Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kladdkarta över Elikon skickat till Spelknepe.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låt mig slippa göra fler stadskartor ett tag nu... :)

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast du gjör ett strålande jobb! 😃 Mycket fint, även pärlemortemplet fick du med. Det enda skulle vara, om du kunde ta bort byggnaderna på de två öarna norr om den långa Brostaden? De är tänkta att vara platta helt obebyggda och obeväxta sandbankar.

Nu borde det bli lättare att äntligen få klar beskrivningen av staden också...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, jag måste säga att de här nya kartorna (liksom även de gamla kartorna förstås) är fantastiskt snygga.

Vi är riktigt bortskämda här!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tror denna är slutgiltig! :)
Klicka på den för fullversion



Bild
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Apsnyggt. Jag gillar den nya stilen skarpt. Du kanske ska lägga en brun/beige bakgrund på bården?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lakynda
Den bergiga ön som ligger utanför Meh Tolani tillhör ingen stadsdel utan räknas som kungen i Tyros egendom. Detta är en tradition som går tillbaka till den sombatziska invasionen av Felicien 499 e.O. och det påföljande Sombatzinska kriget. Huvudstaden Tyros lades i belägring och då staden var nära att falla lyckades kungafamiljen mirakulöst fly söderut. Kaliopaserna hade lyckats hålla sombatzinernas efariska legosoldater stången ute på havet och även slagit ner slavarna revolt inne i sin hemstad. Kungafamiljen räddades av Kaliopasernas stamfurste, huset Lakyndas överhuvud Pelmos de Lakynda, personligen och han lovade de flyende en fristad i Elikon. Under hela det påföljande kriget bodde kungafamiljen i stamfurstens palats och kung Karmos som närmast konstant låg ute i örlog tillät sig även han några lediga stunder här. Pelmos de Lakynda stupade i kriget och Furstens skeppsråd hedrade sin stamfurste genom att göra hans frikostiga löfte till en permanent gåva. Fursteön bytte nu namn till Lakyndas ö, eller bara Lakynda, och blev en plats där kungen eller någon i hans familj kan bo när helst de önskar. Det händer inte så ofta men ibland när någon politisk orolighet eller smittsam sjuka plågar huvudstaden flyttar de kungliga in i palatset på Lakynda. Under Brödrakriget 574-578 e.O. bodde dock hela kungafamiljen i Elikon, eller åtminstode den delen som stödde brodern Hamilon som slutligen blev den som segrade i kriget. Palatset på Lakynda är byggd i blå marmor och de otaliga pelarkolonnerna anses vara bland de mest magnifika i hela Felicien. Stora mosaiker visar scener ur Kaliopaserstammens ärofyllda historia och utanför palatsporten står en stor staty till minne om Kaliopasernas gåva till kungafamiljen. Pelmos de Lakynda iklädd full stridsutrustning stående på knä med sitt hus och sin stams nycklar utsträckta till kung Karmos drottning Alashara iklädd högtraditionell barbröstat kimzonerdräkt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har justerat Tyros. Mer kommer.
viewtopic.php?p=32453#32453
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Upprepar frågan:
Mikael skrev:I Kopparhavets kapare finns en stämningsbild om Darition har jag för mig. Är det någon på forumet som vet vem som har upphovsrätten till den?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Upprepar:
Mikael skrev:Namn
Inkalides (KK s52)
Rittmeester? (KK s53)
Alkymades (KK s37)
Deminos Maghale (KK s39)

Galeasen ”Sankt Blottignidos diOliphanzia” (KK s10)

:?: Vem var Sankt Blottignidos?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har man helgon i felicisk kult?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som ni vet gillar jag att läsa källorna emellanåt för att hitta de där småsakerna man så lätt missar. Som storamiralen jag inte tror glömts. Löjligt namn men...

Syr Fronk Drakhe, Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas orden osv. EAS s 15.

Ganska viktig snubbe. Någon som vill fylla ut och tweeka?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Framgångsrik flottist: Robbhi Black

Friseglare (kapare): herr Bismail Rackhe

"Kring Koalintviken finner man några av Erebs rikaste män."
Kan vi komma på några namn? Alkymadesfamiljen såklart, men vilka mer?

Köper upp helsiden från Akrogal (var?), grilnutyg från Berendierna, silver från dvärgarna (Hynsolgedvärgarna?), furor från Torshem.

Råvartillgångar:
Ceder, ädelstenar (gula oposer och gröna smalugger) i gruvor som lockat gyllene drakar(!) från Cereval, kalksten och marmor.
Senast redigerad av Mikael den 2012-07-29 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Som ni vet gillar jag att läsa källorna emellanåt för att hitta de där småsakerna man så lätt missar. Som storamiralen jag inte tror glömts. Löjligt namn men...

Syr Fronk Drakhe, Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas orden osv. EAS s 15.

Ganska viktig snubbe. Någon som vill fylla ut och tweeka?

Talar vi kanske om Sirfonak DiArake, gift med den zorakiska hertigen av Indarsols fjärde dotter och hederstitulerad som storgreve av sin svärfär att skylta med vid högtidliga anledningar under de ganska så sällsynta besöken i Zorakin och invigd en av Indars många i praktiken meningslösa förtjänsteordnar vilet dock i detta tillfälle rör sig om en där medlemmarna faktisk har en verklig agenda, att verka för en felicisk invasion av Zorakin?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Som ni vet gillar jag att läsa källorna emellanåt för att hitta de där småsakerna man så lätt missar. Som storamiralen jag inte tror glömts. Löjligt namn men...

Syr Fronk Drakhe, Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas orden osv. EAS s 15.

Ganska viktig snubbe. Någon som vill fylla ut och tweeka?

Talar vi kanske om Sirfonak DiArake, gift med den zorakiska hertigen av Indarsols fjärde dotter och hederstitulerad som storgreve av sin svärfär att skylta med vid högtidliga anledningar under de ganska så sällsynta besöken i Zorakin och invigd en av Indars många i praktiken meningslösa förtjänsteordnar vilet dock i detta tillfälle rör sig om en där medlemmarna faktisk har en verklig agenda, att verka för en felicisk invasion av Zorakin?
En felicisk invasion av zorakin?
Då är sannolikt karln megalomanisk och ingen vidare militär för hur bra Feliciens marina kår och landarmé än är så torde en invasion av Zorakin vara dömd att misslyckas. För det första hade Felicien fått försöka upprätthålla sina marina logistik mot Zorakin genom erebosiska farvatten. Inte särskilt troligt att Ereboserna går med på det. För det andra inser nog de flesta att det skulle bli att Felicien tvingas kämpa mot Zorakin och Kardien och Solorden, minst av allt.
För det tredje så är landet helt enkelt för stort. Till yta, befolkning och arméer. Bara i arméer har Zorakin en 80000-100000 man att direkt kunna kasta fram. Och med 7 miljoner invånare finns det fler att hämta i fall man skulle ha sådana behov. Det är ju fullt möjligt att han umgås med invasiontankar. Men jag ser inte att de är praktiskt genomförbara.

Jag tror snarare att han, om han är slug, försöker vända zorakin mot Ereboserna och dalkerna. I alla fall dalkerna. Om han kan få alla Zorakerna att starta krig med Caddo så kan Felicien mer ostört ta hand om Ereboserna utan risk för att zorakin eller zorakiska legoknektar kommer till Erebos hjälp.
Skriv svar