Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Några nya förslag:

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass: Yrban av Faltraxnäs

Divra
Säte: Ekeborg
Kerigass: Jalkmar Skarpöga (av Ekeborg)

Tituleringar inom den aidniska grenen:

Munk: “Broder NN” (om klosterföreståndare, “Fader NN”)
Nunna: “Syster NN” (om klosterförestpndarinna, “Moder NN”)
Riark: “Vördade NN”
Bontisâl: “Äransvärde NN”
Kres-bontisâl: “Högt äransvärde NN”
Tots-kerîgass: “Ers/hans nåd”
Exarken: “Den högst upplyste NN av Ekeborg”, eller “Ers/hans strålande helighet”
Låter bra! :)
En invändning - ers nåd för tots-kersigass, krockar med någon adelstitulering (kommer inte vilken just nu :oops: )

Och så en :D för alla nya illustrationer!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om att Odo i Kard (kanske endast Jorduashur) är känd som Vite Odd. Ger vibbar av vite krist, men Odd är ett mer fornnordiskt namn än krist, förutom att det dessutom ligger nära Odo...inte så illa va. 8)

Problemet blir då Ransard vs Palinor, men för mig framstår det som att ransarderna inte förstår att Palinorernas gud är Etin och Odo är profet. De kasnke därför inte ser att Palinorernas onda gud är samma som man tror på i "grannländerna" Magilre och Klomellien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad sägs om att Odo i Kard (kanske endast Jorduashur) är känd som Vite Odd. Ger vibbar av vite krist, men Odd är ett mer fornnordiskt namn än krist, förutom att det dessutom ligger nära Odo...inte så illa va. 8)

Problemet blir då Ransard vs Palinor, men för mig framstår det som att ransarderna inte förstår att Palinorernas gud är Etin och Odo är profet. De kasnke därför inte ser att Palinorernas onda gud är samma som man tror på i "grannländerna" Magilre och Klomellien?
Jag gillar Vite Odd trots känslan av fornnorden, eller kanske just därför? Odo lär ju vara känd bland de aesirtrogna, även om det bara är som söderns vekling, och ett eget namn kan han gärna ha fått.

Ransarderna har förmodligen inte förstått hur det egentligen ligger till med Palinors gudavärld (vem har väl det?) och inte kopplat ihop det på rätt sätt. Kanske inte palinorerna använder namnet Odo överhuvudtaget i sin mission mot ransarderna? ...Peter? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Birke och Anders, vore det inte roligare om sätet låg i "fiendeland"? Dvs det finns etinstrogna och tempel i en stad som annars styrs av Efarer. Efarerna tillåter LV så länge inte en massa riddare trampar runt där. Borde isf ligga nära den där efariska stammen och någon helig plats. Kwoske tycker jag har lite Jerusalem vibbar, så det blir mitt förslag.

Ang. Borgarna tycker jag att det är roligare om de ligger utsatt och inte har allt för stora städer iaf. Så att de idag ständigt kämpar för sin överlevnad, eller periodvis kanske samarbetar med en efarisk stam mot de andra. Diplomati och militär taktik på hög nivå.
Det där med i fiendeland låter kanske bättre...?

Vad om kerisâtet ligger i en efarisk stad som tidigare hölls av S:t Willems Orden, som en rest av den forna Solstaten, kanske Kwoske kanske någon annan? Kerigâssen och willemiterna har alltid haft olika syn på missionerandet i Efaro och låg i ständig konflikt; fredlig mission och handelsutbyte eller mission med vapen i hand och plundring och tunga skatter. Många efarier ville dock kasta ut alla LV trogna oavsett verksamhet och kerigâssen och orden var ofta tvungna att samarbeta. Sen föll staden (tänker mig ganska nyligen) och den politiska situationen ändrades. Kerigâssen var tvungen att hitta nya allierade och de mest villiga fanns bland caddiska handelshus som nu såg möjligheten att öka sitt inflytande i norra Soluna. Detta gillar inte S:t Willems Orden som gör allt för att återerövra staden (och i villfarelser angående sin egen makt; hela den forna Solstaten) och heller inte Ljusa Handen som dykt upp från Aidne och ser dalkiska missionärer bland de caddiska handlarna. Av de etinstrogna efarierna ses situationen som en stor fördel då de utan att hotas av våldsamma willemiter nu kan besöka templen i staden och lyssna på den mäktige kerigâssen (han har bl.a. en mycket stiligare hatt än det stamprästerna hemma har). Utanför murarna lurar fortfarande de fientliga efarierna och fler och fler kanoter blir stålklädda längs kusterna. Misstankar finns om att det är willemiter som handlat detta stål i Krun och att en mörk allians är sluten. Borta i Bylos följer felicierna interessant utvecklingen.

Vad tros om något sådant? :?

Angående S:t Willem Ordens borgar och "städerna" kring tänkte jag mig nog dessa som väldigt små och underutvecklade, egentligen mer som en del av borgskomplexen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Palinorernas "onda gud" ar ju rent formellt en Solseraf. Jag kan mycket val kopa att palinorerna missionerar om "Vite Odd"- men det ar val kanske snarare ett namn som anvands av nomader och vastnargurer snarare an ordensmedlemmar.

Antagligen ser inte ransarderna sa stor skillnad mellan gud, profet och seraf. Det ser det som att de lomska palinorerna dyrkar den sorlandska solguden Etin, profeten Vite Odd och solserafen Ghaeriel utan att helt forsta den inbordes hierarkien. Detta torde gora ransarderna mer an mattligt misstanskamma mot vite odds missionarer....
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Birke och Anders, vore det inte roligare om sätet låg i "fiendeland"? Dvs det finns etinstrogna och tempel i en stad som annars styrs av Efarer. Efarerna tillåter LV så länge inte en massa riddare trampar runt där. Borde isf ligga nära den där efariska stammen och någon helig plats. Kwoske tycker jag har lite Jerusalem vibbar, så det blir mitt förslag.

Ang. Borgarna tycker jag att det är roligare om de ligger utsatt och inte har allt för stora städer iaf. Så att de idag ständigt kämpar för sin överlevnad, eller periodvis kanske samarbetar med en efarisk stam mot de andra. Diplomati och militär taktik på hög nivå.
Det där med i fiendeland låter kanske bättre...?

Vad om kerisâtet ligger i en efarisk stad som tidigare hölls av S:t Willems Orden, som en rest av den forna Solstaten, kanske Kwoske kanske någon annan? Kerigâssen och willemiterna har alltid haft olika syn på missionerandet i Efaro och låg i ständig konflikt; fredlig mission och handelsutbyte eller mission med vapen i hand och plundring och tunga skatter. Många efarier ville dock kasta ut alla LV trogna oavsett verksamhet och kerigâssen och orden var ofta tvungna att samarbeta. Sen föll staden (tänker mig ganska nyligen) och den politiska situationen ändrades. Kerigâssen var tvungen att hitta nya allierade och de mest villiga fanns bland caddiska handelshus som nu såg möjligheten att öka sitt inflytande i norra Soluna. Detta gillar inte S:t Willems Orden som gör allt för att återerövra staden (och i villfarelser angående sin egen makt; hela den forna Solstaten) och heller inte Ljusa Handen som dykt upp från Aidne och ser dalkiska missionärer bland de caddiska handlarna. Av de etinstrogna efarierna ses situationen som en stor fördel då de utan att hotas av våldsamma willemiter nu kan besöka templen i staden och lyssna på den mäktige kerigâssen (han har bl.a. en mycket stiligare hatt än det stamprästerna hemma har). Utanför murarna lurar fortfarande de fientliga efarierna och fler och fler kanoter blir stålklädda längs kusterna. Misstankar finns om att det är willemiter som handlat detta stål i Krun och att en mörk allians är sluten. Borta i Bylos följer felicierna interessant utvecklingen.

Vad tros om något sådant? :?

Angående S:t Willem Ordens borgar och "städerna" kring tänkte jag mig nog dessa som väldigt små och underutvecklade, egentligen mer som en del av borgskomplexen.
Låter bra Birke.
Låter bra Peter.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Vad sägs om att Odo i Kard (kanske endast Jorduashur) är känd som Vite Odd. Ger vibbar av vite krist, men Odd är ett mer fornnordiskt namn än krist, förutom att det dessutom ligger nära Odo...inte så illa va. 8)
Men... Alltså... Här har jag jobbat häcken av mig för att få bort så mycket som möjligt av kristendomskopiorna utan att helt överge källorna. Och så kommer Vite Odd?! :(

Konceptet i sig är väl kanske inte helt fel, men namnet är i mina ögon alldeles för uppenbart - särskilt när det rör sig om Jorduashur som man av tradition alltid associerar med vikinganorden. Byt åtminstone namnet! Snälla!! "Gamle Odd", "Långe Odd", "Lille Odd" eller rent av "Vise Odd"...


birke skrev:Det där med i fiendeland låter kanske bättre...?

Vad om kerisâtet ligger i en efarisk stad som tidigare hölls av S:t Willems Orden, som en rest av den forna Solstaten, kanske Kwoske...
Låter utmärkt, birke! Och jag röstar för Kwoske, mest för att jag alltid tyckt att det är ett coolt namn. 8)
Regil skrev:En invändning - ers nåd för tots-kersigass, krockar med någon adelstitulering
Då säger vi ers/hans helighet istället... :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK Anders, Vise Odd eller Lille Odd får det bli då.
Vise Odd låter väl hyfsat!? :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:
birke skrev:Vad om kerisâtet ligger i en efarisk stad som tidigare hölls av S:t Willems Orden, som en rest av den forna Solstaten, kanske Kwoske...
Låter utmärkt, birke! Och jag röstar för Kwoske, mest för att jag alltid tyckt att det är ett coolt namn. 8)
Jag utvecklar ideen lite men avvaktar med namnet, Kwoske ligger nämligen lite fel så som det ser ut nu...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Men... Alltså... Här har jag jobbat häcken av mig för att få bort så mycket som möjligt av kristendomskopiorna utan att helt överge källorna. Och så kommer Vite Odd?! :(
Regil skrev:En invändning - ers nåd för tots-kersigass, krockar med någon adelstitulering
Då säger vi ers/hans helighet istället... :)
Håller med Anders...

Hans helighet blir utmärkt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil & Fraxinus: Vet jag tjatar men nu har ni möjligheten att utse några av era egna längst upp i Lysande Vägens hierarki; fyra stycken tots-kerigâsser saknar namn.
Pûr-kerîgassen (från "pûruz" - ren) - Ljusa Handen
Innehavare: Hans helighet Yvein Hevel av Krerex (kardier)

Taks-kerîgassen (från "taksuz" - skatt) - Finanserna
Innehavare:

Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) - Militären
Innehavare:

Ordû-kerîgassen (från "ordû" - orden) - Ordnarna
Innehavare:

Kor-kerîgassen (från "korona" - krona) - Diplomat till de världsliga ledarna
Innehavare: Hans helighet Willem Albe av Viteborg (zorakier)

Wer't-kerîgassen (från "weritaz" - sanning) - Teologi och lära
Innehavare:
Annars kanske de hamnar hos en före detta Olemdyrkande klomellier eller en halvcivilicerad efarit? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Så vad säger ni om detta? Det enda vi behöver komma överens om är var kerisgassen i Efaro sitter!

Organisation
Under Odos livstid var organisationen kring den Lysande Vägen relativt lös och flytande, men under slutet av sitt liv lade Odo grunden för det som skulle komma att kallas den Lysande Vägens kyrka. Kyrkan är hierarkiskt ordnad och dess ämbetsmän innehar olika titlar och funktioner. Det som beskrivs nedan gäller främst den aidniska grenen av den Lysande Vägen. På Caddo är kyrkan något annorlunda organiserad, även om det finns stora likheter. Bland annat har den dalkiska grenen varken kerisgasser eller tots-kerîgasser. Dessutom har Caddo en egen exark som leder den dalkiska kyrkan från sitt palats i Arno. För mer information om den dalkiska hierarkin, se Caddo.

Ämbeten

Exark
Högst upp i hierarkin står exarken, kyrkans överhuvud och Etins främsta representant i världen. Det är exarken som är trons främsta uttolkare och försvarare. Namnet ”exark” kommer från den klassiska jorins ”eksarkuz” – den främst utkorade. Det finns tre sätt för en ny exark att insättas: 1) Den tidigare exarken kan under sin levnad redan utsett en efterföljare, 2) Om ingen given efterföljare finns kan tots-kerîgasserna röstar fram en ny efterföljare, 3) I tiden mellan två exarker tar en av tots-kerîgasserna temporärt över exarkens ansvar och det har hänt att denne sedan officiellt utropats till exark. En exark måste vara en man som åtminstone blivit vigd in i riarkens ämbete, samt leva i celibat.
I den aidniska grenen styr exarken ända sedan Pergon den Heliges dagar från solkatedralen i Ekeborg. Historiskt sett har det funnits både helgon och tyranner på exarkens tron. Den nuvarande exarken i Ekeborg heter Partomus II, och är känd för sin trotsiga attityd mot kronan och sitt stöd för den Ljusa Handen. Han tillträdde exarkens ämbete 609 e.O.

(Här skall exarklängden klistras in!)

Tots-kerîgass
Näst högst i hierarkin står de sex tots-kerîgasserna vilka formar en slags regering runt om exarken. Varje tots-kerîgass har ett eget ansvarsområde. En av dem, pûr-kerîgassen, är till exempel Ljusa Handens överhuvud.

Pûr-kerîgassen (från "pûruz" - ren) - Ljusa Handen
Nuvarande innehavare: Hans helighet Yvein Hevel av Krerex (kardier)

Takz-kerîgassen (från "taksuz" - skatt) - Finanserna
Nuvarande innehavare: Hans helighet Goffrei Lagius av Artuna (kardier)

Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) - Militären
Nuvarande innehavare: Hans helighet Sendrik av Ventimiglia (berendier)

Ordû-kerîgassen (från "ordû" - orden) - Ordnarna
Nuvarande innehavare: Hans helighet Hugil Strang av Kastellien (kardier)

Kor-kerîgassen (från "korona" - krona) - Diplomat till de världsliga ledarna
Nuvarande innehavare: Hans helighet Willem Albe av Viteborg (zorakier)

Wer't-kerîgassen (från "weritaz" - sanning) - Teologi och lära
Nuvarande innehavare: Hans helighet Efrakim Remius av Ekeborg (kardier)

Kerisgass
Varje land där den Lysande Vägens kyrka har etablerat sig bildar ett kerisât, vilket leds av en kerisgass. Det finns förvisso vissa undantag till detta - Kardien består till exempel av historiska skäl av två kerisât, Faltrax och Divra. Den Lysande Vägens kerisât år 610 e.O. är:

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass: Yrban av Faltraxnäs

Divra
Säte: Ekeborg
Kerisgass: Jalkmar Skarpöga av Ekeborg

Zorakin
Säte: Pendon
Kerisgass: Fengald av Indarsol

Magilre
Säte: Munzga
Kerisgass: Juniz Duolik

Jorpagna
Säte: Jorgund
Kerisgass: Oriumnus av Krems

Berendien
Säte: Ventimiglia
Kerisgass: Beridor Omundson

Klomellien
Säte: Addiaska
Kerisgass: Ozymandias

Erebos
Säte: Nohstril
Kerisgass: Baldinor Rugenstall

Efaro
Säte:
Kerisgass: Hamburan "Hamrek" av Greveryd (zorakier)

Kres-bontisâl
När den Lysande Vägen sprids till nya områden låter exarken som regel en ämbetsman ansvara för missionen i regionen, även om det ännu inte blivit etablerat som ett kerisât. Ett sådant område kallas kres-bontisât och dess högste ämbetsman är kres-bontisâlen, som rent formellt lyder under en närliggande kerisgass. För närvarande har den Lysande Vägen tre kres-bontisât:

Krilloan (Nordöstra Samkarna)
Kerisât: Efaro
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Laurits Huggard

Orkovia (Hynsolge)
Kerisât: Berendien
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Mesalkhar Krevesin

Tricilve (Trakorien)
Kerisât: Magilre
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Fimbilus Okvand

Bontisâl
Varje kerisât är i sin tur som regel uppdelat i ett antal bontisât under ledning av en bontisâl. I de flesta länder åtnjuter bontisâlen stort inflytande och respekt från folket, även adeln. Ingen vill komma på kant med kyrkans lokale representant, då detta kan få ödesdigra följder. Det är normalt kerisgassen som tillsätter nya bontisâler, men dessa måste tidigare ha varit antingen riarker eller solmunkar.

Riark
På gräsrotsnivån består varje bontisât av flera riarkât, eller församlingar. En församling leds av en riark – ungefär motsvarande en församlingspräst. Varje riarkât alla medlemmar inom ett begränsat område, aldrig större än att man inom en dagsmarsch kan nå dess soltempel, vilket ligger beläget i riark^tets centralort (oftast en bondby eller köping). I bytemplet håller riarken regelbundna bönestunder. Man samlas varje Odosdag (var fjortonde dag), men även vid flera helgon- och högtidsdagar. I genomsnitt går befolkningen till bön i templet två eller tre gånger i veckan.

På fastlandet är det endast män som kan bli riarker, medan man på Caddo tillåter kvinnliga riarker. En riark ägnar sig sällan heltid till sin prästeliga tjänst (endast om bontisâtet är mycket välmående) utan är ofta anställd som en kronans ämbetsman för att kunna försörja sig. De flesta riarker får sin träning vid kloster eller tempelskolor – då man måste kunna läsa och skriva, vara kunnig i teologi och tala hjälplig dalkiska för att utöva sitt yrke och bli vigd till riark.

Ulepp
Längst ner i hierarkin står ulepperna, tempeltjänarna. Dessa kan vara allt från läsare och sångare till rengörare av templets heliga föremål. En ulepp utses av riarken från församlingens trognaste och mest dugliga medlemmar. Även kvinnor kan bli ulepper.

Solunkar och solnunnor
Munkar och nunnor borde kort nämnas även om de på sätt och vis står utanför den normala hierarkin. Då munkar och nunnor i den aidniska grenen alltid tillhör en särskil orden som välsignats av exarken lyder de formellt under sitt klosters överhuvud, som i sin tur lyder under ordens stormästare. Denne svarar till ordû-kerîgassen i Ekeborg, även om en orden oftast besitter en stor del självständighet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag säger; Bra mäster anders! :)

Inte riktigt klar med det efariska kerigâssätet än...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag hade viljat ha en Zorakier till! I synnerhet med tanke på den dalkiska närvaron i Zorakien.

Sannolikt bör denne Tots-kerigass ligga under Teologi och lära för att motverka de dalkiska influenserna i Zorakien. Det bör dessutom vara en smidig politiker på posten. Finns det endast en tots-kerigass från Zorakien så misstänker jag att aidniska LV kan se ett ännu mer sekulariserat och pluralistiskt Zorakien.

Och en rabiat kardier (Yves av Kerex) som högste ledare för Ljusets hand och som skriker om kättare och bål kan mycket väl få den Zorakiske kungen att härskna på riktigt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Jag hade viljat ha en Zorakier till! I synnerhet med tanke på den dalkiska närvaron i Zorakien.
Wer't-kerîgassen är nu zorakier... Se Lysande Vägen i Wikin. En hel del nytt där. :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar