Erebos

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vampyrer har dessutom en plats i Ereb: Monturerna "kryllar" av dem. Dessutom har de behov av handelshus som kan finansiera äventyrare och dödsriddare att söka artefakter som kan befria Imaria...så kanske ett handelshus i alla fall?
Hehe... hur kunde jag glömma Monturerna? :oops: Ett alternativ handelshus, om man vill köra på konceptet på stormannahuset är väl om vampyren just får ut något som leder till någon artefakt genom sitt samarbete med Tjurhornarna. Om man nu vill att "alla" vampyrer skall ha något samband med Imaria och Monturerna. Nu är jag ju för dåligt påläst på Monturerna men är det möjligt att ge alla vampyrer i Ereb ett gemensamt ursprung i Imaria och Monturerna, och kanske lämna lite av den klassiska vitlökshatande vampyren för en mer erebisk vampyr?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kardien - Erebos
Relationen mellan länderna är neutral. Kardierna föredrar att handla med erebosier framför dalker, men i övrigt så är utbytet länderna emellan inte så stort. Aidniska kyrkan har fört en relativt framgångsrik mission i Erebos.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag håller på att arbeta fram ett förslag för Jorpagna och skulle vilja ha ett tidigt innehav av delar av Erebos, mer specifikt Targero och möjligtvis östra Dakkilo, under kortvarig tid (15-20 år) någonstans mellan 50 fO - 100 eO, förslagsvis runt 60-80 eO.

Är det något som kan tänkas?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Har inte varit aktiv på forumet de senaste månaderna, så jag har ju en hel del att ta igen... Kul att det jobbats med Erebos! Jag plockade av en slump fram Sinkadusen med beskrivningen av Nohstril häromdagen och det känns onekligen som att det finns mycket potential här.

En liten fundering angående handelshus på Erebos infiltrerade av vampyrer... vi var nämligen inne på det i Monturerna-tråden för ett tag sedan. Nu är det visserligen en halv tidsålder sedan något skrevs på Monturerna (jag antar att jag får ta på mig skulden...), och ingenting var spikat eller Wikifierat. Jag tänkte mest nämna det så att inte inslaget blir karbonkopior av varandra i slutändan. (Vem vet, det kanske till och med går att göra en koppling handelshusen emellan i så fall...!?) Jag vill absolut inte paja någons party, men ville bara nämna det så att inte något missas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Var aven jag involverad i de monturiska vampyrerna då jag tankt en hel del kring dessa i ett aventyr jag lange skrivit på. Vampyrer i ett erebosisk handelshus krockar kanske mera med demonerna i ett annat?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Erebosiska kalendern

Festdagar
Erebosierna gillar att minnas sin historia genom att dedikera festdagar till viktiga händelser. Ofta artar de sig på sätt som har foga att göra med faktiska skeenden men gärna med desto "festligare" aktiviteter. De tre öarna i det erebosiska riket har alla sina egna händelser, eller dagar, de firar.

Dakkilitiska

"Blånäsa" 2 Girsag (trettonde före mellan Girsag)
Denna dag gäller det att på något vis färga någon annans näsa blå. Om man lyckas med denna bedrift måste den blånäste underkasta sig alla de önskemål och uppgifter som förövraren befaler under resten av dagen. Sen går man på blånäsekalas där alla färgar sina näsor blå och kommer med alsken obskyra önskemål och uppmaningar gentemot övriga blånästa. Detta är årets bästa dag enligt Erebos mäktigaste man Serafim Festglade.

"Sagrins erövring" 25 Melendo (nioende efter mellan Melendo)
En tävling där det gäller att först ta sig upp i statyn av Sagrin Erövraren som står ute i Nohstrils hamnbassäng. Varje deltagare måste simma ut till statyn och sedan utan hjälpmedel ta sig upp i fyrfatet som Sagrin lyfter over 30 meter upp. Möllan, Tullhuset eller nedanfor S:t Tyrestemplet är de vanligaste startplatserna. Hela stadens befolkning och även många dakiliter utommurs från samlar sig i hamnen för att bivåna "Erövringen". Efter simmningen tar klättringen vid, och utmaningen är nu inte bara den lulladoljeinkletade statyn utan även att undgå övriga deltagare och deras fula trix. Vänstra höften är en mycket svår forcering, likaså den beryktade "Underarmen". I vecken som bildas av halsduken den forne solfararen bär (vilket den modemedvetne kan känna igen som en efarisk shebschal) är det populart att lägga sig bakhåll, och många är de som gjort ofrivilliga stup härifrån. Få vågar göra det såkallade "öronskuttet", men flera sekunder kan vinnas för den djärve och höstar alltid stora aplåder hos publiken oavsett utgång. På kvällen festas det längs bryggorna och i Femhusrådets residens hölls en stor bankett till vinnarens ära.

Beyuranska

"Flest broar" 16 Girsag (mellan Girsag)
I Beyurals största stad Gringul är broarna otaliga och här har en festdag uppkommit där det gäller att korsa så många av dessa som möjligt (rekorden är 237, satt av en ovanligt snabb pärlbrämstickargesäll 574 eO). Tävlingar arangeras, både ordentliga kapplöpningar för snabba springare och mera fridsamma lämpade för romantiska par.
Bakgrunden till denna tradition går tillbaka till 420-talet eO då hela Gringul var inblandat i ett regelrätt inbördeskrig mellan lönnmordarna i Svarta Handen och ett jorpagnisk tjuvgille som etablerat sig i staden. Hur tvisten uppstod är okänt men eftervart var det en maktkamp om vem som kontrollerade flest broar, vilket indirekt ger kontrollen over Gringuls olika stadsdelar. En grupp äventyrare inhyrda av handelshuset Ermini lyckades till sist ta livet av båda grupperingarna ledare och ett nytt styre kunde återinföras i staden.

"Cyklopslakten" 15-17 Minde (första före till första efter mellan Minde)
Även detta en tävling som hålls i Gringul. Tolv inhyrda legosoldater sätts att vakta ett "Fäste" i form av en byggnad, ett skepp eller en plats där en "skatt" (stor summa pengar) placerats. Sen får vem som helst försöka erövra skatten, i praktiken endast möjligt genom att döda "cykloperna". Fästet finns alltid där publik kan samlas för att bivåna spektaklen och rundt omkring i en rejäl folkfest förekommer allt i från vadslagningar till försaljning av grillade skaldjur. Om ingen lyckas inta fästet på tre dygn får väktarna skatten själva. Ofta utbryter stridigheter mellan olika grupperingar av krigare som försöker ta sig in och det har flera gånger händt att "cykloperna" håller stånd tills inga flera "slaktare" finns. Cyklopslakten har också fått oväntade utgångar, exempelvis 606 eO då två krigare den tredje dagen tog sig i det bevakade hamnmagasin som var "Fäste", förbi alla nedkämpade cykloper och 23 döda slaktare, och hittade en tom skattkista. Det visade sig att en berendisk fasadklätrerska redan under första natten hade tagit sig in och försvunnit med hela skatten - och det utan att spilla en enda droppe blod!

"Krabbätardagen" 8 Byrdo (sjatte före mellan Byrdo)
En fullmånenatt hösten 268 eO invaderades Beyurals västkust av otaliga raugoner. Tusentals beyuraner åts upp eller fördes ut till insektoidernas kolonier (där de gick ännu hemskare öden till mötes). För att minnas denna tragiska händelse, och för att "ta igen", hålls det denna tid på året stora fester där det frotsas i fiskade havskrabbor och alla äter tills de stupar. Ett vanligt straff for småbrottslingar är att tvingas städa upp efter dessa kalas.

Targerotiska

"Gåta" 30 Fateska (fjortonde efter mellan Fateska)
Denna dag ställer alla varandra gåtor. Det är också vanligt att Stormannahusen utlyser ett pris till den ogifta flicka som först svarar rätt på en gåta som i gryningen läses upp av husets skald. Under dagen roar även alla andra sig med alla klura ut svaret, och på kvällen är det fest i rundhuset. Traditionen är inspirerad av den gåta Sphinxen i Din Medich engång ställde till "fiskerskans dotter" när hon frågade om sin framtid. Ingen minns längre gåtan men alla vet att lösningen var "förtiotvå" (vilket över hela Erebos har blivit det gängsa svaret på dumma frågor). Fiskerskans dotter blev senare targeroternas mytomspunna drottning.

"Olog Mashnik" 1- 4 Tannan (månedag till tolfte före mellan Tannan)
Targero är den enda av de erebosiska öarna där det finns svartfolk, djupt nere i vulkangrottorna vartifrån de alltid har varit ett hot. Under Mörkertiden växte deras stammar i styrka och utan kejserliga joriska legionärer till försvar led folket svårt. Så en dag erbjöd en hövding av massiverna, urbefolkningen, de joriska småbyarna en allians. De två folken skulle gå samman, organisera sina krigare, och driva tillbaka svartfolken när de kom upp ur sina hålor. Detta var framgångsrikt och i flera slag kom jorer och massiver att kämpa sida vid sida i vad som kallades "Olog Mashnik" på massispråket. Ett arv från dessa allianser är den festdag med samma navn som över hela Targero hålls mot årets slut och där det tavlas i krigskonster; kortsvärd, slungkastning och sköldbatalj, samt i långhopp och i grottlöp. Massiverna brukar delta i dessa tävlingar, ett av få tilfällen de två folken umgås varandra i dagens Erebos. Numera tar Femhusrådets legosoldater sig av svartfolken men fortfarande föjs ibland Olog Mashnik av mindre räder mot svartfolken.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-02-23 09:05, redigerad totalt 1 gånger.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Detta var utan tvekan helt lysande!! Blev skitsugen på att ta upp kampen med Erebos igen! Guld, helt enkelt guld!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:)

Materialet tankt som inspiration och om det kan bidraga till att få Erebos ordentligt in på forumet och ut i wikin vore det annu trevligare. Nar jag laste genom vad som står i kallorna om landet så insåg jag att en hel del material faktisk finns. En god utgångspunk skulle kunna vara beskrivningen av Erebos i Sinkadus 25 så att informationen har kommer fram, sakert farre som last i denna an som last i EA boxen om landet. En annan borjan skulle kunna vara att beskriva ett av Femhusrådets handelshus.

Annars ar Adragoors utvecklade Nohstrilkarta en fortrafflig inspiration till aventyr i Erebos:

http://img120.imageshack.us/img120/5937/nohstrilds7.jpg

Vad som skrivits om Kasyr heller inte att forglomma: viewtopic.php?t=510
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev::)

Annars ar Adragoors utvecklade Nohstrilkarta en fortrafflig inspiration till aventyr i Erebos:

http://img120.imageshack.us/img120/5937/nohstrilds7.jpg
Jag får ta och bli färdig med att färglägga den där kartan någon dag... Så snart jag får tillbaka mina sinkaduser, böcker och får igång den gamla datorn så att jag kan få tillbaka originalfilen... (är i flyttagen)...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Gillar dessa gyllene festdagar skarpt. Perfekt sätt att väga in landets historia och kultur..
Äntligen kan min Zorakiske sjöman få nytta av sitt FV12 i kulturkännedom:Erebos, för vem vill låta sin näsa bli blå den 2 Girsag (trettonde före mellan Girsag)? :D
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

birkebeineren skrev::)
Nar jag laste genom vad som står i kallorna om landet så insåg jag att en hel del material faktisk finns. En god utgångspunk skulle kunna vara beskrivningen av Erebos i Sinkadus 25 så att informationen har kommer fram, sakert farre som last i denna an som last i EA boxen om landet. En annan borjan skulle kunna vara att beskriva ett av Femhusrådets handelshus.
Du har helt rätt, det var lite av problemet faktiskt, det finns nämnligen massor av material om erebos, på många ställen i flera sinkaduser, handböcker, äventyr och i boxar. Det var ibland så kort som kanske en eller två meningar om något i erebos men alltid alltid alltid står det något om erebos i typ allt som skrivits av ÄS. Det var en av anledningarna till att jag körde fast, kunde ju knappt skriva flaska utan att behöva luska igenom massor av text för att kontrollera att det stämde med vad som fanns skrivet eller kunde passa in. Tror nästan att det är knepigare att skriva om något där det finns massor än att skriva om något där det inte finns något.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ar nog ganska svårt att presentera ett helt land på en gång, och det ger ju inte heller andra mojligheten att komma med ideer, forslag och åsikter. Har man material skrivet så posta det, mycket eller lite spelar ingen roll. Och det går utomordentligt fint utan att ta på sig ett helt ansvarsområde.

Forovrigt ganska många av oss som inte riktigt postat alt vi utlovat. :wink: Inspirationen går som kant garna i vågor.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lindén skrev:Du har helt rätt, det var lite av problemet faktiskt, det finns nämnligen massor av material om erebos, på många ställen i flera sinkaduser, handböcker, äventyr och i boxar. Det var ibland så kort som kanske en eller två meningar om något i erebos men alltid alltid alltid står det något om erebos i typ allt som skrivits av ÄS. Det var en av anledningarna till att jag körde fast, kunde ju knappt skriva flaska utan att behöva luska igenom massor av text för att kontrollera att det stämde med vad som fanns skrivet eller kunde passa in. Tror nästan att det är knepigare att skriva om något där det finns massor än att skriva om något där det inte finns något.
Får du idéer så posta dem. Skriver du saker så posta dem. Sen kan alla hjälpas åt att få det att passa ihop. Forumfolket har tillräckligt med nördpoäng för att veta exakt vad som står i alla gamla källor, kunna komma med förslag till förbättringar och få allt att passa ihop optimalt! Inspireras också av hur väl vi har lyckats hittills, med Caddo och Kardien t.ex. Det är bättre med inspiration och påhittighet och att skriva ihop saker än att stirra sig blind på gamla källor. Smådetaljer går ju alltid att korrigera i efterhand.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så har fordelade jag elementarmagikerna vid Åttafaldiga Vägens Hus infor aventyret "Skuggor over Nohstril", några av namnen lite modifierade efter eget tycke.


Sinwaldor (erebosier)
-elementare magus

Cyralir (montagoran)
-mastare av Vattnet
Felania (kardier)
-mastare av Jorden
Jilus (magiller)
-mastare av Elden
Nonadil (erebosier)
-mastare av Luften
Olagus (hynsolgier)
-mastare av Kolden
Amarcus (erebosier/jorpagnier)
-mastare av Morkret
Sincator (berendier)
-mastare av Varmen
Gnillantos (erebosier)
-mastare av Ljuset

Valeria (erbosier)*
-luft- och ljuselementariker
Arabbion (zorakier)
-jordelementariker
Harbard (kardier)
-eldelementariker


*Denna underskona alvkvinna adopterades av en erebosisk legosoldat vid namn Falbard. Han befriade henne från felicisk fångenskap nar hon var bara ett barn och det enda hon mindes från sitt gamla liv var sitt alviska namn Avalerilia.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Valeria (erbosier)*
-luft- och ljuselementariker
Fint namn tycker jag för så heter min farmor i andra namn och får jag en dotter någon gång skulle jag vilja att hon hette så också :D
Skriv svar