Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Apropå Morelvidyner så var dessa slavar åtr echterna innan Odo kom och sade att man inte fick göra så. Jag har undrat lite vad det blev av dessa, utan att komma på något svar... assimiliering? underklass? tillbaka till morevidyn? De nämns endast i en historisk kontext.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev::?: Två frågor:
1. det verkar vara så att en ny exark tar sig ett namn, eller? De är ju så många med samma namn? (kungar och kejsare döper sina barn efter tidigare regenter för att ge dem en knuff, men det gör väl inte exarker/bontisaler/kersigasser eller? med tanke på celibat också?)
2. Jag har funderat på om inte soltåget i Morëlvidyn har lämnat några spår, dvs några få troende, eller så kan det vara så att Morëlvidynera är styvnackat anti LV allihop? Kanske om Morëlvidyn åtminstone finns som ett Kres-bontisat? Aidne (och/eller Caddo) har väl ambitioner? Var sitter i så fall Kres-bontisalen? Vad tror och tycker ni?
1. Jag har tänkt mig att det varierar hur exarker tar sitt namn. Det viktiga är betydelsen i namnet. Man kan antingen ta ett namn från en tidigare exark, för att man beundrade dennes ideal och liv. Eller så kan man ta ett namn efter ett helgon av samma anledning. Eller så kan man helt sonika behålla sitt eget namn - vilket dock är ganska ovanligt.

2. Era tankar om Morëlvidyn och morëlver i Zorakin låter finfint i mina öron.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:
Mikael skrev:Citatet är mitt och kommer från Morëlvidyn-tråden.

Skall suga på Hixani-cubanerna... 8)
Så...kanske 5000-6000 Morëlvidyner? Zorakien verkar bli mer och mer pluralistiskt...och intressant!

Kanske som mest 2000-2500 morëlvidynska invånare i Hixani (med en stadsbefolkning om 11000-12000). Resterande är boende i köpingar i södra delen av hertigdömet Yttersol. Flera bor kanske i kustområdet och är verksamma som hantverkare, sjömän och fiskare men även en del jordbrukare som slagit sig ner i området och börjat bruka jorden och planterat oljeträd (oliv) och citrusträd som de skördar.
Färre, ställer mig tveksam till hela idén, men om du vill ha det Fraxinus får vi jobba ihop oss...
Får helt enkelt ta tag i Morëlvidyn igen! :oops:
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-08 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Apropå Morelvidyner så var dessa slavar åtr echterna innan Odo kom och sade att man inte fick göra så. Jag har undrat lite vad det blev av dessa, utan att komma på något svar... assimiliering? underklass? tillbaka till morevidyn? De nämns endast i en historisk kontext.
Står det inte att många echter utvandrade då slaveriet förbjöds?

Kanske några morëlver upptogs i det faltrakiska samhället?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:
Mikael skrev:Citatet är mitt och kommer från Morëlvidyn-tråden.

Skall suga på Hixani-cubanerna... 8)
Så...kanske 5000-6000 Morëlvidyner? Zorakien verkar bli mer och mer pluralistiskt...och intressant!

Kanske som mest 2000-2500 morëlvidynska invånare i Hixani (med en stadsbefolkning om 11000-12000). Resterande är boende i köpingar i södra delen av hertigdömet Yttersol. Flera bor kanske i kustområdet och är verksamma som hantverkare, sjömän och fiskare men även en del jordbrukare som slagit sig ner i området och börjat bruka jorden och planterat oljeträd (oliv) och citrusträd som de skördar.
Färre, ställer mig tveksam till hela idén, men om du vill ha det Fraxinus får vi jobba ihop oss...
Får helt enkelt ta tag i Morëlvidyn igen! :oops:
Då blir de färre! Morelvidyners varande eller icke varande i Zorakien är inget som hetsar upp mig särdeles.

Men man kan ju tänka sig att de Morelvidynska familjer som har haft särskilt stor betydelse för de invaderande aidniska eller kanske snarare Zorakiska solfararna har som tack tagits med då de annars hade väntat sig en säker död i händerna på de Morelvidynska styrkor som återtog de områden som solriddarna lämnat. Låt säga 3000-4000 morelvidyner fick en fristad i Zorakien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK. 3000 :D

Namnfrågan löst.

Får vi ett Kres-bontisat Morëlvidyn någonstans i Aidne också?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:OK. 3000 :D

Namnfrågan löst.

Får vi ett Kres-bontisat Morëlvidyn någonstans i Aidne också?
Varför inte just i Hixani? Stadens bakgrund har vi diskuterat att den byggdes enligt specifika krav av erebosiska köpmän som därigenom fick hamnstaden där dalkerna velat haft den från början. Det är allt som (än så länge) är skrivet om Hixani. Varför inte låta Hixani få en Morelvidynsk Kres-bontisal. Den har redan en hygglig församling i området som kan stödja en Kres-bontisal och dennes exil-stift. På det sättet får staden lite mer färg (och äventyrsuppslag).

Och det verkar främst ha varit Zorakerna som sett det som sitt ansvar att ta hand om de familjer Morelvidyner som samarbetat med den aidniska ockupationsmakten.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ok Bra, där satt den Fraxinus, tack för idén Birke.
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-08 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kres-bontisât med temporärt säte i Hixani tycker jag låter bra. Långsiktigt vill man naturligtvis flytta det till Morëlvidyn, men det kan dröja...

Sedan slog det mig att morëlverna i Zorakin skulle kunna vara lite som Erebs romer, kringresande vagabonder som lokalbefolkningen både fruktar och är roade av. Men det kanske bara är jag som tycker att det skulle vara kul. :)

...och det borde egentligen diskuteras i Zorakin-tråden.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Kres-bontisât med temporärt säte i Hixani tycker jag låter bra. Långsiktigt vill man naturligtvis flytta det till Morëlvidyn, men det kan dröja...

Sedan slog det mig att morëlverna i Zorakin skulle kunna vara lite som Erebs romer, kringresande vagabonder som lokalbefolkningen både fruktar och är roade av. Men det kanske bara är jag som tycker att det skulle vara kul. :)

...och det borde egentligen diskuteras i Zorakin-tråden.
Med tanke på de många piratangreppen mot Zorakin som utgått från Morelvidyn så tänkte jag att det finns en viss fruktan och skepsis men också löje mot Morelvidynerna (vad heter de?) i det zorakiska samhället. Sannolikt behandlas de av många zoraker som andra klassens medborgare. Många har kanske fördomar om dem.

I synnerhet zoraker som inte kommer från Hixani med omnejd och som inte känner just dessa Morelvidyners historia och bakgrund kan kanske reagera stark när de får höra att den eller den personen är av Morelvidynsk härkomst. I staden Hixani har de eventuellt blivit hyggligt assimilierade och accepterade.

Och du har rätt anders. Morelvidynernas ställning i det Zorakiska samhället eller snarare i hertigdömet Yttersol bör diskuteras i Zorakien-fliken.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-08 15:43, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ge oss ett typiskt morëlvisk namn till kres-bontisâlen i Hixani mäster Mikael! :)

Kres-bontisât
Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Ge oss ett typiskt morëlvisk namn till kres-bontisâlen i Hixani mäster Mikael! :)

Kres-bontisât
Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl:
Fast kres-bontisâlen behöver ju inte vara morëlvidyn... Det skulle ju vara minst lika logiskt om han var zorakier.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om Fendrick Hoaskim Hixano av Hixani?

Hans farmor var morelvidyner.?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

The bad Pope

Förslag till beskrivning av den uslaste av exarker. Väntar med spänning på kommentarer...

557-564 eO - Melogrim I
Under Melogrim I:s ledning nådde den aidniska kyrkan sin absoluta botten nivå. Det är allmänt ansett att Melogrim var den tveklöst uslaste av de män som har besuttit exarksstolen i Ekeborg. Han kom till makten under ett stormigt möte i Kurian efter Partomus I plötsliga hädangång. Kor-Kerîgass Melogrim hävdade att Häxmästaren låg bakom och krävde att en stark man stod i ledningen för kyrkan under denna stormiga tid. Det visade sig dock att Melogrim var mer intresserad av att berika sig själv, sina vänner och sina släktingar än av att stärka den aidniska kyrkan. Man har vid lyceet i Pendon beräknat att mellan 10 och 20 procent av kyrkans tillgångar gled den ur händerna under Melogrims styre. Denna siffra förnekas dock ihärdigt av kyrkan. För att ytterligare stärka sin ekonomiska sits lät Melogrim sälja kyrkliga titlar och Bontisât till högstbjudande. Utöver det så höll sig Melogrim, som var en mycket karismatisk man, med ett flertal älskarinnor. Detta tystades ner så gott det gick men kyrkan tappade mycket i anseende under den här perioden och blev helt upptagen av inre stridigheter. Det är också nu som kättare som Hidoniterna bildades och de enkla nådde stor spridning runt om i Aidne. Då det inte finns någon möjlighet att avsätta en exark och Melogrim hade stöd hos delar av kyrkan fanns det ingen utväg för de som vill åtgärda situationen. Kardiens kung Vidar V lär till exempel ha sökt upp exarken och givit honom en utskällning så att han blev döv i en vecka. Slumpen kom dock slutligen till kyrkans räddning då Melogrim mördades på öppen gata i Ekeborg av en svartsjuk äkta make vars fru exarken hade en passionerad affär med. Den svartsjuka maken dog i det efterföljande tumultet, men många menar att han handlade å Etins vägnar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad sägs om Fendrick Hoaskim Hixano av Hixani?

Hans farmor var morelvidyner.?
Låter utmärkt.
Regil skrev:557-564 eO - Melogrim I
Under Melogrim I:s ledning nådde den aidniska kyrkan sin absoluta botten nivå...
Verkar riktigt otrevlig. Åstadkom han några extra utmärkande hemskheter eller var han bara allmänt dårlig? Kanske gav han bort ett bontisât till en av sina älskarinnor? :shock:
Skriv svar