Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar båda förslagen Birke.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur går det? Jag uppfattar det som att vi väntar på:
- Kimzonsk tatueringstradition
- Armén
- Språken

De två första bör ju kunna slutföras ganska enkelt, och språket får vi helt enkelt lämna plats för.

Vad säger ni?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ett förslag. Observera att jag spånat fritt och vitt. Jag förväntar mig kraftig editering av texten. Se det som ett förslag eller en bas.
Jag misstänker att material och utförande dessutom är både överflödig och väl överbeskriven. Men men. Det är sent och jag är trött :)



Kimzonsk tatueringstradition

Tatueringstraditionen bland kimzoner stammar sannolikt längre bak än till ankomsten till ereb, men är historiskt höljd i dunkel. Det anses ofta att det är från kimzonerna som tatueringskonsten fått fäste bland kopparhavets sjöfarare.
Inom den kimzonska sfären är tatueringar kraftfulla totems. Motiven innehar mytiska krafter om de utförts på rätt sätt och på en värdig bärare. Kroppskonstnärerna är skickliga och arbetet går ofta i arv genom generationer. Att utanför släktskap upptas som lärling är ovanligt och väldigt hedersfullt, då kroppsristningarna har en närmast religös laddning. Tatueringarna måste förtjänas av sin bärare. Högt stående individer kan föreslå en bärare men tatuerarmästaren har sista ordet. Olika typer av bragder läner olika typer av motiv. Mer allmängiltiga motiv förekommer också. Vissa typer av motiv är enklare att förtjäna. En kimzon som når manbarhet förlänes ofta rätten att bära sitt hus vapen i någon form.
Det bör också förtydligas att även om motiv och teknik kan synas snarlik så är exempelvis de tolanska tatueringarna inte lika hårt traditionsbundna.

Material:
För tatuerandet nyttjas nålar i olika typer och storlekar. Dessa är välgjorda klensmiden, ofta av järn, silver eller brons. Då de skall brukas i generationer är de ofta konstnärligt utsmyckade.
Färgen är en väl bevarad hemlighet, men består av en blandning innehållande blandannat sot, olja och växtsaften från kråkrankan. I lagom blandning skänker den tatueringarna den välkända djupblå färg som smyckar så många kimzoners hudar. Denna pytsas upp i små utsmyckade bronskärl, kallade XXX.

Utförande:
Tidpunkten är mycket viktig. Enligt mästarens uträkningar sker utförandet vid den tidpunkt som anses gynnsammast. Himlakroppars ställning är en viktig aspekt i planerandet. Efter heta reningsbad tvättas ytan som skall tatueras. Ett rent linne placeras på bänken där den blivande bäraren placeras. Mästarens lärlingar håller fast bäraren under processen. Mästaren punkterar därefter huden med små snabba rörelser och ser till att doppa verktyget under tiden. Man reciterar ur Kamalkeidos(?) och lärlingarna nynnar omkvädena. Processen kan ta flera dagar beroende på motivets storlek och komplicitet. Inte sällan drabbas bäraren av feber av den påfrestande bragden, varför det är mycket vanligt att tatuerare även har göd kännedom om örter.

Lite information om olika motivtyper står att läsa vid respektive bild.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra Fafnir. Förslagsvis drar du samman texten till ett avsnitt och lägger upp den i wikiartikeln under Kultur.

Angående Armen så är texten på väg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Fafnir, precis lagom långt tycker jag. :D
Jag kom på mg själv vilja "nagelfara" Brott&Straff lite till också.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brott och straff behöver några rader om förmildrande omständigheter. Även hur straffen påverkas om du är utlänning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur går det med armén Birke?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:Brott och straff behöver några rader om förmildrande omständigheter. Även hur straffen påverkas om du är utlänning.
Vad sägs om att utlänningar straffas likt geroner, då geron på kimzon betyder just "gäst"? Halvfolken klassas ju också som geroner.

Saker som skulle kunna klassas som förmildrande omständigheter skulle kanske vara småstölder, att en kimzon begår ett brott mot en geron eller utlänning, en brottslings låga ålder (t ex under 15 år?) eller eventuell sinnessvaghet? Har ni några tankar kring det?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Dags att börja avsluta det här?

Rubicon har inte rapporterat in på flera månader, så hans arbete borde bli fördelat till andra. Han hade hand om språk, skeppstyper och måttenheter. Det här är egentligen det sista som är kvar att göra och jag ger en vecka, till och med nästa fredag, att rapportera in det sista. Sedan tänker jag lämna ytterligare en vecka för småjusteringar, alltså fram till fredagen efter det. Den dagen kommer jag att lägga ihop allting i wikin till ett Google dokument för redigering (omskrivningar, korrekturläsning etc.).

Bra jobbat allihop!

Ser fram emot slutprodukten.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Armén
Feliciens armé består av Armékåren samt ett antal hjälptrupper. Armén har som uppgift att bevaka Erbulasbergen och skydda områden direkt underlagt kungamakten. De kimzonska stamfurstarna och de tolanska furstarna ansvarar för ordning i övriga områden. Armékåren är i fredstid uppdelad i tio underkårer med 200 soldater vardera vilket i krigstid femdubblas till sammanlagt 10 000 soldater. Tidigare har armén i likhet med de sjöburna kårerna varit organiserad på flera olika sätt och den nuvarande går tillbaka till kung Hamilions reformer på 580-talet e.O. Underkårerna är fördelade på Feliciens fem geografiska områden, två i vartdera området där den ena är stationerad i den administrativa huvudorten och den andra i den militära huvudorten. Underkårerna leds av en överste som har befäl över tio plutoner. Plutonerna leds av en kapten med befäl över fyra vapenlag under en löjtnant. En specialstyrka inom armékåren är Erbulasvakten. Denna har som uppgift att ständigt bevaka Erbulasbergen mot berendiska invasionsförsök och plundrande svartfolk. Varje underkår skickar två plutoner till tjänstgöring enligt ett rullande system och tillsammans med en stab av fasta officerare består Erbulasvakten av närmare 500 soldater. Tjänst i Erbulasvakten fungerar som extra träning och härdning av armésoldaterna. Arméns utrustning och typindelning är den samma som för de sjöburna kårerna. Ursprunglig var det stamfurstarnas plikt att sätta upp en underkår var men kung Mahariolon ändrade på 340-talet e.O. lagen så att varje furste istället betalade för en kår som sedan kungamakten rekryterade. Denna rekrytering har huvudsakligen skett bland småkimzoner där kungamakten traditionellt har stärkare stöd än hos de Stora Husen. Med kung Hamilions reformer blev det också möjligt att rekrytera tolaner och geroner i såkallade Främlingskårer. För närvarande består två av arméns tio underkårer av främlingar och ännu fler ingår i planerna för hur armén skall utökas vid krigstid. Armén leds av en General direkt underställd Kungen och posten fylls nu av småkimzonen Elkelon Sulkandos från Polhymnastammen. Erbulasvakten leds av kungens bror Asdrilon.

Hjälptrupper

Tolanerfurstarna
Text kommer...

Dejen av Derk
Den efariska dejen av Derk besegrades aldrig i strid när Dermaniens ockupation av Felicien bröts 336 e.O. utan denne erbjöds att istället bli vasall till den Felicisk kronan så som tolanerfurstana gjort. I detta avtal förpliktigar sig dejen att vid krig skicka en ilai bestående av 36 stridstränade solunska skogselefanter till kungens förfogande. Endast tolv av dessa befinner sig i Derk då de övriga är uppstallade i kolonin Bylos där även träningen av de stora djuren sker.

Ankorna på Anatid
Aankorna på Anatid skickar alltid tre orakelpräster till kungen av Feliciens hjälp när krig råder. Hur detta avtal kom till är något oklart men går tillbaka till det feliciska kungarikets tidiga historia och den kimzonska koloniseringen av Gerdikkarkipelagen. Prästerna skall tolka varje handling utifrån profetior ankoraklet på Anatid uttalat och råda kunden därefter. Aldrig har någon felicisk kung lyssnat på ankornas, åtminstone inte officiellt, men prästerna har heller aldrig avvisats när de anlänt hovet i Tyros. Oftast kommer de också i god tid innan det aktuella kriget brutit ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Ovanstående text om armén har jag putsat på i en evighet utan att få klar. Nu skrev jag istället om det hela och här får ni det färdiga resultatet. Tolanerfurstarna är på gång och även en lista över vilka städer de olika kårerna är förlagda i.

Endast snäll kritik önskas. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev:Dags att börja avsluta det här?

Rubicon har inte rapporterat in på flera månader, så hans arbete borde bli fördelat till andra. Han hade hand om språk, skeppstyper och måttenheter. Det här är egentligen det sista som är kvar att göra och jag ger en vecka, till och med nästa fredag, att rapportera in det sista. Sedan tänker jag lämna ytterligare en vecka för småjusteringar, alltså fram till fredagen efter det. Den dagen kommer jag att lägga ihop allting i wikin till ett Google dokument för redigering (omskrivningar, korrekturläsning etc.).

Bra jobbat allihop!

Ser fram emot slutprodukten.
Jaaaa! Lets do this!
- Språk - har vi lagt över på Adragoor och hoppas på en sju heslikes Kimzonska framöver.Låt oss lämna rum och tid för detta men gå vidare med resten
- Skeppstyper - var inte de klar? trodde vi hade flera varianter från de senaste fyra åren att välja mellan
- Måtteneheter - trodde jag också vi fick för ett tag sedan, eller var det bara längder?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Nu skrev jag istället om det hela och här får ni det färdiga resultatet.
Från egen erfarenhet, det här är helt rätt väg att gå. :) Jag kollade översiktligt igenom texten och det såg bra ut.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:- Språk - har vi lagt över på Adragoor och hoppas på en sju heslikes Kimzonska framöver.Låt oss lämna rum och tid för detta men gå vidare med resten
- Skeppstyper - var inte de klar? trodde vi hade flera varianter från de senaste fyra åren att välja mellan
- Måtteneheter - trodde jag också vi fick för ett tag sedan, eller var det bara längder?
Skeppen har ju alltid varit på tapeten, men att måtten var klara hade jag missat.

Det här känns bra! :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Vad är det som behövs wikifieras? Jag måste erkänna att jag har dålig koll på hur uppdaterad Felicien-artikeln är i jämförelse med vad som har skrivits i den här tråden.

Om en vecka (1:a november) vill jag i alla fall ta Felicien-sidan med alla tillhörande sidor och sedan slänga in dem i ett dokument för korrekturläsare. Folk som kan tänka sig att korrekturläsa kan höra av sig. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar