Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Hur ser en vild och splittrad arkitektur ut?
Vad om många efarier bor i ruinerna efter byggnader uppförda under den tiden landet var del Golwyndakulturen?

De behärskar inte längre den avancerade byggnadskonst som förfaderna använde men bebor fortfarande de gamla städerna, lerhus och skinntält ovanpå och innuti hela kvarter av sten och tegel; tempel har blivit hem för hela klaner, gamla broar är översållade med små äffarsbodar, stora torg används som boskapshagar... endast portalerna står orörda!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag hade också tänkt att det sedan gammalt har funnits ett efariskt inflytande i nordvästra Thelgul, så arkitekturen där är kanske lite efarisk... (Den monumentala arkitekturen är dock helt annorlunda...
Det här tycker jag är rätt väg att gå. För att minska på erebs lapptäckesproblem behöver vi ge länder i samma region/områden/kultursfärer gemensamma nämnare, som t.ex. arkitektoniska likheter. Själv har jag funderingar kring att låta den stora mängden efariska slavar i Krun och landets intressen i Efaro inneburit en del påverkan på den krunska kulturen. Bl.a. funderar jag på att låta "välbergade" krunier låta efariska snickare utsmycka deras portar, självklart har ju dessa dörrar inte samma symboliska värde som i Efaro utan är bara av estetiskt värde (status) för krunierna.

Således ser jag inga som helst problem med likheter mellan Efarisk och Thelgulsk arkitektur, iaf inte i gränsområdena. Vid kopparhavskusten kan ju arkitekturen ha spår av Jorpagnisk arkitektur och solfarare, vara inspirerad av de nya kolonialherrarna Felicien och Krun osv.
Sen så är ju en annan viktig punkt precis som Adragoor skriver att naurtillgångarna (sten, timmer, osv) i området borde ha inverkan på hur man bygger sina hus.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad om många efarier bor i ruinerna efter byggnader uppförda under den tiden landet var del Golwyndakulturen?
Erfaro var väl aldrig en del av Golwyndakulturen eller? De ockuperades av det Jorpagniska imperiet, men det var ju långt senare. Det som står är väl att efter golwyndakulturens splittring skedde ett stort utbyte mellan Efaro och Sombatze, iaf vad jag minns.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Bl.a. funderar jag på att låta "välbergade" krunier låta efariska snickare utsmycka deras portar, självklart har ju dessa dörrar inte samma symboliska värde som i Efaro utan är bara av estetiskt värde (status) för krunierna.
Är snickare och snidare av slavsort kanske de skär in förbannelser i portarna? :twisted:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Vad sägs om detta? Afrikanskt, stort, men inte marmor och glitter.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 3%A9_3.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/Benin.jpg

med lite mix av östra medelhavet (Libanon o Palestina)? Tänker klassisk korstågsmiljö.
För min del måste jag säga att jag tycker den första av Mikaels bilder är störtskön och skulle verkligen vilja se att de mer monumentala byggnaderna (borgar, tempel osv.) liknade den. Vanligt folks byggnades behöver ju inte se ut så utan kan ju påminna om byggnaderna i förgrunden på den första bilden Spelknepe visade

Bild

Men även dessa två skulle ju t.ex. funka som inspiration för det karga efariska höglandet:

Bild

Bild
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev:Bl.a. funderar jag på att låta "välbergade" krunier låta efariska snickare utsmycka deras portar, självklart har ju dessa dörrar inte samma symboliska värde som i Efaro utan är bara av estetiskt värde (status) för krunierna.
Är snickare och snidare av slavsort kanske de skär in förbannelser i portarna? :twisted:
Öhh... det hade jag faktiskt tänkt att skriva, men glömde av... fast jag tänkte väl inte direkt på förbannelser utan mer, för att göra en liknelse med vår värld på sådana som tatuerar in kinesiska tecken utan att veta vad de egentligen betyder. Så det finns nog gott om tillfällen för slavsnidarna att få in lite dolda budskap.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag har haft lite ideer om Efaro som kanske kan synas i deras arkitektur?

Efaro är ett splittrat land, ett land som i sina indre deler bebos av högtstående men världsfrämmande kulturer, mystiker och filosofer som sedan efarierna blandade sig med Golwyndakulturens sombatziner, har bevarat, och även förfinat, mycket av denna tidens kunnskap. Ute vid kusten bor de som avspeglar det vilda och krigerska i efariernas kynne, de som i sina stålklädda kanoter plundrar och dödar både varandra och erebiska solfarare i en evig förödelse. Detta är Efaros förbannelse, att de individer som kunnat leda de åtta stammarna tillbaka till sin forna storhet lämnar det värdsliga livet och beger sig till mystiristernas gudastäder i landets indre, medans deras systrar och bröder vid kusten ägnar sig åt krigets konst och handel med eget blod.

Ursäkta avspårningen... den krockar förmodligen med annat material också..
Gillar det här, en tanke bara... jag har tidigare spånat om att det på den efariska sidan av Raas Narram kan ligga en "helig" stad, där man ser den stora kraften i fallet som gudomlig... så inte bara mystisistiska gudastäder i det inre tack :P men gärna på otillgängliga platser som det efariska höglandet, i det inre och vid Raas Narram.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Erfaro var väl aldrig en del av Golwyndakulturen eller? De ockuperades av det Jorpagniska imperiet, men det var ju långt senare. Det som står är väl att efter golwyndakulturens splittring skedde ett stort utbyte mellan Efaro och Sombatze, iaf vad jag minns.
Tror det står i Sinkadus-artikkeln om Imperium Iorpagnum att trots ockupationen lyckades alldrig jorerna nämnvärt påverka den efariska kulturen?

Under Kolonisationstiden 1500-1080 fO blandades den sombatziska delen av golwyndakulturen med Efaro, men de hade redan innan utvecklat flera avancerade krigar- och jägarkulturer. Både ingeniörskonst och navigation stod högt, samt en slags shamansk magi som påverkat de flesta andra skolor. Ruinerna kan härstamma från denna tiden eventuellt? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vild o splittrad arkitektur :lol: !

Splittrad tänkte jag mig att det just kunde variera mellan hyddor av de typer Spelknepe visat, till min terakotta/stenmoské, till den vackra turistorten med kupoler, till aidniska riddarborgar 400 år gamla.

Influenser från grannarna lter bra, men sofistikerad skicklighet saknas och det blir endast enklare kopior. Jag vill att det skall synas att Efaro lider av sin splittring och inre stridigheter. (Jag ser istället framför mig Sombatze som högkulturernas högkultur där fred och filosofi segrat och även bidrar till deras försvar... :? )
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev:Bl.a. funderar jag på att låta "välbergade" krunier låta efariska snickare utsmycka deras portar, självklart har ju dessa dörrar inte samma symboliska värde som i Efaro utan är bara av estetiskt värde (status) för krunierna.
Är snickare och snidare av slavsort kanske de skär in förbannelser i portarna? :twisted:
Det gör de definitivt om de är av thelgulsk härkomst... Det thelgulska skriftspråket har nämligen vissa halvmagiska egenskaper när man använder det till att skriva vissa ord...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vill även propagera för de efariska pirathövdingarna som i sina väldiga stålklädda krigskanoter härjar längs kusten!!

Förmodligen är det dessa som gjort att felicierna inte kunnat etablera flera kolonier än Bylos och Caraidon på Efaros nordkust? Mycket svåra att ha med å göra och endast solriddarna i sina stora skepp seglar någonlunda trygt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill även propagera för de efariska pirathövdingarna som i sina väldiga stålklädda krigskanoter härjar längs kusten!!
Hur är det med "vanliga" pirater? Härjar Morelvidynska, Feliciska eller andra pirater på Efaros kuster eller är det endast de efariska piraterna som härjar här?

Anfaller t.ex. Felicien andra Efariska byar längst nordkusten?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Morëlvidynerna tar sig mest till Efaro för att jaga slavar. Pirater emellan så respekterar de större grupperna varandras områden, men visst förekommer det morëlvidynska och ankiska räder även i östra Kopparhavet.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hur är det med "vanliga" pirater? Härjar Morelvidynska, Feliciska eller andra pirater på Efaros kuster eller är det endast de efariska piraterna som härjar här?

Anfaller t.ex. Felicien andra Efariska byar längst nordkusten?
Med tanke på att Felicien har kolonier på Efaros kopparhavskust tror jag att man i området snarare borde se feliciska piratjägare än pirater. De feliciska piraterna borde ju snarare jaga i farvatten där feliciens handelsfienders skepp färdas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Hur är det med "vanliga" pirater? Härjar Morelvidynska, Feliciska eller andra pirater på Efaros kuster eller är det endast de efariska piraterna som härjar här?

Anfaller t.ex. Felicien andra Efariska byar längst nordkusten?
Efaro ligger en bit ifrån Morëlvidyn fast med rikt byte i sikte kanske de vågar sig så långt? Krunska pirater eventuellt?

Felicierna skulle kunna ha handelsavtal med efariska hövdingar rundt sina två kolonier, och dessa kan förse marknaden i hemlandet med tillräkligt många slavar? Eventuellt görs mindre tokt mot andra efariska småbyar på vägen hem, om resen gått sakta och dödligheten varit stor under däck?

Edit: Skriver sakta ser jag!
Skriv svar