Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:Magi och magikerakademier i Kalmurri

...
Bra. Liknande överskrifter borde vi hitta i alla landsbeskrivningar.

I sammanhanget kan nämnas att Furgia har en mycket stark tradition inom elementarmagin. Kanske är därför dets magiker något sämre sedda i Kalmurri?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bahaz historia ger nu inte bara en intressant bild av staden och dess historia utan av hela regionen. Indirekt även av hur kontrollen över den akrogaliska sidan av Demontungan har växlat. :)

Angående Demontungan så borde den erebiska sidan där LHassu/Nidland ligger kanske också komma med i historien? Nidland har ju inte alltid varit Nidland och under en lång period var landet en del av kungariket Hynsolge:
Hynsolgisk lydrike 139-468 eO
  • 139 eO
    En grupp stamhövdingar kring ser möjligheten att skapa ordning i sitt splittrade land och ber den kraftfulle Fingal Orchnackare i det nyupprättade riket Hynsolge om att bli även deras kung. Den hynsolgiska hjälten accepterar erbjudandet och lyckas skapa ett relativt lugn i vad som får namnet Lasutyp efter det gamla joriska provinsnamnet. De ihassiska stammarna behåller mycket av sitt lokala självstyre under en liten men till en början kraftfull hynsolgisk elit.
    419 eO
    Dvärgarnas marsch mot Cereval stoppas av hynsolgierna som inte vill förstöra sina handelskontakter med de cerevalliska stadsstaterna. Stridigheter uppstår i Grynnerpasset men varken dvärgar eller hynsolgier vill ge sig in i ett krig och drar sig efter kort tid tillbaka. Resultatet blir ett ingenmansland i det vidsträckta passet där ingen vågar färdas och den hynsolgiska kungamaktens kontakter med sitt lydrike Lasutyp blir lidande.
    468 eO
    Den försvagade makteliten under ledning av Hynsolges kungliga representant Domo Raimundus fördrivs från landet.
Staden Manlahar på västsidan av Röda Sjön (södra delen av Masevabukten) var under Hynsolges tid en viktig hamn där det omtalade Vita Varvet låg. Hynsolgerna (och förmodligen andra erebier) har troligen handlat med Akrogal och Kalmurri härifrån.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Magi och magikerakademier i Kalmurri

...
Bra. Liknande överskrifter borde vi hitta i alla landsbeskrivningar.

I sammanhanget kan nämnas att Furgia har en mycket stark tradition inom elementarmagin. Kanske är därför dets magiker något sämre sedda i Kalmurri?
Absolut, sen har man sett resultatet av Elementarmagi under krig och stöder en statlig akademi för just magi avsedd för krigsföring fokuserad på Elementarmagi och Illusionism - båda skolor som är mycket effektiva i det avseendet.

Mentalism är även det en mycket 'farlig' magiskola, eftersom man kan på ett diskret sätt greja med folks minnen och viljor. Ytterligare en anledning att ha sådant under kontroll.

Det är lite så att saker som finns inom folkets grundkultur känns mindre farligt. Har man en så kallad 'alkohol' kultur så känner inte folk att en öl är så farligt jämnfört med andra droger - oavsett den faktiska opartiska sanningen. På samma sätt så ser Kalmurrierna Spiritism varande en del av kulturen.

.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag inser att jag missat en stor bit med den vita armen eller liknande, en grupp heliga krigare som går omkring och väntar på Kejsarens nästa återfödelse så de ska färdas ut och hämta honom?

Visst finns det skrivet någonstans?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:Jag inser att jag missat en stor bit med den vita armen eller liknande, en grupp heliga krigare som går omkring och väntar på Kejsarens nästa återfödelse så de ska färdas ut och hämta honom?

Visst finns det skrivet någonstans?
Tror att det enda stället dessa "heliga trupper" omtalas är i EA-Kampanj s.13 där Kalmurri kortfattat beskrivs.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Jag inser att jag missat en stor bit med den vita armen eller liknande, en grupp heliga krigare som går omkring och väntar på Kejsarens nästa återfödelse så de ska färdas ut och hämta honom?

Visst finns det skrivet någonstans?
Tror att det enda stället dessa "heliga trupper" omtalas är i EA-Kampanj s.13 där Kalmurri kortfattat beskrivs.
Får man citera sådant? I Wikin?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Jag inser att jag missat en stor bit med den vita armen eller liknande, en grupp heliga krigare som går omkring och väntar på Kejsarens nästa återfödelse så de ska färdas ut och hämta honom?

Visst finns det skrivet någonstans?
Tror att det enda stället dessa "heliga trupper" omtalas är i EA-Kampanj s.13 där Kalmurri kortfattat beskrivs.
Får man citera sådant? I Wikin?
Du får lov att skriva samma sak, fast med egna ord. Skriv alltså in av det som står i boken, omformulera det. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har läst och ser fram emot mer!

Har inga invändningar förutom:
Religionens makt att inspirera och påverka mänskliga riken både skrämmer och förundrar de alver som bor i området, de sluter tidigt avtal med nomadfolken och delar med sig av sina kunskaper rörande skeppsbyggande och trähantverk. De första alviska Hippogriff ryttarna i Akrogal nämns vid denna tid i sägner och legender, något som de lärde sig av Nomaderna.
Är alverna på Kalmurris slätter skeppsbyggare. Att forntida kalmurrier ville ut på havet känns också stämningsbrytande. Hästburna nomader med kopplingar till stäppens moder, den känslan tror jag är viktig för Kalmurri. Skeppsbyggandet kan väl iaf vänta tills ankomsten av månalverna?

Halvlängdsmän och ankor tycker jag inte ska vara av något större antal i Kalmurri. Några handelsresande med rötter i Ereb är OK, men Kalmurri bör inte vara bara en variant av Kopparhavsnation. Stryk dem eller åtminstone ankorna, de fyller ju ändå ingen särskild funktion.


Kommentarer:
Kejsarinnan som levt så länge och har alla dessa hemliga krafter att styra riket med, vad är hennes syfte, drivkraft, målsättning?

Sträckte sig verkligen Yndariska riket eller för den delen det Margyliska ända fram till Golwynda och Maseva? Så har inte jag uppfattat källorna och forumet. Jag har uppfattat att där fanns en buffert av Furgia och kalmurriska nomader som förhindrade en konfrontation mellan antikens två största imperier.

Avs religioner utöver Måndyrkan så kan naturligtvis förfädersdyrkan finnas, men jag ser hellre något mer unikt Akrogaliskt. En hästgudinna? Djurpanteon med 11 djur/monster? Stäppvindens andar?

För min del får gärna inspiration till Kalmurri tas i GoTs Dothraki-folk.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Mikael skrev:Har läst och ser fram emot mer!

Har inga invändningar förutom:
Religionens makt att inspirera och påverka mänskliga riken både skrämmer och förundrar de alver som bor i området, de sluter tidigt avtal med nomadfolken och delar med sig av sina kunskaper rörande skeppsbyggande och trähantverk. De första alviska Hippogriff ryttarna i Akrogal nämns vid denna tid i sägner och legender, något som de lärde sig av Nomaderna.
Är alverna på Kalmurris slätter skeppsbyggare. Att forntida kalmurrier ville ut på havet känns också stämningsbrytande. Hästburna nomader med kopplingar till stäppens moder, den känslan tror jag är viktig för Kalmurri. Skeppsbyggandet kan väl iaf vänta tills ankomsten av månalverna?

Halvlängdsmän och ankor tycker jag inte ska vara av något större antal i Kalmurri. Några handelsresande med rötter i Ereb är OK, men Kalmurri bör inte vara bara en variant av Kopparhavsnation. Stryk dem eller åtminstone ankorna, de fyller ju ändå ingen särskild funktion.


Kommentarer:
Kejsarinnan som levt så länge och har alla dessa hemliga krafter att styra riket med, vad är hennes syfte, drivkraft, målsättning?

Sträckte sig verkligen Yndariska riket eller för den delen det Margyliska ända fram till Golwynda och Maseva? Så har inte jag uppfattat källorna och forumet. Jag har uppfattat att där fanns en buffert av Furgia och kalmurriska nomader som förhindrade en konfrontation mellan antikens två största imperier.

Avs religioner utöver Måndyrkan så kan naturligtvis förfädersdyrkan finnas, men jag ser hellre något mer unikt Akrogaliskt. En hästgudinna? Djurpanteon med 11 djur/monster? Stäppvindens andar?

För min del får gärna inspiration till Kalmurri tas i GoTs Dothraki-folk.
Tackar tackar :)

Det var inga små kommentarer på sina ställen. Måndyrkan är en ganska central del. Det är lite kanon att man i Kalmurri dyrkar månen och Kejsaren som mångudinnans återfödda son? Vördan/Dyrkan av förfäder ingår i traditionen och de magiska traditionerna.

Att deras syn på moral varierar med Månens faser.

Här vill jag absolut inte ha ändringar. Ursäkta mig, men det är inte alls något som jag vill gå med på. Det skulle vara som att plocka bort den Lysande Vägen från Caddo.

De gick från barbarisk spiritism med djurpanteoner och andar mycket tidigt, med religösa uppvaknanden etc och mot dyrkan av Mångudinnan vilket gjorde dem till ett folk och en nation, som sedan splittrades av den rackarns G. av de svarta kullarna etc. Hästen och Hippogriffen är centrala i deras kultur, liksom att man kan tänka sig att österut om Kalmurri bland hästnomaderna att man dyrkar olika totemdjur och/eller en hästgud.

Att vara fashinerade av månen är unikt Akrogaliskt, samt är Kalmurris unika kultur som domineras av månens faser? Detta återkommer ganska ofta?

Angående Skeppsbyggande och Handelsflotta. Alverna som jag nämnde är de som bor vid kusten, där alverna huvudsakligen fortfarande bor. Jag tror tidsmässigt så finns 'månalverna' redan där när detta inträffar. De kom till Kalmurri när deras kultur krossades av Drakar + Troll, vilket skedde i urtiden? Vet ej årtal.

Skeppskultur och liknande kan vi absolut skjuta på kronologiskt. Även se på att introducera en fruktan eller olust för havet? Det känns inte så märkligt. Detta kan jag absolut trycka på tydligare.

Det finns med att man helst tar in utlänningar till flottan och de Kalmurrier som finns till havs inte har någon större status. Dessutom handlar de bara på Bahaz etc. Jag ber om ursäkt om jag fått dem att framstå som en havsnation, absolut inte, det är tänkt att deras flotta huvudsakligen har militär funktion och att Kalmurrier inte är några sjöfarare.

Kejsarinnan är även orolig att en dag ska en fientlig mänsklig flotta segla in och anfalla alvernas hem, det är en ytterligare orsak till varför Kalmurri har en flotta och varför den är ankrad där den ligger. Alvernas hem och Kejsarinnans hjärta ligger på kartan direkt söder om Kalmurris största hamn och basen för flottan.

När det gäller Yndarer och Margyler så har jag bara byggt på vad andra sagt, man har pekat på att sådana kulturer har existerat och grundat ex de städer som Kalmurri tagit av Furgia.

Det går naturligtvis att ändra på, jag är inte insatt i de bitarna.

Kortisarna kan jag absolut ta bort. (Halvlängsmän och Ankor) Känner andra så? Ok?

Skulle gärna ta och få till Wikin's grundbultar innan jag tar och ger min in på att skriva om Kejsarinnan, återigen vill jag få till de grova linjerna och spika dem. Det är med avsikt jag låtit bli trots att jag har massiva mängder material om henne från mina gamla kampanjer.

Har även material om en del rörande byggnadskonst och stadsarkitektur, kopplade till månen och till deras ursprung som hästnomader.

.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Avs religion och Måndyrkan har du missförstått mig, och kanske var jag otydlig. Måndyrkan är kanoniserad av Källorna och skulle aldrig falla mig in att vilja ändra på, tvärtom. Det var förfädersdyrkan som jag tyckte kunde bytas ut.

Behåll HLM men skippa ankorna så blir jag nöjd, men jag böjer mig naturligtvis för forumet om de har en annan uppfattning.

OK jag förstår, men senarelägg skeppsbyggandet så blir jag glad.

ca 1050 fO faller Månalvernas sista stad så det stämmer.

Ytterligare en fundering: Hur förhåller sig andra alver till Kejsarinnan och hennes alver? Seglar alver från fjärran västerhavet till Ariatenu?

Ser bra ut i övrigt! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående margylerna så fanns de i södra Akrogal under en väldigt lång period. Furgia ockuperades i perioden 1200-800 fO och Kamsun 15/1200-600 fO (EA-Kampanj s. 5-8 ). Vad som drev margylerna från Furgia är okänt men från Kamsun fördrevs de av slempukar från Slimpaku i sammanhang med Tredje konfluxen. Troligen gick gränsen mellan margylerna och nomadfolken på Akrogals stäpper ungefär där Furgia i dag hävdar att gränsen mellan deras rike och Kalmurri går. At Bahaz så som Adragoor beskrivit varit bebodd av margyler passar således bra med källorna. Denna period i historien har troligen sammanhang med den religiösa väckelse bland stäppfolken som utspelade sig 750-600 fO.

Droppa gärna ankorna. Halvlängdsmännen får du avgöra om Gabriel men de kan eventuellt ha vandrat in från Krun där de finns och ha slagit sig ner i södra Klamurris fruktbara floddalar.

Angående skeppsbyggeri och alver så behövs kanske lite puts... Månalverna var en alvkultur i Cerevals berg och att de skulle ha någon utpräglad båtbyggartradition känns inte rätt. Men det kan kanske förklaras så att när alvernas sista stad föll någon gång 1070-1040 fO så undslapp de sista alverna i ett ensligt skepp mot öster över Masevabukten. Skeppet kan ha varit månalvernas egna eller ha tillhört andra havslevande alver. Alver har på andra platser flytt över havet vid olika (och lika!) tillfällen i historien, bl.a. från Melukha till Kard ca 1040 fO och från Barbia till Orghin ca 1200 fO. Så mitt förslag är att är att alverna i Kalmurri anlände med ett ensligt skepp och att en eventuell har uppstått från detta och det först när skeppet kom till Kalmurri.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skeppsbyggeriet skulle kunna härstamma från Kejsardömet Jorpagnas tid nere vid Demontungan före Tredje konfluxen. Eller från kontakter med Hynsolge i provinsen Lasutyp (dagens Nidland) i perioden 139-468 eO). Cereval börjar också utveckla en skeppstradition ca 300 eO och ca 500 eO hittar skepp från Västerhavet ner i Masevabukten.

Dharbia och jorerna där (om inte den biten är övergiven?) skulle också kunna vara lösningen.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Angående alverna så kan man kanske tänka sig att Alver från Cerevals högkultur flydde över haven med hjälp av havslevande alver på ett skepp som var på besök vid en handelshamn vid Cerevals kust.

Det ensamma skeppet väcker även en del intressanta tankar och stämningsbilder.

Det bodde trots allt alver redan där 'Månalverna' slog sig ner efter sin flykt, även om det var de som gjorde det till en 'stad' och byggde tornen - samt antagligen en del underjordiska komplex och/eller gruvor.

Jag skulle gärna vilja ha det så att ett bra förhållande fortsatte mellan alverna från Cerbergen och de havslevande alverna som räddat dem, något som resulterat i regelbundna besök under åren och en viss beblandning av folken kanske framförallt rörande kunskap om havet och skeppsbyggande.

De överlevande alverna har delvis beblandats rasmässigt med de skogslevande alverna som bodde i området och har nog inte haft några möjligheter att överleva som en kultur om man inte har dels vördat sitt förflutna men även allierat sig med andra alver.

Tror dock att en hel del alver som överlevde fallet av sin högkultur står i sina torn och drömmer sig tillbaka över havet och till fjärran dagar tusen och ett halvt år sedan, vilket kanske får dem att se många andra alver som yngre kusiner. Visst högmod och arrogans finns nog kvar.

Ser det inte som omöjligt att Kejsarinnan och en fraktion av andra alver, mycket gamla alver.. fortfarande håller kvar drömmen om att återvända till sitt barndomshem. Även om de visa bland dem inser att det kanske bara är en dröm.

Skulle säga att även en handfull alver som är ca 2000+ är gamla styck från den största högkultur som alverna någonsin skådat .. är lite av en maktfaktor.


.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi har tidigare varit inne på att alverna har kunskaper om Vicotnik och det gamla Yndar (där alver offrades i mörka och blodiga ritualer). Kanske är det fruktan för de urgamla alverna i Kalmurri som gör att Vicotnik undviker landet?

Det står någonstans i EA-boxen att alver långt tillbaka i historien gick över Demontungan och bosatte sig i Akrogal. Kanske några av dessa alver levde i Kalmurris skogar och var de som tog emot flyktingarna från Cereval?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:Vi har tidigare varit inne på att alverna har kunskaper om Vicotnik och det gamla Yndar (där alver offrades i mörka och blodiga ritualer). Kanske är det fruktan för de urgamla alverna i Kalmurri som gör att Vicotnik undviker landet?

Det står någonstans i EA-boxen att alver långt tillbaka i historien gick över Demontungan och bosatte sig i Akrogal. Kanske några av dessa alver levde i Kalmurris skogar och var de som tog emot flyktingarna från Cereval?
Låter bra. Det var lite så i min kampanj att Kalmurri och Nidland hade ett gemensamt hat mot varandra - men det var lite av ett Kallt krig. Även under reningen.

Jag tror det är lite som Cerevals drakmästare, man ogillade och ville gärna ta ner Vicotnic - men ville inte visa sina kort så att säga. Ifall man nu hade sämre kort än motståndaren. Pass, inte Syna.

Dessutom bör vi ju komma ihåg att det ska finnas någon nation på Akrogal bestående huvudsakligen av alver, längs kusten någonstans på mitten? Eller svamlar jag? Tror jag läste det här på forumet.
Skriv svar