Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:]557-564 eO - Melogrim I
Under Melogrim I:s ledning nådde den aidniska kyrkan sin absoluta botten nivå...
Verkar riktigt otrevlig. Åstadkom han några extra utmärkande hemskheter eller var han bara allmänt dårlig? Kanske gav han bort ett bontisât till en av sina älskarinnor? :shock:
Jag tänkte mig inte att han var usel på ett våldsamt vis, men nog kan han ha skänkt bort både ett och två bontisat (eller stora kyrkliga gods) till sina älskarinnor och vänner.

har faktiskt ingen tanke om nationalitet, kan tänka mig att lämna det helt.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:The bad Pope

Förslag till beskrivning av den uslaste av exarker. Väntar med spänning på kommentarer...

Slumpen kom dock slutligen till kyrkans räddning då Melogrim mördades på öppen gata i Ekeborg av en svartsjuk äkta make vars fru exarken hade en passionerad affär med. Den svartsjuka maken dog i det efterföljande tumultet, men många menar att han handlade å Etins vägnar.
Man skulle kunna tänka sig att det finns fraktioner inom den aidniska LV eller åtminstonde folket i vissa orter i Aidne som anser att nämnde äkta make ska ses som ett helgon som dog martyrdöd och bör få officiell helgonförklaran. Inofficiell dyrkan förekommer redan på vissa orter. :D

Vanligen är det äkta män (och eventuellt kvinnor) som tror sig vara bedragna som ber till detta inofficiella "helgon" om sanning och rättvisa. :wink:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Man skulle kunna tänka sig att det finns fraktioner inom den aidniska LV eller åtminstonde folket i vissa orter i Aidne som anser att nämnde äkta make ska ses som ett helgon som dog martyrdöd och bör få officiell helgonförklaran. Inofficiell dyrkan förekommer redan på vissa orter. :D

Vanligen är det äkta män (och eventuellt kvinnor) som tror sig vara bedragna som ber till detta inofficiella "helgon" om sanning och rättvisa. :wink:
Gillar! :D
Inofficiellt St Edgar?
alla bedragna makars helgon!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Vad sägs om Fendrick Hoaskim Hixano av Hixani?

Hans farmor var morelvidyner.?
Var kanske ett namn för mkt, stryk isf efternamnet Hixano. Tänkte mig att Hixano hade tagits för att hedra staden som tog emot dem, Fendrick var hans zorakiska namn och Hoaskim hans morëlvidynska arv. Tänker högt här...stryker Hixano så blir namnet lättare att uttala. :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ytterligare ett aidnisk Kres-bontisât

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani

En fundering: Skal innehavaren av ett kres-bontisât kallas kres-bontisâl eller endast bontisâl?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Regil skrev:The bad Pope

Förslag till beskrivning av den uslaste av exarker. Väntar med spänning på kommentarer...

557-564 eO - Melogrim I
Anders: har du några invändningar/kommentarer eller kan jag redigera texten färdigt och wikifiera den?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil: Nja, egentligen är det bara några få saker att anmärka på:

* Vet inte vad kyrkan har att vinna på att förneka Melogrims svindel och elakheter. Tror snarare att de så här i efterhand håller med, och kan till och med ha givit honom ett elakt tillnamn, som t.ex. "Melogrim Avfällige".

* Exarker KAN avsättas, om alla sex tots-kerigâsser är eniga. Det är dock mycket möjligt att en eller fler av de sex kan ha varit släkt med Melogrim eller mottagit en vacker handpenning för at bibehålla honom vid makten.

Annars ser det bra ut. :D

Birke: Ska wikifiera det nya kres-bontisâtet (inneavaren av ämbetet kallas kres-bontisâl, för att betona rangen som är högre än bontisâlens). Hittade vi förresten ett lämpligt säte för Efaro?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Ytterligare ett aidnisk Kres-bontisât

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani
ligger i Zorakin
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Ytterligare ett aidnisk Kres-bontisât

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani
ligger i Zorakin
Jag har klargjort detta i Wikin. Kolla där och se om det är klart som korvspad.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Birke: Ska wikifiera det nya kres-bontisâtet (inneavaren av ämbetet kallas kres-bontisâl, för att betona rangen som är högre än bontisâlens). Hittade vi förresten ett lämpligt säte för Efaro?
Kres-bontisâl det är. Det efariska kerisâtet tror jag hamnar i Kwoske men endast om staden kan flyttas från Golwyndakusten till inlandet. Funderar ett litet tag till. Ett alternativ är Harkarion (som nämns i EA boxen i inledningen till Kardien(?)).
Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Ytterligare ett aidnisk Kres-bontisât

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Kres-bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani
ligger i Zorakin
Jag tolkade det som att kres-bontisâtet gäller för Morëlvidyn men dets säte befinner sig i exil i Hixani...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Ytterligare ett aidnisk Kres-bontisât

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani
ligger i Zorakin
Jag har klargjort detta i Wikin. Kolla där och se om det är klart som korvspad.
Förlåt Anders, läste/skrev för snabbt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Regil: Nja, egentligen är det bara några få saker att anmärka på:

* Vet inte vad kyrkan har att vinna på att förneka Melogrims svindel och elakheter. Tror snarare att de så här i efterhand håller med, och kan till och med ha givit honom ett elakt tillnamn, som t.ex. "Melogrim Avfällige".

* Exarker KAN avsättas, om alla sex tots-kerigâsser är eniga. Det är dock mycket möjligt att en eller fler av de sex kan ha varit släkt med Melogrim eller mottagit en vacker handpenning för at bibehålla honom vid makten.

Annars ser det bra ut. :D
Vad skulle kyrkan ha att vinna på att förminska Melogrims svindel? Trovärdighet, slippa skammen kanske. Men vi kör på att kyrkan kraftigt tagit avstånd från Melogrim för att på så sätt rentvå övriga kyrkan. "vi hade problem under Melogrim, men nu är allt snart bra igen". Däremot så tror jag fortfarande att man inte är helt öppen med omfattningen "-jo, han var ju förskräckligt usel, men kyrkan är stark och vi kunde hindra honom från att ställa till allförmycket oreda"

* Då skall jag omformulera det om att exarker inte kan avsättas. och visst delade han med av gottepåsen till ett par vänner i kurian så att det inte fanns någon risk att han skulle avsättas :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka former för utbildning sker i regi av Lusande Vägen?

Klosterskolor där många lågadliga ynglingar lär sig det nödvändiga?
Tempelskolor i städerna som utöver ädlingar även utbildar riarker?
Egen riarkutbildning vid katedralerna?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vilka former för utbildning sker i regi av Lusande Vägen?

Klosterskolor där många lågadliga ynglingar lär sig det nödvändiga?
Tempelskolor i städerna som utöver ädlingar även utbildar riarker?
Egen riarkutbildning vid katedralerna?
Jag har tänkt mig två nivåer:
1) Klosterskola, tempelskola - läsa skriva, räkna, memorera gyllene boken och vad den betyder. För lågadeln, borgare, blivande riarker.
2) Katedralsskola - högre utbildning. matematik, bokföring, dalkiska, retorik, men framförallat teologi kanske även lite historia etc, men mest då LV historia. För blivande riarker och konservativa högadliga, kanske även någon borgare på väg uppåt.

Lysande vägens katedrasskolor är störst i ekeborg, men jämförelsen haltar då "kardiens" lycce ligger i Pendon.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Vilka former för utbildning sker i regi av Lusande Vägen?

Klosterskolor där många lågadliga ynglingar lär sig det nödvändiga?
Tempelskolor i städerna som utöver ädlingar även utbildar riarker?
Egen riarkutbildning vid katedralerna?
Jag har tänkt mig två nivåer:
1) Klosterskola, tempelskola - läsa skriva, räkna, memorera gyllene boken och vad den betyder. För lågadeln, borgare, blivande riarker.
2) Katedralsskola - högre utbildning. matematik, bokföring, dalkiska, retorik, men framförallat teologi kanske även lite historia etc, men mest då LV historia. För blivande riarker och konservativa högadliga, kanske även någon borgare på väg uppåt.

Lysande vägens katedrasskolor är störst i ekeborg, men jämförelsen haltar då "kardiens" lycce ligger i Pendon.
Även Pendon har en Tempelskola. Den är sannolikt Lycéets argaste rival (åtminstonde ser den sig själv som det).
Skriv svar