jag ser gärna att om man använder historiska titlar och ämbeten så bör de ungefär motsvara de historiska. Man kan också gå helt bort från historiska benämningar och använda helt egna och det har jag inget problem med. Ser gärna påhittade termer användas men att använda en specifik titel så är det något förvirrande om det är en helt egen betydelse än de associtioner man får av själva ordet.

För övrigt så är militärstyrkor inte titlar och centuria som motsvarar kompani betyder ungefär hundrande. Så det har en bakgrund men framförallt så kan jag direkt koppla det till dess betydelse i Kardien.
Senast redigerad av pegasus den 2008-08-15 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus skrev:
pegasus skrev:Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
Läs- och skrivkunnigheten är kanske större än du kanske tror. Det bedrivs en (förhållandevis) hög skolning av barn i Zorakien. Även barn till bönder har på många håll möjlighet till skolning...om deras föräldrar vill.

Livegna barns skolgång är det dock sämre ställt med.
Åter igen, jag var under intrycket att mandelordens undervisning var tämligen begränsade till området kring Pendon. Det känns som det krävs en del pengar för att studera i Pendon (för sitt uppehälle, inte avgifter) och därmed begränsade deras effekt. Men jag erkänner att jag inte riktigt tagit reda på hur stor del av Zorakins befolkning kan läsa och skriva men rent rollspelsmässigt finner jag det osannolikt att huvuddelen av befolkningen går i skola och kan läsa och skriva.

Men det är inte poängen, jag menade inte att han alltid var en präst men oftast då han får två rådgivare för kostnaden av en samt han kan lita på denna på ett annat sätt än en bonde eller köpman. Jag kan gått och väl tänka mig en hel del andra alternativ som t.ex. någon slags lärd man, skolad riddare eller magiker. Men det är ett bra sätt att praktiskt föra in prästerna i den värdsliga makten och att LV dels får inflytande och dels ett öra i hoven.
Senast redigerad av pegasus den 2008-08-15 17:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ok, men frågan kvarstår; vad kallar vi den Lysande Vägens rådgivare??
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Richelieu!!!!!!! :twisted: :lol:

Nä, förlåt anders. Jag ska vara tyst.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:
Fraxinus skrev:
pegasus skrev:Enligt aidne är kansler en av riksråden i Zorakin med ansvar för rikets finanser. Dock är både drots och kansler felaktigt beskrivna.

Kanslern var från början kungens skrivare och skötte hans korrespondens och var därmed kungens rådgivare i utrikespolitiska frågor men då läskunnigheten är tämligen begränsad så var han normalt en präst och blev också ansvarig för kyrkliga frågor.

Högadeln har egna hov och rådgivare. Nästan alla länsherrar har kansler, marsk och skattmästare som rådgivare och huvudsakliga ämbetsmän. Vissa har även en drots men deras makt är tämligen stor och därför är de försiktiga med sådana utnämningar. Sedan finns en del andra viktiga ämbeten men dessa fyra är de viktigaste officiella rådgivarna. För att särskilja riksrådet från övriga så är det enklast att kalla dem riksdrotsen, riksskattmästaren, rikskanslern mm.
Läs- och skrivkunnigheten är kanske större än du kanske tror. Det bedrivs en (förhållandevis) hög skolning av barn i Zorakien. Även barn till bönder har på många håll möjlighet till skolning...om deras föräldrar vill.

Livegna barns skolgång är det dock sämre ställt med.
Åter igen, jag var under intrycket att mandelordens undervisning var tämligen begränsade till området kring Pendon. Det känns som det krävs en del pengar för att studera i Pendon (för sitt uppehälle, inte avgifter) och därmed begränsade deras effekt. Men jag erkänner att jag inte riktigt tagit reda på hur stor del av Zorakins befolkning kan läsa och skriva men rent rollspelsmässigt finner jag det osannolikt att huvuddelen av befolkningen går i skola och kan läsa och skriva. Det tar bort det speciella delen av fantasymiljön ifa

Men det är inte poängen, jag menade inte att han alltid var en präst men oftast då han får två rådgivare för kostnaden av en samt han kan lita på denna på ett annat sätt än en bonde eller köpman. Jag kan gått och väl tänka mig en hel del andra alternativ som t.ex. någon slags lärd man, skolad riddare eller magiker. Men det är ett bra sätt att praktiskt föra in prästerna i den värdsliga makten och att LV dels får inflytande och dels ett öra i hoven.
Jag tänker inte specificera hur många som kan läsa och skriva i landet. De anser jag i viss mån vara upp till SL hur man vill lägga upp sin spelmiljö. Jag anser dock att man kommit längre med det grundläggande utbildningsväsendet än många andra länder (undantaget Caddo?!).

Jag förstår heller inte vad som skulle förta fantasykänslan med att folk kan läsa och skriva.

Pendon har förövrigt haft fler institutioner både i Zorakien och Kopparhavet (Officiellt) under sin storhetstid. Idag finns det i Zorakien kvar institutionen i Pendon samt ett bibliotek i Luksilo. Institutionen i Pendon är snarare ett college. Inga 6-12 åringar här.

Barn (6-12 )utbildas (OM de får en utbildninga alls) antingen i LV.s tempelskolor, klosterskolor eller av Mandelistiska Lärljungar (se Mandelorden under Religon) som i en del av sin bildning för att bli Upplysta Lärda bedriver undervisning i byar eller som privatlärare på slott. Mandelordens heliga bud är att sprida Upplysning (Lärdom) åt alla oavsätt klass (Officiellt).

LV har svarat på detta genom att skapa tempel och klosterskolor (motsvarande lägre grundskola) samt Katedralskolor (college) som ska konkurrera med Mandelorden.

De som tas in i Mandelorden har i de flesta fall möjlighet till logi hos Mandelorden. Likadant gäller för LVs Katedralskolor. De som tas in hos de fristående Lärda i Pendon och Luksilo måste betala för kost, logi och boende (huvudsakligen officiellt utom Katedralskolorna).

Men som sagt läs på Mandelorden...under Religon. Debatten om Mandelorden är förövrigt huvudsakligen avslutat.

Angående hur många L/S-kunniga jag själv anser det finns i Zorakien så svarar jag att den i allafall är runt 40-50 % (skiftande beroende var man bor i Zorakien). Fler i Grindanu än i Indar. Fler runt städerna än i djupaste landsbygd och i avlägsna skogs- och bergsområden. Kanske minst i Hertigdömet Indarsol, Inberg, Yttersol, Salamora och Likermark. I den ordningen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-15 15:39, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nivån på läskunnighet tycker jag skall ligga högre än i det medeltida Europa, sedan kan SL som sagt bestämma hur det ser ut.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Ok, men frågan kvarstår; vad kallar vi den Lysande Vägens rådgivare??
Sofronist (fornathensk ämbetsman)?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Tack för informationen. Jag skall läsa på om mandelorden så fort jag hinner. Tycker för övrigt du gör rätt att inte speca läskunnigheten. Gällande känslan så har du rätt, finns inget behov att öka eller minska läskunnigheten för att få en bra fantasy-värld. Vad jag tänkte på var mer att okunskap och en viss fruktan för det okända ger en mer mytisk stämning men det är ju helt beroende på vilken typ av kampanj man spelar. Ber om ursäkt för den raden. Sedan innebär inte läskunnighet=kunskap.

Försökte på inget sätt diskutera mandelorden utan det var bara en bas på för ett antagande. Har inget problem på att det kan vara olika rådgivare för politisk och religiös frågor, har inte heller något problem med utökad läs- och skrivkunnighet. Inget av det vad någonting jag försökt framföra med endast som en bakgrund till ett ansvarsområde. Tycker dock inte mitt resonemang med kansler faller med ökad läskunnighet, då präster bör vara väldigt välutbildade och troligen har de prästliga rådgivarna även en adlig bakgrund och kontakter.

Så mitt förslag är fortfarande kansler för politisk rådgivare men även ansvarig för att förvaltningen fungerar.
Senast redigerad av pegasus den 2008-08-15 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående detta så kan man kanske tänka sig att en Gastald istället för/alternativt för Drots. Gastald = den Langobardiske kungens förvaltare av kungliga gods.

Sedan utvecklades drotsen under historiens från att ha varit en titel som ursprungligen flera hovtjänstemän bar till att bli en specifik person som ofta uppbar mycket stor makt som rikets främste man vid sidan av Kungen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Tack för informationen. Jag skall läsa på om mandelorden så fort jag hinner.

Tycker för övrigt du gör rätt att inte speca läskunnigheten. Gällande känslan så har du rätt, finns inget behov att öka eller minska läskunnigheten för att få en bra fantasy-värld. Vad jag tänkte på var mer att okunskap och en viss fruktan för det okända ger en mer mytisk stämning men det är ju helt beroende på vilken typ av kampanj man spelar. Ber om ursäkt för det.

Försökte på inget sätt diskutera mandelorden utan det var bara en bas på för ett antagande. Har inget problem på att särskilja politisk och religiös rådgivare.
Inga problem. Vad gäller rädslan för det okända så lär den nog ändå vara rätt stor i ett land där det veterligen finns både harpyror, troll, odöda, nekromantiker och drakar. :wink:

Och läs och skrivkunnigheten behöver ju inte vara superbra (Låg medelklass Fv 11-12) Inte heller är det säkert att man vet så mycket mer än just att läsa och skriva samt kunna några texter ur LV.s heliga texter. Vilket sannolikt är den enda läsbok böndernas barn får lära sig läsa ur om prästerskapet håller undervisning.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Så vad kallar vi rådgivaren? Hittills har vi fyra förslag:

Kansler
Sofronist
Rådgivare
Konsulit

Ytterligare (nya) förslag:
Luminister (från lumen - ljus, och minister - tjänare)
Candelit (från candela - ljus, lykta)
Consulicus

Tänker också lägga till "mentor" some en funktion en riark kan ha - dvs. privat skolare av adelsynglingar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Inte heller är det säkert att man vet så mycket mer än just att läsa och skriva samt kunna några texter ur LV.s heliga texter. Vilket sannolikt är den enda läsbok böndernas barn får lära sig läsa ur om prästerskapet håller undervisning.
Mjo, men det lär inte vara den Gyllene Boken - som aldrig översätts från dalkiska. Snarare lär det vara diverse böneböcker, helgonskrifter och solvisor. Den Gyllene Boken är alldeles för helig för att hamna i bönders händer. Dessutom är det inte ens alla riarkât som har en komplett kopia av den.

Vi måste komma ifrån att bara tänka på medeltidens katolska kyrka, utan vidga våra vyer angående LV till att även ta inspiration från Islam, sydamerikansk soldyrkan och tibetansk buddhism. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar