Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hittade ytterligare en bild av kimzonska tatueringar bland mina anteckningar som jag färdigställde. Håll till godo :)

http://img826.imageshack.us/img826/1998/g21e.jpg

Fåglar är ganska vanliga motiv. Särskilt korpar, albatrosser och havsörnar är populära. Fågeln på bröstet är sannolikt en havsörn.

Rockan är i det här fallet av majestätisk karaktär vilket tyder på en koppling till huset Castran.

Nattsolen är namnet på de fixstjärnor som används vid navigering. Som tatuering skall den hjälpa en sjöfarare att alltid finna vägen hem igen. Motivet kallas även Paridons öga eller den hungrande sjöstjärnan.



Sjöormen kan ha en koppling till huset Alkymades. Den är stor och välgjord. Då den sträcker sig ut i ansiktet ligger det dock säkert mer bakom. Kanske har bäraren nerlagt en åldrig sjöorm. Kanske är det ett tecken på hans styrka och vildsinthet till havs. Bäraren har också två tatueringar intimt förknippade med Dagon. Dödskallen på struphuvudet och den respektingivande skorpionen på överarmen. Man kan tänka sig att bäraren står i nära förbund med döden. Kombinationen av alla ovanstående gör det lätt att föreställa sig mannen som en fruktad kapare.
Han bär också symbolen "de fyra strömmarna" på bröstet. Dess symbolik har många tolkningar. De kan symbolisera navigering enligt strömmarna eller väderstrecken, förmågan att välja bland många val, påvisa resor i alla riktningar eller illustrera talesättet, där de fyra strömmarna möts.
PÅ vaden bär han en tumlare, delfin eller späckhuggare. Beroende på vilket som illustreras kan det exempelvis stå för lojalitet, skydd mot hajar eller en kärlek till hemkusten.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Då ingen opponerat sig mot mina jsuteringsförslag i rött kan jag wikifiera dem, eller?
Jag har inte jämfört originaltexterna med dina ändringar men de verkar vara ok. Hittar jag något så säger jag till. Har några modifikationer angående armén men återkommer om dessa.

En tanke att skriva "Vad den vittbereste sjöfararen säger" istället för "..den salte piraten"? Återkopplar mer till gamla EA?
Jo kanske det, men då finns ju redan en "vittbereste sjöfararen säger", jag vill gärna ha nya. :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:Jo kanske det, men då finns ju redan en "vittbereste sjöfararen säger", jag vill gärna ha nya. :D
Jag tycker nya benämningar är bäst om det är ett helt nytt yrke och alltså ett nytt perspektiv. Den "salte piraten" funkar om det han säger specifikt handlar om olaglig verksamhet till sjöss, som den "vittbereste sjöfararen" ju inte skulle veta någonting om.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag är övertygad, "Den salte piraten" får gärna vara med de andra och sprida sina sägor. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Jag är övertygad, "Den salte piraten" får gärna vara med de andra och sprida sina sägor. :)
Jag ändrade till sjöfararen och justerade texten något. Fortfarande piratigt :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag håller på att fylla i med mera bakgrund till det Mikael har skrivit in om Feliciens armé. Vad jag inte är helt överens med mig själv om är vartifrån soldaterna kommer. I DrHus ursprungliga text omtalas knappt armén men jag tolkar det som om han tänkte de såkallade Främlingsregementerna som Feliciens armé. Det går att passa in med de tio kårerna som nämns i källorna men det behövs lite puts i så fall. Jag tänker att oavsett så är det kimzonernas nio stammar + kungen som finansierar de tio kårerna i enlighet med gammal tradition och lag (gör även om från -regemente till -kår). Men om Främlingarna skall vara en del av detta system eller komma i tillägg är min fundering?

Om de skall vara en del av systemet så tänker jag att rekrytering bland tolaner och geroner är ett nyligen anammat sätt som kungen infört. Tidigare var det inte tillåtet (eller för den delen önskad) att använda icke-kimzonska soldater men med en ny lag kan kungen göra det. Den nya lagen säger också att stammarnas bidrag till armén inte skall vara i form av soldater som stamfursten själv rekryterar utan av en betalad summa pengar. Dessa pengar använder kungen till att själv rekrytera soldater och även om de flesta av dessa fortfarande är kimzoner så blir kungen deras herre och inte en stamfurste. Kungen bibehåller dock den feliciska uppdelningen mellan kimzoner och icke-kimzoner genom att organisera kårerna i främlingar och kimzoner.

Om de skall komma i tillägg så tänkte jag att främlingarna är den tiondel av armén som kungen själv skall bidra med till armén. Främlingarna ses på med stor skepsis bland de traditionsrika stamfurstarna men kungen ser det som en möjlighet till att stärka armén och på så vis staten. Tolanska och geronska soldater blir lojala mot kungen i första hand och inte stammen så som är vanligt bland kimzonska soldater.

Genom att skriva detta inlägg så klarnade tankarna men jag kan ju ändå höra vad ni tycker. :wink:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har fått en datorkrasch (troligtvis moderkortet), så jag kommer inte kunna delta på samma sätt längre. Min hårddisk finns bevarad i en död dator.

Skitbra sammanställning av Fafnir!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar verkligen idén om att det är Kungens armé finansierad av furstarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag gillar verkligen idén om att det är Kungens armé finansierad av furstarna.
Det lutar åt en sådan variant. :) Utgick du förresten från de siffrorna som ges i EA angående arméns storlek? Tänker att jag eventuellt lägger till främlingskårerna till detta (samt tolanertrupper och legostyrkor).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Källbitaren säger ja, jag har utgått ifrån EA.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då fortsätter jag med de siffrorna: 2 000 soldater i fredstid som utökas till 10 000 i krigstid. Sen tillkommer några detaljer om tolanerfurstarnas uppgifter, dejen av Derks elefanter och hur jordugardet används. Elkelon Sulkandos, en småkimzon ur Polhymnastammen, blir General över Feliciens armé.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fast eftersom antalet invånare ökat kanske antalet soldater ökat också? Jämför med hur DrHus biffat till siffrorna avs flottan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:...tre från vart och ett av de fem administrativa områdena Väst-Kritos, Öst-Kritos (skilda åt av floden Afaka), Väst-Pelenos, Öst-Pelenos (skilda åt av floden Senir) samt Nord-Pelenos.
Att dessa fem områden existerar står i källorna men är indelningen din Mikael? Oavsett helt okej för mig, jag tänkte bara knyta dessa till arméindelningen och behöver därför administrationscentrum.

Tänkte så här:

Väst-Kritos - Durilea
Öst-Kritos - Arsos
Väst-Pelenos - Anavry
Öst-Pelenos - Dio
Nord-Pelenos - Eretrya

Städerna är inte de största men de har viktiga administrativa uppgifter knutna till kungamaktens styre av landet. Jag tänker mig att arméorganisationen i Felicien är av nyare datum (gjort av Kuthegils far Hamilion) och att möjligen hela systemet med fem administrativa regioner också är det. Det ingår i det nya Felicien som har börjat växa fram och är en förstärkning av kungamakten och staten gentemot stamfurstarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Indelningen är min.
Glöm dock inte att Armén enligt EA består av tio kårer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jo jag vet, tio kårer med 200 soldater i varje. Samtidigt så skall det enligt EA finns "ungefär" 500 soldater som ständigt patrullerar Erbulasbergen.

En tanke är att förlägga två kårer i varje av de fem administrativa regionerna (vilket innebär att jag måste göra om din indelning som jag precis såg att du gjort i wikin) och sen lägga till de femhundra i ett specialförband kallat Erbulasvakten eller liknande. Det lär ju finnas ett överskott av armésoldater i landet då armén kan tiodubblas i krigstid. Kanske är det officerarna i dessa vilande kårer som tjänstgör i bergsvakten?

Ett annat alternativ är att behålla din indelning och låta fem av kårerna vara ansvariga för Erbulasbergen (med halva sin styrka ständigt på vakt = 500 soldater) och de fem andra kårerna vara ordningsvakter (så som det också står i EA att armén är) i de fem administrativa regionerna.
Skriv svar