Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Hmm, då fick lite input från den thelgulansvarige, men jag ger mig inte. :evil: Kan inte emir vara ett namn på de högsta prästerna? Det behöver ju inte vara taget direkt från den arabiska betydelsen. Anledningen till att jag kämpar emot är att jag har lite svårt att se att jordukaerlarna fortfarande skulle efterfrågas i efaro. Men det är ju bara jag och jag är inte omöjlig även om det kanske kan verka så ibland. :oops:

Iaf, när skulle denna upptäcksresandes resa skett?
Ett alternativ är att det finns ett självständigt emirat ngnstans... Kanske i Efaro eller i norra Thelgul...

F.ö. finns det tre prästkaster inom Zahin Yahals prästerskap: Phesâger, aviler och maraler. En överstepräst ur varje kast styr i varje distrikt. Tre st i varje distrikt alltså. Dessutom finns en offerkonung (det gamla kungaämbetet) som förrättar offren i Theon varje nyår. Att byta namn från överstepräst till emir ger lite fel associationer tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Anledningen till att jag kämpar emot är att jag har lite svårt att se att jordukaerlarna fortfarande skulle efterfrågas i efaro.

Iaf, när skulle denna upptäcksresandes resa skett?
Varför tycker du inte de kan de inte efterfrågas i Efaro? Inget säger heller att emirerna är efarernas ledare, räcker med någon form av stormän.

440/450-tal eO.
birkebeineren skrev:Då kanske Ibram Shahalat var en thelgulier i tjänst hos en efarisk (ev sombatzinsk) emir?
Bra förslag.
birkebeineren skrev:Sombatze kan eventuellt nås via floder som går genom Akrogal och in i Golwyndahavet (eller ut för den delen) om då furgierna inte krånglar till det allt för mycket, eller stäppnomaderna. Sombatzinerna kan också ha något avtal som gör att de kan passera Demontungan, eller så kämpar sig jordukaerlarna sig över/genom?
Tror det stämmer bra med EA att jorduakaerlarna far just så i österled, so why not? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Varför tycker du inte de kan de inte efterfrågas i Efaro? Inget säger heller att emirerna är efarernas ledare, räcker med någon form av stormän.
Ehh... magkänsla jag har 8) Nje eller snarare ser jag Efaro som ett rike var befolkning har förfallit från att ha varit ett enat folk till att bli stam/klan samhälle med stor misstro mellan de olika stammarna. Varför skulle "emirerna" behöva utbölingar för att föra krig med de andra stammarna när de mest fanatiskt (och antagligen billigare) trupperna finns inom stammen. Dessa har ju antagligen sedan barnsben inpräntats den egna stammens överlägsenhet (bla genom dörrteckningar/skrifter) och oförätter andra stammar gjort dem. Sen så är det antagligen ingen brist på folk i Efaro med tanke på den export av slavar som sker därifrån... så jag har lite svårt att se en marknad/behov för dessa nordbor. Även om det säkert kan gå att förklara med historisk/status grej så känns det lite fel för mig. Men som jag skrev innan är jag ju inte omöjlig.

När det gäller årtalet känns det lite sent för Efaro som jag ser det, skulle gärna se att det skedde tidigare om han kom från Efaro. För nu ser jag inte riktigt behovet att skicka iväg en upptäcksresande från Efaro som landet verkar vara vid den aktuella tidsperioden...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ett alternativ är att det finns ett självständigt emirat ngnstans... Kanske i Efaro eller i norra Thelgul...

F.ö. finns det tre prästkaster inom Zahin Yahals prästerskap: Phesâger, aviler och maraler. En överstepräst ur varje kast styr i varje distrikt. Tre st i varje distrikt alltså. Dessutom finns en offerkonung (det gamla kungaämbetet) som förrättar offren i Theon varje nyår. Att byta namn från överstepräst till emir ger lite fel associationer tycker jag.
Attans... :P Jaja, det finns inte möjlighet till någon mer världslig överklass i Thelgul? kanske en rest från tiden då det fanns en kung (gissar bara nu). Kanske är emirer någon form av militär befälhavare... Befälhavare verkar ju ha varit den ursprungliga arabiska betydelsen. Emir förkortades tydligen ibland till bara mir. Man skulle ju kunna tänka sig att de thelgulska emirerna med tiden utvecklats/förenklats till mir/mirer för att minska risken för ovälkomna associationer. Men faller inte det här i god jord får jag nog ge upp och falla in i ledet. :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:
Varför tycker du inte de kan de inte efterfrågas i Efaro? Inget säger heller att emirerna är efarernas ledare, räcker med någon form av stormän.
Ehh... magkänsla jag har 8) Nje eller snarare ser jag Efaro som ett rike var befolkning har förfallit från att ha varit ett enat folk till att bli stam/klan samhälle med stor misstro mellan de olika stammarna. Varför skulle "emirerna" behöva utbölingar för att föra krig med de andra stammarna när de mest fanatiskt (och antagligen billigare) trupperna finns inom stammen. Dessa har ju antagligen sedan barnsben inpräntats den egna stammens överlägsenhet (bla genom dörrteckningar/skrifter) och oförätter andra stammar gjort dem. Sen så är det antagligen ingen brist på folk i Efaro med tanke på den export av slavar som sker därifrån... så jag har lite svårt att se en marknad/behov för dessa nordbor. Även om det säkert kan gå att förklara med historisk/status grej så känns det lite fel för mig. Men som jag skrev innan är jag ju inte omöjlig.

När det gäller årtalet känns det lite sent för Efaro som jag ser det, skulle gärna se att det skedde tidigare om han kom från Efaro. För nu ser jag inte riktigt behovet att skicka iväg en upptäcksresande från Efaro som landet verkar vara vid den aktuella tidsperioden...
Upptäcksresan skedde under Harald Krokigs tid så tyvärr går den inte att rucka på många år. Kan det inte vara så att den thelguliska uptäcksresande med silvertunga lyckades övertyga en mäktig dermansk (eller varför inte en annan stam, vad de nu heter? kanske är det en stam som heter Emir?) emir ('mir, vad det nu är förutom någon som kan finansiera en upptäcksresa) att stor ära skulle tillfalla honom pga av resan. Kanske var e'miren genuint intresserad av omvärlden? En nyfiken filosof? Något behov behöver alltså inte ha förelegat.

"Dyra" livvakter från norr ser jag främst som statussymboler, speciellt kanske för en stams emirer. Lägg gärna till deras oberoende lojalitet till miren, till skillnad från de konkurerande familjer och klaner som väver farliga intriger inom stammen, klanen, familjen...eller något sådant.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan det inte vara så att den thelguliska uptäcksresande med silvertunga lyckades övertyga en mäktig dermansk (eller varför inte en annan stam, vad de nu heter? kanske är det en stam som heter Emir?) emir ('mir, vad det nu är förutom någon som kan finansiera en upptäcksresa) att stor ära skulle tillfalla honom pga av resan. Kanske var e'miren genuint intresserad av omvärlden? En nyfiken filosof? Något behov behöver alltså inte ha förelegat.
Hmm, när jag tänker efter skulle nog jag kunna tänka mig att en "nyfiken filosof" stamledare (som då antagligen skulle gå under titeln emir) skulle funka som sponsor. Kanske skulle denna emir vara något av en drömmare som sörjer den efariska guldåldern och ser upptäcksresandet som ett sätt att återuppliva de gamla stolta efariska sjötraditionerna och ett sätt att återupprätta deras heder... och då har vi ju faktiskt ett "behov" av resan.


"Dyra" livvakter från norr ser jag främst som statussymboler, speciellt kanske för en stams emirer. Lägg gärna till deras oberoende lojalitet till miren, till skillnad från de konkurerande familjer och klaner som väver farliga intriger inom stammen, klanen, familjen...eller något sådant.
Här är jag dock mer skeptisk, med tanke på de omständigheter som råder i Efaro ser jag inte att intrigmakande inom stammarna skulle vara så utbrett att det skulle berättiga dessa nordmän. Och om så skulle vara fallet hade väl emirerna fått använda sig av män och kvinnor från den närmsta släkten, som ju borde vara minst lika lojala som köpta farsegels nordmän....

Nää, ett annat upplägg är att de sju nordmän som följde med till efaro imponerade såpass på emiren att han anställde dessa för att träna upp sina egna krigare. De kan även ha fungerat som någon form av livvakt, men att detta var inte deras primära syfte. Dessa efariska krigare tränade av nordmännen imponerade vidare på andra emirer och en efterfrågan på jordashurer skapades... Att anställa jordashurer är idag vanligast hos de mer frihetstörstande emirerna som inte står i såld hos felicier eller krunier.
Detta skulle göra att vi kan få in lite "vikinga" influenser hos efariska krigare vilket ju kunde vara lite kul, samt ge ett efaro som inte bara är en ripp av araber och afrikaner. Kanske förekommer efariska berserkar och en efarisk variant av nordyxan, osv.

Lite tankar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det där tycker jag ser bra ut Bergdahl. En lösning som bör sammanfattas av ngn :? ..
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Feliciens kolonier i Efaro.

Ädelstenskolonierna

I västra Efaro har Felicien ett flertal mindre kolonier. De etablerades på 200-talet eO av kung Cleriomon II som både var ute efter slavar och efariska ädelstenar. På ögruppen Smaluggerna utvinns en sorts grönskimrande ädelstenar ur klarkällor i den vulkaniska grunden och längs Oposiska kusten hittas små gula halvädelstenar genom att sila sanden i de grunda havsvikarna.
Den efariska ursprungsbefolkningen som först tvingades utvinna ädelstenarna är sedan länge utrotat men nya slavar strömmar ständigt till från inlandet. Under den dermanska ockupationen av Felicien tvingades kolonisterna att byta plats med sina slavar, något de ansåg som ytterst vanhedrande och aldrig har glömt. I den oposiska staden Eygafo valde 84 felicier i stället för att länkas som slavar att kasta sig utför murarna på guvernörsfortet och möta Paridon i vågorna som fria. På Tabris, en av de mindre öarna i Smaluggerna, har den aidniska S:t Willems Orden sedan soltågens tid ett av sina fästen. Felicierna har flera gånger försökt erövra borgen men aldrig lyckats. Willemiterna är dock alltför få för att utgöra ett hot men är ett ständigt irritationsmoment och kung Kuthegil planerar ett slutgiltigt angrepp inom kort.

Caraidon

Ursprungligen ett mindre efariskt kustsamhälle som under Kejsardömet Jorpagna gjordes till kolonihuvudstad i Efaro Tigranica. Blev senare en viktig stad i det dermanska stamförbundet. Härifrån utgick invasionen av Felicien 311 eO och här hölls den tillfångatagna kung Kiolomon III som gisslan under 32 år. När sedan felicierna gjorde uppror och frigjorde sig från dermanerna lyckades de i fredsfördraget få kontroll över denna stad som de sedan är deras viktigaste koloni i västra Efaro. Paridontemplet som restes till minne av Kiolomon är det största farsegels det feliciska kärnlandet. Staden ligger vid den mäktiga Ytalizflodens mynning och nerför den skeppas varje år otaliga slavar från Efaros inre.

Bylos

En urgammal efarisk stad hellig för alla stammar. Fortfarande efter nästan femtonhundra år finns i Bylos spår av den magnifika arkitektur Efaro en gång var känt för. Solfarare från västra Kopparhavet intog staden 198 eO och den blev en del av Solstaten, dock med en stor efarisk befolkning. Feliciska legosoldater utskickade av sin kung Kleriomon II till hjälp för solfararna etablerade en stark närvaro i staden och efter ett efarisk uppror 223 eO tog de över Bylos och deklarerade den som felicisk koloni. Trots protester från ledningen i Solstaten och Lysande Vägen började felicierna handla med slavar från östra Efaro. 307 eO återtogs staden av den efariska dermanerstammen som ville ena hela Efaro och fördriva alla erebier vare sig det var aidniska solfarare, dalkiska handlare eller feliciska slavjägare. Även efarier från andra stammar kastades ut, trots att Bylos inte anses tillhöra någon av de åtta storstammarna. När sedan dermanerna tvingades återvända till Efaro efter sin ockupation av Felicien på andra sidan havet blev Bylos gett som koloni till felicierna i fredsfördraget som följde. Staden blev återigen en utgångspunkt för slavhandel i Soluna men framförallt blev den en viktig militärbas som kunde hålla de efariska piraternas stålklädda kanoter under kontroll. Under 400-talet eO försökte Krun vid flera tillfällen att erövra Bylos men efter sitt nederlag vid Lopenta gav de upp sina koloniseringsförsök i Kopparhavet.

Vad tros? :?

Mina nya skapelser Smaluggerna och Oposiska kusten är ögruppen utanför nordvästra Efaro och den solunska kusten ner mot Vägen Bort. Bylos och Caraidon har slutligen fått ligga där Spelknepe ritade ut dem på kartan. Har gjort en redigering av min kladdkarta men lyckas för tillfället inte länka till den men hoppas ni förstår tills vidare.

Edit: Texten redigerad då den nog inte helt klar för wikin...
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-04-21 09:07, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Efter att ha ögnat igenom texten snabbt är det första jag kommer att tänka på att det i historietexten om felicien står att felicierna etablerar sina kolonier pga av den rika förekomsten av pärlor om jag inte mins helt fel. Då du inte nämner detta kanske du har missat detta.
Annars ser det bra ut birke... du har många strängar på din lyra. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Efter att ha ögnat igenom texten snabbt är det första jag kommer att tänka på att det i historietexten om felicien står att felicierna etablerar sina kolonier pga av den rika förekomsten av pärlor om jag inte mins helt fel. Då du inte nämner detta kanske du har missat detta.:)
Ädelstenskolonierna döpte jag faktisk först till Pärlkolonierna men sen så läste jag någonstans att pärlorna hittas i Gerdikk-arkipelagen utanför östra Tolan och döpte om mina solunska skapelser...

Kan någon med tillgång till EA-boxen kolla?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Följande finns att läsa i EA-spelledarboken sidan 38:

"Clerimon nöjde sig dock inte med detta, ty han hade hört om det lyckosamma pärlfisket längs Solunas grunda kuster och beslöt att införliva solunska landområden med Felicien"

Av det tolkar jag huvudanledningen till att felicierna etablerade sig från en början i Efaro var just förekomsten av pärlor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du har helt rätt Bergdahl, och det var detta jag mindes (men inte kunde kolla upp) när jag skrev texten.

Här på forumet läste jag dock följande:
Felicien

Export
• Hantverk - I form av luxuösa möbler av framförallt cederträ.
• Ädelstenar - Framförallt gula oposer och gröna smalugger.
• Pärlor - Från Gerdikk-arkipelagen.
Tycker ni jag skal ändra så att det blir Pärlkolonierna?
Färgämnen
• Purpur från purfurosnäckan - Denna färg utvinns ur purfurosnäckan vilket ger en klar och intensiv lila färg.
Skulle annars kunna vara denna som fiskas i Gerdikkarkipelagen? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lyckades äntligen länka till kladdkartan jag klippt ut ur Spelknepes stora Altorkarta:

http://img228.imageshack.us/img228/3502 ... vetkx0.png

Bild

Här har jag också märkt ut Solstatens fästen när den stod på höjden av sin makt.

...och vad tror mäster Bergdahl om följande?

Lopenta
Utanför denna ö mellan Krun och Efaro stod ett beryktat sjöslag mellan Krun och Felicien 451 eO. Krunierna lyckades trots sitt nederlag behålla kontrollen över ön men var tvungna att överlämna alla sina övriga västefariska kolonier till felicierna.


Edit: Kartan hade forsvunnit.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-04-17 18:29, redigerad totalt 2 gång.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om det inte blir för stort arbete för dig så tycker jag nog att du skall ändra pärlorna till just pärlöarna/kolonierna och låta purfurosnäckan vara det som främst hämtas i Gerdikkarkipelagen.

Angående Lopenta tycker jag vi kör på det, låter således utmärkt. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tankar om en aidnisk riddarorden i Efaro hittas har:

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 485#p19485
Skriv svar