Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Trevligt Anders! Jag har dock några funderingar och frågor som följer nedan:

Odosdagar firas inte var fjortonde dag...
Det är väl bara en per månad, sålunda var 29:e dag. (jag hade inte haft något emot en extra odosdag per månad, men då får man lägga till 12 dygn till Birkes fina kalender...)

Jag tycker gott att riarkerna kan vara heltidsanställda (åtminstone i kardien), kyrkan har inget som helst problem att avlöna en riark per 200-400 invånare. (Hur många får plats i ett vanligt soltempel?)

sedan kanske man kan ändra att ett bontisat består av ett flertal riarkat till att det består av ett hundratal. Eller hur stort är ett bontiusat? Som ett hertigdöme (10 st per land)? 500 000 inv - det blir tusentalet riarker. för stort? som ett grevskap (~50 st per land)? 100 000 invånare - några hundra riarkat. eller? jag tänker mig en kyrka per större by om några hundra invånare, rätt eller fel?

vad heter bontisalen medhjälpare som hjälper till att styra bontisatet? är de riarker?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Odosdagar firas inte var fjortonde dag...
Det är väl bara en per månad, sålunda var 29:e dag. (jag hade inte haft något emot en extra odosdag per månad, men då får man lägga till 12 dygn till Birkes fina kalender...)
Precis, en Odosdag pr månad. Jag har tänkt mig att denna dag firas den största ceremonien och den klart viktigaste, men att flera mindre firas vid olika helgdagar och vid tillfällen som giftemål och begravningar.
Regil skrev:Jag tycker gott att riarkerna kan vara heltidsanställda (åtminstone i kardien), kyrkan har inget som helst problem att avlöna en riark per 200-400 invånare. (Hur många får plats i ett vanligt soltempel?)

sedan kanske man kan ändra att ett bontisat består av ett flertal riarkat till att det består av ett hundratal. Eller hur stort är ett bontiusat? Som ett hertigdöme (10 st per land)? 500 000 inv - det blir tusentalet riarker. för stort? som ett grevskap (~50 st per land)? 100 000 invånare - några hundra riarkat. eller? jag tänker mig en kyrka per större by om några hundra invånare, rätt eller fel?

vad heter bontisalen medhjälpare som hjälper till att styra bontisatet? är de riarker?
En fundering angående detta; vad om det ligger på de olika länsinnehavarna att löna riarkerna som en slags del av tempelskatten? Eller kanske att detta är en ständig tvistefråga mellan bontisâl och hertig, en slags investiturstrid?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Mäster Anders! 8)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Precis, en Odosdag pr månad. Jag har tänkt mig att denna dag firas den största ceremonien och den klart viktigaste, men att flera mindre firas vid olika helgdagar och vid tillfällen som giftemål och begravningar.

En fundering angående detta; vad om det ligger på de olika länsinnehavarna att löna riarkerna som en slags del av tempelskatten? Eller kanske att detta är en ständig tvistefråga mellan bontisâl och hertig, en slags investiturstrid?
Om vi har en odosdag per månad så kan vi väl anta att det är dagen när man måste gå till templet om man inte vill dra på sig stämpeln av att vara direkt ogudaktig. Om vi sedan lägger på en mängd dagar när man går till templet av andra orsaker och dessutom öppnar upp för möjligheten att gå dit närhelst man behager och be lite så kommer vi bort från den svenska protestantismens "gå i kyrkan på söndag". Och det känns ju bra.

Sedan vill jag att kyrkan har rätt att ta upp skatt själv i Kardien och att den på så vis står självständig från värdsliga herrar (möjligen kan ju skatteuppbörden delvis sammordnas, men templen har ju till och med ett eget förråd för tempelskatten).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De munkordnar som diskuterades under Ordnar-diskussion tråden behöver bearbetas lite men kan här (och på wikin) listas och ges en kortfattat beskrivning.

Cardor
Mellin
Andami
Jakobian
Vendlock
Kefim
Arrfol

Alla lyder under Ordû-kerîgassen men varje orden har förmodligen ett eget överhuvud av något slag som samordnar verksamheten. Alla ordnarna kanske benämns med ett S:t före rent officiellt men vore trevligt om vi kunde ge några av dem folkliga namn, vare sig smädande eller respektfulla.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Om vi har en odosdag per månad så kan vi väl anta att det är dagen när man måste gå till templet om man inte vill dra på sig stämpeln av att vara direkt ogudaktig. Om vi sedan lägger på en mängd dagar när man går till templet av andra orsaker och dessutom öppnar upp för möjligheten att gå dit närhelst man behager och be lite så kommer vi bort från den svenska protestantismens "gå i kyrkan på söndag". Och det känns ju bra.
Så även jag tänkte då jag försökt ta bort och ändra på "veckobegreppet".
Regil skrev:Sedan vill jag att kyrkan har rätt att ta upp skatt själv i Kardien och att den på så vis står självständig från värdsliga herrar (möjligen kan ju skatteuppbörden delvis sammordnas, men templen har ju till och med ett eget förråd för tempelskatten).
Vad om hertigarna vill lägga sig i denna självständighet genom att försöka placera "sina" folk som riarker och bontisâler?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vad om hertigarna vill lägga sig i denna självständighet genom att försöka placera "sina" folk som riarker och bontisâler?
Absolut. adeln gör vad de kan för att lägga beslag på bontisaler etc. Jag utgår ifrån att en hertig gärna försöker se till att ge de yngre sönerna ett lönsamt bontisat eller dylikt. Emellenåt uratar det till något som liknar ren stöld då bontisalen sedan betalar tillbaka till sina släktingar som tack för hjälpen genom storstilade gåvor etc (det är inte bara adeln som ger mark åt kyrkan, kyrkan skänker även år adeln emellanåt. allt detta har dock minska kraftigt under Yveins hårda hand.)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Usch då... Det där med "var fjortonde dag" var ett slarvfel! Och ändå skrev jag ingående om den nya arcivaliska kalendern i Caddo... Nåja. Ska genast rätta till det.

Det där påståendet om riarker som inte jobbar heltid tyckte jag också var lite märkligt (även om det faktiskt var många prästers medeltida situation) och är taget direkt ur EA-Boxen. Ska rätta till det också, och i stället skriva att ett fåtal, som bor i fattigate bontisât, inte jobbar heltid.

Och naturligtvis vill adeln lägga beslag på andliga befattningar. Hur lätt det är beror på hur mottaglig för "förslag" kerisgassen och den lokale bontisâlen är... Men som sagt är det just sådana arrangemang som Ljusa Handen vill städa upp bland.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Layout för två framtida kapitel till wikin... Tankar?

Seder och traditioner
Solceremonin
Virelia (från dalkiskans ”víllos aréllio” – ljusets barn), övergångsrit från barndom till vuxen.
Trolovning och giftermål
Sändning (begravning)
Andaktsliv (soltimmen och andra bönestunder)
Folkets religiositet (husaltare m.m.)
Högtidsdagar

Heliga förmågor
Förbanna odöd
Magiskydd
Solmakt
Exorcism
Välsignelse
Läkedom
Klärvoajans
Inge vördnad
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser interessant ut.

Trolovning och giftermål
-vad om trolovningen sker efter traditioner från innan LV men giftermålet en ren LV ceremoni?

Sändning
-tas några speciella åtgärder för att skydda de döda mot nekromantisk magi?

Högtidsdagar
-finns några förslag under Altorisk Tideräkning

Heliga förmågor
-hur tänker du dessa gentemot magiska förmågor?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Ser interessant ut.

Trolovning och giftermål
-vad om trolovningen sker efter traditioner från innan LV men giftermålet en ren LV ceremoni?

Sändning
-tas några speciella åtgärder för att skydda de döda mot nekromantisk magi?

Högtidsdagar
-finns några förslag under Altorisk Tideräkning

Heliga förmågor
-hur tänker du dessa gentemot magiska förmågor?
Jag ska ta dina frågor i beräkning när jag skriver, birke... Vad gäller heliga förmågor tänker jag inte gå in på detaljer utan bara beskriva i grova drag. Eftersom vi inte binder oss till något speciellt regelsysten kommer det att bli mer generella beskrivningar. Eventuellt kan man i PDFen göra ett regelappendix till t.ex. EDD.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

saxat ur wiki:
I genomsnitt går befolkningen till bön i templet två eller tre gånger i veckan. Därtill tillkommer också andra ceremonier som bröllop, virelior och sändningar (se nedan).

På fastlandet är det endast män som kan bli riarker, medan man på Caddo tillåter kvinnliga riarker. En riark ägnar sig oftast heltid till sin prästeliga tjänst - endast om bontisâtet är mycket fattigt kan riarken också vara anställd som en kronans ämbetsman för att kunna försörja sig. De flesta riarker får sin träning vid kloster eller tempelskolor – då man måste kunna läsa och skriva, vara kunnig i teologi och tala hjälplig dalkiska för att utöva sitt yrke och bli vigd till riark.


Tre gånger i veckan - veckan är avskaffad till förmån för fjotendagen :wink:

Riarker bör kunna läsa, skriva och vara kunnig i teologi och tala lite dalkiska tycker jag. Jag vill att det skall finnas riarker som är analfabeter i Kardien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Riarker bör kunna läsa, skriva och vara kunnig i teologi och tala lite dalkiska tycker jag. Jag vill att det skall finnas riarker som är analfabeter i Kardien.
Tycker nog inte att riarker i Aidne skall vara analfabeter. Vi talar trots allt om kyrkans kärnländer med månghundraåriga traditioner. Möjligen i bergsområden där maktens herrar har litet om något inflytande. Analfabeterna passar bättre i kyrkans nya områden på kontinenten, där kyrkan får nöja sig med att det finns folk som är intresserade nog att bli riarker och kan upprätthålla kyrkans närvaro.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Tycker nog inte att riarker i Aidne skall vara analfabeter. Vi talar trots allt om kyrkans kärnländer med månghundraåriga traditioner. Möjligen i bergsområden där maktens herrar har litet om något inflytande. Analfabeterna passar bättre i kyrkans nya områden på kontinenten, där kyrkan får nöja sig med att det finns folk som är intresserade nog att bli riarker och kan upprätthålla kyrkans närvaro.
Du menar som i medeltida europa då? :wink:
fast där var det ju inte helt ovanligt att präster hade ytterst bristfällig utbildning...

Jag menar inte att majoriteten skall vara det, men att det finns områden där bontisalen som är ansvarig för ett antal riarkat låter lägstbjudande få jobbet för att kunna behålla så mycket som möjligt av tempelskatten själv. (I kardien - Nordmark, Videlrike, Inmark, enstaka undantag på faltraxnäs. Alla riarker på Divras udde håller givetvis en hyfsad nivå)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev: Tre gånger i veckan - veckan är avskaffad till förmån för fjotendagen :wink:

Riarker bör kunna läsa, skriva och vara kunnig i teologi och tala lite dalkiska tycker jag. Jag vill att det skall finnas riarker som är analfabeter i Kardien.
...måste varit trött när jag adapterade texten från EA. Tack. :oops:

Vad gäller riarker och läskunnighet ser jag det också som att de absolut flesta (dryga 99%) kan läsa hjälpligt, och kan i alla fall fejka dalkiska. Sedan finns det natuligtvis undantag, kanske även i Kardien, men dessa är just undantag... Jag ändrar i Wikin, men beskriver det lite luddigt så att varje land kan beskriva hur det ligger till just där.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar