Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Så för att ytterligare förklara och sammanfatta...

Först och främst ett "aidniskt" försvarstempel (inte för att den stilen bara finns på Aidne, utan för att den hästammade därifrån).

Bild

Här är ett relativt stort aidniskt bytempel i s.k. ny-dalkisk stil:

Bild

En traditionell dalkisk stads-ociott:

Bild

Och detta kan i mina ögon vara ett rikt och utsmyckat berendiskt soltempel - där man blandat in lite av sin egen tempeltradition:

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-01-31 20:48, redigerad totalt 3 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mycket stiligt. :D
jag tror att de är vanliga i Inmark....

Förslag till ändring: är byggda i tegel eller sten.

ehh, det här var en kommentar till förvarstemplet, men jag var för långsam... :roll:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Munkorden finns att beskåda i Kardien tråden. Tacksam för feedback så att jag inte skriver något som är felaktigt. Tanken är dock att munkarna ligger ganska långt ifrån huvudfåran.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket snygga! Jag gillar verkligen det aidniska bytemplet i nydalkisk stil.

Hmmmm....jag var inte beredd på att försvarsstuket skulle bli så lika mina inspirationsbilder!

På sätt och vis verkar templet i nydalkisk stil mer lättförsvarat (om man undantar tornet) än det aidniska försvarstemplet? Orsak? Två portar och stora fönster på försvarstemplet medan det nydalkiska templet har små fönster högt upp samt en liten port.

Sannolikt är torndelen är separerad med en vägg från tempeldelen?

Äh strunt i mig! Jag blir aldrig nöjd med nånting! :D

Men det skulle ha varit häftigt med en mittkupol av dalk.................Nejjj nu vet jag för tusan. Återkommer!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-01 07:45, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bild 4 = Solkatedralen i Ventimiglia?

Fattiga och rika = ser bra ut! :D
(noterar dock att du använde orden "alla kyrkor"; menade du då "bägge kyrkorna" eller "alla tempel"? :wink: )
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

De sydskandinaviska rundkyrkorna! Ehhhh.....tempel. Ursäkta anders! Om man skulle vilja ha något mera runt och försvarsbetonat!

Sätt en rund kupol på den och vips så har du ett LV-tempel som är både är lätt att försvara och runt! Kanske ett exempel på dalkiskt försvarstempel?

Dessutom finns det plats för en solöppning i mitten som du ser på planskissen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%98sterlars_Kirke

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... dkirke.JPG



Notera planskissen på den här kyrk..........templet!

Bild



Här är bilder på en liknande ky.....tempel!!

Bild



För ytterligare exempel se här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Nyker-kirke-2003.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nylars_Kirke
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-01 07:41, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Frax...på Altor tempel på tellus kyrkor.
Kyrkor på Altor är organisationerna.
Så var det spikat :D .
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Joo, jag har fått höra en del beska kommentarer från anders! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt med en slags uppsummering av LV-templen. Det nytillkomna "försvarstemplet" ser också bra ut, men vad med lite smalare fönster på bottenvåningen?

Bild 4 = Soltemplet i Ventimiglia, tillägnat den Lysande Vägens aidniska gren, säte för den berendiske kerigâssen Beridor Omundson. Spår av gammal jorisk tempelarkitektur kan anas.

...börjar fundera på om jag inte vet vem detta tempel är tillägnat? Återkommer!

Om de sydskandinaviska rundkyrkorna inte används till LV-tempel kan vi använda planskissen till att utveckla någon annan religions tempel, eksempelvis tillägnat någon Ung Gud.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Om de sydskandinaviska rundkyrkorna inte används till LV-tempel kan vi använda planskissen till att utveckla någon annan religions tempel, eksempelvis tillägnat någon Ung Gud.
Rundkyrkorna tycker jag känns som en bra inspiration för soltempel i någon landsända på Aidne.

Den vanliga basilikan verkar f.ö. användas till Fraschikeltemplen i Erebos, t.ex. Gyllenkatedralen i Nohstril. Man kanske kan tänka sig att i den mån soltempel överhuvudtaget har byggts på de erebosiska öarna kanske dessa har basilikaform med vissa modifikationer. Solöppning ovanför vad som är koret i en kyrka t.ex. S:t Tyreskyrkan i Nohstril ser ut att ha basilikaform, med ett fyrkantigt torn i varje hörn...

Tempel till t.ex. de unga gudarna har jag föreställt mig mer ser ut som klassiska tempel, se t.ex. templet i Kandra som ser ut att ha sådan arkitektur på kartan.
Lite inspiration till Berendiska tempel:
Bild
Bild
Bild
Nu tycker jag iofs inte att vi ska sno den klassiska arkitekturen rakt av... Men vi kan hitta på en berendisk kolonnordning t.ex. för att ge det hela lite unik prägel.
Senast redigerad av Adragoor den 2008-02-01 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Basilikaform på Fraschikeltemplen kanske ingen dum ide?

De två översta bilderna känns rätt bra som inspiration för gudshus i Berendien, men den nedersta tycker jag blir för klassisk. Minns inte helt men tror några tempelbeskrivningar finns i Kandra-modulen, någon guddom som endast tillbes utomhus också.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag ska rita om "försvarstemplet" så att det blir mer försvarbart... Och jag ska skissa på ett rundkyrko-inspirerat soltempel så småningom. Men numera vill jag inte ge mig på något sådant här INNAN det finns konsensus på forumet. Det tog mig fem timmar att rita och skriva om försvarstemplet...

Och jag håller med birke om att basilikor skulle passa som Frashikeltempel på Erebos. Jag tror att vi har mycket att vinna på att koppla bort den arkitekturen från den Lysande Vägen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK,

Jag har ändrat på bilden på försvarstemplet ovan och kartan på sid. 41. Se bara till att "refresha" (jag avskyr svengelska, men vet faktiskt inte vad det heter på svenska... ladda om?) din browser.

Aidniska "rundtempel" kommer så småningom - men det blir nog det sista templet jag ritar... Bortsett kanske från exarkens solkatedral i Ekeborg.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Att du lyssnar till våra önskemål och tar dig tid att ändra är mycket uppskattat mäster anders!

Och det nordaidniska templet blev riktigt bra! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Till samlingen kommer här ett kardiskt rundtempel... Beskrivning, historia och översiktskarta kommer i sinom tid.

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar