Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lysande Vägens kerisât

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass:

Divra
Säte: Ekeborg
Kerigass:

Förslag till namnändring. Tyckte att södra och norra kardien blev
1) torftigt
2) konstigt med tanke på att kerisaten är äldre än Kardiens "enande"
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En riark ur den aidniska grenen. Iklädd vardaglig kaftan, till skillnad från ämbetsskruden som används under bönestunderna.

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Lysande Vägens kerisât

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass:

Divra
Säte: Ekeborg
Kerigass:

Förslag till namnändring. Tyckte att södra och norra kardien blev
1) torftigt
2) konstigt med tanke på att kerisaten är äldre än Kardiens "enande"
Norra och södra var tänkt som arbetstitlar. "Faltrax" het kanske "Kardien" fram till 424 eO eftersom det då var rikets huvudstad?
Hör kanske inte hit men är ända en aktuell fråga; vad kallade echterna sitt autonoma rike innan de tok över makten? Divra? Echterrike?

Ge mig också några namn Regil! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Norra och södra var tänkt som arbetstitlar. "Faltrax" het kanske "Kardien" fram till 424 eO eftersom det då var rikets huvudstad?
Hör kanske inte hit men är ända en aktuell fråga; vad kallade echterna sitt autonoma rike innan de tok över makten? Divra? Echterrike?

Ge mig också några namn Regil! :)
Faltrax hette nog inte Kardien då Kardien hade två Kerisat inom sina gränser (även om echterna var självständiga så levde de trots allt i Kardien). och vad kallade echterna sin del av Kardien... jag vet inte :oops: echterrike har ju varit arbetsnamnet, Divra skulle ju också funka bra... andra förslag? :roll:

Namn - skall bli!

faltrax syftar inte bara på staden utan också på faltraxnäs som jag tänkte det...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

från kardientråden
Nä det är klart Regil, det är mer spännande med det ovanliga men inte nödvändigtvis mer intressant. Även vanliga ordnar kan ha egenheter som gör dem kul även om de då får plats inom kyrkan. Jag håller därför med Anders att det udda får inte ta över för då är det inte udda längre. Det är lite som jag skrivit i Magir/Lindskiarna, att om alla udda gubbar är pre-1K så är det inte särskillt spännande längre.

Men om man inte tänder på det vanliga så gör man inte, då släpper man lös kreativiteten ändå med "kätterska läror".

Detta inlägg var inte jättestrukturerat och borde kanske ligga under LV-tråden!? Jag går dit istället. För övrigt gillar jag dina Hed-oniter regil, men de tycks ligga lite risigt till. Kul.
vi borde kanske fylla på med ett par dominerande munkordnar (grå-, svart- och brun-bröder) som de dominerande ordnarna så att det udda blir udda!? Vilka har vi redan?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Adragoor skrev:Kan man tänka sig att tornet i försvarstemplen ibland innehåller en "loge" för den lokale adelsmannen med balkong ut mot bönesalen precis som i en del medeltida nordiska kyrkor? Ibland är kanske ett sådant tempel sammanbundet med en adelsgård eller borg och logen nås genom en vindbrygga...
Jag har tänkt på samma sak! :)

vi borde kanske fylla på med ett par dominerande munkordnar (grå-, svart- och brun-bröder) som de dominerande ordnarna så att det udda blir udda!? Vilka har vi redan?
Angående munkarnas färger. SKulle man inte kunna tänka sig även blått som färg på kåpan (Vit-blå i kombination?)

Gärna även svart, vitt och grått.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående din riark anders, anar man en skillnad i utformandet av LV solen gentemot den dalkiska?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Några munkordnar finns här:

viewtopic.php?t=421&start=60
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle ni kunna skaka fram några namn på ämbetsinnehavare innom Lysande Vägen? :)

Vill också påpeka att den aidniska grenens exark ännu inte är beskriven...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Några nya förslag:

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass: Yrban av Faltraxnäs

Divra
Säte: Ekeborg
Kerigass: Jalkmar Skarpöga (av Ekeborg)

Zorakin
Säte: Pendon
Kerigass: Fengald av Indarsol

Magilre
Säte: Munzga
Kerigass: Juniz Duolik (officiellt)

Jorpagna
Säte: Jorgund
Kerigass: Oriumnus av Krems

Erebos
Säte: Nohstril
Kerigass: Baldinor Rugenstall

Efaro
Säte: Bylos
Kerigass: Hamburan (Hamrek) av Greveryd (zorakier)


Jag föreslår dessutom att Ekeborgs nuvarande exark heter Partomus II.


Och här kommer ytterligare något som kan vara till användning:

Tituleringar inom den aidniska grenen:

Munk: “Broder NN” (om klosterföreståndare, “Fader NN”)
Nunna: “Syster NN” (om klosterförestpndarinna, “Moder NN”)
Riark: “Vördade NN”
Bontisâl: “Äransvärde NN”
Kres-bontisâl: “Högt äransvärde NN”
Kerisgass: "Ers/hans rättrådighet"
Tots-kerîgass: “Ers/hans helighet”
Exarken: “Den högst upplyste NN av Ekeborg”, eller “Ers/hans strålande helighet”
Senast redigerad av anders den 2008-02-05 18:53, redigerad totalt 4 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Angående din riark anders, anar man en skillnad i utformandet av LV solen gentemot den dalkiska?
Det finns många olika typer av solsymboler inom den Lysande Vägen. Dessa solar återfinns på ordensklädnader, heraldiska vapen, landssköldar och som smycken. Nedan följer ett urval bland de vanligaste soltyperna.

Bild

1. Solkorset
2. Caddosolen
3. Rundsolen
4. Zorakisk silversol
5. S:t Dericussolen
6. Efarisk eftheksol
7. Solhjulet
8. Odosolen
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygga solsymboler anders. :)

Lägger till namnförslagen och säterna. Bylos är dock kanske lite olämplig då det är en felicisk koloni men det skulle ju gå att hitta på en förklaring...
Ett annat alternativ är en av S:t Willems ordens tre borgar, funderar nämligen på att utveckla dessa till små städer i den forna Solfararstaten.

Tituleringen ser också bra ut.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Lägger till namnförslagen och säterna. Bylos är dock kanske lite olämplig då det är en felicisk koloni men det skulle ju gå att hitta på en förklaring...
Ett annat alternativ är en av S:t Willems ordens tre borgar, funderar nämligen på att utveckla dessa till små städer i den forna Solfararstaten.
Låter bra. Jag hade helt glömt det om Bylos och Felicien... :oops: Men att förlägga det till en av borgarna (eller borgstäderna) låter strålande!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Inspirerad av Gunthers rena stil kommer här några av den Lysande Vägens ämbetskläder:

Solmunk (klädseln varierar något från orden till orden):

Bild

Aidnisk nunna (klädseln varierar något från orden till orden):

Bild

Aidnisk riark:

Bild

Aidnisk riark (ceremoniell dräkt):

Bild

Dalkisk riark (ceremoniell dräkt):

Bild

Bontisâl:

Bild

Kerisgass:

Bild

Dalkiske exarken:

Bild

Aidniske exarken:

Bild

Pergonitvakt:

Bild

Frodo...? Nej, en tiggarmunk från "de enkla":

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snygga Solsymboler Anders, sådana där detljer gör verkligen rllspelandet roligare.
anders skrev:
birkebeineren skrev:Lägger till namnförslagen och säterna. Bylos är dock kanske lite olämplig då det är en felicisk koloni men det skulle ju gå att hitta på en förklaring...
Ett annat alternativ är en av S:t Willems ordens tre borgar, funderar nämligen på att utveckla dessa till små städer i den forna Solfararstaten.
Låter bra. Jag hade helt glömt det om Bylos och Felicien... :oops: Men att förlägga det till en av borgarna (eller borgstäderna) låter strålande!
Birke och Anders, vore det inte roligare om sätet låg i "fiendeland"? Dvs det finns etinstrogna och tempel i en stad som annars styrs av Efarer. Efarerna tillåter LV så länge inte en massa riddare trampar runt där. Borde isf ligga nära den där efariska stammen och någon helig plats. Kwoske tycker jag har lite Jerusalem vibbar, så det blir mitt förslag.

Ang. Borgarna tycker jag att det är roligare om de ligger utsatt och inte har allt för stora städer iaf. Så att de idag ständigt kämpar för sin överlevnad, eller periodvis kanske samarbetar med en efarisk stam mot de andra. Diplomati och militär taktik på hög nivå.
Skriv svar