Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Darition

Inlägg av Mikael »

Sammanfattning, men detta kan vi bygga ut och någon får göra nu version av Daritionkartan.

DARITION
Staden grundades efter Feliciens framgångar i Soluna för drygt 100 år sedan som en utpost för att bättre kunna övervaka sjöfarten genom Enios sund. Inom några decennier insåg kimzonerna de strategiska fördelarna med Darition och staden blev en viktig flottbas varifrån Felicien kunde kontrollera sundet. Efter att Felicien börjar utfärda kaparbrev blev Darition också en tillflyktshamn för kaparna. Darition blev en stad som helt anpassades till miltär verksamhet och Feliciens dominans av östra Kopparhavet. Den växande staden attraherade dock även en del handel, både för egna behov men också som mellanlandning för skepp på väg till Berendien eller Jorpagna. Efter att Felicien för ca 25 år sedan beslutade att höja sina ambitioner i östra Kopparhavet ytterligare, förstärktes Daritions hamn med nya murar, vågbrytare, slungbatterier och hamnlabyrint. Darition är nu Feliciens största och viktigaste flottbas. Från Darition patrullerar den feliciska flottan Enios sund som de betraktar som sitt territorium och tar ut tull av alla handelsskepp de finner. De eskorterar också handelsskepp som betalt sin tull genom sundet till skydd mot de kapare som också de är i felicisk tjänst. Skepp som inte betalar tull eller som undgår de feliciska patrullerna, kan om de har otur ”beskattas” långt hårdare av kaparna. Med anledning av Daritions nyckelposition i Felicien har en bred och väl underhållen väg anlagts hela vägen till Tyros och Elikon, främst för att underlätta för införseln av livsmedel och annat till garnison och flotta om staden försätts i blokad.
Staden styrs av en militäradministratör – Administratorn – som får sina instruktioner från Kungen, Amiraliteten och viss mån från Generalernas råd. Hans huvudsakliga uppgift är att stadsförvaltningen på effektivaste vis stödjer flottan samt att stadens försvar och underhåll sköts på erfordrligt vis. Staden är uppdelad i tre administrativa delar: Hokleidos (militären), Kajstaden (den civila befolkningen) och Hamnen. I folkmun anses också hamnens sydligaste delar kallat Kaparnäst vara en egen stadsdel.

Hokleidos
Stadens norra delar som domineras av Garnisonsbyggnaderna och Amiralitetshuset. Av tradition bor feliciska krigare nära varandra och sina befälhavare, varför i princip alla hus ägs och bebos av militärer. Staden har också förläggningar för gästande militärer. De olika vapengrenarna håller sig också till varandra, med egna favoritplatser. Tillexempel är Rittmeesterska källaren artelleristernas favorit, arméunderofficerare föredrar Kvarnfallet och på Löpska hyndan hittar man alltid ett stort antal havsjägare.

Kajstaden
Söder om Hokleidos finns de civila kvarteren. Här lever och arbetar de som underhåller stadens militär, t.ex. segelmakare, timmermän, slaktare, bagare, repslagare, köpmän m.fl. Daritions hantverkare anses mycket skickliga även utanför Felicien.

Stadens östra del är även hem till ett av Feliciens mest inflytelserika marmorbruk. Bruket ägs av Flottan som använder ett hundratal slavar för att bryta den lätt rödmelerade marmorn några mil öster om Darition. Omsättningen på slavar är hög men lönsam då just den röda marmorn är eftertraktad i Kopparhavet.

Hamnen
De kvarter som ligger närmast hamnbassängen i Kajstaden. Administratören har ansett det viktigt att särskilt reglera och kontrollera vad som händer i hamnkvarteren. Detta ska dock inte missförstås, Hamnen är som hamnkvarter i stora hamnstäder överallt är. Sprudlande folkliv med sjömän från hela Kopparhavet under dagen, osedligt och riskfyllt när solen gått ner. Här finns fiskarnas stånd med färsk fisk, köpmännens varor som ofta köps och säljs på kaj, hamnkaptenernas lager och ökända hamnkrogar och horhus. Detta är krogar för sjömän och landkrabbor gör bäst i att hålla sig därifrån, eller riskera att råka mycket illa ut. I hamnbassängen dominerar flottans skepp, men handels- och spannmålsskepp anländer och seglar dagligen. Förutom kaparkaptenernas flaggor kan många utländska flaggningar ses och i hamnkvarteren kan många språk höras. Hamnkaptenens kontor är ett torn på den yttersta vågbrytaren. Hamnkaptenens passerbevis måste erhållas för att släppas in i hamnen och detta ordnas av lotsen som kommer till skeppet.

Kaparnäst
I den fattigaste delen av Kajstaden tillåts kaparbesättningarna bosätta sig och under de senaste decennierna har flera kaparkaptener gjort detta till sitt hem. Stadsdelen delas därför nu mellan stadens fattigaste, betrodda slavar och kaparbesättningar som i många fall har ganska fulla penningpungar. Ett par av stadens finaste hus ligger numera i Kaparnäst och kaparna är uppskattade av övriga stadsbor. Administratören släpper dock enbart in pålitliga kapare, inte vilka sjörövare som helst. Periodvis ligger det en ansenlig mängd kaparskepp vid Kaparnäst kaj, en flotta i sin egen rätt.

Försvaret
Garnisonen har en stående bemanning om 200 man, Daritionkåren, som i krigstid tredubblas. Dessa sköter bevakningen av de åtta meter höga och sex meter breda murarna. Kåren sköter även stadens stadsvakt och projektilbatterier.

I hamnbassängen hör 125 skepp ur feliciska flottans spjutspets Havskåren hemma, men sällan finner man fler än 25 skepp i hamn. Kapaciteten för hamnen är dock flera hundra skepp. Hamnbassängen i sin tur skyddas av projektilbatterier och Labyrinten. Labyrinten innebär att skeppen måste kryssa in och ut ur hamn, något som gör en attack från havet mycket svårare. Kedjor och pålverk som kan höjas vid anfall gör det än svårare att forcera sig in i hamnen.

Senast redigerad av Mikael den 2012-11-21 22:55, redigerad totalt 4 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Utrustning?
Saunion är korta (ca 90-120cm) spjut och smidda helt i stål med hullingförsedda spetsar och kallas saunion. Dessa vapen används också i många feliciers vardag i formen av de harpuner (för stöt och kast) och ljuster som används i fisket. Halvpiken kallas också ormpik då den används vid sjöormsjakt.

De traditionellt kimzonska svärden kommer i två former. Kepeshen är ca. 65-80 cm långt, eneggad med konkav egg. Shekeleshen är en mera traditionell kroksabel ca. 90-100 cm lång.

Ett sista traditionellt vapen är dubbelyxan, labrys.

Instrument för navigering, matematik och astrologi.

Rep och segel
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Namn
Inkalides (KK s52)
Rittmeester? (KK s53)
Alkymades (KK s37)
Deminos Maghale (KK s39)

Galeasen ”Sankt Blottignidos diOliphanzia” (KK s10)

:?: Vem var Sankt Blottignidos?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Rickard skrev:1. "Köpmannen om Felicien" och liknande texter.
MIN KOMMENTAR: det här känns som något vi kan lämna till slutet. Dock lämnar jag det fortfarande öppet för någon frivillig skribent att ta på sig det i förtid.
Rickard skrev:2. Städer - fler behöver beskrivas och ackompanjeras av kartor...åtminstone Darition. I nuvarande text finns endast huvudstaden Tyros.
MIKAEL SKREV:
Har börjat sammanfatta Darition.

När det gäller Tyros föreställer jag mig det lite som staden i Clash of the Titans...en stad i en bukt med höga sidor, vad tros?

Jag tar på mig att se vad vi kan göra med städerna

MIN KOMMENTAR: första utkastet ser skitbra ut. Här är några saker att fundera över (taget från Caddomodulen):
Invånarantal:
Befolkning: XX % kimzoner, XX % slavar 3 % ankor, 2 % övriga etc.
Grundad:'
Kända platser: Det är väl mest det här som det kan funderas över. :)
Rickard skrev:3. Utrustning - Några typiska föremål, klädesplagg, vapen... inspiration
BIRKE SKREV:
Om föremål finns bla följande: viewtopic.php?p=11684#11684

MIKAEL SKREV:
Saunion är korta (ca 90-120cm) spjut och smidda helt i stål med hullingförsedda spetsar och kallas saunion. Dessa vapen används också i många feliciers vardag i formen av de harpuner (för stöt och kast) och ljuster som används i fisket. Halvpiken kallas också ormpik då den används vid sjöormsjakt.

De traditionellt kimzonska svärden kommer i två former. Kepeshen är ca. 65-80 cm långt, eneggad med konkav egg. Shekeleshen är en mera traditionell kroksabel ca. 90-100 cm lång.

Ett sista traditionellt vapen är dubbelyxan, labrys.

Instrument för navigering, matematik och astrologi.
Rickard skrev:4. Namn - en kort lista och info om vanliga namn
FAFNIR SKREV:
Storamiral Syr Fronc Drakhe
Robbhi Black
Bismail Rackhe
Kalameikos
Katobros
Kuthegil

MIKAEL SKREV:
Inkalides (KK s52)
Rittmeester? (KK s53)
Alkymades (KK s37)
Deminos Maghale (KK s39)

Galeasen ”Sankt Blottignidos diOliphanzia” (KK s10)

Vem var Sankt Blottignidos?

BIRKE SKREV:
'Angående namn så finns flera forumskapade som följer ett mönster, kan förslagsvis gälla för någom felicisk kulturgrupp som (stor)kimzoner, småkimzoner eller tolaniner:

Ytkila DiNadikon
Ilkos DiMethil
Lykarion DiUriel
Saphunianat DiKandalos
Arkidamos DiLochos

Annars finns det också namn att hitta under Kategori:Felicien här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... i:Felicien
Rickard skrev:5. Lag&Rätt - Vad är ok och ur straffar vi övertramp.
GRISODLAREN SKREV:
När det gäller lag och rätt så bör Felicien ha en del lagar rörande hanteringen av slavar. Straff från antikens Grekland kanske också kan tjäna som inspiration. Jag läste att grekerna hade en del bisarra straffmetoder, som t ex att köra upp en rädisa eller mullusfisk i anuset på den man som låg med en gift kvinna (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhaphanidosis). Straffmetoder som har med vatten eller liknande att göra torde vara lämpliga för en sjöfararnation som Felicien.

Nedan är några andra länkar som kan tjäna som inspiration. Det kan också vara värt att läsa lite om Drakon, Solon och Lykurgos:

http://www.crystalinks.com/greeklaw.html

http://www.fordham.edu/halsall/ancient/ ... laves.html

http://law2.umkc.edu/faculty/projects/f ... impro.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment

http://en.wikipedia.org/wiki/Solon

http://en.allexperts.com/q/Ancient-Clas ... cution.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_law

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_me ... punishment

http://www.neatorama.com/2007/05/29/thi ... execution/

MIN KOMMENTAR: bra sammanställning. Nu behöver någon ta tag och få ihop lite lagar och regler. Det behöver inte vara mycket, utan man kan ta inspiration från hur det är uppställt i Kandra.
Rickard skrev:Dock behöver jag ett namnförslag för detta tidevarv och detta tidevarv.
Jag ändrade respektive xxx till sjöormens samt bläckfiskens tidevarv.
ÖVRIGT
BIRKE SKREV:
Och i Feliciens regentlängd: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... l%C3%A4ngd :?:
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det går kanske sakta men saker verkar ändå hända med Felicien! :)

Har själv länkat lite i wikin och håller även på med en liten fördjupning av Mandelorden i Felicien. Skall även försöka städa lite i Historiedelen.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Har fyllt i informationsrutan på wikin. Titta gärna igenom informationen och ändra det som känns felaktigt. Jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla de styrelseskick som finns i Felicien.

Lade till namnen på två städer samt ett epitet som kanske kan inspirera andra till att skriva om någon av städerna. Kommer ta bort detta om folk inte hakar på.

Gick igenom texten med Firefox stavningskontroll. Texten var dock för mastig för stavningskontrollen så jag fick gå in i mindre avsnitt istället. Gav mig en del skratt, när kontrollen ville ha papyrusrulle till toalettpappersrulle eller lejoninnemasker till mjölkningsmaskiner.

Här är meningar jag inte förstår. Har inte ändrat dem.

"Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är det största farsegels det feliciska kärnlandet."
Vad menas med den här meningen? "Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är farsegels det största feliciska kärnlandet."

"Det geomentäriska läget gör att staden överlever tack vara kalla vattenströmmar genom [[Hyrons Gap]] och en placering i solskugga under det mesta av dagen."
Geomentärisk?

"Många marinkårssoldater har erfarenhet från strider med svartfolk, pirater, skuggalver, fria slavgrupper samt av reguljär krigföring i Efaro."
Skuggalver?

"Han sjönk ner i Havet och i sjunkandet föddes Underjorden och Havet fick sin första gräns."
i sjunkandet?

"Den sistnämnda anses av Felis myster omfatta såväl Den Lyckliga och Den Olyckliga, Kattan och Lejoninnan och besitter därför en särskild visdom."
myster = Myter? Mystär finns också som ord, vilket jag tror är mer sannolikt. Förvisso ett ord jag hellre byter ut då det är otroligt ovanligt.

"Män bär dock oftast enklare smycken och använder endast kohl kring ögonen"
kohl = kol?

"Billiga vita viner retsineras ofta..."
retsinera?

"I Felicien finns skickliga glasblåsare och sigill- och gemmgravörer,"'
gemm? Jag antar att det är juvel som efterfrågas, från det latinska "gemma" - juvel.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Mikael skrev:Utrustning?

De traditionellt kimzonska svärden kommer i två former. Kepeshen är ca. 65-80 cm långt, eneggad med konkav egg.
Tänker jag rätt med att du menar ungefär ett svärd liknande det grekisk-romerska kopis http://www.aurorahistoryboutique.com/pr ... 0645_L.jpg ?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rubicon skrev:
Mikael skrev:Utrustning?

De traditionellt kimzonska svärden kommer i två former. Kepeshen är ca. 65-80 cm långt, eneggad med konkav egg.
Tänker jag rätt med att du menar ungefär ett svärd liknande det grekisk-romerska kopis http://www.aurorahistoryboutique.com/pr ... 0645_L.jpg ?
Vet ej, plockade det ur wikitexten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:Har fyllt i informationsrutan på wikin. Titta gärna igenom informationen och ändra det som känns felaktigt. Jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla de styrelseskick som finns i Felicien.

Lade till namnen på två städer samt ett epitet som kanske kan inspirera andra till att skriva om någon av städerna. Kommer ta bort detta om folk inte hakar på.
Felicien borde väl definieras som Monarki, ev med tillägget -med stort indre självstyre hos stammarna (kimzonerna tillhör alla en av nio stammar om jag förstått det rätt).


Angående de ovanliga orden så verkar det som DrHus har försökt ge en ingame-känsla och medvetet användt vad som skall vara feliciska och erebaltoriska sätt att uttrycka sig.
"Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är det största farsegels det feliciska kärnlandet."
Vad menas med den här meningen? "Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är farsegels det största feliciska kärnlandet."
Farsegels är ett ord härstammande från Erik Granströms verk med betydelsen utländsk i lite vid förstand. Har eftervart blivit ganska vanligt att använda bland många forumskribenter. Fast ordföljden är lite krånglig och det borde kanske heller stå "Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är det största farsegels det feliciska kärnlandet." ?
"Det geomentäriska läget gör att staden överlever tack vara kalla vattenströmmar genom [[Hyrons Gap]] och en placering i solskugga under det mesta av dagen."
Geomentärisk?
Återigen ett påhittat ord, denna gången i kategorien: Lätt förvanskade magiska och akademiska termer. Påhittad av mig (tror jag?) med betydelsen att det har att göra med hur Altors elementärkrafter på vissa platser skapar förhållanden som avviker från vad som är normalen. Vägen bort och Golwyndas sötvattenshav två exempel som har att göra med Vatten och Luft, Opadalen i Berendien och Fokaleslätten på Palamux två som har med Värme att göra. Vid Hyrons gap borde det vara extremt varmt och svårt att överleva om man ser till närheten av Altors sydpol men av "geomentäriska" skäl skapar elementen Kyla och Vatten här en lägre temperatur.
"Många marinkårssoldater har erfarenhet från strider med svartfolk, pirater, skuggalver, fria slavgrupper samt av reguljär krigföring i Efaro."
Skuggalver?
Har också funderat på dessa Skuggalver. Möjligens tänkt som de Mörkeralver från Alver-modulen som forumet har valt att ta bort från detta EA eller så tänkt som en egen felicisk benämning på "onda alver". Förslagsvis byter vi ut ordet med bara alver
"Han sjönk ner i Havet och i sjunkandet föddes Underjorden och Havet fick sin första gräns."
i sjunkandet?
Gissar att meningen skall spegla ett felicisk/kimzonsk sätt att uttrycka sig, det anspelar på berättelserna om feliciernas gudar och mytologi. Tycker det kan stå som det är.
"Den sistnämnda anses av Felis myster omfatta såväl Den Lyckliga och Den Olyckliga, Kattan och Lejoninnan och besitter därför en särskild visdom."
myster = Myter? Mystär finns också som ord, vilket jag tror är mer sannolikt. Förvisso ett ord jag hellre byter ut då det är otroligt ovanligt.
Möjligens skall det egentligen stå mysterier men kanske är det tänkt som en person som ägnar sig åt mysterier. I båda fallen en form för
Mysteriekult. Kanske odet mystirist bättre?
"Män bär dock oftast enklare smycken och använder endast kohl kring ögonen"
kohl = kol?
Kajalsmink?! Tycker det kan stå.
"Billiga vita viner retsineras ofta..."
retsinera?
Ett felicisk och/eller jorisk ord för att tillsätta kåda i vinet så att det håller sig bättre? Som med Retsinavin.
"I Felicien finns skickliga glasblåsare och sigill- och gemmgravörer,"'
gemm? Jag antar att det är juvel som efterfrågas, från det latinska "gemma" - juvel.
Förmodligen. Annars kan det ändras till pärlgravör då det enligt beskrivningen av Pärlkolonierna är så att felicierna använder ordet pärla (porelo) som namn på alla ädla stenar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

"Många marinkårssoldater har erfarenhet från strider med svartfolk, pirater, skuggalver, fria slavgrupper samt av reguljär krigföring i Efaro."
Skuggalver?
Har också funderat på dessa Skuggalver. Möjligens tänkt som de Mörkeralver från Alver-modulen som forumet har valt att ta bort från detta EA eller så tänkt som en egen felicisk benämning på "onda alver". Förslagsvis byter vi ut ordet med bara alver
Nedan gammalt svar som försvann iom uppgraderingen
Jag tror det var jag som slängde ur mig "skuggalver" någon gång i forumets gryning, i samband med Psipos arbete med alver. Det var då tänkt som en term på de alver som "hamnat i skuggan" av Tevatenus ljus. Det skulle inte vara "onda" alver som mörkeralver (vilka jag aldrig tyckt passat in i Ereb) eller blodsalverna. De var mer alver som hamnat lite vid sidan av det ordinare alvsamhällena. Perfekta rotlösa alväventyrare. Det var alltså inte tal om någon ny alvras. Om jag mins Psipos tankar kring alver rätt var en av tankarna att försöka komma ifrån de olika alvraserna och istället skapa olika kulturer. Men det är kanske lite off topic gällandes skuggalver.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Från wikin:
Hillebardiärer

Underofficerare och officerare bland svärdsbärarna använder gärna den tunga hillebarden för att hindra bordningar eller döda en riddares häst och sedan riddaren själv. Underbefäl grupperas ibland i elitförband bestående enbart av hillebardiärer och sätts in där striden är som hetast. Den feliciska kungen omgärdas alltid på slagfältet av en sådan spheiro elithillebardiärer.
Nej, nej, nej, NEJ!

Alltså Felicien har redan kopparhavets absolut enskilt starkaste flotta, de har suveräna marinkårssoldater, armborstskyttar, sappörer, och till och med tungt kavalleri i from av kataphraktoi/clibanarii från sina tolanska vasaller.

Ge dem för i h****** inte också hillebardiärer. De har redan allt, ge den feliciska krigsmakten åtminstone EN nackdel, dvs att marinkåren har problem, stora, problem med tungt kavalleri.

Inte för att det egentligen har problem då de redan har kataphraktoi/clibanarii (om de kataphraktoi/clibanarii ska vara kvar, se till att byta namnet på dem, skriker Östrom om den betäckningen), men någon måtta får det väl ändå vara.

edit: felicierna har ju elefanter dessutom! Nä inga hillebardiärer, spara dem till Zorakin eller något land där det är vettigt.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Zorakerna har börjat använda sig av Bardisaner (eller Spetum) och Hillebarder. Hillebarderna är främst nyttjade av Luksilerna i Gredelmark och Yttersol. Annars ganska ovanliga (även om allt fler i Zorakin börjat upptäcka fördelarna). Bardisanerna (eller spetum) är mer vanligt förekommande. I synnerhet i Gredelmark men även i andra delar av landet. Pålyxa med pik är heller inte så ovanligt i delar av Zorakin (Gredelmark, Salamora, Yttersol).

Hillebarden tros ha kommit med Magilliska legosoldater till Zorakin.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Att zoraker eller magiller använder hillebard är helt okej enligt mig, det är en logisk utveckling i dessa länder, men att felicier gör det....

Ju mer jag läser om den felicisika militären på wikin desto mer frustrerad blir jag. Nu vill inte jag vara den som gungar båten, men i princip hela militäravsnittet om Felicien behöver i min mening göras om innan det kan pdfas, som det är nu verkar det nästan som en felicisenfetischists våta dröm (hårda ord men någon måste säga det)

1. Flottan är enligt KK enorm, havskåren och marinkåren förfogar över 250 fartyg av olika storlek, that's fine with me, it's canon and all.

2. På wikin har den feliciska armén på något sätt försvunnit och dess roll tagits över av marinkåren. Enligt EA's SLbok har Felicien en armé på 2000 man i fredstid och 10.000 man i krigstid. Hur har den förändringen motiverats? Vilka enheter håller då gränsbefästningarna mot Berendien istället för armén? Marinkåren? Legosoldater är ett väldigt dumt alternativ här.

3. Kataphrakter. http://en.wikipedia.org/wiki/Kataphraktos Först och främst måste namnet bytas. Sen är jag väldigt skeptisk till att fattiga vassalfurstar skulle har råd att sätta upp några större förband av kataphrakter, de var nämligen tokdyra.
Bör vi inte spara dessa till typ Krun dessutom?

4. Elefanter. Va? Vad gör elefanter i Felicien? Om det är någon vasselstat från Efaro de får dem av, så kan det vara okej, annars nej.

5. Hillebarder går bort enligt mig. Den logiska kullerbyttan att efter fått stryk av zorakiska riddare att gör om sin traditionella yxa till en hillebard är så långsökt och konvulerad att jag blir nästan mörkrädd.

6. Spjut vid bordning av skepp. Alltså spjutet är ett defensivt vapen, menat för öppna fält, att använda ett spjut offensivt i trånga utrymmen kräver väldigt, väldigt stor skicklighet, så stor att det är mer effektivt att konvertera dem till att använda svärd. Det skulle gå mycket fortare att träna upp dem till acceptabel nivå då.

Mina förslag till förändringar är följande:
1. Återinför den feliciska armén, beväpnad med spjut, svärd, sköld, ringbrynja och plåthjälm. Vissa enheter med sammansatta bågar, kortsvärd, ringbrynja och kortsvärd. Med en styrka på 2-10.000 man faktiskt angivet i EA SL bok (det är inte i många länder antaler är angivet, och 2-10.000 är faktiskt ingen dum siffra även i det updaterade Altor)

2. Omutrusta havs/marinkåren och ta bort spjuten, de är väldigt ologiska. Samt bort med hillebarderna.

3. Ta bort eller omutrusta kataphrakterna (samt byt namn på dem) de ska upprustas av underlydande tolanska vasaller, de har inte råd med så dyr utrusning. Ge dem motsvarande normandisk utrusning vid Hastings, alltså ringbrynja som täcker bålen, överarmar och lår. Läder/tyg på underarmar och underben, plåthjälm, spjut, svärd och sköld (estetisk utformning kan dock ändras från normandisk till något annat). Med denna förändring kan jag utan problem se vasallerna stampa fram 3-500 ryttare, kanske uppåt 800 om man är generös.

4. Elefanter? Bort med dem, så till vida de inte ges av en vasall från Efaro.


Vill vi ge Felicierna ett kraftigt men lagom exotiskt övertag kan vi istället ge dem Altors motsvarighet till grekisk eld http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_fire då kan vi ha felicier med eldkastare :twisted:


Jag ber återigen om ursäkt för att vi en så pass sen tidpunkt med att hävda att saker måste göras om. Men enligt min mening verkar det ha varit väldigt lite kritiskt tänkande involverat när den feliciska militärmakten 'bestämdes'.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Interessant med lite ifrågasättande. DrHus skriverier gick ganska rakt genom sensuren när det begavs sig ...dock inte utan skäl tror jag, det var välskrivet!

Spjutet är rätt invävd i detta Felicien så det går nog inte bort. Elefanterna hänger ihop med att Felicien kontrollerar stora landområden i Efaro och möjligtvis endast använder dessa bestar till krigföring där. Annars finns faktisk en efarisk lydvasall innom Feliciens gränser: Dejen av Derk
Derk
Denna stad styrs av en efarisk hövdingaätt som är vasaller till Feliciens kung, de s.k. Deyerna av Derk. Staden befolkas framförallt av efarer och är även arkitektoniskt mycket efarisk till sin karaktär. Derk har, tillsammans med de många efariska slavarna och efariska frigivna, varit en stark faktor i den efariska komponenten av den feliciska kulturen. I stadens omgivningar, och annorstädes på södra Pelenos, odlas typiska efariska grödor som gulris, bananer, tobak och bomull.
336 e.O.
  • Dermanerna har efter tre års strider slängts ut från Felicien. Undantaget är Derk som efter att ha stormats nio gånger av felicierna erbjuds samma status inom Felicien som tolanerfurstarna. Än idag är Derk en kulturellt efarisk stad vars hövding är vasall till Feliciens kung.
Vad tycker ni andra om Rubicons synpunkter?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar Rubicons förslag i huvudsak.
- Elefanterna är väl enbart en sybolisk representation av deras engagemang i Soluna, helt utan militär betydelse.
- Vildelden har skänkts till trakoriska öarna, och jag ser ingen anledning att ge felicierna något ytterligare.
- Jag har som vanligt inga kommentarer om siffror kring populationer och trupper. :wink:
Skriv svar