Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En liten fundering kring Efaro.

I avsnittet om ordnar så står det följande om St: Williams Orden:
Sytet är helt enkelt att bibehålla sina befästningar i Efaro och plundra och skövla så mycket som möjligt av hedningarnas land.
Jag funderar lite på hur dessa fungerar ihop med Caddos missionärer som har missioner på Efaro. Eller de håller kanske inte till på samma platser? Eller så blir det kanske lite förslitningar länderna emellan som utspelas på en helt annan kontinent?

Fråga: Vart exakt i efaro ligger Heliga Raals klippa?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelis: Tja, som jag ser det är det ju ingen direkt väpnad konflikt mellan den dalkiska och den aidniska grenen. Visst finns en viss konkurrens om konvertiter, men i Efaro ser jag inga problem med att de kan existera i samma stad (om än med spänningar och slitningar). Den dalkiska missionen (till skillnad från mycket av den aidniska) handlar ofta om att ettablera en apidiol (kloster) vilken sedan blir hjärtat av ett nytt klostersamhälle med smeder, handelsmän, ociotter, och värdshus, etc.... Många dalksika "kolonier" i Efaro är därför homogena med konvertiter till den dalkiska grenen av den Lysande Vägen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Ok, låt oss säga att Caddiska munkar etablerar en apidiol utanför (eller i) en by i Efaro. Respekterar St:Williams orden detta eller plundrar de likväl hedningarna som munkarna försöker konvertera? Även om St:Williams riddarna ser efarerna som hedningar så borde väl de fromma munkarna ha en annorlunda moral och kanske försvara efarerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Fråga: Vart exakt i efaro ligger Heliga Raals klippa?
Följande text från charlielarsson är det jag kan hitta om denna geografiska företeelse:
Heliga Raals klippa
Heliga Raals klippa är en avlägsen plats i de allra östligaste delarna av kopparhavet där solriddare under soltågens tid uträttade mirakel med Etins hjälp. Det är företrädesvis ett pilgrimsmål för riddare och involverar en lång vandring mellan olika gamla solfararborgar längs med kopparhavets östliga kuster för att slutligen nå den fjärran Heliga Raals klippa. Inte sällan är det en farofylld färd eftersom landet befolkas av hedningar med bittra minnen från soltågens tid.
Det jag undrar är om detta är officiellt material, från Caddo-artikkeln i Sinkadus eller liknande?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående Heliga Raals klippa. Om det ine är något officiellt kanske man skulle kunna tänka sig att det ligger på den efariska sidan av Raas Narram. Jag har tänkt mig att kusten sydväst om Raas Narram fallen är mycket brant och klippig. vi har ju diskuterat om inte det inte skulle kunna vara möjligt att göra det efariska området närmast fallet till ett heligt område för efarier, skulle man inte kunna tänka sig att (helige) Raal försökte omvända hedningarna där och blev utslängd från någon brant klippa och dog martyrdöden. Klippan har sedemera blivit en vallfärdsort och riddarna är tvungna att ta sig dit till fots/med häst pga den klippiga kusten, en färd som går igenom områden kontrollerade av inte sällan fientligt inställda efarier...

Slutligen, även om inte upplägget faller i god jord tror jag ändå platsen för helige Raals klippa är lämplig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Det låter som en bra plats. Kom vi överns om Menz Gawo eller inte Menz Gawo?

Jag får bara Cristo Redentor i huvudet när jag tänker på Raals klippa...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Anders: Ok, låt oss säga att Caddiska munkar etablerar en apidiol utanför (eller i) en by i Efaro. Respekterar St:Williams orden detta eller plundrar de likväl hedningarna som munkarna försöker konvertera? Även om St:Williams riddarna ser efarerna som hedningar så borde väl de fromma munkarna ha en annorlunda moral och kanske försvara efarerna?
Det här skulle kunna leda till en rad intressanta politiska intriger... Föreställ dig att S:t Williamsordern försöker plundra de (av dalkerna) omvända hedningarna, men munkarna gör motstånd (de är ju inte pacifister!) för att skydda efarerna. De dalkiska munkarna slaktas och detta kan ytterligare blossa på en potentiell konflikt mellan Kardien/Zorakin och Caddo. Apidiolen kan ju också börjat fungera som en handelsstation och nu har caddiska intressen skadats! Caddo kräver ersättning från fastlandet, vilket vägras... Uj uj uj... :shock:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:
Spelknepe skrev:Anders: Ok, låt oss säga att Caddiska munkar etablerar en apidiol utanför (eller i) en by i Efaro. Respekterar St:Williams orden detta eller plundrar de likväl hedningarna som munkarna försöker konvertera? Även om St:Williams riddarna ser efarerna som hedningar så borde väl de fromma munkarna ha en annorlunda moral och kanske försvara efarerna?
Det här skulle kunna leda till en rad intressanta politiska intriger... Föreställ dig att S:t Williamsordern försöker plundra de (av dalkerna) omvända hedningarna, men munkarna gör motstånd (de är ju inte pacifister!) för att skydda efarerna. De dalkiska munkarna slaktas och detta kan ytterligare blossa på en potentiell konflikt mellan Kardien/Zorakin och Caddo. Apidiolen kan ju också börjat fungera som en handelsstation och nu har caddiska intressen skadats! Caddo kräver ersättning från fastlandet, vilket vägras... Uj uj uj... :shock:
Vackert! :D
Heliga Raals orden.
Typ
Religiös orden till minnet av Raals klippa i Efaro…
Grundades
Ordern grundades i Kardien 395 till minne av försvaret av klippan Raal. Det sägs att solfararriddarna där höll ut i sin fästning mot efariterna med övermänskligt mod. När de sista 20 riddarna insåg att slaget var förlorat samlades man i bön till Etin och bad Guden att störta klippa, fästning och hedningar i havet. Klippan rasade i havet under vad man säger tusendet hästhovar och stöveltramp från de orenas hundrafalt överlägsna armé tillsammans med riddarna i havet. Detta dödsförakt och denna hängivenhet är orderns främsta hållpunkter. Sägnen är inte historiskt belagd men lever med all kraft inom ordern.
Heraldik
Svart kippa med sol ovanför på mörkblå bakgrund.
Om vi vill använda denna orden kan det kanske gå att integrera med en belägenhet vid Raas Narram?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har gjort ett försök med att lägga in gränser i Efaro samt placera ut Raals klippa. Stammarna är tagna direkt från Mikaels tidigare alster. Detta är endast en tidig BETA.

viewtopic.php?t=7&postdays=0&postorder=asc&start=0

Comments please!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stryk stammen Hardrim då det namnet var mitt sätt att få in ett MERP-äventyr.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Skulle inte Hardrim kunna ersättas med den dermaniska stammen (Dermanien). Jag vet/tror att de försvunnit ur historien i Mikaels historia över Efaro, men jag skulle nog hellre se denna stam med sin historiska betydelse finnas kvar i Efaro. Dock kan de ju leva en tynande tillvaro, där man ser tillbaka stolthet över sina förfäder men lever i svårmod idag. Kanske är dermanerna de som svårast drabbats av feliciernas härjningar i Efaro, även St. Williams ordens kan ju finnas i området mm...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Har gjort ett försök med att lägga in gränser i Efaro samt placera ut Raals klippa. Stammarna är tagna direkt från Mikaels tidigare alster.
Kartan ser helt okej ut, kanske Al-radis gräns lite längre in i landet. Raals Klippa blir nog bra där.
Stamnamnen och ortnamnen känns dock lite spretiga, svårt att få en bra känsla för det efariska språket. Assyriah lite likt Assyria?
Bergdahl skrev:Skulle inte Hardrim kunna ersättas med den dermaniska stammen (Dermanien). Jag vet/tror att de försvunnit ur historien i Mikaels historia över Efaro, men jag skulle nog hellre se denna stam med sin historiska betydelse finnas kvar i Efaro. Dock kan de ju leva en tynande tillvaro, där man ser tillbaka stolthet över sina förfäder men lever i svårmod idag.
Låter som en ide!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Spelknepe skrev:Har gjort ett försök med att lägga in gränser i Efaro samt placera ut Raals klippa. Stammarna är tagna direkt från Mikaels tidigare alster.
Kartan ser helt okej ut, kanske Al-radis gräns lite längre in i landet. Raals Klippa blir nog bra där.
Stamnamnen och ortnamnen känns dock lite spretiga, svårt att få en bra känsla för det efariska språket. Assyriah lite likt Assyria?
Hmmm... Finns det verkligen ett Efariskt språk? Rör det sig inte snarare om ett antal dialekter, en för varje stam kanske?

Assyriah, jo det bli för liten kalleankifiering tycker jag... Assiryha, Aserrya eller As-ur-yeh kanske?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående ett efarisk språk, står det i Krilloan kampanjboekn på sidan 23 att de som talar "efariska (de västliga dialekterna)" kan man tala krilloanska med 3 B-FV lägre. Från det kanske man kan dra slutsatsen att det finns "ett" efariskt språk, men att det är stora skillnadet mellan de västra och östra dialekterna. Kanske talar vissa stammar en egen dialekt, men jag tycker inte att det skall finnas en dialekt för varje stam och kanske kan det finnas någon större stam där det talas flera dialekter osv..
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Assiryha
Skriv svar