Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gillar detta med dörrarna...
De mer fattiga Efarerna har också utsmyckade dörrar, fast kanske mer grova och fattigt utmejslade.

Kan inte dörrarna till de efariska familjerna beskriva familjen och dess släkt och dess historia? När de flyttar får de plocka med sig dörren. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte dörrarna till de efariska familjerna beskriva familjen och dess släkt och dess historia? När de flyttar får de plocka med sig dörren.
Det var ungefär så jag tänkt mig det. Att alla har utmejslade dörrar är ju bara ett måste. Att det sen skiljer i kvalitet mellan rika och fattiga är en annan sak. Man kan ju tänka sig att stamhövdingarnas dörrar t.ex. är större, och av bättre kvalitet, för att få plats med alla hjältar i deras släkthistoria, och har de inte så mycket hjältedåd i sin historia, så har de nog luskat fram det ändå. :P

Sen är det ju inte helt omöjligt att det arbetas in en hel del skyddande tecken i dörrarna också, som skall hålla borta onda väsen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det var ungefär så jag tänkt mig det. Att alla har utmejslade dörrar är ju bara ett måste. Att det sen skiljer i kvalitet mellan rika och fattiga är en annan sak. Man kan ju tänka sig att stamhövdingarnas dörrar t.ex. är större, och av bättre kvalitet, för att få plats med alla hjältar i deras släkthistoria, och har de inte så mycket hjältedåd i sin historia, så har de nog luskat fram det ändå.

Sen är det ju inte helt omöjligt att det arbetas in en hel del skyddande tecken i dörrarna också, som skall hålla borta onda väsen.
Det är ju sådana kulturella särdrag som gör en kultur cool. Vanligt folk har dörrar i trä, nog så fint utskurna, medan de rika dekorerar dem med hamrad brons och annat...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Det är ju sådana kulturella särdrag som gör en kultur cool. Vanligt folk har dörrar i trä, nog så fint utskurna, medan de rika dekorerar dem med hamrad brons och annat...
Det är synd att det inte är ett utpräglatökenland trots allt. Då hade det varit tvärt om. En dörr i trä! : överklass.

Sedan kan det finnas en hel social stege beroende på vilket träslag man använder: allt från enkla palmdörrar till eleganta cypressportar eller lyxiga dörrar i kungsceder.

Tycker att allt som har skrivits hittils är grymt coolt. Speciellt dörrarna. Däremot tror jag att vi tjänar på att göra stället FÖR moriskt. Vad skall vi isf spara till Morelvidyn :)

De här bilderna är lite funderingar kring hur jag tänker mig Efaro
Ett huvud
En herdepojke i varma bergskläder

Element ur de här fräcka kläderna.
Eller de här
och något stola-liknande för damerna.

Det vill säga mer Etiopiskt/Bibliskt/Assyriskt. Jag tycker att alla de bilder som postats tidigare också passar minst lika bra. Men bara för att vara säker på att det inte blir för mycket nordvästafrikanskt :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

OK.
Även om jag nog sett Furgiakampanjen som en fortsättning på det mer framgångsrika 1a soltåget. Då intogs Kwoske som jag placerat mitt över från Stabul i Efaro, och som skulle kunna ha använts på samma vis.
Citerat från följande tråd viewtopic.php?p=5107#5107

Tänkte här ta upp frågan om Kwoskes placering. Först och främst måste jag dock fråga Mikael om det verkligen är Kwoske som du placerat mitt emot Stabul. För när jag kollade på din karta över Efaro som du lagt upp på http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=667 är det staden Menz Gawo som ligger på sydsidan av Raas narramfallen och inte Kwoske. Iaf, som jag nämnde i Kruntråden anser jag det inte vara lämpligt med en stad som har samma funktion som Stabul, för att det tar bort det som gör Stabul unikt, som knutpunkt för handeln i området. Sen så är det ju antagligen så att det borde vara en viss nivåskillnad mellan vattennivåerna i Golwyndhavet och Kopparhavet, därav fallet, vilket borde innebära en rätt brant kust väster om fallet. Om då korsfararna skulle ha använt Kwoske (vilket namn nu staden har) som utgångspunkt för sitt fortsatta korståg mot Furgia borde det ju innebära att även denna stad måste ha någon form av sluss för att få skeppen över till Golwyndahavet och det är väll inte särksilt troligt att så är fallet.

På Spelknepes karta över Krun kan man se efariska stad söder om fallet och som den ligger placerad nu har jag svårt att tänka mig att den skulle fungera som en bra hamnstad. Det borde onekligen vara väldigt strömt i vattnet utanför hamnen. Skulle inte vilja segla eller ro in där, för sannorligen skulle man sugas med strömmen ner i fallet. Om det ligger en stad placerad på det sätt den gör nu skulle jag hellre se att den "inte" har någon hamn utan är byggd på platsen av andra anledningar än just handel. Jag föreställer mig att det är en anrik stad med gammalt religiöst värde. Kanske anlades vid den klippiga kusten i begynnelsen ett tempel tillägnat det stora fallets ande/gud, och vid kultplatsen växte med tiden upp en stad. Staden (Kwoske?) är fortfarande ett religöst huvudsäte och där präster tillber fallet, kanske har man årliga högtider/festivaler där man offrar till fallet, blommor, djur, slavar, eller varför inte gammlingar som hoppar ut i fallet när de uppnått en viss ålder som ett sätt att bli en del av fallets ande.... inget som behöver bestämmas nu, men jag ser som sagt helst inte att det bara är en hamnstad och handelscentrum, en kopia av Stabul.
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-05-10 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag vet att det kanske är banalt, men vore det inte schysst med hebreisk/arameiskklingande namn i Efaro? Som:

Shemek, Hadar, Horm, Tadmun, Hierosol, Kartash, Emerra, Hamu, Odum, Bassarat, Karrak eller Ezrud
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med, är inte så förtjust i de namn som nu finns i Efaro, förutom Kwoske som ju är officiellt och jag tycker funkar bra. Kwoske känns också som det skulle passa med de namn du föreslår Peter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Oj, kan det vara så... :oops:

Länge sedan jag kollade min karta och vad jag skrivit (sitter mest som minne). Tror inte min avsikt var att staden skulle ligga mycket närmare fallet än Stabul. På kartan ligger ju även Stabul precis vid fallen.
1. En systerstad (även om den nu heter Menz Gawo) är väl inte konstigare än att två länder vid samma sund försöker konkurera med varandra. Stabul vinner ju dock 90 % av handeln då den har slussen, eller åtminstone hade. Kan tänka mig att Kruns organisation och struktur är bättre för handeln än Efaros också. Att Menz Gawo ligger närmare fallen och har religiös betydelse för efarerna tycker jag dock också låter bra. Jo och visst måste kusten där vara branta klippor.
2. Om man inte kan släpa upp sina skepp får man väl ta andras, tex de som ligger i Kwoske :D .
3. Abn-Haza är officiell stad från krilloan tror jag. Transportörernas gille.
4. Mina andra namn får ni gärna ändra. Förutom Rassalambad som jag tycker rullar så härligt av tungan. En terrakottastad vid en ensligt bergsmassiv i centrala öknen/stäppen. Har inte han Sömngångarn tatt på sig att i lugn och ro förvandla Soluna och Efaro?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När jag har er på tråden.

Jag har tidiagre skrivit:
Ca 1550-1480 f.Odo:
Ett gränsfolk vid regnskogens norra gräns, Morelverna, fördrivs av efarer och sombatzer på grund av sin krigiska kultur, och hyllningar av våldet som hög konst. Morelverna fördrivs från sina hemländer och korsar Ormsjön för Samkarna. Deras 70 år långa resa över vatten och berg, sjö och land, djungel och träsk, tar dem tillsist till deras nya domän på Samkarnas nordkust. De ger snart landet sitt namn, Morelvidyn.

Detta tänkte jag nu använda som bakgrund till Morelvidyn, kan det accepteras?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det skulle väl säkert funka, men då Morelvidynerna inte har en tillstymelse till djungelfolksdrag (om vi nu ska börja dra upp det där igen), som de beskrivs i Krilloanmodulen, skulle jag personligen nog helst se ett annat upplägg.

Varför kan inte även Morelvidynerna t.ex. ha sitt ursprung i Erdirerna, men under tidens lopp blivit uppblandade med den samkarniska ursprungsbefolkningen. Då får du ju lite av allt det som diskuterades om Erdirerna på köpet så att säga. Med gammla gömda/glömda kunskapskomplex osv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Det skulle väl säkert funka, men då Morelvidynerna inte har en tillstymelse till djungelfolksdrag (om vi nu ska börja dra upp det där igen), som de beskrivs i Krilloanmodulen, skulle jag personligen nog helst se ett annat upplägg.

Varför kan inte även Morelvidynerna t.ex. ha sitt ursprung i Erdirerna, men under tidens lopp blivit uppblandade med den samkarniska ursprungsbefolkningen. Då får du ju lite av allt det som diskuterades om Erdirerna på köpet så att säga. Med gammla gömda/glömda kunskapskomplex osv.
Tål att tänkas på, men tror det där med fördrivandet från Soluna är officiellt. Kan vara Erdirer som fördrevs eller kanske Erdirer som ligger bakom en del av det som göms i djunglerna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, skulle vara intressant om du kunde visa var det står om fördrivningen. Erdirerna kan du ju iofs alltid använda dig av ändå, när det gäller Morelvidyn, då det inte är helt otroligt att de även lämnade spår efter sig där.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Ok, skulle vara intressant om du kunde visa var det står om fördrivningen. Erdirerna kan du ju iofs alltid använda dig av ändå, när det gäller Morelvidyn, då det inte är helt otroligt att de även lämnade spår efter sig där.
Ibland önskar jag att jag bodde hos mamma...där mina grejer är.
Kan fördrivningen av ett folk komma från Sleepwalks Soluna? Som sagt så tror jag det är officiellt, men om inget står att finna så...är det ju inte det.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

an fördrivningen av ett folk komma från Sleepwalks Soluna?
Jag tror inte det är helt omöjligt. Jag känner inte igen det från nått officiellt, men å andra sidan kan jag ju ha missat något eller glömt, så därför hade det varit intressant att se var det stod om Efaro (dess historia). Med tanke på att Efaro gränsar till Krun och att Krun har intressen i landet, så är allt som handlar om Efaro intressant för mig så att säga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Källan funnen!

Inlägg av Mikael »

Källa: EA kampanjbok s. 6.

"...ett synnerligen härdat folk från regnskogarna i söder koloniserade grannregionen Morëlvidyn. Detta folk hade drivits från sin ursprungliga hemtrakt av kolonister från Efarokulturen, vilka bildat fria furstendömen på flera platser runt Ormsjöns stränder."
Skriv svar